Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Den store tråden om camping med bil/bobil


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

@Theo343 WOW den var gjennomført! Hvordan er reglene for å gjøre noe slikt her hjemme på berget mon tro? 

Her er en ombygd varebil tilsalgs:
https://www.finn.no/car/mobilehome/ad.html?finnkode=231041988

EDIT: En til :) 
https://www.finn.no/car/mobilehome/ad.html?finnkode=241132437

EDIT 2: Enda en :)
https://www.finn.no/car/mobilehome/ad.html?finnkode=238648033

Endret av bshagen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 1/23/2022 at 3:32 AM, Dubious said:

Høyt tyngdepunkt på slike.
Min far hadde sånn, og den krenget veldig mye i svingene, så han solgte den og kjøpte bobil.
Bedre med van om en skal ha noe "smått".

Ja, litt høyt tyngdepunkt og litt baktung, skulle gjerne ha ettermontert et stabiliseringsstag bak også. Men mye større enn en van da. Og mye bedre framkomlighet.

Lenke til kommentar

Det er mulig å bygge om bobiler her i landet. Men jeg ser for meg at det er et vesentlig større og vanskligere byråkrati og kompliserte regler å sette seg inn i enn om man eks. var i USA.

Det er årsaken til at jeg ikke startet med min egen "Van Conversion" for ca. 7 år siden. Å sette seg inn i all teknologien og alle byggmessige viktigheter (trepanel er tungt og utsatt for fukt) hadde vært nok for min del. Så å bruke all den tiden, penger og energi for så å møte vrange regelryttere på godkjenning hos en trafikkstasjon (biltilsynet) fristet ikke. På den tiden var det heller ingen som var interessert i å gi deg noen A4 sider med "disse kravene må du tilfredstille om du bygger om en varebil". 

Man ser symptomene på dette i mange norske selvombygg hvor de er meget enkle og stusslige i karakter. De som  har fått til litt mer forseggjorte biler  har brukt mange år og forsøk under norske forhold (som også impliserer norsk regelverk og erfaring med trafikkstasjoner).

På bakgrunn av dette vet jeg også at noen fra dette miljøet i Norge holder kurs i nettopp slikt.

PS.
En annen ting er at å kjøpe en bobil en privatperson selv har bygget om er i aller høyeste grad risikosport.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Overrasket over at jeg ikke har sett denne tråden før, da dette er absolutt noe jeg tenker på selv. Men jeg vil gjerne ha noe som både kan fungere som bobil/weekendcamper, og noe som fungerer som hverdagsbil, da jeg ikke har parkeringsplass eller ønske om 2 biler. 

Har også veldig sans for elektrisk fremdrift, og god programvare for "campermode", slik at man klarer seg med el så mye som mulig, og det bør være klart for nok solceller på taket til at jeg går i pluss på en solrik weekend (bruker mindre stasjonært enn det lades).

Dog, en kull eller gass-løsning for matlaging utenfor bilen når været tillater det, er absolutt noe jeg anser som en naturlig del av opplegget. Det vil dog bli brukt heller sjeldent, så det kan godt være svært portabel løsning.

Jeg anser det viktig å ha ståhøyde i bilen når man er parkert, så et hevetak (som også gir ekstra soveplasser ved plutselige behov) vil nok være påkrevd, da jeg ikke ser for meg en elektrisk utgave vil ha særlig rekkevidde i en sprintertype vogn. Derfor er jeg foreløpig skeptisk og til disse utgavene i Stellantis-gruppen, selv om jeg har litt preferanser mot Opel Zafira e-Life. Det utelukker også campervans basert på f.eks. Nissans e-NV200.

Men sitter med inntrykket at de Stellantis-variantene rett og slett har for svak motor, og for lite batteri. Det gir lite kraftoverskudd når det kanskje er behov for det, og 110 på motorvei tømmer batteriet alt for fort. Det gir en fort tanker over til MB EQV eller den litt rimeligere MB V-klasse electric, selv om de er endel dyrere. Og da blir det neppe bedre på en stund med en sprintertype med høyt tak.

