Gå til innhold

Vil firedoble Europas brikke­produksjon


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan EU ha oppdaget det sikkerhetspolitiske i å stole på Kina? EU så jo selv hvor mye slåssing det var mellom egne medlemmer bare for smittevernsustryr, hva når Kina til slutt invaderer Taiwan?

Å ikke ha beredskap innen mat, medisiner og energi er elendig nasjonal politikk. Ser ut som EU har våknet litt, når våkner Norge helt?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det hadde vært fantastisk å hatt en halvlederproduksjon i Norge. Se bare på TSMC hvor deres industri utgjør en stor andel av Taiwan's BNP.
Vi har ikke geopolitiske problemer, jordskjelv osv. Vi har kjølig klima, tilgang på vann og grønn energi samt en høyt utdannet befolkning.

Men en slik fabrikk vil nå trenge typisk 100mrd i investeringer og det vil ta lang tid, typisk 10+ år før man har tunet processen og muligheten til å bli profitabel. Men hvilken investorer vil ha utstyr kjørende i 10 år og betale kanskje en millard i formueskatt hvert år i 10+ år før man begynner å tjene penger? Ved siden av dette trenger man gjøre store investeringer for å videreutvikle process teknologien.
Alternativet med udugelige politikere som skal styre et månelandingsprosjekt med våre skattepenger er heller ikke så attraktivt.

Investeringskostnadene har blitt så store at det er vanskelig å holde tritt med TSMC uten at man har inntektene/investeringene til TSMC.
Konkurrentene, kanskje med unntak som Samsung (mer fokus på DRAM) og SMIC (ekspanderer i Kina) har problemer å følge med på stadig mindre processnoder. Intel har uttalt at de vil bruke TSMC for 3nm og AMD vil bruke TSMC på 5nm.

Toget gikk for Norges del for lenge siden.

Tror EU har vanskelig for å holde tritt med dette racet. Globalfounderies har en stor fab i Dresden, men de er etter hva jeg husker på 55/22nm.


Det var samme situasjon da EU mente USA fikk for stor dominans på CPU siden. Det ble startet et stort EU prosjekt for å lage en EU CPU arkitektur. Faktisk flyttet mye av CPU design ekspertisen vi hadde i Norge til Frankrike på denne tiden. Men etter å ha brent av en masse penger førte tungt byråkrati  og dårlig styring til at prosjektet ble lagt ned. Jeg er redd for dette prosjektet vil lide samme sjebne.

Endret av asicman
Stavefeil
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Roger Moore skrev (På 22.1.2022 den 7.26):

Kan EU ha oppdaget det sikkerhetspolitiske i å stole på Kina? EU så jo selv hvor mye slåssing det var mellom egne medlemmer bare for smittevernsustryr, hva når Kina til slutt invaderer Taiwan?

Kina har lite egen brikkeproduksjon og det som er henger gjerne noen år bak teknologisk. Så vidt jeg vet er det ennå ikke tatt i bruk EUV-teknikk i Kina på grunn av eksportrestriksjoner fra ASML i Belgia, etter press fra USA. Taiwans brikkeproduksjon er svært viktig for Kina, og holder Kina tilbake fra å invadere landet. Dersom EU eksporterer EUV-teknikk til Kina så vil det true Taiwans sikkerhet.

Jeg tror mange produsenter vil redusere sitt brikkekonsum ved å programmere flere funksjoner i hver brikke. En moderne bil har vel noe sånt som 20-30 brikker, noe som lett kunne vært redusert om design og programmering endres.

Lenke til kommentar
asicman skrev (På 22.1.2022 den 9.55):

Det hadde vært fantastisk å hatt en halvlederproduksjon i Norge.

Hvor produserer egentlig Nordic semiconductur sine brikker? (jeg aner ikke, bare antok uten grunnlag at det skjer i Norge)

For Norges del tror jeg det hadde vært optimalt med 65nm og 8" produksjon i forbindelse med teknologiklynga i Trondheim. Vi har hverken kompetanse, industri eller finans til å være spydspiss med EUV 12".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 1/22/2022 at 9:55 AM, asicman said:

Det hadde vært fantastisk å hatt en halvlederproduksjon i Norge. Se bare på TSMC hvor deres industri utgjør en stor andel av Taiwan's BNP.

For høye skatter her.

On 1/22/2022 at 9:55 AM, asicman said:

Vi har ikke geopolitiske problemer, jordskjelv osv. Vi har kjølig klima, tilgang på vann og grønn energi samt en høyt utdannet befolkning.

Billig strøm har vi ikke lengre. Det er det samme om den er grønn. Befolkningen er høyt utdannet i fjas.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
10 hours ago, Simen1 said:

Hvor produserer egentlig Nordic semiconductur sine brikker? (jeg aner ikke, bare antok uten grunnlag at det skjer i Norge)

For Norges del tror jeg det hadde vært optimalt med 65nm og 8" produksjon i forbindelse med teknologiklynga i Trondheim. Vi har hverken kompetanse, industri eller finans til å være spydspiss med EUV 12".

Nordic er "fabless" og kan i prinsippet produsere hvor de vil. Tidligere brukte de mye TSMC, det kan hende det er det samme stadig.

I praksis pleier de fleste fabless-firmaer å knytte seg til en eller to leverandører av gangen, prosessene hos en leverandør er ikke helt like det du får hos en annen. Det er derfor ganske mye styr hver gang en skal bytte. Du kan også få problemer med leveransene fra den "gamle" leverandøren hvis de ser at du bytter til en ny leverandør for neste design.

Det er absolutt ingen grunn til å sette i gang med 65nm og 8" i Trondheim, med mindre staten har bruk for et nytt hull å kaste penger ned i. En ny slik fabrikk vil ikke kunne konkurrere med de eksisterende, fullt nedbetalte produksjonslinjene for denne prosessen.
Så enten måtte staten subsidiere denne kraftig for at den skulle kunne konkurrere på pris, eller så måtte " teknologiklynga i Trondheim" betale mye høyere pris for å handle lokalt i stedet for å få wafere i posten fra Taiwan. Like uaktuelt begge deler, tror jeg.

 

Lenke til kommentar

Nordic har lagt dette ut offentlig i motsetning til mange andre:

«Taiwan Semiconductor Manufacturing Co. (TSMC), a supplier of components to Nordic and many other fabless chip vendors»

https://blog.nordicsemi.com/getconnected/semiconductor-demand-points-to-a-new-normal-when-production-challenges-are-resolved

For lave volumer for universiteter og forskningsinstitiusjoner osv. er det nok billigere å bare bruke MOSIS og Europractice MPW tjenester.

Tanken bak innlegget mitt var storskala produksjon stort sett for utenlandske selskaper. Men som sagt tidligere så er det toget gått.

 

Endret av asicman
Fjernet link
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...