Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Den store tråden om camping med bil/bobil


Anbefalte innlegg

bshagen skrev (15 timer siden):

Herlig, dette er av typen bobil jeg først kikket på jeg også, for en eller to personer. Artig at du skal oppgradere batteribanken osv, hvor lenge tenker du at man kan fricampe med f.eks. 100ah? Det er litt "hvor langt er et tau"-type spørsmål, men det er spesielt fricamping jeg ser for meg å gjøre om jeg skal ha bobil.

Skjønner også greia med dass og dusj, ikke særlig privat og heller ikke store saken disse portapottiene :p 

Nå sitter det vel 95ah eller 100ah i bilen fra før. På sommerstid tror jeg du nesten kan gå ubegrenset om det kun er kjøleskap og noe belysing som bruker strøm. Dieselvarmer kan startes mens motoren går, og bruker minimalt med strøm når motor er av.
Jeg ser flere i Tourne-gruppa skriver at de holder typisk 2-3 dager med standard oppsett, men min erfaring med den forrige bilen min er at jeg kunne holde i et par uker minst. Men da var det kun kjøleskap som trakk strøm, jeg hadde et litt større solcellepanel og brukte en veldig enkel lyslenke på kvelden. 

Med lithium kan man vel bruke mer av batteriet før det konker helt, om jeg ikke har misforstått helt? Man kan også oppgradere dynamoen så den lader bruksbatteriene fortere når motoren går. 

Disse bilene fås også med tilkobling for dusj utvendig. Da ordner man seg bare et enkelt pop-up telt, så slipper man mye fukt innvendig sommerstid. Men har hørt om flere som dusjer inne på vinteren uten problemer. Tror det kan være en fordel å få opp et dusjforheng e.l så du ikke får så mye vann på vegger osv.   

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hotel Papa skrev (På 25.2.2022 den 8.51):

klipp

Supert med slike erfaringer her inn, det betyr at 100ah er plenty for meg alene i en bobil. Men slike er bittelitt dyre for meg enda, særlig også fordi jeg må ha to biler (en bil og en bobil). Har sittet å fundert lenge lenge (ja, jeg er litt vinglepetter), men jeg tror kanskje jeg bytter inn Berlingoen min i en større varebil jeg, slik som jeg skrev tidligere. Også setter jeg inn et sånt kitt i fra minicaravan.no: 
(som vist før)
visu-moie-kitchen-2021-minicaravan-no-1-

Også tar jeg med meg et slikt batteri som dette: 
GOAL-ZERO-YETI-500X-EURO-TYPE-230V-2.jpg

Det blir jo bare helgeturer på meg uansett :)

Her er typiske videoer jeg blir litt inspirert av:

 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (1 time siden):

Slike portable batterier er dyre, men de er sikkert praktiske.

Yeti 500x er bare 47 Ah, og koster 9k.

Får 100 Ah under 7k.
Men det krever litt mer kobling.

Jeg skal ihvertfall ha minst 100 Ah, med solcellepanel på taket, så batteriet aldri trenger å flyttes på.

Det er dyre ah ja, men inkluder så får du inverter osv, så sånn sett så er det ikke så ille. Ville også valgt så liten man kan i tillfelle man skulle oppgradere til skikkelig bobil en dag, og da er den jo overflødig :) 

Lenke til kommentar
Dubious skrev (13 minutter siden):

Lys
Kjøleboks
Lade mobil.

Finnes flust av gode lyskilder som går på husholdningsbatterier. Byttet ingen batteri på lykta jeg hadde med i sommer når vi var en uke på tur. Kan hende det hadde stilt seg annerledes om turen var tatt midtvinters.

Mobilen har særs dårlig batteri eller så brukes det for mye tid på den om den må lades hver dag. Her kan jo f. Eks en powerbank være en fin løsning å lade opp når man driver med transport. 

Kjølebag er vel det eneste argumentet jeg ser som taler for et ekstra batteri. Men om Bshagen alikevell skal bytte bil kan det være verdt å sjekke ut om bilen har eller har muligheter for ekstra batteri. Vet en rekke større varebiler ofte har dedikert batteri til startmotor og dedikert batteri til drift av interiør/comfort. 

Jeg ser for meg at det kan være en like så hensiktsmessig løsning om det f. Eks enkelt lar seg gjøre å koble opp solceller til vedlikeholdslading av dette som å kjøpe et såppas dyrt batteri det prates om lengre opp i tråden

 

 

Lenke til kommentar
13 hours ago, bshagen said:

Det blir jo bare helgeturer på meg uansett :)

Her er typiske videoer jeg blir litt inspirert av:

Tittet på den samme videoen selv for noen dager siden :) Tenker vi er i samme "brukergruppe".

