Gå til innhold

Trafostasjonen har nådd grensen: Arne og kona fikk gratis smarthus-utstyr av nettselskapet [Ekstra]


Anbefalte innlegg

14 minutes ago, MegaMann2 said:

Du glemte noe viktig her, dette gjelder kun i nye instalasjoner og kun VVB med effekt over 1500 W.

Det er iogforseg riktig, men med mindre du bor i en leilighet med benkebereder så har de fleste over 1500W i dag.

Den skal også være montert før 2010 for at det skal være tillatt, og du kan bli pålagt å montere den "fast" ved elkontroll.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kahuna skrev (5 timer siden):

Man kan kanskje forvente at den er varm når elementet i varmtvannsberederen er aktivt, om den er varm hele tiden er kanskje 'smartelementene' litt strømsultne? Kanskje wifi er aktivt hele tiden? 

Å stenge varmeelementene på de tidspunktene virker smart. Har du sett på om det er mulig å øke automatiseringsgraden? Altså koble den til en smart-hjem sentral eller tilsvarende. Kan være nyttig for å unngå neste trinn på effekttariffen..

Antar det meste er gjort med denne løsningen. Et skritt videre vil bare gi øket kompleksitet (og masse bry) og minimalt utbytte. Men det er mulig jeg tar feil!

At pluggen er varm har intet med berederen å gjøre (den er så bra isolert at den er kald utvendig). Har en plugg til og skal prøve den med en liten last som en lampe.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Ketill Jacobsen said:

At pluggen er varm har intet med berederen å gjøre (den er så bra isolert at den er kald utvendig). Har en plugg til og skal prøve den med en liten last som en lampe.

Om bryteren er varm så betyr det at strømmen som går gjennom bryteren til VVB ikke kommer så lett gjennom bryteren - bryteren er defekt, i ferd med å gå i stykke eller underdimensjonert.

Dette skal du virkelig ta på alvor! 40 °C er også ganske mye.

Lenke til kommentar
trikola skrev (47 minutter siden):
Ketill Jacobsen skrev (1 time siden):

At pluggen er varm har intet med berederen å gjøre (den er så bra isolert at den er kald utvendig). Har en plugg til og skal prøve den med en liten last som en lampe.

Om bryteren er varm så betyr det at strømmen som går gjennom bryteren til VVB ikke kommer så lett gjennom bryteren - bryteren er defekt, i ferd med å gå i stykke eller underdimensjonert.

Dette skal du virkelig ta på alvor! 40 °C er også ganske mye.

At det blir litt lunk i den etter en time eller to når berederen trekker full strøm vil nok være normalt, støpselet får litt lunk til vanlig også uten en slik bryter selv om 40 grader er kanskje litt mer en forventet.

Men om den er like varm uten strømtrekk så vil jeg tippe det har mer med internt forbruk i smartpluggen. Der er det også en del elektronikk som skal fores med strøm via strømforsyning som også har tap. En del billig elektronikk har gjerne også høyere tap, så det kan være at den trekker noen watt kontinuerlig. Det må taes med i regnskapet når man skal styre ting, ikke så farlig når det er en såpass stor last, men om man f.eks. skal styre en 3W Ledpære med en slik så kan man ende opp med å bruke mer strøm enn om man bare lar lyset stå på hele tiden... 

Fant ikke datablad på den i farten, men der står nok internt forbruk oppgitt.

 

Skal ellers legge til at jeg styrer også vvb etter klokka slik at jeg unngår de høyeste prisene og "lader den opp" når prisene er lave. Har en 200 liter som er på ca 01-06 og 13-17, får stort sett med meg de laveste prisene da. Følger bare med på strømprisene litt og justerer tidspunktene hvis de endrer seg, i vinter lønte det seg å bare varme på natta, nå er det ofte billigere midt på dagen, men 6-8 timer er nok for vår familie på 5.

Lenke til kommentar
RJohannesen skrev (17 minutter siden):

Men om den er like varm uten strømtrekk så vil jeg tippe det har mer med internt forbruk i smartpluggen.

Jeg tipper varmen kommer av internt strømtrekk i pluggen, litt som noe som gir 12 Volt til en radio (enhver lader som gir noen få vatt).Men i ladere er det jo snakk om transformatorer som står og går og likerettere, så her er det mer forståelig med varmgang. Min plugg burde ikke bruke strøm i det hele tatt (bare en microchip med nær null strømforbruk) og strømbruken ved av og på pågår kun et millisekund og skulle ikke gi noe varme. Så det hele virker litt merkelig. 

