Gå til innhold

Vi dør pga staten nekter oss behandling


Anbefalte innlegg

https://www.tv2.no/nyheter/14425715/
 

Opp igjennom årene har jeg lest om mange sånne tragiske historier. 
Og jeg blir forbanna når man leser sånt.  At staten ikke godkjenner behandling som kan gi ett barn eller flere, foreldre sine litt lenger levetid. Mor og far som kan ha barnet sitt litt lenger hos seg. Kanskje til og med bli helt friske.  Av behandling Norge ikke vil dekke pga politisk sluskapspill!

Det som virkelig provoserer meg er å se hvor mange millioner/milliarder staten roter vekk på tull. Alt fra budsjettsprekker til konsulentvirksomhet etc etc  og IKKE MINST U-HJELP! Snitt på minst 30 milliarder i året!!!!

Norge er blant de falskeste landene som finnes. Alt skal se bra ut fra utsiden. Norge vil at alle skal se hvor flinke vi er som tar inn flyktninger, miljøvennlige u-hjelp etc etc . 

Men sannheten er noe helt annet. 
Og det vet vi alle sammen som bor her.

Staten lyver til oss med alt . Strømprisene  feks, først var det for lite regn i år. Jeg husker en sommer fult av regn  . Nå skylder de på for lite vind.  Her har det blåst løslater. Sannheten er at de har driti på draget og solgt for mye strøm ut av landet  

Vi er blant de rikeste i verden. Men vi lever som de fattigste. 
 

Ja vi har mange goder også i dette landet. Men hvorfor skal man nøye seg med 70 prosent. Når det kan være 100 prosent.   
Om det kan redde liv. 
 

Og ett spørsmål alle må stille seg.

Stortinget består av folkevalgte. FOLKEVALGTE hva er betydning av dette ordet? 
 

for meg er det, de er valgt av folket og skal sørge for at folket har det bra.  Beskytte folket,jobbe for folket, ikke imot!!!

Min drøm er og vinne 900 millioner i eurojackpot så jeg kan hjelpe så mange som mulig med de pengene!

å sånn burde flere tenke!
 

 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det én jobb jeg er glad jeg ikke har, så er det å være med i dette "beslutningsforumet". Det er klart at politikere kunne prioritert budsjettet annerledes, men til syvende og sist er jo problemet det samme, at pengesekken ikke er uendelig.

For de millionene man bruker på å hjelpe én pasient tar man kanskje vekk muligheter for en stor gruppe andre pasienter. Hva er rett å prioritere?

Det er et umulig spørsmål. Fortvilende for de som ikke "når opp", og garantert fortvilende for de som gir avslaget. Men det må jo være slik. Det må gå en grense et sted. 

Det burde snakkes mer om at legemiddelindustrien tar helt sinnssyke priser på en del legemidler. Selv om de så klart skal ha igjen for kostnader med forskning og utvikling, jeg kan bare ikke forstå at det skal forsvare slike fantasipriser som dukker opp i media noen ganger. Som i denne saken, 3.5 millioner for én behandling? Tenk hvor mange som får dette på verdensbasis. Det er helt vanvittige summer. 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar

Dette blir litt som når en mor eller far er elendige foreldre hjemme men forgudet i rollen mot barn i arbeidet sitt. Når elektrikere og snekkere har orden på alt med perfeksjon i arbeidet de utfører ute men alt henger litt på halvt hold hjemme.

Slik synes jeg politikerne også i stor grad holder på med. Man er mer opptatt av prestisje og anerkjennelse fra andre enn sine egne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (21 minutter siden):

Myte, problemet er ikke at pengesekken ikke er uendelig. Problemet er at staten bryter samfunnskontrakten den har med nordmenn. 

Pengesekken må vel nødvendigvis være endelig?

Hvis jeg har kreft uten håp om å bli frisk, og en medisin som har vært lite testet gir 5% sjanse for å leve 12 mnd til heller enn 9 mnd, hvor mye er den verdt? 10.000? 1.000.000?

-k

  • Liker 4
Lenke til kommentar
:utakt skrev (45 minutter siden):

Det burde snakkes mer om at legemiddelindustrien tar helt sinnssyke priser på en del legemidler. Selv om de så klart skal ha igjen for kostnader med forskning og utvikling, jeg kan bare ikke forstå at det skal forsvare slike fantasipriser som dukker opp i media noen ganger. Som i denne saken, 3.5 millioner for én behandling? Tenk hvor mange som får dette på verdensbasis. Det er helt vanvittige summer. 

I noen tilfeller så legger visst legemiddelindustrien ned utvikling av medisiner som skal brukes bare en gang - som antibiotika - til fordel for medisiner som skal brukes mange ganger, som fedme-behandling.

Hvis det som er «bra» for samfunnet og det som er «lønnsomt» for legemiddelbransjen overlapper dårlig så er det fristende å tenke i andre baner.

