Gå til innhold

Elden Ring lar deg velge mellom 4K-oppløsning eller 60 bilder i sekundet på PlayStation 5 og Xbox Series X/S


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
sedsberg skrev (30 minutter siden):

Ikke 4K 60?? Er ikke dette siste generasjons konsoller? Forrige generasjon var jo 4K den også. Skulle tro man heller burde hatt valget mellom 8K og 4K 60.

Dette er nok mer en utfordring med From Software's spillmotor enn konsollene. From Software spill har alltid vært litt "utdatert" grafisk sett på nyere konsoller, spesielt siden disse type spill har et økt fokus på minst mulig FPS-drop og ting som kan hindre selve gameplay-følelsen.

Om de bruker den gamle spillmotoren som de lagde Sekiro og Dark Souls-serien med så er det ikke veldig rart at de kan slite med å oppnå 4K + 60FPS.

I tillegg har Elden Ring et fokus på Open-World som igjen er mer krevende for motoren.

Endret av atleape
Lenke til kommentar
33 minutes ago, sedsberg said:

Ikke 4K 60?? Er ikke dette siste generasjons konsoller? Forrige generasjon var jo 4K den også. Skulle tro man heller burde hatt valget mellom 8K og 4K 60.

8K?  Nesten ingen har 8K TV og å forvente at en spillkontroll til noen få tusenlappen ville kunne håndtere 8K bra i spill synes jeg egentlig er å forvente i overkant mye i dag.  Jeg er imidlertid enig i at 4K 60 bør være oppnåelig, men det kommer jo også an på utviklerne, ikke kun konsollen. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
sedsberg skrev:

Ikke 4K 60?? Er ikke dette siste generasjons konsoller? Forrige generasjon var jo 4K den også. Skulle tro man heller burde hatt valget mellom 8K og 4K 60.

Er nok snakk om oppskalert 4k 60 (som var 30fps forrige gen) eller full 4k 30 (som nesten ingen spill hadde)
Lenke til kommentar

"Dette blir første gang konsollspillere får muligheten til å oppleve et FromSoft-spill i 60 bilder i sekundet."

Første gang for førsteutgivelsen på konsoll, kanskje; både Dark Souls Remastered og DS II: SotFS kjører i hvert fall opp mot 60 fps på PS4. Sekiro og DS III kjører begge i 60 fps på PS5. Samme med Demon's Souls-remaken...

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
sedsberg skrev:

Ikke 4K 60?? Er ikke dette siste generasjons konsoller? Forrige generasjon var jo 4K den også. Skulle tro man heller burde hatt valget mellom 8K og 4K 60.

et så vakkert å detaljer spill blir vanskelig å pushe til 4k 60fps. Det er også kjent stil nå at spillutviklere priorieter pent og kjapp utvikling fremfor høy fps og optimalisering.
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (7 timer siden):

Ikke 4K 60?? Er ikke dette siste generasjons konsoller? Forrige generasjon var jo 4K den også. Skulle tro man heller burde hatt valget mellom 8K og 4K 60.

Det er litt rart at folk enda tror dette er konsollens /hardware sin skyld, og ikke forstår at dette er utviklerne sitt valg, som det basicly alltid har vært siden PS3 generasjonen - minst. Utviklerene velger storsett  å skvise ut ekstra grafikk over fps hver gang. 60 FPS kommer aldri til å ha noen sammenheng med konsollgenerasjon. 

Endret av MrL
  • Liker 1
Lenke til kommentar
atleape skrev:
sedsberg skrev (30 minutter siden):

Ikke 4K 60?? Er ikke dette siste generasjons konsoller? Forrige generasjon var jo 4K den også. Skulle tro man heller burde hatt valget mellom 8K og 4K 60.

Dette er nok mer en utfordring med From Software's spillmotor enn konsollene. From Software spill har alltid vært litt "utdatert" grafisk sett på nyere konsoller, spesielt siden disse type spill har et økt fokus på minst mulig FPS-drop og ting som kan hindre selve gameplay-følelsen.

Om de bruker den gamle spillmotoren som de lagde Sekiro og Dark Souls-serien med så er det ikke veldig rart at de kan slite med å oppnå 4K + 60FPS.

I tillegg har Elden Ring et fokus på Open-World som igjen er mer krevende for motoren.

Blighttown og Bloodborne ønsker noen ord med deg. Ikke akkurat smooth opplevelse.
Lenke til kommentar

Akkurat som PS3 var en 720 konsoll fremfor markedsført 1080P konsoll er selv ikke andre generasjons 4K konsoll en ekte 4K konsoll når den ikke klarer å levere 4K 60FPS i en del titler.