Forklaringen kan eventuelt være at også her er en transformator og likeretter for å gi lavspent strøm til microshipet. For å si det på en annen måte, det må være en transformator og likeretter inne i bildet til intern strømforsyning). Det rare er at varmeproduksjonen er såpass høy. Har ingen tro på at varmen har noe å gjøre med at det går 2 kW gjennom pluggen (da må det i tilfelle være en feil i pluggen).

Lenke til kommentar
trikola skrev (23 minutter siden):

Strømforbruket når det ikke går strøm til VVB er jeg sikker på er mikroskopisk - tross alt er det bare en mottaker for WiFi som må drives og ikke releet eller WiFi-sender. Aldri i livet at den skulle føre til en overflatetemperatur på 40 °C

Hvordan kan da en mobillader ( og tilsvarende) bli varm?

Lenke til kommentar
49 minutes ago, Ketill Jacobsen said:

Hvordan kan da en mobillader ( og tilsvarende) bli varm?

Kanskje elendig kvalitet/eldgammet design (er den ganske tung?) eller den holder på med lading?

Jeg målte nå med IR-termometer en Zwave-bryter i et rom med 19°C: 21 °C; en 3xUSB-lader med tilkoblet en trådløs ladeplate men uten mobil til lading, og en powerbank men fulladet: 25 °C ved romtemperatur 22 °C.

Har også min VVB-del av en dobbelmantlet bereder fra 1997 bak en zwave-rele: ca 4 °C over romtemperatur. Avslått for 30 minutter siden, men termostaten hadde den da vel allerede slått av i lengre tid (så selv om releet var på gikk det ikke strøm).

Lenke til kommentar
kjetilkl skrev (7 timer siden):

Den skal også være montert før 2010 for at det skal være tillatt, og du kan bli pålagt å montere den "fast" ved elkontroll.

Nei, elkontrollen har ingen hjemmel til å pålegge noen å oppgradere anlegget til nyere standard enn den som gjaldt da stikkontakten ble montert, med mindre det er noe galt med det etter den standarden som gjaldt da, eller en mer akutt brannfare enn den forebyggende effekten av forskriftsendringer. NEK har ikke tilbakevirkende kraft ved bytte av bereder. Greit å skille på snørr og bart her. Forskrifter og uhjemlede anbefalinger. Eltilsynet kan f.eks si "du anbefales å oppgradere til fast kabel her", men ikke "du pålegges å oppgradere denne stikken til fast kabel".

Lenke til kommentar
trikola skrev (5 timer siden):

Kanskje elendig kvalitet/eldgammet design (er den ganske tung?) eller den holder på med lading?

Jeg målte nå med IR-termometer en Zwave-bryter i et rom med 19°C: 21 °C; en 3xUSB-lader med tilkoblet en trådløs ladeplate men uten mobil til lading, og en powerbank men fulladet: 25 °C ved romtemperatur 22 °C.

Har også min VVB-del av en dobbelmantlet bereder fra 1997 bak en zwave-rele: ca 4 °C over romtemperatur. Avslått for 30 minutter siden, men termostaten hadde den da vel allerede slått av i lengre tid (så selv om releet var på gikk det ikke strøm).

Deltaco oppgir at pluggen kan bli varm og at den ikke må tildekkes.

Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen skrev (På 4.5.2022 den 16.27):

Hvordan kan da en mobillader ( og tilsvarende) bli varm?

Det er ikke veldig lenge siden mange mobilladere var varme også når de ikke var i bruk, det var vel EU som påla produsentene å lage ladere som brukte mininimalt med strøm i pausemodus. Det er nok så enkelt som at Deltaco har vært litt late og for eksempel brukt en ineffektiv strømforsyning..

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (22 minutter siden):

Det er ikke veldig lenge siden mange mobilladere var varme også når de ikke var i bruk, det var vel EU som påla produsentene å lage ladere som brukte mininimalt med strøm i pausemodus. Det er nok så enkelt som at Deltaco har vært litt late og for eksempel brukt en ineffektiv strømforsyning..

Ja da er vi enige! Altså ingen katastrofe i vente med smartpluggen til min varmtvannsbereder (kommentar rettet til kjetilkl)!

Endret av Ketill Jacobsen
Lenke til kommentar
On 5/6/2022 at 4:08 PM, Ketill Jacobsen said:

Ja da er vi enige! Altså ingen katastrofe i vente med smartpluggen til min varmtvannsbereder (kommentar rettet til kjetilkl)!

Jeg er uenig i konklusjonen. - Om pluggen blir varm eller ikke har ikke direkte korrelasjon med katastrofen. Poenget er at slike plugger ikke er beregnet på denne type last over tid uansett hva spesifikasjonen sier i forhold til strømtrekket og hvor varm den (ikke) blir.