Hva om staten i USA, EU og Kina gikk sammen om å lyse ut utviklingen av ønskede medisiner. Litt ala darpa så kunne man ha en utlysning på «kur for kreft i bukspyttkjertelen» med delmål for 12mnd og 5 års utvidet forventet levetid, og finansiering av utviklingskost basert på milepæler for de 2-3 mest lovende forslagene. Det viktige er at disse statene ble eiere etterpå og kunne produsere medisinen billig og i ønsket volum.

-k

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
46 minutes ago, knutinh said:

Pengesekken må vel nødvendigvis være endelig?

Hvis jeg har kreft uten håp om å bli frisk, og en medisin som har vært lite testet gir 5% sjanse for å leve 12 mnd til heller enn 9 mnd, hvor mye er den verdt? 10.000? 1.000.000?

-k

Pengesekken er endelig, og ressursene til å hjelpe disse personene finnes, det er ingen tvil om det. 

Den norske staten har et særskilt ansvar ovenfor å hjelpe nordmenn. Nordmenn er tvunget til å finansiere staten med trussel om frihetsberøvelse. Det er ikke f.eks kinesere eller indere og andre utlendinger, som årlig får ca 40 mrd. kr i bistand. 

3.5 millioner for å redde en livslang skattebetaler er småbeløp i den store sammenhengen. Den eneste grunnen til at disse nordmennene ikke får hjelpen de trenger og har krav på er uvettig pengebruk og politikk fra inkompetente politikere. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Elpapi skrev (På 23.12.2021 den 10.21):

https://www.tv2.no/nyheter/14425715/
 

Opp igjennom årene har jeg lest om mange sånne tragiske historier. 
Og jeg blir forbanna når man leser sånt.  At staten ikke godkjenner behandling som kan gi ett barn eller flere, foreldre sine litt lenger levetid. Mor og far som kan ha barnet sitt litt lenger hos seg. Kanskje til og med bli helt friske.  Av behandling Norge ikke vil dekke pga politisk sluskapspill!

Government Death Panel.

Dette er uakseptabelt ja.

Lenke til kommentar
debattklovn skrev (7 timer siden):

Den norske staten har et særskilt ansvar ovenfor å hjelpe nordmenn.

Den Norske staten er meg og deg. Hvis vi ønsker at helsevesenet f.eks. skal doble budsjettet så må vi akseptere at staten omprioriterer eller å betale mer skatt.

Norge brukte 68.000 pr innbygger på helse i 2018.

https://www.ssb.no/nasjonalregnskap-og-konjunkturer/artikler-og-publikasjoner/68-000-per-innbygger-til-helse

 

Medisinsk behandling og statens økonomi bør ikke dikteres av anekdoter i avisen. Man må forutsette at politikerne bevilger penger til helse ut fra mandatet de har fått fra velgerne, og at helsebyråkrater prioriterer behandling innenfor de økonomiske rammene med lege-etikk og føringer fra politikerne, f.eks ved å prioritere «gode leveår».

En behandling som koster 3.5’ og gir en 35 år gammel småbarnsmor muligheten til å følge barna sine høres tilsynelatende fornuftig ut. Men hva om 9 andre tilfeller ville ha gitt umiddelbar død? Da er prisen plutselig 35 millioner for det ene livet.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Sitat

Likevel fantes det en siste mulighet. I flere land tilbys en behandlingsmetode som tar det som kalles T-celler ut fra pasienten. Disse cellene genmanipuleres i et laboratorium, før de settes tilbake i pasienten - der de så kan gjenkjenne og binde seg til kreftcellene.

Metoden, som heter CAR-T, tilbys til enkelte leukemipasienter i Norge. I mange andre land, deriblant Sverige, tilbys metoden også for pasienter med samme diagnose som Fjellheim.

Men til tross for at behandlingen er det eneste som kan redde livet til personer i pasientgruppen, vil ikke Norge tilby behandlingen til pasienter som Andrea.

Norge kan gjøre samme i som andre land er urimlig at folk må reise til utlandet å dekke selv med penger. så jeg syns sykehus har plikt å forsøke verfall. Eller regulere priser på nødvendig helsehjelp.

Alternativ er å pålegge legebesøk hvor man sjekker kreft på langt tidligere stadium legene sier i dag de tror man ikke får kreft, når man får det gjør de lite er for dårlig forstår folk ikke har tillit til leger og sykepleiere.

Sitat

Er det én jobb jeg er glad jeg ikke har, så er det å være med i dette "beslutningsforumet". Det er klart at politikere kunne prioritert budsjettet annerledes, men til syvende og sist er jo problemet det samme, at pengesekken ikke er uendelig.

For de millionene man bruker på å hjelpe én pasient tar man kanskje vekk muligheter for en stor gruppe andre pasienter. Hva er rett å prioritere?

