Gå til innhold

Airpods pro vs vanlige airpods


Eplesaft

Anbefalte innlegg

Hei,

Lurer på om airpods pro er en klar forbedring fra de vanlige airpodsene, første og andre generasjon? 

Ser av anmeldelser at airpods pro er et godt produkt, dog er det 2 år siden de kom og jeg vet ikke om de begynner å bli utdaterte allerede, og om det kanskje er en ny generasjon på vei snart?

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hepp,

AirPods Pro har markant bedre lyd enn stock AirPods. Har ikke fått sammenligna de med de nye tho. 

Pro har også støykansellering, som er imo gull verdt, i tillegg til avtagbare ørepropper. Det er derfor mye vanskeligere å grise til Pro enn det er på vanlige AirPods. Det er blitt ganske så vanlig at folk sliter med dårlig lyd etterhvert på AirPods, da de tettes etterhvert av ørevoks. 

Jeg bruker AirPods Pro store deler av døgnet. Både på jobb, hjemme og på sykkelen til og fra jobb. Pga. transparency modusen, så er det bare å pause ting for å få med seg hva evt. kollegaer eller familiemedlemmer sier.

Og det kommer jo helt garantert nye Pro etterhvert. MEN, samtidig så ble de akkurat oppdatert med ladeetui som støtter Magsafe. Så vil tippe det ikke skjer før neste høst.

De har vært priset veldig kurrant også. 2200kr, mot retailpris på 3000 hos Apple. Til den prisen så synes jeg de har vanvittig god value. 

Jeg hadde Shure SE535 inntil nylig. Solgte de, da jeg syntes faktisk at lyden på Pro var bedre. Har man flere Apple dingser, så er det en drøm og bytte mellom hver enkelt enhet om man er logget på iCloud. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
6 hours ago, MrMarbles said:

Hepp,

AirPods Pro har markant bedre lyd enn stock AirPods. Har ikke fått sammenligna de med de nye tho. 

Pro har også støykansellering, som er imo gull verdt, i tillegg til avtagbare ørepropper. Det er derfor mye vanskeligere å grise til Pro enn det er på vanlige AirPods. Det er blitt ganske så vanlig at folk sliter med dårlig lyd etterhvert på AirPods, da de tettes etterhvert av ørevoks. 

Jeg bruker AirPods Pro store deler av døgnet. Både på jobb, hjemme og på sykkelen til og fra jobb. Pga. transparency modusen, så er det bare å pause ting for å få med seg hva evt. kollegaer eller familiemedlemmer sier.

Og det kommer jo helt garantert nye Pro etterhvert. MEN, samtidig så ble de akkurat oppdatert med ladeetui som støtter Magsafe. Så vil tippe det ikke skjer før neste høst.

De har vært priset veldig kurrant også. 2200kr, mot retailpris på 3000 hos Apple. Til den prisen så synes jeg de har vanvittig god value. 

Jeg hadde Shure SE535 inntil nylig. Solgte de, da jeg syntes faktisk at lyden på Pro var bedre. Har man flere Apple dingser, så er det en drøm og bytte mellom hver enkelt enhet om man er logget på iCloud. 

Hei, takk for tilbakemelding. AirPods Pro høres jo veldig lovende ut. 

 

Ser at Elkjøp selger to varianter, en til 2500 kr og en til 3000 kr, hvor sistnevnte har magsafe ladeetui, noe jeg er litt usikker på hva er:

 

https://www.elkjop.no/product/lyd-hi-fi/hodetelefoner/71670/apple-airpods-pro-tradlose-hodetelefoner-m-stoydemping?_gl=1*1dcb6bv*_up*MQ..&gclid=EAIaIQobChMIo-GxgYqv9AIVD9KyCh2fzgUxEAAYASAAEgLDZPD_BwE&gclsrc=aw.ds

 

https://www.elkjop.no/product/lyd-hi-fi/hodetelefoner/377621/apple-airpods-pro-2021-helt-tradlose-hodetelefoner-med-magsafe-ladeetui?_gl=1*1dcb6bv*_up*MQ..&gclid=EAIaIQobChMIo-GxgYqv9AIVD9KyCh2fzgUxEAAYASAAEgLDZPD_BwE&gclsrc=aw.ds

 

 

Hvis man skal benytte seg av magsafe så må man kjøpe noe i tillegg?

Lenke til kommentar

Magsafe ladeetui er den nye typen ladeetui som har magneter som låser seg til en lader med magsafe i. Apple begynte jo med Magsafe i iPhone 12 og nyere, hvor det er magneter i telefonen som gjør at du kan feste lader og tilbehør tilbaksiden av telefonen ved hjelp av magneter. 