Lenke til kommentar
kjetilkl skrev (5 timer siden):

Jeg er uenig i konklusjonen. - Om pluggen blir varm eller ikke har ikke direkte korrelasjon med katastrofen. Poenget er at slike plugger ikke er beregnet på denne type last over tid uansett hva spesifikasjonen sier i forhold til strømtrekket og hvor varm den (ikke) blir.

Hvor har du det fra at en slik plugg ikke tåler langvarig den spenning og strømstyrke som er oppgitt?

En Schuko-kontakt regnes riktig nok ikke som trygg for strømstyrker over 10 A (2,3 kW), men antar at det er annerledes for pluggen. Den er fullstendig lukket (kan ikke skrus fra hverandre) og antar at den har elektronisk bryter (samme teknologi kan takle tusener av kW) som ikke produserer varme.

En Schuko-kontakt til varmtvannsberederen opererer i et beskyttet klima med jevn temperatur og lav fuktighet (normalt). Støpsel av god kvalitet (OSO) står i hele tiden.

Schuko-kontakter kan ellers brukes under ulike forhold (temperatur, fuktighet, utsatt for vann etc) inkludert stadig ut og inn av støpsel, vekslende kvalitet på støpsel, støpsel som ikke settes inn riktig etc. Alt dette kan føre til gnister og ledningsbrudd. 2 kW gir 200 ganger mer energi enn 10 W, slik at ved ved brudd med 2 kW kan en få brann, mens for 10 W observeres brudd og knapt noe sot.

Lenke til kommentar
On 5/9/2022 at 4:09 PM, Ketill Jacobsen said:

En Schuko-kontakt regnes riktig nok ikke som trygg for strømstyrker over 10 A (2,3 kW), men antar at det er annerledes for pluggen. Den er fullstendig lukket (kan ikke skrus fra hverandre) og antar at den har elektronisk bryter (samme teknologi kan takle tusener av kW) som ikke produserer varme.

Hvorfor antar du det? En støpt Schuko-kontakt er fullstendig lukket, og inneholder ingen eller færre kontaktpunkter enn pluggen din - og blir ikke regnet som trygg?

Lenke til kommentar
kjetilkl skrev (3 timer siden):

Hvorfor antar du det? En støpt Schuko-kontakt er fullstendig lukket, og inneholder ingen eller færre kontaktpunkter enn pluggen din - og blir ikke regnet som trygg?

De færreste Schukokontakter og støpsler er lukkede selv om de finnes. I noen tilfeller er kvaliteten svært høy, men vi alle har opplevd svakheter med noen av dem.

I følge det du skriver så er det ikke Schuko-kontakten som er problemet, men pluggen. Anbefaler at du argumenterer for at den er farlig. Om du har overbevisende argumenter så skal jeg bøye meg for deg (jeg er ingen ekspert på slike smartplugger).

Dette spørsmålet er svært viktig da smartplugger/mellomstykker styrt av mobiler og nettselskaper vil bli stadig mer relevant. Om smartplugger er sikre med hensyn til å styre vvb og varmepumper er derfor noe det er svært viktig å få avklart.

Endret av Ketill Jacobsen
Lenke til kommentar
1 hour ago, Ketill Jacobsen said:

Dette spørsmålet er svært viktig da smartplugger/mellomstykker styrt av mobiler og nettselskaper vil bli stadig mer relevant. Om smartplugger er sikre med hensyn til å styre vvb og varmepumper er derfor noe det er svært viktig å få avklart.

Jeg tenker vi kan fastslå at de ikke blir ansett som sikre uten ytterligere dokumentasjon siden det faktisk ikke er tillatt å montere vvb med stikk lenger (da ser jeg bort fra tanker under 1500W)

Lenke til kommentar
kjetilkl skrev (8 minutter siden):

Jeg tenker vi kan fastslå at de ikke blir ansett som sikre uten ytterligere dokumentasjon siden det faktisk ikke er tillatt å montere vvb med stikk lenger (da ser jeg bort fra tanker under 1500W)

Jeg må konstatere at alt du har skrevet så langt om smartplugger bare er tull (du vet ingenting om dem)!

Lenke til kommentar
kjetilkl skrev (15 minutter siden):

Ok? Fortell?

Du har påstått at Deltaco smartplugg er farlig uten å si noe om hvorfor. Nå gjenstår bare at du forteller hvorfor! Nettselskapene bruker enheter tilsvarende disse smartpluggene (til vvb for eksempel). En må anta at de vurderer disse til å være sikre.

Endret av Ketill Jacobsen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...