Ja men ting kan gjøres i annet rekkefølge virker ut som leger i dag nekter for kreft eksister bare for de som arver. Hvor mye forsking på kreft er gjort med untakk av røyk og kreftfremkaldene produkter og muggen mat.

Endret av lmh21
Lenke til kommentar
lmh21 skrev (10 minutter siden):

Ja men ting kan gjøres i annet rekkefølge virker ut som leger i dag nekter for kreft eksister bare for de som arver.

Kan du si dette på en annen måte?

Sitat

Hvor mye forsking på kreft er gjort med untakk av røyk og kreftfremkaldene produkter og muggen mat.

Side 19 her kan du se hvilken forskning kreftforeningen har finansiert. Titler som «Hvordan fedme fører til endringer i kreftcellers DNA- struktur og adferd»:

https://kreftforeningen.no/content/uploads/2021/04/Forskningsåret-2020-19-april-2021.pdf

EFSA regulerer mattrygghet i EU og dermed Norge. Deres vitenskaplige komite leverer dokumenter som «This technical report implements the EFSA MIXTOX guidance document for human risk assessment of combined exposure to multiple chemicals(i.e.regulated compounds and contaminants)using component‐based approaches.».

https://www.efsa.europa.eu/en/supporting/pub/en-1759

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

 

2 hours ago, knutinh said:

Hva om 9 andre tilfeller ville ha gitt umiddelbar død? Da er prisen plutselig 35 millioner for det ene livet.

Og det er fortsatt en dråpe i havet iforhold til summen som brukes på å hjelpe utenlandske. 

Vi kan teste prinsippets rettferdighet i en mindre komplisert situasjon enn den norske staten. 

En stamme har 200 medlemmer og en høvding som leder.

2 stammemedlemmer har i lang gjort arbeid for stammen, men nå er de blitt syke. Stammen har allerede gitt dem god hjelp, men nå trenger de mer, og stammen har ressursene de trenger til å gi hjelpen. Men høvdingen har andre planer. Høvdingen bestemmer seg for å istedet dele ressursene mellom 10 nabostammer, hvor de kan gi ressursene til sine svakeste. De 2 stammemedlemmene dør. 

Vi og stammen kan enkelt se at høvdingens avgjørelse er en urettferdig en, og han ville nok blitt presset/tvunget til å gjøre om på sin avgjørelse eller blitt fratatt makta. 

Dette er akkurat det samme prinsippet, bare fritt for kompliserende faktorer som ministre, byråkrati, departementer og komiteer. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (3 minutter siden):

Og det er fortsatt en dråpe i havet iforhold til summen som brukes på å hjelpe utenlandske.

Vi brukte 372 milliarder på helse, ca 70.000 per innbygger i 2019. 

https://www.nettavisen.no/nyheter/norge-bruker-nesten-70-000-kroner-pa-helsetjenester-for-hver-eneste-innbygger/s/12-95-3423936493

Vi brukte 40 milliarder på bistand i 2020.

https://www.nettavisen.no/nyheter/norge-har-brukt-280-milliarder-pa-bistand-mer-enn-52-000-kroner-for-hver-eneste-innbygger/s/12-95-3423922192

Vi betalte 8.5 milliarder for tilgang til EUs marked 

https://neitileu.no/aktuelt/dette-betaler-norge-til-eu-gjennom-eos

Man kan absolutt problematisere størrelsen og ikke minst kvalitetssikringen på bistand som den Norske stat deler ut. Men tallene tyder altså på at om vi kuttet den helt ut til fordel for helse så ville vi i beste fall få «10%bedre helsevesen», i praksis så får man ofte uproporsjonalt mindre igjen jo mer man bruker på noe.

-k

  • Liker 9
Lenke til kommentar
25 minutes ago, knutinh said:

Man kan absolutt problematisere størrelsen og ikke minst kvalitetssikringen på bistand som den Norske stat deler ut. Men tallene tyder altså på at om vi kuttet den helt ut til fordel for helse så ville vi i beste fall få «10%bedre helsevesen», i praksis så får man ofte uproporsjonalt mindre igjen jo mer man bruker på noe.

Om Norge brukte litt mer av skattepengene på nordmenns helse og litt mindre på bistand til utlendinger så ville en del nordmenn fått et helt nytt og bedre liv og vi ville ha reddet livet til andre nordmenn. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (21 minutter siden):

Om Norge brukte litt mer av skattepengene på nordmenns helse og litt mindre på bistand til utlendinger så ville en del nordmenn fått et helt nytt og bedre liv og vi ville ha reddet livet til andre nordmenn. 

Helt klart.

Hvis terskelen for behandling av en Nordmann er 3.5 millioner mens fattige barn dør andre steder pga en manglende vaksine til 20 kroner Så betaler man veldig mye for «halen» av overlevbarhet i Norge.

Dersom vi betaler «avlat» til utviklingsprosjekter som ikke tjener noen rasjonell hensikt så er det selvsagt en helt annen sak.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...