Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Håndhevelse av munnbindpåbud


Carlton

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Carlton skrev (6 minutter siden):

Det ble påbud om bruk munnbind nasjonalt gjeldende fra natt til 09.12. Hva gjelder da angående straffbarhet?

Det er ikke noe nasjonal påbud om munnbind nå. Det er en anbefaling, og påbud dersom du ikke kan ha 1-meter avstand (i butikker, sentre og slikt).

Slikt det står nå er det ingen bøter for å ikke bruke munnbind, men privatbedrifter kan nok vise deg bort fra stedet om du ikke følger deres egne regler for bruk. Det er vel opp til dem.

Endret av atleape
Lenke til kommentar

Såvidt jeg vet ble ingen bøtelagt for det sist så jeg kan aldri tenke meg at man blir det nå. Det blir som det med forbud mot drikking av alkoholo i parker, en lov som kun eksisterer på papiret men aldri blir håndhevet. Det eneste stedet i Norge foruten helseinstittusjoner hvor munnbindpåbudet er absolutt og konsekvent er såvidt jeg på fly men ikke andre steder.

Lenke til kommentar

Det verste er nok frykten for å bli bøtelagt. Eller kjeftet på av konduktøren. Står her at det er påbudt å bruke munnbind i taxi i Trondheim til 7. desember (er det sannsynligvis nå også). https://www.trondheim.kommune.no/aktuelt/nyhetssaker/korona/2021/november/trondheim-skjerper-munnbindpabudet/

I taxi er vel også situasjonen at taxisjåføren vet navnet ditt, og dermed teoretisk sett kan angi deg. Blir man fysisk hindret i å gå inn et sted, f.eks. til en minnestund fordi de mener det er påbudt med munnbind der.. Da er det vel bare å tusle vekk, eller ta på "bleia".

Kan også hende at folk er blitt mer leie av slike tiltak, og derfor ikke ønsker at noen bøtelegges. Men tror det kan være  en mental belastning å sitte på tog eller buss nå uten munnbind. 

Lenke til kommentar
Budeia skrev (15 minutter siden):

Det verste er nok frykten for å bli bøtelagt. Eller kjeftet på av konduktøren. Står her at det er påbudt å bruke munnbind i taxi i Trondheim til 7. desember (er det sannsynligvis nå også). https://www.trondheim.kommune.no/aktuelt/nyhetssaker/korona/2021/november/trondheim-skjerper-munnbindpabudet/

I taxi er vel også situasjonen at taxisjåføren vet navnet ditt, og dermed teoretisk sett kan angi deg. Blir man fysisk hindret i å gå inn et sted, f.eks. til en minnestund fordi de mener det er påbudt med munnbind der.. Da er det vel bare å tusle vekk, eller ta på "bleia".

Kan også hende at folk er blitt mer leie av slike tiltak, og derfor ikke ønsker at noen bøtelegges. Men tror det kan være  en mental belastning å sitte på tog eller buss nå uten munnbind. 

Jeg tar heldigvis aldri taxi. Men jeg har inntrykk nå av at de fleste har forståelse for at mange ikke gidder å bruke munnbind lenger. Det er langt færre enn under forrige lockdown og mange har det på kun for å slippe mas og stygge blikk. De samme som tok vaksinen kun for å slippe flere tiltak, noe de ikke slapp uansett.

Lenke til kommentar
Budeia skrev (30 minutter siden):

Det verste er nok frykten for å bli bøtelagt. Eller kjeftet på av konduktøren. Står her at det er påbudt å bruke munnbind i taxi i Trondheim til 7. desember (er det sannsynligvis nå også). https://www.trondheim.kommune.no/aktuelt/nyhetssaker/korona/2021/november/trondheim-skjerper-munnbindpabudet/

I taxi er vel også situasjonen at taxisjåføren vet navnet ditt, og dermed teoretisk sett kan angi deg. Blir man fysisk hindret i å gå inn et sted, f.eks. til en minnestund fordi de mener det er påbudt med munnbind der.. Da er det vel bare å tusle vekk, eller ta på "bleia".

Kan også hende at folk er blitt mer leie av slike tiltak, og derfor ikke ønsker at noen bøtelegges. Men tror det kan være  en mental belastning å sitte på tog eller buss nå uten munnbind. 