Dog vil muligens VW sin Buzz komme med tilstrekkelig batteri for mine behov, men jeg frykter for at de vet å ta seg godt betalt for utgavene med de største batteriene. Jeg tror de kan bli skammelig dyr, og samtidig ha mistet veldig mye av retro-faktoren fra ID.Buzz-konseptet, som virket veldig kult. Nå virker det som en let ID-"fisert" utgave av en transporter/Multivan, dessverre.

Ståhøyde innvendig er en ting. Jeg ville likt å ha en slags "lounge-lik opplevelse" med et bordtilgjengelig når uværet eller regnværet vinger en innendørs. Om ikke annet for å kunne velge å sette meg i et annet sete enn førersetet, bare for avvekslingen in del. Og ikke minst for å slippe å hele tiden sitte sideveis med selskapet mitt. Er noe i å kunne sitte rett ovenfor hverandre.

Det gjør det riktignok mer komplisert å bruke bakerste del av vogna til en del av rommet, men med en lang utgave av bil, så er vel garasje greit, både til sykkel og annet man må ha med seg. Og da vil kanskje en sengeløsning over garasjen, som mer eller mindre er oppredet når man er på tur, kjekt å ha. Jeg er bare 1,70, så jeg ser for meg at jeg kan ligge på tvers.

Men om "senga" har skyvbar bunn og føtter, er det OK om den da kan dras over baksetet når det er leggetid. Med skyvbart baksete, kan man kanskje legge sammen bordet, og la framskyving av baksetet trekke ut sengegulvet.

Jeg nevnte og uterommet når man har fint vær. Er usikker på om en vanlig markiseløsning er aktuelt, kanskje en av disse "batwing"-markisene med mulighet for å sette på vegger, enten det er bare myggnetting eller mer heltrukket stoff. 

Uten å ha noe formening om denne leverandøren og kvaliteten på produktene, så er likevel løsningen fin:
https://profftelt.no/produkt/markise-2019-foxwing-med-vegger/

Ellers så har jeg selvsagt tenkt tanken på takboks som en quickfix, der man kan bruke en mer normal bil, gjerne med batwing-løsningen i tillegg. Ettpar OK løsninger fra samme leverandør:
https://profftelt.no/produkt/desert-cruiser-140-black-edition/
https://profftelt.no/produkt/profftelt-pia-gen-3-takbokstelt-200cm-x-210cm/ i kombo med https://profftelt.no/produkt/profftelt-pia-gen-3-fortelt/

Ellers vil også disse løse endel av plassproblemene utvendig:
https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=232105759
https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=70507701
https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=230736393 (denne holdt jeg på å ta turen til Vestlandet for...)

Lenke til kommentar

@Snowleopard Har du sjekket med elbobiler.no? Tror det er Raido som står bak, de bygger i allefall om elektrisk Proace/Jumpy/Expert/Vivaro. Men veldig lite info om de ute enda, hadde vært fint å få tak i noen priser og mer spesifikasjoner

Raido_Campers_eStorm_SF100469-removebg-p


 

@Theo343 Godt poeng ang. kjøp av camper som andre har bygget, kan fort vært ymse kvalitet. Finnes det tilbydere som kan bygge om profesjonelt? 

EDIT: Det er jo https://www.minicaravan.no/visu/ men lite info syns jeg også ser det ut til at det kun er tilpasset personbilutgavene av varebilene (som er svindyre) EDIT 2: Nei, de er faktsik også for vanlige varebiler, jeg tok feil. Dette var litt interessant faktisk 

Endret av bshagen
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bshagen skrev (3 minutter siden):

@Snowleopard Har du sjekket med elbobiler.no? Tror det er Raido som står bak, de bygger i allefall om elektrisk Proace/Jumpy/Expert/Vivaro. Men veldig lite info om de ute enda, hadde vært fint å få tak i noen priser og mer spesifikasjoner

Raido_Campers_eStorm_SF100469-removebg-p


 

@Theo343 Godt poeng ang. kjøp av camper som andre har bygget, kan fort vært ymse kvalitet. Finnes det tilbydere som kan bygge om profesjonelt? 