Ønske om å ha en mindre men likevel praktisk løsning som gjør at man kan ta alt fra helgeturer samt likevel kunne kjøre på lengre roadtrips men likevel kunne bruke bilen som "hotellrom" med grunnleggende nødvendigheter. En camping dusj og portapotty kan fungere om man går helt ned på standard.

Det eneste jeg synes er litt synd er at siste 10 år har man fjernet mer og mer av muligheter for å stoppe langs mindre riks og fylkesveier. Ikke at man nødvendigvis skal sove der men kan være fint for å ta en pause fra kjøring noen timer om det ellers er lite trafikk på veien.

Disse varebilene med ståhøyde tenker jeg er midt i blinken, men det er så uhorvelig dyrt. Jeg må ikke ha top notch standard men er opptatt av at inneklima er ivaretatt (avfukt, lufting, isolasjon, varme) og at man ikke står i fare for mugg/sopp/råte utvikling, dårlig oksygentilførsel og den slags. Kjedelig å være på tur om man våkner hver morgen med hodepine og grufs hals.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
21 minutes ago, Dubious said:

Sove med vinduet på gløtt.
Disse små bilene er for små til å sove med alt lukket.

Bobiler basert på varbilene med ståhøyde er som regel ikke det om de er godt laget for formålet. Mindre varebiler med sittehøyde eller andre personbiler som ikke er bygget for formålet så har man selvsagt vinduet på gløtt med mindre det er personbiler biler med "Campingmode" som sørger for at man får god utskifting av luft og kondens. Selv en Nissan NV200 som er godt ombygget med viftebasert lufting, varme og isolasjon kan fungere godt uten å måtte ha vinduer oppe.

Jeg ønsker også at flere elbiler får "campingmode". Tesla har hatt dette i mange år og det legger til rette for lavt strømforbruk i løpet av natten mens lufting og varme/kjøling opprettholdes.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (På 4.3.2022 den 10.16):

Bobiler basert på varbilene med ståhøyde er som regel ikke det om de er godt laget for formålet. Mindre varebiler med sittehøyde eller andre personbiler som ikke er bygget for formålet så har man selvsagt vinduet på gløtt med mindre det er personbiler biler med "Campingmode" som sørger for at man får god utskifting av luft og kondens. Selv en Nissan NV200 som er godt ombygget med viftebasert lufting, varme og isolasjon kan fungere godt uten å måtte ha vinduer oppe.

Jeg ønsker også at flere elbiler får "campingmode". Tesla har hatt dette i mange år og det legger til rette for lavt strømforbruk i løpet av natten mens lufting og varme/kjøling opprettholdes.

Skulle gjerne sett at testerne sa noe om det med campermode og tilsvarende funksjoner når de tester biler, og spesielt de som er bedre egnet til å strekke seg ut i.

Jeg vet KIa og Hyundai har sin "Utility Mode" (brukes endel på ferie og weekendturer/langturer) som i bunn og grunn er en "Camper mode". Og selvsagt Tesla sin. På Jaguar i-Pace finnes en oppskrift på å skaffe seg tilsvarende funksjon via ikke-offisiell app (WattCat), men ellers er det kommet veldig lite info ut om endel av de andre.

Jeg har jo selv linket til Opel sin camper-pakke fra Egoe, men jeg har jo ikke lest at de faktisk har en fungerende modus for dette på sin Safira e-Life. Eller om de andre utgavene av denne, fra Peugeot, Citroën og faktisk og Toyota, har en slik lett tilgjengelig funksjon. Og om den står på selv om man skulle få behov for å gå en tur ut i løpet av natta.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Da var ID Buzz lansert, og må si jeg egentlig er ganske skuffet. God ladefart til tross, den er langt fra hva man håpet på ut fra prototyper/konsept, bl.a. har de kuttet ut seter på skinner, som kunne fått denne til å skinne litt som weekendcamper.

https://www.tu.no/artikler/volkswagen-viser-fram-id-buzz/517941

Ikke for å dra i gang noen diskusjon om ID-Buzz her, det kan man ta i tråden lenket til over, men som et elektrisk alternativ til bil som kan fungere som weekend-camper, så ble altså jeg noe skuffet. Men, rekkevidde og ladefart i praksis vil nok helt klart spille inn, så får se hva tester sier. 

Men EQV og Stellantis-firlingene hadde tydeligvis mindre å frykte enn jeg håpet på.

Lenke til kommentar

Kikket på den jeg også her i stad, men en halv mill for en så liten varebil er litt i meste laget for min del, særlig når man veit hvordan VW liker å legge på i ekstrautstyrsbonanzaen sin. Men kan hende den overrasker også, så vi får jo vente å se på faktiske tester :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...