Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Den store tråden om camping med bil/bobil


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Dubious skrev (59 minutter siden):

Der man ikke får kjøre med bil, får men heller ikke ta med denne farkosten. 
Ofte så er ikke elsykler tillatt der det er lov å sykle.

Elsykler er stort sett, men ikke helt, likesilt med ikke-motoriserte sykler nå. Er faktisk lenge siden den regelen du tenker på, ble endret.

https://www.terrengsykkel.no/elsykkel/naa-er-det-lov-aa-sykle-med-elsykkel-i-oslomarka

(denne er fra 2019)

"Elsykler på stier i utmark ble tillatt ellers i landet i 2017, men Markaloven har til nå hatt egne bestemmelser som blant annet forbyr elsykling i utmark i Oslomarka og tilstøtende kommuner som omfattes av Markaloven. Men i mars vedtok Stortinget at Oslomarka er som andre marker."

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

https://www.nationen.no/nyhet/stor-elsykkel-skuffelse-pa-dovrefjell-og-i-rondane/

 


I nasjonalparken er elsykkel definert som motorisert ferdsel, dette gjelder også når motoren er avslått.

Du kan derfor ikke bruke elsykkel på stinettet i Rondane eller på veger som er stengt for motorisert ferdsel. En enkel huskeregel er at du kun kan bruke elsykkel på veger der du har lov til å kjøre egen bil.

Lenke til kommentar
Dubious skrev (3 timer siden):

https://www.nationen.no/nyhet/stor-elsykkel-skuffelse-pa-dovrefjell-og-i-rondane/

 


I nasjonalparken er elsykkel definert som motorisert ferdsel, dette gjelder også når motoren er avslått.

Du kan derfor ikke bruke elsykkel på stinettet i Rondane eller på veger som er stengt for motorisert ferdsel. En enkel huskeregel er at du kun kan bruke elsykkel på veger der du har lov til å kjøre egen bil.

Du viser til et forbud som gjelder i nasjonalparkene, som per definisjon er vernede områder. At vernede områder har restriksjoner som ikke gjelder ellers, er helt i tråd med at det er et vernet område. Man skal alltid sjekke hva som gjelder for nasjonalparker, og da spesifikt for den nasjonalparken man skal besøke.

Det jeg viste til var en lov som gjelder generelt i utmarksområder. I utmark som ikke er i en nasjonalpark, gjelder vanlige regler, og der defineres ikke elsykler som noe annet enn alle andre sykler. som jeg visste til, i vanlig utmark så er det lovlig å sykle med elsykler.

Det rådet som vises til er rett og slett et dårlig råd. Forøvrig ser det ut som det er i ferd med å bli enda dårligere, for det åpnes muligens for elsykler og i nasjonalparker, dog kanskje med noen unntak. 

https://www.nettavisen.no/nyheter/klart-flertall-for-elsykler-i-nasjonalparkene/s/12-95-3424247879

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

For 5 år siden sveiset jeg opp en dedikert roadtrip vogn for sommerturene våres. En 96mod Toyota Hiace Hiclass, 5 seter. 

Bilen er betydelig støydempet, 9stk 2A USB ladere, cam i alle retninger, camplys, 95L kjøl/frys(dometic), 240AH batterilager, appstyrt osv.

I disse dager får bilen nye dekk(Nokian hakka van), ny frontrute og innfelte LED bjelker(Biltema).

Et bilde av riggen fra sølvgården camping i fjor sommer(tatt med en DJI mini2 drone).
Photo_6553612_DJI_12_jpg_4172136_0_202161712836_photo_original.thumb.jpg.0b9bc741f050578fcc25c072b1bfaf3a.jpg

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Mekker`n skrev (29 minutter siden):

For 5 år siden sveiset jeg opp en dedikert roadtrip vogn for sommerturene våres. En 96mod Toyota Hiace Hiclass, 5 seter. 

Bilen er betydelig støydempet, 9stk 2A USB ladere, cam i alle retninger, camplys, 95L kjøl/frys(dometic), 240AH batterilager, appstyrt osv.