Nei, har ikke gått noe videre med det ennå. I første omgang har jeg snust på å gå for en standard Opel Zaphira e-Life, og ta med en slik camperboks-løsning som de kan selge i pakkeløsning, eller få min snekkerkyndige nevø til å hjelpe meg med å lage noe hjemmebygd, som er mer tilpasset mitt behov og mine ønsker.

Hevetak har jeg mer tanker om at burde være mulig å løse i ettertid, og siden det foreløpig er avgiftsfritt for elbil, så ser jeg ikke at ombyggingen av takløsningen vil utløse noen ekstra avgifter. Og jeg trenger ikke å få den godkjent som campervan heller, da det ikke betyr noe for avgiftsberegningen. Spesielt om man rekker å få det bygd om i år.

Om man må vente til etter nyttår, så er det riktignok avgifter på det som går over 600 K, slik det ligger an til. Her kan det hende at det er lurt å få gjort det før den tid. Men hvor mye det vil bety i ettertid, blir jo interessant å finne ut av. Dernest er egentlig rekkefølgen av planer for endring, og godkjenning.

Bruker man et godkjent verksted i Polen eller Tyskland, så må vel uansett bilen vises når man kommer hjem, og da bør og delene være godkjente for biltypen. Det er kanskje det største problemet, siden det er en elbil.

Men som sagt, av det jeg leser om disse, så blir det for knapp rekkevidde for min del, som det største problemet. Tenker derfor at det likevel blir å vente, og heller gå for takboks i mellomtiden, og se om jeg finner camperlivet som så attraktivt som jeg ser for meg. Hittil har det meste av ferier blitt turer i Asia (bl.a. pga et nå avsluttet ekteskap, snart 7 år siden), og med endel langweekendturer i Europa ellers.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (4 minutter siden):

snip

Det med rekkevidde ser jeg, men på en annen side så har du mye bedre tid til å bruke på lading når du er på campingtur, du skal jo ikek "rekke noe". Men jeg er helt enig, 30 mil er litt knapt. 50 mil så snakker vi mer tror jeg, da er det plutselig mye større muligheter, men da blir det igjen svært dyrt. Det var dette med pose og sekk. 

Hva med en Tesla med Dreamcase og et slikt telt du postet? Blir veldig weekend tur med stormkjøkken og en portabel dass, men :)

 

Endret av bshagen
Lenke til kommentar
bshagen skrev (1 time siden):

Det med rekkevidde ser jeg, men på en annen side så har du mye bedre tid til å bruke på lading når du er på campingtur, du skal jo ikek "rekke noe". Men jeg er helt enig, 30 mil er litt knapt. 50 mil så snakker vi mer tror jeg, da er det plutselig mye større muligheter, men da blir det igjen svært dyrt. Det var dette med pose og sekk. 

Hva med en Tesla med Dreamcase og et slikt telt du postet? :)

På motorveistrekker er vel tallet fort ned mot 20 mil, og da rekker det ikke som bruksbil for meg. Kjører vanligvis harryturer minst en gang i måneden, og riktignok vil en slik tur lettere kombineres med langweekend, og man kan lade mens man camper.

Men når man har med andre, så kan det fort bli at man må lade straks man kommer frem, for å rekke turen tilbake. Og det å stå og hurtiglade i 40-50 minutter med disse, er lite interessant. Da er det mer aktuelt med doble rekkevidden, og heller toppe opp på saktelading mens man handler. Så 45-50 mil rekkevidde er der jeg helst vil "lande".

