Gå til innhold

Har spart deg og meg for en milliard kroner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg driver med programmering, og er generelt sett oppdatert på sånne ting, og jeg foretrekker å gjøre ting digitalt. Likevel har jeg ikke noen digital postkasse. Jeg har rett og slett ikke allverdens bruk for det. Jeg kommuniserer sjeldent over post, og det meste av tjenester jeg bruker, benytter seg av andre kanaler. Nå får jeg jo papirpost innimellom, men det er såpass sjeldent at det egentlig bare er litt interessant å ha det på papir. Jeg så på Digipost for noen år siden, og satt meg ned for å komme igang med det, men jeg skulle bare lese personvernerklæringen, vilkårene for bruk, og en annen juridisk avtale eller noe sånt, så jeg la det fra meg, og gadd ikke. Det var altfor mye å gå igjennom. 

Endret av Memento scientiam
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Jeg fikk ikke med meg at kommunen hadde sendt faktura på Digipost.

Da jeg klagde på purregebyret fikk jeg beskjed om at jeg hadde forpliktet med til å kunne motta post der da jeg åpnet Digipost-kontoen. (Og hadde jeg helt sikkert, gidder jo ikke lese alle betingelsene når man oppretter en bruker).

Dermed ble Digipost kicka ut. :-/

Synd, for konseptet så bra ut.

 

Lenke til kommentar

Skjønner ikke hva folk har i mot digipost? Konseptet er jo enkelt og har absolutt en nytteverdi. I stedet for at en etat skal sende 1 million brev per post, kan man motta det digitalt med BankID. Får også sms når man har mottatt brev der, så alt i alt er jeg veldig fornøyd. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Fantastisk at en fellesløsning har gitt over en milliard i gevinst for offentlig sektor. Jeg vil mye heller ha dokumentene mine samlet et sted en at jeg må hente mine egne dokumenter i alskens portaler. Spesielt kommunene er håpløs dårlige, min kommune har en Min side hvor jeg får frem dokumenter som ANDRE kommuner har sendt meg. Det er jo helt spinnvilt, hvor er Datatilsynet? Det at de i det hele tatt bruker penger på å lage en Min side hvor jeg må inn og hente dokumenter som de allerede har sendt meg i Digipost er jo også sløsing av skattepenger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, DiskIT said:

Skjønner ikke hva folk har i mot digipost? Konseptet er jo enkelt og har absolutt en nytteverdi. I stedet for at en etat skal sende 1 million brev per post, kan man motta det digitalt med BankID. Får også sms når man har mottatt brev der, så alt i alt er jeg veldig fornøyd. 

Det er en helt unødvendig løsning når man allerede hadde Altinn.

Ressursene hadde vært bedre brukt på å utvide Altinn og få all offentlig kommunikasjon inn dit, i stedet for å spre det over flere plattformer, hvorav to av dem kommersielle aktører som skal ha profitt.

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg har fått noen baksmell pga. Digipost. En sykehusregning ble fort ti ganger høyere som følge av det. Siden så har jeg holdt meg unna. Dette var for en skjult avgift jeg ikke fikk noen informasjon om. 
 

Bakstreversk og tåpelig byråkrati gjør tjenesten ubrukelig for meg. Enhver som er avhengig av helsetjenester bør holde seg unna. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Begge løsningene har et stykke å gå på brukeropplevelse, men e-Boks løsningen var så dårlig at jeg ikke orket å forholde meg til den. Å komme seg ut av e-Boks løsningen var riktignok lettere sagt enn gjort, men fikk avsluttet det etterhvert.

For Digipost er det irriterende at man stadig må logge seg inn med Bank-ID etc, selv for kommunikasjon som vanligvis sendes med ordinært brev, og brukerprofilen som sådan er verifisert med Bank ID og låst med biometri etc. Mulig dette er avsenders skyld, men det er vanskelig å forstå hvorfor det skal være nødvendig med særskilt Bank ID-innlogging for å lese ordinære brev fra kommunen.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Man har brukt masse ressurser på en løsning som allerede eksistert via altinn. Dersom ikke man biter på reklamen for en ekstra digital postkasse som man må følge med på, så vil posten likevel sendes via altinn. Altinn gir forøvrig også notifksjon vi vanlig epost dersom no nytt kommer. Masse penger for dårligere løsning der altså-

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Oyvind68 skrev (7 timer siden):

Jeg fikk ikke med meg at kommunen hadde sendt faktura på Digipost.

Da jeg klagde på purregebyret fikk jeg beskjed om at jeg hadde forpliktet med til å kunne motta post der da jeg åpnet Digipost-kontoen. (Og hadde jeg helt sikkert, gidder jo ikke lese alle betingelsene når man oppretter en bruker).

Dermed ble Digipost kicka ut. 😕

Synd, for konseptet så bra ut.

 

 

anon_83104 skrev (3 timer siden):

Jeg har fått noen baksmell pga. Digipost. En sykehusregning ble fort ti ganger høyere som følge av det. Siden så har jeg holdt meg unna. Dette var for en skjult avgift jeg ikke fikk noen informasjon om. 
 

Bakstreversk og tåpelig byråkrati gjør tjenesten ubrukelig for meg. Enhver som er avhengig av helsetjenester bør holde seg unna. 

Jeg får e-post når jeg får post i Digipost.

Bare å huke av i instillingene.
Kunne i grunnen spart seg for mellomleddet og sendt direkte til e-posten.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Dubious skrev (16 timer siden):

Kunne i grunnen spart seg for mellomleddet og sendt direkte til e-posten.

Det ville de ikke kunne -med tanke på bruksområdet for digipost. 

Generelt fornøyd med digipost, men som andre har påpekt i tråden - hvorfor ble ikke dette lagt i Altinn er et stort mysterium. Og hvordan det ble 2 tilbydere er i allefall ikke forståelig.

Endret av Sampson
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sampson skrev (16 minutter siden):

Det skjønner til og med du at de ikke kunne -med tanke på bruksområdet for digipost. 

NAV sender brev til digipost som det står at jeg må logge inn på NAV for å lese brevet..
Står ikke noe sensitiv informasjon i brevet, det er heller ikke noe viktig.

Kun skatteoppgjøret som har vært sensitiv, men de kunne gjort det samme, sendt brev om at en må logge inn på altinn for å se det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Dubious skrev (4 timer siden):

NAV sender brev til digipost som det står at jeg må logge inn på NAV for å lese brevet..
Står ikke noe sensitiv informasjon i brevet, det er heller ikke noe viktig.

Kun skatteoppgjøret som har vært sensitiv, men de kunne gjort det samme, sendt brev om at en må logge inn på altinn for å se det.

Kommunen min sender også en rekke generiske brev. Informasjon til innbyggere vedrørende X, Y, Z. Men for å lese brevet, må jeg bekrefte med BankID. Vanlig brukernavn/passord er ikke trygt nok.

Dette er det avsender som styrer, altså ikke noe DigiPost kan noe for -- men at offentlige etater fortsetter å kreve BankID-verifisering for et innhold som er av allmenn interesse, totalt blottet for sensitive opplysninger, er forbi min fatteevne! 

Og .. jeg får altså først en mail om at jeg har fått et brev. Hvorfor kan ikke selve brevet sendes på mail til meg? Jeg har jo en e-post-konto. La den motta brevene direkte. Digital postkasse oppi skyen er bare tungvint. Men men ... Så fikk vi konkurranseutsatt lagringsplass av PDF-dokumenter også - med en prislapp på hvor mange millioner?? Gud forby at Altinn hadde hatt monopol på dette, altså. 😒 Sukk ... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...