I disse dager får bilen nye dekk(Nokian hakka van), ny frontrute og innfelte LED bjelker(Biltema).

Et bilde av riggen fra sølvgården camping i fjor sommer(tatt med en DJI mini2 drone).

Så da skummelt ut med den skråningen rett bak telt og bil, uten noe gjerde. Men heldigvis er det vel ingen teltåpning mot skråningen... 😉

Jeg var på Postnord/Helthjem-utlevering i dag. Hentet en "gazebo/Event shelter" jeg kjøpte på finn.no. Med 4 sider, derav 2 med vindu og dør. Har bestilt "gulv" fra nettet til under 400,- for å komplementere denne.

Har vurdert denne opp mot markise med/uten vegger og såkalt SUV-telt, men føler at denne er mer fleksibel, og ser generelt kulere ut. Ulempen er at det ikke er et tett telt, så dette kommer som tillegg til et telt eller taktelt, eller å sove i bilen.

Synes den er perfekt til å slå opp der man vil slå opp stoler og bord, uansett om det er bak bilen og bagasjeromsluka , på siden av bilen eller litt utpå gresset. Her kan man sitte litt beskyttet for vind og eventuelt noen dråper.

Er samme som denne vises uten side/bak-vegger:

https://www.thansen.no/camping/telt-tilbehor/coleman-pavillion-event-m-3x3-mtr./n14293/pn1198665

305025040_0_m_719_1200.JPG

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (1 time siden):

Synd det ikke finnes glidelåsvegger til den, hadde vært nice å kunne feste de halveis og litt som lévegg el.

Ja, blir noen glipper i mellom når de festes med klips fremfor glidelås. Derfor blir den uegnet som telt om natta, da både varmen strømmer ut/kulden flyr inn, og smådyr og innsekter vil kunne komme seg både inn og ut, noe som ikke frister helt.

Kunne hjulpet med mulighet for å henge opp et innertelt, så kan man fikse mye av disse problemene. Alternativt kunne man fått til et telt som kobles inn mot en av åpningene, eller en påkobling mot bil, slik man gjør med SUV-telt og fortelt til bobiler/campingvogner.

Et Coleman Cortes Octago 3 eller Coleman Cortes Octago 8 kan man sikkert sette opp med åpningen mot en av sidene, så har man jo "Glam-Camping", siden disse har massevis av plass til dobbeltseng, sammenleggbare campingskap til kleshyller etc. Med 8-utgaven kan man dessuten dele det teltet i to med medfølgende (?) skillevegg, m man har barn med seg.

Ser nå at Coleman Cortes Octago 3 er på tiilbud til rett under 2K nå hos Fjellsport:

https://www.fjellsport.no/coleman-cortes-octago-bla.html?refSrc=1088994&nosto=nosto-page-product3

CN2000035194-1.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...
Hansien skrev (5 minutter siden):

Vel. Uten å ha fått sett annonsen så mener jeg det ikke skader å ta en telefon og stikke og se på den siden det er snakk om kvarters tid unna

Ops :p 
Dere har litt mer peil på bobiler enn det jeg har, så vil gjerne vite hva dere tenker :)

Endret av bshagen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg heller fortsatt mot mitt forrige innlegg med å ringe også stikke og se på jeg. Er den mye billigere enn andre på markedet og det ikke kommer frem noe spesielt når du titter på den så kan årsaken være gjeld som trengs å prioriteres, at eierene kjøpte den fordi de ikke kom seg utenlands de to siste årene og nå bare vil ha den bort eller at de ikke vet verdien på den i det heletatt. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (20 minutter siden):

Enig med @Hansien. Helt siden pandemien begynte har vi tenkt at det vil komme noen flere bobiler på bruktmarkedet etterhvert.

Ja, jeg har ikke kikket så mye siden jeg opprettet denne tråden her, men tok en kikk i dag for moroskyld (var på campingtur med Partnern i går, så er litt inspirert). Utrolig mange fine bobiler ute nå syns jeg, i prisklassen under 500k :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...