Gå til innhold

Inntekt: Hva vises på avisenes skattelister?


Gjest afff5...a1a

Anbefalte innlegg

Gjest afff5...a1a

I dag legges det ut skattelister åpent på nettavisene.
Inntekter ned til rundt 1,8 mill. vises på lokale lister.

Mitt spørsmål er: Vil kapital-inntekt også vises? Hvis du f. eks tar ut gevinster på aksjer fra investeringskonto på rundt 1,8 mill,  kan det også komme på de listene?

Anonymous poster hash: afff5...a1a

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest afff5...a1a
Wlffrsether skrev (12 timer siden):

Det som vises i skattelistene er alminnelig inntekt

Ja ok. Fremdeles litt uklart for meg.

"Alle typer skattepliktige inntekter" skulle man tro tilsier at det gjelder alt, også inntekter på gevinster av aksjer?
Men så står det nedenfor noen skattesatser, som da vel er det som gjelder denne alminnelige inntekten. 22%.
Men skatt på aksjegevinster er jo over 30 %, så da vet jeg ikke om det er en inntekt som blir omfattet av "alminnelig inntekt", og dermed vises på skattelistene?
Ville tro de gjør det, for jeg vet hvertfall om en som driver med aksjer, der det viser. Må jo være inntekter fra aksjer, mens jeg også ser at en del rike som skulle vist, ikke viser. Det har kanskje klart å kamuflere det på en måte?

På mitt årskull i kommunen, var den laveste inntekten som vises 1,8 mill. Så jeg planlegger litt her, med tanke på å ta ut noe av innvesteringskonto etterhvert, og tenker at man bør begrense det til rundt 1,5 mill pr år, for å være noenlunde sikker på å ikke komme på de listene.

Noe som jeg forøvrig ikke er tilhenger av.
Vi fikk jo en regel om at personer må logge seg inn, og at ID blir synlig for de som de har sjekket disse opplysningen hos.
Det framstår jo som et brudd på den regelen, når noen blir lagt helt åpent ut i avisene. Rart at det ikke blir reagert mer på dette, det burde ikke vært tillatt etter min mening. 
 

Anonymous poster hash: afff5...a1a

Lenke til kommentar
Gjest afff5...a1a skrev (8 minutter siden):

Noe som jeg forøvrig ikke er tilhenger av.
Vi fikk jo en regel om at personer må logge seg inn, og at ID blir synlig for de som de har sjekket disse opplysningen hos.
Det framstår jo som et brudd på den regelen, når noen blir lagt helt åpent ut i avisene. Rart at det ikke blir reagert mer på dette, det burde ikke vært tillatt etter min mening. 

Enig i at det er en rar praksis. Men jeg tipper at avisene enten har egne kilder på x antall rikeste personer, eller at en av journalistene selv søker opp folk i listene. Sånn sett så hjelper det ikke å begrense det til 1,5 mill dersom de henter de 20 rikeste, og den "fattigste" av disse hadde mindre enn 1,5 mill i inntekt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Kajac said:

Enig i at det er en rar praksis. Men jeg tipper at avisene enten har egne kilder på x antall rikeste personer, eller at en av journalistene selv søker opp folk i listene. 

Ligningsloven:

Fullstendige skattelister kan utleveres i elektronisk form til pressen. Listen over personlige skattytere kan likevel bare utleveres dersom det inngås avtale mellom den enkelte redaksjon og Skattedirektoratet om at hele eller deler av den mottatte skattelisten ikke kan legges ut på Internett eller gis videre til andre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest afff5...a1a
Kajac skrev (1 minutt siden):

Enig i at det er en rar praksis. Men jeg tipper at avisene enten har egne kilder på x antall rikeste personer, eller at en av journalistene selv søker opp folk i listene. Sånn sett så hjelper det ikke å begrense det til 1,5 mill dersom de henter de 20 rikeste, og den "fattigste" av disse hadde mindre enn 1,5 mill i inntekt.

Ja de har jo oversikt ove absolutt alt, enhver kommune i hele landet kan du ta fram i menyen. Så dette må jo være et systematisk foretak, som deles på tvers av alle avisene. Jeg kan bla opp alt på samme måte i min lokavis, som på VG f eks.

Ja jeg har sett at der noen steder er lavere inntekter som vises. Men om man ser på det årskullet som er i din kommune, hvor langt ned innekten som vises går der, så har man vel en mal å gå etter, for hvor ca du bør la grensen gå ville jeg tro.

Anonymous poster hash: afff5...a1a

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Hva vil være grunner for å snuse i andres økonomi? Spesielt når tallene ofte ikke forteller noe.