Og når man free-camper på en lengre tur, så er det jo greit å kunne kjøre halve turen, slå camp, og så fortsette neste dag eller dagen etter, uten at det første man må lete etter, er lademulighet. Men jeg ser klart at snittfarta fort kan og vil gå ned fremfor slik jeg kjører med Kona. Den er så agil, at det er moro å kjøre litt aktivt.

Har absolutt sett på å bruke madrass bake, og dermed kunne sove inni bilen. Siden jeg ikke er lengre enn 1,70 m, kan jeg på Kona kjøre fremsetene fremover, legge bagasje i fotbrønnen på baksetet, og så legge ned baksettet og slå ut madrass bake. Har faktisk skaffet meg madrass som vil passe, men den fikk jeg først tak i etter sommerferien som gikk Nord-Norge rundt.

Bilen min er dog liten, og uten frunk (ikke kommet meg til å sluttføre hjemmesnekret frunkløsning), men uansett må jeg i tilfelle få mer utvendig lagringsplass for de litt lengre turene. I sommer var bagasjerommet fullt, og takboksen like så.  Og så ble og baksetet brukt i tillegg, så en slik soveløsning hadde utgått. Vi tok riktignok enkelte overnattinger ved å slå ned førersetene, samtidig som vi utnyttet AC-lading. Men det var nødløsning når man ikke gadd å slå opp telt. Taktelt hadde dog gjort mye, da man kunne lagt igjen teltet og liggeunderlag, og soveposene kunne vært byttet ut med dyner som kunne ligget i takboksen.

En løsning hadde det sikkert vært ved å gå over til en TMY eller en annen bil med mer plass og krok bakpå. En Kia EV6 eller Ioniq 5 er også i tankene som alternativ. Men alle de alternativene gir ikke innvendig ly når regnet høljer, uten at man vil føle seg "fanget". Derfor frister det med "kassebil".

bshagen skrev (1 time siden):

Hva med en vanlig varebil, VISU Sitka og en batteribank?
visu-camp-sitka-minicaravan-no-3.jpg
1134482_2_1200x1200_w_g.webp

Absolutt en løsning, dersom man ikke trenger bakseter når bilen skal oppfylle hverdagslivs-behovet. Her er forresten en broom-artikkel der de viser camperboks-løsningen man kan få kjøpt til.

https://www.tv2.no/a/13975953/

13975974.jpg?imageId=13975974&x=14.04212

EDIT:

Denne testen gir jo visse indikasjoner. Med opptil 3 kWh per mil, så tømmes batteriet på bare 25 mil. Med dårlige forhold (vind, regn etc) så er man fort endel lavere.

Endret av Snowleopard
Lagt til info om høyden min, siden det ble glemt/utelatt
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (16 minutter siden):

Denne testen gir jo visse indikasjoner. Med opptil 3 kWh per mil, så tømmes batteriet på bare 25 mil. Med dårlige forhold (vind, regn etc) så er man fort endel lavere.

Ja, det funker ikke om man skal langt da, noe man gjerne skal, og man må ha nok batteri til å kunne stå en helg inni skauen også. Ser ut som det eneste alternativet inntil videre er diesel (synd). Enten får man vente eller så får man bite det sure eplet. Jeg ser absolutt en fordel med diesel når man fricamper og skulle man ha for lite sol til solcellepanelene så vil en dieselbil lade en veldig stor batteripakke (100-200ah) på et par timers kjøretur, og det er klart en fordel

Endret av bshagen
Lenke til kommentar
Dubious skrev (37 minutter siden):

Varebil med grønne skilt må ha skillevegg, så de egner seg ikke som camper.

Aner ikke om det er noen prisforskjell i avgifter og forsikring mellom "varebil" på hvite skilt og varebil med grønne skilt.

Når bilene er passert 10 år, er det "gratis" å bygge den om til 5, 7 eller 9, noe som naturligvis krever fjerning av denne veggen. Dog er det ikke alle biler man får gjort dette med, pga endring i regler. Man måtte nå etter en dato få de typegodkjent enten som 2-3-seter varebil, eller som "personbil". 

