Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Den store tråden om camping med bil/bobil


Anbefalte innlegg

Bare slenger inn at dersom man har problemer med å komme inn under 3500 kg inkludert nyttelast, så er vel ikke C1 akkurat uoppnåelig eller ekstremt dyrt. Satt i sammenheng med prisområdet for bilene det vurderes, er vel dette småpenger.

Litt mer knot om man har E allerede, for mulig man da må kjøre med tilhenger på (endel av) oppkjøringen, for at den skal videreføres til C1E. Er litt usikker på om man kan ha BE men bare C1, eller hvordan reglene er her.

Så spørs det og på om man virkelig vil kjøre rundt i så store doninger. Jeg har hatt C1, men rotet den bort ved å glemme å fornye i tide, også til å bare få søkt den inn igjen, så nå må jeg vel ta oppkjøring som alle andre som ikle har C1 fra gamle førerkortregler. Har kjørt skapbil som var innenfor C1 før den gikk ut, og for egen del så ser jeg ikke at jeg orker å ta opp denne.

Men klart, det er stor variasjon innen 3 500-7 500 kg, og for noen kjøretøy så er det vel rett og slett bare at man kan godkjenne bilen med høyere nyttelast, og dermed ikke ha problemer med hvor mye man får med seg, så lenge kjøretøyet er typegodkjent for lasten.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er riktignok en ulempe at den må fornyes hvert femte år, så er en liten kostnad og litt bryderi med det...

https://www.vegvesen.no/forerkort/har-forerkort/fornye-forerkort/fornye-tunge-klasser/

Jeg kommer likevel noe rimeligere ut, om jeg vil fornye nå.

"Krav om oppkjøring for noen klasser

Det var tidligere mulig å få klasse C1 og C1E uten å kjøre opp (som stempelrettighet). Hvis du fikk klasse C1 og eventuelt C1E slik, må du både bestå oppkjøring og levere ny helseattest hvis det har gått mer enn fem år siden utløpsdatoen."

Lenke til kommentar

Tror ikke sjekken er så veldig mye værre, annet enn at jeg hat Diabetes type 2. Da blir det litt værre med at jeg må vel ta ettpar tester/sjekker man ellers kunne sluppet unna.

Har mer med at jeg ser at jeg klarer meg uten, da det er meg og min datter i utgangspunktet, og om få år er nok hun ute av redet. Og da er det kanskje bare meg, og eventuelt kompis.

Kanskje en sjelden gang at storebroren (allerede flyttet ut) og dama hans vil være med på tur pga andre aktiviteter som tar bortimot all tiden hans. Hadde jeg vært gift og hatt 2 små, så hadde vurderingen vært en helt annen.

Men er ikke værre enn at jeg har det i tankene når jeg kommer mer i kjøpsposisjon. Kan jo hoppe til og ta det på relativt kort tid om det skulle bli aktuelt. Men inntil videre ser jeg at jeg vil få dekket mine behov uten, og da er det bortkastede penger og bryderi. 

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (16 minutter siden):

Og da er det kanskje bare meg, og eventuelt kompis.

Dette er litt derfor jeg kikker mye på bobiler som 540 i lengde. Har sett endel på Knaus sine modeller, der kan man heve senga baki slik at man får myyye større plass til saker og ting på tur :) 

Lenke til kommentar
bshagen skrev (1 time siden):

Ang. batteri i bobil. Jeg lurer på om kanskje 100ah x 3 er bedre enn ett 300ah batteri? Begrunnelsen min er bare at jeg ser for meg en enklere montering for ryggen om man skal plassere dette på lave steder baki en bobil. Men kan hende 100x3 tar endel mer plass? 

Lithium veier mindre, og har større kapasitet, bare sånn i tilfelle du tenkte på å skaffe andre typer batteri.
1x lithium har nesten samme kapasitet som 3x AGM.

Lenke til kommentar
Dubious skrev (7 minutter siden):

Lithium veier mindre, og har større kapasitet, bare sånn i tilfelle du tenkte på å skaffe andre typer batteri.
1x lithium har nesten samme kapasitet som 3x AGM.

Absolutt. Men det veier fortsatt 35kg, så kan fort være tung nok om det skal stå på et sted som er litt vanskelig å komme til. Men som du sier 300ah Lithium er mye, ikke sikkert det er behov for så mye en gang :)
https://provolt.no/product/skanbatt-lithium-heat-pro-ultra-12v-300ah-can-bus-600a-3s-900a-peak-8-ars-garanti/

Endret av bshagen
Lenke til kommentar
4 hours ago, bshagen said:

Men hva er kjekkest å ha, egentlig? Om man bare kunne velge én ting, hva ville du valgt? Jeg tror jeg ville valgt vaskemaskin personlig, oppvask går jo kanskje kjapt :)

Ville helt klart valgt vaskemaskin. Men ellers har jeg alltid vasket klær i enten servant eller liten fotbalje når jeg ikke har hatt tilgang på vaskemaskin. 

Lenke til kommentar
4 hours ago, Snowleopard said:

Bare slenger inn at dersom man har problemer med å komme inn under 3500 kg inkludert nyttelast, så er vel ikke C1 akkurat uoppnåelig eller ekstremt dyrt. Satt i sammenheng med prisområdet for bilene det vurderes, er vel dette småpenger.

Litt mer knot om man har E allerede, for mulig man da må kjøre med tilhenger på (endel av) oppkjøringen, for at den skal videreføres til C1E. Er litt usikker på om man kan ha BE men bare C1, eller hvordan reglene er her.