Jeg selv hadde i flg lista null i inntekt og betalte null skatt et år. I virkeligheten var det ikke slik at jeg hadde null inntekt. To etterfølgende år hadde jeg så liten inntekt i flg lista at det ikke en hund kunne levet av det, og betalte null skatt. Jeg skulle ha mitt første kredittkort, men fikk ikke det pga de misvisende tallene. En attest fra ligningskontoret måtte til, men likevel fikk jeg bare en ørliten kredittgrense.

Jeg er av den bestemte mening at veldig mange tror at inntektstallene alltid er reelle. 

Før var det slik at skatteopplysningene var helt åpne.

En bekjent var oppført med 1 mill i inntekt. Hans fraskilte kone jublet av visse grunner. Etter at klage var sendt inn og tatt til følge ble inntekten sørgelig lav. Hans ekskone gikk rett i kjelleren. At han hadde betalt så lite skatt, det vakte ikke hennes mistanke om feil. 

Banken femtendoblet en gang min formue i kæsj ved en feil, og mange lurte på hvor jeg hadde fått alle penga fra. Mottok flere forespørsler om private rentefrie lån fra "venner" og familie. 

Lenke til kommentar
Dart skrev (5 minutter siden):

Hva vil være grunner for å snuse i andres økonomi? Spesielt når tallene ofte ikke forteller noe.

Jeg selv hadde i flg lista null i inntekt og betalte null skatt et år. I virkeligheten var det ikke slik at jeg hadde null inntekt. To etterfølgende år hadde jeg så liten inntekt i flg lista at det ikke en hund kunne levet av det, og betalte null skatt. Jeg skulle ha mitt første kredittkort, men fikk ikke det pga de misvisende tallene. En attest fra ligningskontoret måtte til, men likevel fikk jeg bare en ørliten kredittgrense.

Jeg er av den bestemte mening at veldig mange tror at inntektstallene alltid er reelle. 

Før var det slik at skatteopplysningene var helt åpne.

En bekjent var oppført med 1 mill i inntekt. Hans fraskilte kone jublet av visse grunner. Etter at klage var sendt inn og tatt til følge ble inntekten sørgelig lav. Hans ekskone gikk rett i kjelleren. At han hadde betalt så lite skatt, det vakte ikke hennes mistanke om feil. 

Banken femtendoblet en gang min formue i kæsj ved en feil, og mange lurte på hvor jeg hadde fått alle penga fra. Mottok flere forespørsler om private rentefrie lån fra "venner" og familie. 

Det vil alltid være avvik, men i de fleste tilfeller stemmer de godt. Om man kjører tallene igjennom f.eks. denne kalkulatoren har jeg aldri sett et avvik større enn +/- 10 000 kr, verken på egne eller bekjentes inntekter. Avviket på min egne inntekt i 2020 avviket mindre enn 100 kr fra realiteten.

Jeg er i utgangspunktet positiv til skattelistene. De hjelper mye ved f.eks. forhandling av lønn. Men det er helt greit at man må logge inn for å se tallene, og at det loggføres. Da blir terskelen litt høyere for å snoke, men ikke så høy at det er umulig.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Kajac skrev (4 minutter siden):

Det vil alltid være avvik, men i de fleste tilfeller stemmer de godt.

Om du bor i Groruddalen dvs Oslo øst/sør så stemmer de kanskje bra :-) eller ?

Bor du vestover eller der boligprisene er litt høyere, og folk driver med mye smart, så vil nok dine jappevenner i miljøet og den velstående familien din ha skatteplanleggere som krymper visse tall.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Sverre1969 skrev (2 minutter siden):

Ergo påvirker det ikke inntektene som vises i skattelisten.

Nei. Det står bare oppført hva du skal betale /har betalt i skatt det året.
Jeg fikk null skatt og null inntekt et år fordi jeg trakk fra et underskudd og senere framførbare underskudd på etterfølgende år så inntekt ble liten og skatten null. Det forvirret alle nysgjerrige uvitende som trodde jeg jobbet svart 😁

Lenke til kommentar
Dart skrev (16 minutter siden):

Om du bor i Groruddalen dvs Oslo øst/sør så stemmer de kanskje bra 🙂 eller ?

Bor du vestover eller der boligprisene er litt høyere, og folk driver med mye smart, så vil nok dine jappevenner i miljøet og den velstående familien din ha skatteplanleggere som krymper visse tall.

Du kan alltid jukse med tallene. Men folk flest driver ikke med det. Så for den ærlige mannen/kvinnen i gaten så er tallene ganske korrekte :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dart skrev (40 minutter siden):

 

Banken femtendoblet en gang min formue i kæsj ved en feil, og mange lurte på hvor jeg hadde fått alle penga fra. Mottok flere forespørsler om private rentefrie lån fra "venner" og familie. 

Ok, vi med formue som ikke er en feil mottar ingen eller få sånne forespørsler.

Jeg ser få problemer med offentliggjøringen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...