Man kan feks bruke en slik lader:

https://www.apple.com/no/shop/product/MHXH3ZM/A/magsafe-lader

Akkurat på AirPods så er det vel ikke akkurat store fordelen, da den gamle utgaven støtter QI også. Så dersom man har en ladeplate på nattbordet fra før, så er det bare å lade AirPods der. Fordelen med magsafe er at du låser Airpodsa fast, slik at man er sikker på at de blir lada når det er kobla til. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, MrMarbles said:

Magsafe ladeetui er den nye typen ladeetui som har magneter som låser seg til en lader med magsafe i. Apple begynte jo med Magsafe i iPhone 12 og nyere, hvor det er magneter i telefonen som gjør at du kan feste lader og tilbehør tilbaksiden av telefonen ved hjelp av magneter. 

Man kan feks bruke en slik lader:

https://www.apple.com/no/shop/product/MHXH3ZM/A/magsafe-lader

Akkurat på AirPods så er det vel ikke akkurat store fordelen, da den gamle utgaven støtter QI også. Så dersom man har en ladeplate på nattbordet fra før, så er det bare å lade AirPods der. Fordelen med magsafe er at du låser Airpodsa fast, slik at man er sikker på at de blir lada når det er kobla til. 

Hei, takk for forklaringen. Høres ut som det skal gå bra uten - i verste fall kan det vel sikkert kjøpes separat senere :)

Lenke til kommentar

Det er ikke så mye å bli utdatert på lydfronten. Teknologien går ikke like fort der. Men jeg syns du sammenligner på feil grunnlag. Hele forskjellen mellom de nyeste og dyreste vanlige AirPods er støykanselleringen. Om det er noe du vil ha er AirPods helt ypperlig. Eneste negative jeg har å si er at det burde vært integrert AirTag-funksjonalitet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som @Nimrad skriver er den største forskjellen støykanselleringen - som er veldig god. Om du trenger det eller ikke er opp til deg, men måten den er integrert på i resten av økosystemet er fantastisk. Med støykansellering så følger det og med transparent modus.

Det som og kan være verdt å bemerke er jo utformingen. AirPods Pro går inn i ørekanalene mens vanlig AirPods (1, 2 og 3) ligger i ytre øre. Her blir det en smakssak hva en liker og ikke liker. Utformingen på AirPods 3 er veldig lik AirPods Pro, mens 1 og 2 har lengre stamme.

Samtidig er batterilevetiden på AirPods 3 (6 timer) bedre enn AirPods Pro (4,5 timer).

Ryktene (og syklusen til Apple) skal ha det til at AirPods Pro først blir oppdatert på eventen de pleier å ha neste vår, eller mest sannsynlig neste høst. Personlig hadde jeg ikke ventet.

Når det gjelder MagSafe så er jeg _nesten_ fristet til å si at det er blitt et must 😛 Jeg har brukt QI lading over flere år og det har alltid vært en risiko for å ikke treffe rett mellom ladespolen og batterispolen sånn at enheten ikke lader. Eller at lading begynner men så dyttes noe litt på (en kropp som beveger seg forbi eller noe) og så lader den ikke allikevel. Og flere timer senere oppdager du at batteriet snart er tomt. Noe som har plaget meg flere ganger med nattbord laderen (3-i-1 lader - mobil, klokke og AirPods). Magnetene de innførte med MagSafe fjerner det problemet helt pluss gir en ekstra fordel i bil mener jeg hvor jeg lett kan "henge opp" MagSafe utstyr til holderen i bilen. Idiotisk behov, men når en bytter bil ofte og det flyter med andre ting i bilene så er det kjekt å bare kunne henge ting som MagSafe lommebok, telefon eller AirPods Pro (når jeg får byttet case).... 😛

Men nå er mine behov og farget av at jobben betaler både mobil og propper. Hadde jeg betalt selv er det ikke sikkert at MagSafe hadde blitt kategorisert som "must"...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
nomore skrev (8 minutter siden):

Når det gjelder MagSafe så er jeg _nesten_ fristet til å si at det er blitt et must 😛 Jeg har brukt QI lading over flere år og det har alltid vært en risiko for å ikke treffe rett mellom ladespolen og batterispolen sånn at enheten ikke lader. Eller at lading begynner men så dyttes noe litt på (en kropp som beveger seg forbi eller noe) og så lader den ikke allikevel. Og flere timer senere oppdager du at batteriet snart er tomt. Noe som har plaget meg flere ganger med nattbord laderen (3-i-1 lader - mobil, klokke og AirPods). Magnetene de innførte med MagSafe fjerner det problemet helt pluss gir en ekstra fordel i bil mener jeg hvor jeg lett kan "henge opp" MagSafe utstyr til holderen i bilen. Idiotisk behov, men når en bytter bil ofte og det flyter med andre ting i bilene så er det kjekt å bare kunne henge ting som MagSafe lommebok, telefon eller AirPods Pro (når jeg får byttet case).... 😛

Men nå er mine behov og farget av at jobben betaler både mobil og propper. Hadde jeg betalt selv er det ikke sikkert at MagSafe hadde blitt kategorisert som "must"...

Magsafe-utgaven er jo dyrere og i tillegg må man kjøpe magsafe-lader (om man ikke har en fra før). Så det er jo et helt annet regnestykke. 