"Det kan også være verdt å merke seg at det er forskjellige regler og forskjellig beregningsmåte for avgiften for kjøretøy som er første gangs registrert i Norge før eller etter 1. januar 2014."

https://bobilverden.no/den-billige-gronne-alternative-veien-til-bobil/

"Den korte oppsummeringen
Det Skålbones i korthet beskriver her er at det blir mye avgift å betale dersom du bygger om varebilen på grønne skilt til noe som verken tilfredsstiller kravene til varebil eller til campingbil (bobil) i forhold til takhøyde, innredning og andre krav.

Dersom du bygger om slik at bilen oppfyller kravene til campingbil i avgiftsregelverket, kommer du langt billigere unna.

Før du begynner kan det være lurt å følge Skatteetatens oppfordring om å melde ombyggingen før du begynner med jobben. Å bli stoppet i kontroll langs veien kan gi deg en svært ubehagelig regning om du ikke har spilt på lag med myndighetene."

EDIT: Det vil for brukt varebil være viktig å finne en bil som er registrert før 1. januar 2014, men fremdeles er minst 10 år gammel. Dvs. datoen i dag tilsier at bilen må være registrert senest 29.01.2012.

Endret av Snowleopard
Lenke til kommentar

Ja, det er håpløse regler i Norge.

Min Hilux ble levert med gitter foran bakvinduet, fordi den er varebil, men som personbil trenger den ikke gitter.
Lasterommet er det samme, og med passajerere bak i bilen som har hodet nær vinduet..

Jeg har tatt av gitteret da jeg monterte kamera bakover, men vurderer å henge det opp igjen, så jeg kan henge opp jakker.
Kameraet har liten funksjon da jeg har hardtop. 

Lenke til kommentar
Quote

Jeg anser det viktig å ha ståhøyde i bilen når man er parkert, så et hevetak (som også gir ekstra soveplasser ved plutselige behov) vil nok være påkrevd, da jeg ikke ser for meg en elektrisk utgave vil ha særlig rekkevidde i en sprintertype vogn. Derfor er jeg foreløpig skeptisk og til disse utgavene i Stellantis-gruppen, selv om jeg har litt preferanser mot Opel Zafira e-Life. Det utelukker også campervans basert på f.eks. Nissans e-NV200.

Videoene (2 av 3) jeg linket med Nissan hadde hevetak med ståhøyde.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
3 hours ago, JetzBullet said:

Lekker liten sak.

https://youtu.be/TtbsasCooZ0

 

Jeg så en variant av denne på messe i tyskland og de har bla. en av de bedre nedsenkbare sengeløsningene. Karen i tyskland nevnte at de bygges av et meget lite firma og skal jeg bruke såpass mye penger på en bobil vil jeg være sikker på at jeg har et apparat å henvende meg til. En annen fordel med denne var kort akselavstand som ga bedre svingradius og manøvreringsmulighet.

En av de store fordelene er monocock designet hentet fra båtbransjen. Både materiavalg og dette gjør den meget robust og man vil ha lite typiske bobilproblemer som kan vise seg over tid.

Bilen i tyskland har ask-finish på interiøret fremfor hvi. hvit gir en bedre romfølelse.

Men det viktigste med denne, som jeg ønsker at flere tar etter er at de bygger bobiler basert på hvordan man bygger båter som gjør de meget solide med lang levetid og lite utsatt for problemer. En ulempe kan muligens være komplisert reparasjon om noe skjer.

En lekker liten sak :)

PS.
Jeg mener å huske prisen i Tyskland lå på over 90.000 euro. De satser på highend markedet som ønsker en liten praktisk bobil med mye komfort.

Den er forøvrig også meget godt isolert innimellom lagene i monocock designet så den fungerer ypperlig i vinterforhold.


EDIT
Her er presentasjonen i Tyskland. Ser at basisprisen på utgaven vist i tyskland ligger på 82.000 euro. 

 

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...