Gå til innhold

Forsvaret sjekker om sivile helikoptre kan gjøre jobben NH90 var ment å gjøre for Kystvakten


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er gått fra parodi til en tragedie for forsvaret. Etter tyve år er de på jakt etter alternativer,...er det mulig....?

Sånn blir det når man shopper på selgers premisser. Det må da være en slags verdensrekord dette, en Molbohandel.

Jeg ville absolutt ikke turt å sluppet dem på butikken for å kjøpe fyrstikker.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvordan ville dette regnestykket blitt hvis forsvaret solgte unna NH90 og byttet dem ut med seahawk her og nå? Hvordan ville kostnadene blitt totalt sett de neste 30 år? Dette er en av utfordringene med det offentlige; at man bruker penger som ikke er egne. Stort sett så forvalter man sine egne penger best. Håper slike ting som dette minner folk på at en mindre stat har mange fordeler, særlig større råderett over verdiene man skaper.

Dette handler ikke bare om forsvaret, men et tankesett hos folk generelt. Vi er ikke flinke til og forvalte det som ikke er vårt eget, og aksepterer i for stor grad svinn og sløsing.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Dette har for øvrig vært en økonomisk fadese over lang tid, og man har hatt mange år på og revurdere veien videre etter at det ble et faktum at vi kom dårlig ut. Man kunne beveget seg i en annen retning flere ganger tidligere, og dette viser at dem som sitter med styringen ikke ser på alle ting med stor nok klokskap og ønske om at ressursene skal strekke til lengre. Rent forsvarsmessig er det også negativt at man har utstyr som er upålitelig, og svindyrt og operere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I januar 2018 mente Offisersbladet at hvis man fullfører NH90-kjøpet, men ikke drifter helikoptrene, og istedet kjøper MH-60R Seahawk fra USA ville man kunne spare ca 11 milliarder kroner i totale kostnader, selv hvis man bare parkerer NH90-flåten uten å selge den. Eventuelle inntekter fra å selge NH90-flåten med reservedeler er altså ikke tatt med i det tallet.

Offisersbladet trakk også frem at i starten av 2011 besluttet det svenske forsvaret å starte forhandlinger med USA om kjøp av 15 UH-60M Black Hawk for den svenske hæren - de første ble levert i November 2011, og alle var i operativ drift under betegnelsen Hkp 16 etter 18 måneder.

Sverige har også 18 NH90 med høyere kabin (bare bestilt av Sverige, tror jeg) - de kaller den Hkp 14, og i 2018 rapporterte svenske medier at den har 5 ganger så høy kostnad per flytime som Hkp 16.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...