Det som er sprøtt er at Xbox One X, PS4 Pro også ble markedsført som 4K konsoller.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (46 minutter siden):

Akkurat som PS3 var en 720 konsoll fremfor markedsført 1080P konsoll er selv ikke andre generasjons 4K konsoll en ekte 4K konsoll når den ikke klarer å levere 4K 60FPS i en del titler.

Det som er sprøtt er at Xbox One X, PS4 Pro også ble markedsført som 4K konsoller.

4K 60 fps er ikke en statisk teknologi.

Man kan lage 1 million spill som et RTX 3090 heller ikke klarer i 4K eller 4K 60 fps, det betyr ikke at kortet ikke er et "ekte 4K kort". Å ha støtte for en teknologi betyr ikke at man klarer å utnytte den godt. Utviklerne velger dette selv. 

 

 

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, MrL said:

4K 60 fps er ikke en statisk teknologi.

Man kan lage 1 million spill som et RTX 3090 heller ikke klarer i 4K eller 4K 60 fps, det betyr ikke at kortet ikke er et "ekte 4K kort". Å ha støtte for en teknologi betyr ikke at man klarer å utnytte den godt. Utviklerne velger dette selv. 

 

 

 

 

 

Selvsagt er det ikke statisk men det som nå er bra er at man hvertfall gir folk muligheten til å velge mellom Performance og Quality. Denne muligheten hadde vi eks. ikke på PS3.

Det er derfor jeg mener man kan tone ned "4K" og "8K" markedsføringen noe. 

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (11 minutter siden):

Selvsagt er det ikke statisk men det som nå er bra er at man hvertfall gir folk muligheten til å velge mellom Performance og Quality. Denne muligheten hadde vi eks. ikke på PS3.

Det er derfor jeg mener man kan tone ned "4K" og "8K" markedsføringen noe. 

Enig i at det er bra, men dette er noe spillutvikleren har valgt å programere inn, så det har ingenting med markedsføringen til Microsoft og Sony å gjøre. Det hadde vært mulig å gjøre på en PS3 også hvis spillutvikleren hadde giddet.

Lenke til kommentar
Andreas Bjørnbekk @Gamer skrev (16 timer siden):

Blighttown og Bloodborne ønsker noen ord med deg. Ikke akkurat smooth opplevelse.

Nå spilte jeg aldri Bloodborne før jeg fikk PS4 Pro, så jeg kan ikke attestere på det, men jeg er helt enig med Blighttown. De fleste souls-spillene før Bloodborne og DS3 var vel ganske så clunky, og slet med store FPS-drops.

Lenke til kommentar
MrL skrev:
sedsberg skrev (7 timer siden):

Ikke 4K 60?? Er ikke dette siste generasjons konsoller? Forrige generasjon var jo 4K den også. Skulle tro man heller burde hatt valget mellom 8K og 4K 60.

Det er litt rart at folk enda tror dette er konsollens /hardware sin skyld, og ikke forstår at dette er utviklerne sitt valg, som det basicly alltid har vært siden PS3 generasjonen - minst. Utviklerene velger storsett  å skvise ut ekstra grafikk over fps hver gang. 60 FPS kommer aldri til å ha noen sammenheng med konsollgenerasjon. 

Ikke? Alle spillene eg spiller for tida kjører i 4k 60 eller oppskalert 4k 60. Så du tar nok feil.
Lenke til kommentar
atleape skrev:
Andreas Bjørnbekk @Gamer skrev (16 timer siden):

Blighttown og Bloodborne ønsker noen ord med deg. Ikke akkurat smooth opplevelse.

Nå spilte jeg aldri Bloodborne før jeg fikk PS4 Pro, så jeg kan ikke attestere på det, men jeg er helt enig med Blighttown. De fleste souls-spillene før Bloodborne og DS3 var vel ganske så clunky, og slet med store FPS-drops.

Bloodborne sliter fortsatt med fps drops på ps5, så det virker å være typisk fromsoft.
Lenke til kommentar
Iki skrev (På 9.11.2021 den 21.47):

Bloodborne sliter fortsatt med fps drops på ps5, så det virker å være typisk fromsoft.

Jeg har ikke prøvd Bloodborne igjen på Ps5, men jeg merket ingen drops på Ps4 pro. 

Men From lager fortsatt sine spill på en eldre motor, såvidt jeg vet den samme som de lagde Demon's Souls og Dark Souls 1 med. Tenker at optimalisering er et lite slit på den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...