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (1 time siden):

Det er ikke så mye å bli utdatert på lydfronten. Teknologien går ikke like fort der. Men jeg syns du sammenligner på feil grunnlag. Hele forskjellen mellom de nyeste og dyreste vanlige AirPods er støykanselleringen. Om det er noe du vil ha er AirPods helt ypperlig. Eneste negative jeg har å si er at det burde vært integrert AirTag-funksjonalitet.

AirPods sitter også mye dårligere i øret (i hvert fall for meg). Men Pro funker kjempefint pga. proppene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...

Vurderer sterkt å kjøpe AirPods Pro, men er redd dei ikkje skal sitte godt nok i øyrene. Hadde tidligare eit par Shure propper (215 eller noko slikt?) som satt bra. Så har eg eit par (tunge) Starfields som ikkje sitter godt.

Så kva erfaring har folk med passform? Veit Comfy har laga proppar som kanskje kan fungere bedre?

Er jo vanskelig å teste desse utan å kjøpe, og kjenner pr. i dag ingen som har slike.

Lenke til kommentar

Sitter ok, men ikke perfekt. Mye mer behagelige enn Sony proppene for min del. Har hatt vanlige AirPods, første gen pro og nå siste gen pro og er veldig fornøyd totalt sett. Bruker de som «hørsel vern» i garasjen også å de fungerer perfekt med den nye modusen som slipper igjennom lyder opp til 85dB. Kan løsne om jeg er veldig aktiv så det blir litt klamt og det er mye bevegelse så det er igrunn eneste negative jeg har å si om dem. Støydempingen kan drifte litt når det er mye støy. 

Lenke til kommentar
xyster skrev (1 time siden):

Så kva erfaring har folk med passform? Veit Comfy har laga proppar som kanskje kan fungere bedre?

Det jeg vet er ar det lages mye ulike «tupper» til AirPods. Jeg har notorisk vanskelige ører. Alt faller ut. Har tidligere kun brukt In-Ear-Monitor med formstøpt øremodell. AirPods var for meg ikke noe bedre enn andre, MEN, eBay flommet over av alternativ. Jeg bruker derfor noen tupper med memory foam som fungerer helt topp.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Jeg har ikke testet den gamle versjonen, men jeg har nettopp fått Airpods Pro 2 i posten og har testet dem nå på morgenkvisten på vei til jobb. 

Så langt ingenting å klage på. Dette er hands down de beste ørepluggene jeg har testet så langt og støykanselleringen vil jeg si er MINST like bra som i mine gamle Sony WH-1000-M2 hodetelefoner. Lyden er i mine ører like god, men Airpods'a spiller mye høyere og er derfor samlet sett bedre. 

Dem koster også mindre enn siste versjon av Sony hodetelefonene og fungerer mer sømløst med telefon og ipad. Jeg slipper også å koble dem fra telefonen for å få dem til å funke med iPad og virsa versa. 

Så jeg kan vertfall med hånden på hjertet si at AirPods Pro Gen 2 er et knallkjøp! :) 

Lenke til kommentar
knutinh skrev (2 minutter siden):

Jeg har pro gen 2.

Funksjonen med binaural/bevegelses-kompensert avspilling gjør dem verdt prisen for meg.

-k

Ja, jeg har testet denne (tror jeg). Du mener den funksjonen som gjør at lyden flytter seg når du vrir på hodet etc.?

I hvilken situasjon er egentlig denne funskjonen og foretrekke? Bare lurer... 

Endret av Bjerknez
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (10 minutter siden):

Ja, jeg har testet denne (tror jeg). Du mener den funksjonen som gjør at lyden flytter seg når du vrir på hodet etc.?

I hvilken situasjon er egentlig denne funskjonen og foretrekke? Bare lurer... 

Binaural rendring innebærer at du får et påtrykk på øret som er som om lydkilden var i rommet (innenfor systemets nøyaktighet*)). Dvs det er mulig å beregne hva lyden inn øregangen ville ha vært dersom monsteret/celloen/... stod 2 meter foran deg, 50 cm over hodehøyde, 1 meter til venstre og orientert mot deg. For så å sende nettopp denne lyden til ørene dine. Foreløpig er det mest relevant for avspilling av film med Dolby Atmos og lignende.

At lyden flytter seg er bare en konsekvens av at lydfeltet rendres i en referanseramme som er statisk relativt hodet ditt. Dessverre har de bare IMU tracking (akselerometer, gyro, kompass, magnetometer?) sånn at systemet merker at du akselererer hodet 30 grader til venstre, men det har ikke evnen til å detektere at du forblir i en posisjon (da måtte man ha GPS, kamera, eller lignende). Derfor tracker det dynamiske endringer, og så etter ca 5 sekunder roteres du automatisk tilbake til "normalposisjonen". Dette er såvidt jeg forstår og erfarer uansett nok til at små hode-bevegelser som vi ubevisst bruker for å få mer kunnskap om scenen vi lytter til, blir bedre ivaretatt.

-k

*)Primært kunnskap om akkurat din kropps akustiske egenskaper, som de prøver å ta høyde for med å ta 3d bilde av ørene dine, og hastighet/presisjon i bevegelses-tracking

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...