Gå til innhold

Legevakt-tabbe


AnnonymG

Anbefalte innlegg

En lege var uheldig å fikk lom i øyet på en pasient. Legen kontaktet umiddelbart giftinformasjonen, og deretter øyelege. Det ble vurdert at skaden kunne vente til neste virkedag, da det ikke var farlig. Sånn er nå det. 

Men saken havnet i VG, Dagbladet, NRK, ABC-nyheter, Agderposten osv. Jeg undrer meg litt over hvor lav terskel det er for å henge ut lege-feil. Denne legen sitter nok hjemme og angrer seg bittert på feilen som ble gjort. Legen handlet etter retningslinjer når feilen umiddelbart ble oppdaget. Hva er egentlig hensikten med å dele dette i media? Kommentarene i kommentarfeltene er skremmende; det nevnes at leger er idioter, inkomptetente, bør straffes, bli saktsøkt osv.  Man kan kalle det slurv, menneskelig feil, uhell etc., men faktumet er at feilen er skjedd og håndtert. Legevakten blir fremstilt som et sirkus, og beskrevet av kommentatorene som helt ubrukelig. Jeg synes det er trist at saken blir fremstilt så unyansert og får legestanden til å fremstå som en gjeng idioter, dette er ikke tilfelle. Hvis man skulle sparket alle leger som gjorde feil, ja så har vi et samfunn uten leger. Er det bedre?

https://www.dagbladet.no/nyheter/reagerer--skulle-aldri-skjedd/74713569?fbclid=IwAR0fic2MQzcFB-k-8dCQK1M4b5Z4ehMgYhVeuntGiwXjhDEoIa5f-uLhsQE

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tabloidpressen lager seg "saker" om de ikke finner noen. Det er generelt mye billigere og folk flest leser sånt møl uansett bare som pause/underholdning. Personlig har jeg sluttet å lese VG for mange år siden, så om jeg tilfeldigvis leser noe der og ser på "nyhetsoversikten" / forsiden på nettet så blir jeg som regel småkvalm. Det blir sånn når man er avvent greiene.

Generelt er folk inkompetente innen helsefag, og de mangler akkurat den kunnskapen de trenger for å forstå det, så sånn sett er paringen mellom tabloider og flesteparten av befolkningen "perfekt" for å henge ut folk som ikke har direkte tilsvarsmuligheter.

All respekt for de som lager ordentlig journalistikk og ikke har en nedstøvet vær varsom plakat, men dette er desverre en minoritet. Alt for mye er ræl i form av spekulativ clickbait av en bransje med kniven på strupen.

Lenke til kommentar

Legen på Legevakten sendte pasienten hjem med foreldrene med time hos øyespesialist to dager etterpå han har limt igjen øyet på jenten.. - Og de fikk med seg øyedråper? Hva skulle foreldrene med det?

Øyet til den tre år gamle jenta, var limt igjen - skulle dem vente i en og en halv dag, deretter gå løs på øyet med kniv, og så helle på øyedråper rett før du drar tilbake?

Litt mere seriøst, så går jeg utifra at  det var instruksjoner om å bruke øyedråper - hvis det gjenn-limte øyet åpnet seg..

Forhåpentligvis bodde de i en storby hvor de hadde tilgang på privat legesenter så de kanskje også hadde ett alternativ til å vente i to dager, før spesialist ble tilgjengelig.

- Ser ingen grunn til at folk ikke også skal kunne kritisere folk på legevakten, når de mener de gjør feil eller har en dårlig jobb, akkuratt som alle andre plasser. Folk vet godt at doktorer også kan gjøre feil iblant.

De som foreslår å saksøke for en ikke permanent skade, vet ikke hva de snakker om dog, håper jeg.. Det vil uansett sannsynligvis bare være en ekstra kostnad for foreldrene etter hvert som de taper.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det var instruksjon om å legge gasbind på øyet så det ikke kom lim inn på øyet, noe som ikke ble gjort. Det lureste er nok å ikke bruke slik lim i nærheten av øynene. 

Når det står i instruksjonen at limet ikke skal komme inn i øynene, er det en belastning å vente i flere dager før det kan bli fjernet igjen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
AnnonymG skrev (8 timer siden):

En lege var uheldig å fikk lom i øyet på en pasient. Legen kontaktet umiddelbart giftinformasjonen, og deretter øyelege. Det ble vurdert at skaden kunne vente til neste virkedag, da det ikke var farlig. Sånn er nå det. 

Men saken havnet i VG, Dagbladet, NRK, ABC-nyheter, Agderposten osv. Jeg undrer meg litt over hvor lav terskel det er for å henge ut lege-feil. Denne legen sitter nok hjemme og angrer seg bittert på feilen som ble gjort. Legen handlet etter retningslinjer når feilen umiddelbart ble oppdaget. Hva er egentlig hensikten med å dele dette i media? Kommentarene i kommentarfeltene er skremmende; det nevnes at leger er idioter, inkomptetente, bør straffes, bli saktsøkt osv.  Man kan kalle det slurv, menneskelig feil, uhell etc., men faktumet er at feilen er skjedd og håndtert. Legevakten blir fremstilt som et sirkus, og beskrevet av kommentatorene som helt ubrukelig. Jeg synes det er trist at saken blir fremstilt så unyansert og får legestanden til å fremstå som en gjeng idioter, dette er ikke tilfelle. Hvis man skulle sparket alle leger som gjorde feil, ja så har vi et samfunn uten leger. Er det bedre?

https://www.dagbladet.no/nyheter/reagerer--skulle-aldri-skjedd/74713569?fbclid=IwAR0fic2MQzcFB-k-8dCQK1M4b5Z4ehMgYhVeuntGiwXjhDEoIa5f-uLhsQE

Bra det havnet i media. Vi kan ikke ha det slik at leger føkker opp et lite barn og så bare sender det hjem for å vente. Håper det får konsekvenser, og at leger som driter seg ut også faktisk rydder opp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, hekomo said:

Bra det havnet i media. Vi kan ikke ha det slik at leger føkker opp et lite barn og så bare sender det hjem for å vente. Håper det får konsekvenser, og at leger som driter seg ut også faktisk rydder opp.

Denne legen gjorde en feil, og sånn er det. Det står i artikkelen "Hendelsen var dessverre et menneskelig uhell. Den aktuelle legen kontaktet umiddelbart giftinformasjonssentralen og det ble konkludert med at barnet måtte til øyelege for en akutt vurdering om videre riktige tiltak. Legevaktslege kontaktet øyeavdelingen for videre tiltak.". 

Hva annet tenker du at legen kan gjøre? 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, torbjornen said:

Eg meiner at det er bra at ein har eit ope og gjennomsiktig samfunn. Alle kan gjere feil, og det er heilt naturleg at slike feil som dette blir nemnt i media.

Jeg er helt enig, alle skal få ytre seg. Jeg oppfatter dog at bilde blir noe unyansert når reaksjonene i stor grad retter seg mot at legen burde sparkes. Legen selv er nok veldig klar over tabben som ble gjort, og det er igangsatt tiltak for å håndtere tabben. For alt vi vet er dette en lege som har jobbet i 20 år, erfaren, reddet menneskeliv gjennom hele sin karriere og nå tabbet seg ut, kanskje for første gang. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...