Så spørs det og på om man virkelig vil kjøre rundt i så store doninger. Jeg har hatt C1, men rotet den bort ved å glemme å fornye i tide, også til å bare få søkt den inn igjen, så nå må jeg vel ta oppkjøring som alle andre som ikle har C1 fra gamle førerkortregler. Har kjørt skapbil som var innenfor C1 før den gikk ut, og for egen del så ser jeg ikke at jeg orker å ta opp denne.

Men klart, det er stor variasjon innen 3 500-7 500 kg, og for noen kjøretøy så er det vel rett og slett bare at man kan godkjenne bilen med høyere nyttelast, og dermed ikke ha problemer med hvor mye man får med seg, så lenge kjøretøyet er typegodkjent for lasten.

Absolutt :) For min del er det mer det praktiske med å ha en liten bil, men så er det om å gjøre å finne sweetspot på at man får det man trenger men ikke er for stor igjen som er balansegangen.

Jeg hadde ganske mange ting selv men glemte å fornye fordi jeg var i den travleste tiden i jobb de årene.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
9 minutes ago, bshagen said:

Hvordan blir det? Blir det rent? :)

Blir helt klart rent nok. Noen unntakstilfeller er det selvsagt. 

Man legger tøyet i vått med vann og vaskemiddel beregnet på det (eks flytende OMO). Litt avhengig av hvor møkkete der er så holder det nesten at det bløtlegges slik en stund og så vris opp og skylles med vann uten såpe og vris opp igjen før det henges opp. Noen ganger må man jobbe litt med det ved å løfte det opp og ned i vannet, vri om osv. Men det meste klarer seg fint med såkalt passiv bløtlegging.

Gjør dette som standard med ganske så svett tøy når jeg reiser rundt på aktivitetsreiser med hoteller som ikke har andre tilbud.

Bare vær litt oppmerksom på temperaturen på vannet du legger det i. Er fort gjort å tenke at "varmt er bra" men så har tøyet grense på 40 grader. Det er lett å ta på feelingen så lenge man husker det.  Ellers et tips at det er bedre med for lite såpe enn for mye.

Endret av Theo343
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det var ikke dumt du, jeg har aldri tenkt at det kunne være så enkelt. Så alt en trenger er som du sier en liten balje og et sted og henge opp. Hvor lang tørketid er det, når det ikke er sentrifugert? Det er litt "hvor langt er et tau"-spørsmål, men pleier en god natt og tørke opp det meste tror du, om det henger ute? 

Lenke til kommentar

Jepp og jeg har faktisk alltid brukt servanten på badet så lenge den har plass til noen cm dypt vann. Men for enkelhetskyld er det greit å ha med en lite balje i kofferten (som man pakker annet oppi) for å være sikker.

Man vrir opp så mye som det lar seg gjøre uten å ødelegge tøyet. Litt teknikker med å brette og vri for å spare tekstilen og sømmene. 

Tørketid avhenger av klima og luftfuktighet. Men når jeg henger opp ting om kvelden på eks. badet så er det ofte tørt dagen etter. Er man et varmere sted er det knusk etter noen timer. Ellers ikke lurt å henge det midt i sommersola (med mindre det skal blekes).

Skal du være avansert kan du kjøpe deg et vaskebrett og en litt større balje 😛

Ellers er det ikke altfor vanskelig å lage seg en "manuell vaskemaskin". Det er i praksis en liten plasttønne som man sitter å sveiver rundt med armkraft. Eller bløtlegger tøyet i tønna med tett lokk før man skal kjøre på litt humpete veier. Mange sørger alltid for å legge klesvask i "tønna" når de skal ut å kjøre med bobilen.

Endret av Theo343
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Og et annet tips. Det er veldig kjedelig å få kvae eller tonnevis med pollen på klærne om de henger ute, så vær litt kresen på hvor du henger de og når :) Er det en bar bakke med mye småpartikkel sand så vil det kunne blåse/virvle opp i klesvaska, da er det bedre å henge det på badet inne ellerno.

Endret av Theo343
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bshagen skrev (5 timer siden):

Men hva er kjekkest å ha, egentlig? Om man bare kunne velge én ting, hva ville du valgt? Jeg tror jeg ville valgt vaskemaskin personlig, oppvask går jo kanskje kjapt :)

Jeg ville ikke valgt noen av delene om det var snakk om en mindre bobil som du er på utkikk etter. Heller ha plassen (og vekta) tilgjengelig til andre ting, som f.eks mer klær om du skal være borte over en lengre periode i denne. 
Jeg hadde heller parkert en natt på campingplass med vaskefasiliteter om klesvask er nødvendig.

  

bshagen skrev (42 minutter siden):

Hvor lang tørketid er det, når det ikke er sentrifugert? Det er litt "hvor langt er et tau"-spørsmål, men pleier en god natt og tørke opp det meste tror du, om det henger ute? 

Null stress å la klær henge ute til tørk over natta. Sjeldent kjøreutstyret mitt til MC er vått dagen etterpå om jeg har vært gjennombløt etter dagens kjøring om det har blitt hengt opp til tørk. Utetemperatur og vind er selvfølgelig faktorer som avgjør mye. Anbefaler deg å ha en presenning/tarp tilgjengelig du kan henge det under om du har utfordring med regnvær eller ingen gode skyggepartier for sola.

Endret av Hansien
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bshagen skrev (5 timer siden):

Sjekket nå som du sier det, 20-25k var ikke så ille som jeg hadde trodd nei :) 

Selve kostnaden til å få retten til å føre kjøretøy som går innunder klasse C eller C1 er liten om du ikke skal drive med noe yrkesrettet kjøring. Jeg endte selv på rett i underkant av 20k da jeg tok C for noen år tilbake.

Endret av Hansien
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...