Gå til innhold

Hva kan vi lære av bilindustrien?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sitat

Bilindustriens konkurransefortrinn har flyttet seg fra effektiv produksjon av fossildrevne biler til produksjon av digitale biler drevet av fornybar energi og kunstig intelligens. Dette kan norsk industri lære av!

Hva i huleste er det NHH-professoren prater om? Hva i all verden er en digital bil og hvorfor insinueres det at det er en motsetning til fossildrevne biler? Hvor er lokket der man fyller på kunstig intelligens på disse kunstig intelligens-drevne bilene? Hvor finner man fyllestasjoner som tilbyr kunstig intelligens? Norsk industri har allerede lært alt for mye av meningsløse floskler og rundt-grøten-symbolsk "språk". Artikkelen forøvrig virker som en svada-generator innstilt på teknologiledelse. Jeg håper vi får røkt ut så mye som mulig av den håpløse språkbruken - SNAKK NORSK! folkens.

Sitat

Mye endrer seg når varer eller tjenester kan bli digitalisert. Bøker og aviser leser vi på Kindle eller Ipad. Møter og forelesninger skjer mer gjennom Teams eller Zoom. Klokker er omdefinert fra mekaniske tidsmålere til digitale helsemålere. Tesla, verdens mest verdifulle bilprodusent, er beskrevet som en Ipad på hjul. La oss se på bilbransjen.

Ingenting av dette er norsk, og det er en grunn til det - Vi er gode på RÅVARER og noe tilvirking. Vi er sjeldent konkurransedyktige på programmering. India er - de har lavere lønninger og høyere arbeidspress.

Endret av Simen1
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (8 minutter siden):

Hva i huleste er det dere prater om? Hva i all verden er en digital bil og hvorfor insinueres det at det er en motsetning til fossildrevne biler? Hvor er lokket der man fyller på kunstig intelligens på disse kunstig intelligens-drevne bilene? Hvor finner man fyllestasjoner som tilbyr kunstig intelligens? Norsk industri har allerede lært alt for mye av meningsløse floskler og rundt-grøten-symbolsk "språk".

Jeg håper vi får røkt ut så mye som mulig av den håpløse språkbruken - SNAKK NORSK! folkens.

Det er TU som har skrevet artikkelen, og TU er vel basically teknologiverdnes Se & Hør.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

NHHs ideologi om at det er smart å bevege seg oppover i næringskjeden til "høyverdige" arbeidsplasser bommer totalt på det punkt at stigen ikke stopper ved såkalt høyteknologiske arbeidsplasser. Disse er langt ned i næringskjeden i forhold til finansindustrien og de globale overvåkningsselskapene. Det er de som trekker i trådene her i verden, ikke myndigheter eller "høyteknologiske" arbeidsplasser og smart-floskler (som ofte er skuffende IQ-løse). Norge får aldri noen Wallstreet-rolle eller Facebook/Google-rolle.

Vi har og har hatt noen fine teknologiselskaper, men vi har ingenting å stille opp med dersom finanseliten vil røve til seg hele stasen ut av landet og inn i en av de større teknologi-gigantene. De fungerer som galaksens sentrale sorte hull. Alt havner dit før eller siden. Ingen av oss som går i bane rundt har nok masse til å utfordre de sentrale kreftene.

Skomaker - bli ved din lest. Vi har naturgitte råvarer her i landet som vil fortsette å gi oss en god posisjon internasjonalt. Vi har mange ulike og store ressurser innen olje, vannkraft, vindkraft, mineraler, fiskeri og relativt få innbyggere å dele godene på. Det er vårt bord. NHH må bare drømme så mye de vil og gjerne pakke kofferten og reise til USA for godt og prøve å karre seg oppover til finans-eliten selv. Lykke til!

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (51 minutter siden):

Tor W. Andreassen, professor i innovasjon ved Norges Handelshøyskole og tilknyttet The Digital Transformation Hub

Så en lærer altså. Lærere lever som regel i sin egen lille "ikke-konkurranseutsatte" boble, med masse teorier om hvordan verden rundt dem fungerer, eller bør fungere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Skuffende at ikke forfatter er med å debatten her. 

Mener at innlegget bommer grovt ved å trekke frem Tesla - bilindustrien er ikke noe mindre kapital-krevende nå enn for 20 år siden og Tesla sitt konkurransefortrinn er (i henhold til deres CEO) produksjonen deres. Selvsagt tar de mange (smarte?) avgjørelser basert på data, men "at the end of the day" så skal bilen produseres ved å støpe metaller og forme plastikk etc. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...