Om man har grunn til å ikke bruke munnbind, så har taxisjåfører stor forståelse. I perioder hvor PTSD har vært verre og bruken av munnbind har trigget følelsen av å bli kvelt, har jeg spurt sjåfør, om det går greit at jeg tar av munnbindet og fortalt at jeg har en angstlidelse, aldri opplevd å få noe konsekvenser når det har vært påbud.  Men jeg spør da i forkant. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er omtrent ingen som håndhever dette munnbindpåbudet. Eneste kan være vektere som viser deg ut av et kjøpesenter. Gjør man ikke noe stort nummer ut av det så blir aldri politiet kontaktet. Har såvidt meg bekjent vært ilagt to bøter på brudd på påbudet, begge med da bakenforliggende årsaker. Ei dame som slo seg vrang mot en taxisjåfør. En fyr i Lørenskog som snoka i folks postkasser og ble senere funnet på en matvarebutikk uten munnbind. De fant også narkotika på fyren... 

Så ja begge med idiotisk atferd forut for bøteleggelsen... Oppfører man seg helt normalt derimot er sjansen for å bli bøtelagt for dette helt minimalt. Politiet har ikke ressurser til å løpe rundt på tbanen og bussen for å bøtelegge folk uten munnbind. Billettkontrollørene kan bli litt sure dog, men har ikke myndighet til å gjøre noe annet enn å bøtelegge folk for manglende billett.  Men de ringer neppe politiet de heller for manglende bruk av munnbind.  De kan dog gjøre det om man blir vrang i en billettkontroll, men da er det andre paragrafer i straffeloven som gjelder enn brudd på munnbindpåbud. 

Endret av William_S
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Politiet har i noen år hatt oppsøkende virksomhet på lokaltogene på Jæren, fordi visse avganger har vist seg utfordrende. De skriver ut bøter for drikking på toget, så jeg vet ikke om de også vil skrive ut koronabøter i samme slengen. Men disse fylletogene på fredag og lørdags kveld vil da også bli tommere framover pga skjenkestopp fra 24.00.

Sitat

I helgen var flere politifolk ombord, og de fikk det travelt med å skrive ut bøter for drikking på offentlig sted. Seks personer ble anmeldt for dette og hver av dem fikk 2000 kroner i bot.

– Det er mye drikking, selv om politiet er til stede. Det blir naturlig nok litt mindre bråk, men vi kan bekrefte at det som skjer på strekningen Vigrestad - Stavanger er under enhver kritikk ("Gnutog", "Vorspieltog", artikkel fra 2019, jærbladet)

 

Lenke til kommentar
Carlton skrev (11 timer siden):

Det ble påbud om bruk munnbind nasjonalt gjeldende fra natt til 09.12. Hva gjelder da angående straffbarhet?

De sa påbud av munnbind der du ikke kan holde 1 meter. Ganske så diffust splr du meg. Så da blir det mest uten går der det er god plass så slipper en munnbind

Lenke til kommentar
GiaMahan skrev (8 timer siden):

Om man har grunn til å ikke bruke munnbind, så har taxisjåfører stor forståelse. I perioder hvor PTSD har vært verre og bruken av munnbind har trigget følelsen av å bli kvelt, har jeg spurt sjåfør, om det går greit at jeg tar av munnbindet og fortalt at jeg har en angstlidelse, aldri opplevd å få noe konsekvenser når det har vært påbud.  Men jeg spør da i forkant. 

Kun politi som kan gi bøter jeg og lar folk bestemme selv. Deres ansvar og jeg er mer redd for MS, Parkinson, Alzheimers, Kreft og ALS enn korona .. er taxi sjåfør by the way

Endret av Nokia1803
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (4 timer siden):

Så du lar folk sitte i taxien uten munnbind?

Jeg sier det er påbud og bruker selv hva folk velger og gjøre og ikke… bryr meg ikke 

 

Carlton skrev (På 8.12.2021 den 11.45):

Hei! Blir det gitt bøter hvis man ikke følger munnbindkravet? Blir dette håndhevet?

Mange takk for svar.

Tviler hvor skulle man få mannskap tul sånt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...