Gå til innhold

Rørleggerfirma sender glemt faktura


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
16 minutes ago, Nukleosid said:

Spill dum, og spør de hvorfor de sender en ny faktura når dere har det skriftlig at siste faktura er betalt. Hva de svarer, kan ha påvirkning på videre eventuell saksgang.

Godt forslag, men de forklarte det med at de hadde glemt å sende en faktura… Og en forklaring på totalt beløp i kontrakten med oversikt over betalingen 

Lenke til kommentar

Jeg er ikke jurist eller noe men det høres veldig enkelt og greit ut som du ikke har gjort opp for deg. Du har fått gratis betalingsutsettelse, jippi. Tenk hvis du går i butikken og tar med deg et ekstra brød men pga en misforståelse så ber ikke butikken om betaling før etter noen måneder? At du insinuerer at du kan "kreve noe" fremstår rimelig virkelighetsfjernt. Du har allerede fått men du har ikke betalt.

Edit:  Er du stortingsrepresentant?

Endret av APZ171RW
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Morten_Olsen92 skrev (30 minutter siden):

Det har vært mye vi er misfornøyd med, så det blir nok ikke dem igjen dessverre. Lovlig sett høres dette kanskje ut som noe vi må ende opp med å betale…

Spørsmålet er vel hvordan det stiller seg, ettersom de skriftlig har bekreftet at dere har betalt siste faktura, men at dere nå samtidig ser (og anerkjenner) at dere har betalt for lite.

Jeg er ikke jurist, men i et slikt tilfelle, hvis det er et betydelig beløp, og man ikke har holdt av penger fordi man trodde alt var betalt, så kan det bli vrient å skaffe til veie penger i tide til forfallsdato. Vil ikke det da være selgers ansvar?

Lenke til kommentar
APZ171RW skrev (5 minutter siden):

Tenk hvis du går i butikken og tar med deg et ekstra brød men pga en misforståelse så ber ikke butikken om betaling før etter noen måneder?

Hva hvis du betaler 85% av brødet, og butikken gir deg en skriftlig bekreftelse på at du ikke må betale mer for brødet enn du allerede har gjort. Ville du da godtatt det hvis de senere kom og krevde 15% til?

Lenke til kommentar

Ja hvis jeg hadde avtalt å betale 100 kroner for det jævla brødet, og ikke selv prøvde å ordne opp når regninga bare var på 85, så ville jeg skjemst hvis jeg ikke gjorde opp for meg når butikken innså at de hadde gjort en tabbe. Jeg fikk en gang en bestilling på et produkt som skulle romme 030 liter og trodde det stod 0,30 liter. Alle forstod at det var jeg som hadde dritt meg ut ved å ikke dobbelsjekke selv om det var dumt å skrive 030 i stedet for 30.

Lenke til kommentar
13 minutes ago, Nukleosid said:

butikken gir deg en skriftlig bekreftelse på at du ikke må betale mer for brødet

Det føles litt sånn "amerikansk" det der altså, litt sånn GOTCHA; du sa du liker sterke farger så nå har jeg malt bilen din rosa og det må du bare finne deg i. Jeg skal prøve meg på en juridisk vurdering her selv om jeg ikke er jurist men jeg mener at summen i avtalen er det som faktisk har betydning i denne saken. Om leverandør feilaktig har informert kunde om at avtalen er fullbyrdet så betyr ikke det at avtalen faktisk er fullbyrdet, noe som kun kan skje når klausulene i avtalen er sjekket ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ville svart følgende.

Siden dere bekreftet på SMS at dette var siste faktura, så antok jeg at dere ga meg 15% avslag på grunnlag av lite fagmessig arbeid og slurv.

Kravet er derfor omtvistet.

Hvis dere fastholder dette urettmessige kravet, så får dere sende saken til forliksrådet.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Gud kor mange drittfolk det er blitt. Sikter ikkje direkte til TS. 

Dere avtaler pris på arbeidet. De gjør jobben, du betaler den prisen dere har avtalt. At de har feilaktig "bekreftet" at det var siste faktura burde ikkje ha noe som helst å si. Å "anta" at ein fikk rabat er på kanten til idiotisk. 

Er du misfornøyd med arbeidet så tar du det opp da og då. Evt ber de å ordne opp (med det same, ikkje fleire månader senere)

Det er også slik at det er din plikt å etterlyse faktura om du ser den mangler. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Her er det vel ingen tvil om at TS må betale? Økonomiske krav har vel tre års foreldelsesfrist, så 8 måneder er godt innenfor. De har gjort en feil ved å bekrefte at fakturaene er betalt, så kanskje du kan forhandle frem en form for rabatt på bakgrunn av dette, men slik jeg tolker det er det bare rett og rimelig at dere betaler. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så mange dårlige tips det er om å gjøre seg dum og vanskelig. Hvorfor gjøre livet så vanskelig for seg selv. Betal det du skylder, enkelt og greit.

Quote

Økonomiske krav har vel tre års foreldelsesfrist, så 8 måneder er godt innenfor.

Enig med Kajac, så betal. Ganske vanlig at håndverkfirmaer roter med regninger og sender faktura vel sent. Overraskende mange firmaer som har problemer med dette, men mange vanlige folk er ikke vant til å håndterer firmaer som dette og handler bare fra vanlige butikker.

Lenke til kommentar
aomt skrev (På 9.12.2021 den 9.49):

Det er også slik at det er din plikt å etterlyse faktura om du ser den mangler. 

Skal man etterlyse en faktura hvis man er i den tro at alle fakturaer er betalt?

Nå vet jeg ikke om TS var klar over at en del av beløpet ikke var betalt. Hvis han var det, så er jeg enig i at han bare må finne seg i å betale beløpet asap. Hvis han handlet i god tro, kan han kanskje få i stand i det minste en nedbetalingsplan da TS ikke nødvendigvis har lagt til side penger til en potensielt stor og uventet faktura.

Lenke til kommentar
APZ171RW skrev (På 8.12.2021 den 21.32):

Ja hvis jeg hadde avtalt å betale 100 kroner for det jævla brødet, og ikke selv prøvde å ordne opp når regninga bare var på 85, så ville jeg skjemst hvis jeg ikke gjorde opp for meg når butikken innså at de hadde gjort en tabbe.

-Hva koster det (jævla 😉) brødet.
-100 kroner.
-Da tar jeg det.
-Da blir det 85 kroner.
-Skal du ikke ha mer?
-Nei, du har betalt alt.

Hadde det ikke føltes litt rart om de 8 måneder etterpå krever 15 kroner til av deg? Hvis jeg for eksempel gir en kunde feil pris på en vare/tjeneste der jeg jobber, men finner ut at prisen er lavere når jeg slår inn salget på kassen, så får kunden selvsagt den lavere prisen. Det er derfor ikke unormalt at en vare/tjeneste kan ende opp med å koste mindre enn først avtalt. Her kan det også ha vært snakk om et prisoverslag, som kan ende opp med å bli rimeligere enn antatt. Men for all del, kan være jeg er helt uenig med jussen her, men da får det i så fall bare være sånn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...