Gå til innhold

Etter 19 år uten strøm gir et batteri nytt liv på Utvær


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Interessant! Kan dere skrive litt mer om hvor mye kapasiteten på kabelen utnyttes? F.eks maks belastning 80% av tida eller noe sånt. Og si noe om hvor mye batteriet utnyttes? Altså antall sykluser pr dag og hvor ofte de er opp mot 100% SoC og ned mot 0%. Og si litt om om forbrukerne bruker opp mot de 22 + 40 kW effekt eller om det er mye å gå på der.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Rudde skrev (10 minutter siden):

Hvor langt må du frakte strømmen selv før du slipper nettleie?

Du kan frakte den så langt du bare vil - inne på egen tomt. Krysser du tomtegrensa utløser det nettleie.

Det sagt så ser jeg potensiale for at denne øya kan bli selvforsynt i framtida i et spleiselag mellom kystverket og de andre eierne på øya, ved å skalere opp solceller og batteri. Men det er likevel et juridisk hinder at strøm må krysse tomtegrensene mellom de ulike eierne. Det juridisk enkleste er nok å ha et solcelleanlegg og ett fastbatteri på hver tomt. Synd det er så rigid lovverk med tanke på salg av strøm og varmt vann over tomtegrenser. Det utløser krav om konsesjon som kraftprodusent, netteier eller fjernvarmekonsesjon. Et kjempebyråkratisk opplegg for å verne de etablerte store aktørene fra konkurranse fra de små.

Endret av Simen1
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det var 50 kWh batterikapasitet, ikke 40. Ja, det høres nok dyrt ut i forhold til å kjøpe en elbil med 50 kWh batteri, men nå inngikk det nok mye mer i den prisen. Teknisk planlegging og teknisk personell for å installere, intern kabling på øya, styringssystem, frakt og reise ut til øya osv. Skulle du bestilt en one-off elbil og fått bilprodusentens representanter til å jobbe noen dager på ei avsidesliggende øy så hadde det nok også kostet mer enn listepris på en masseprodusert bil.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
PosteMonopolet skrev (1 time siden):

En ny Renault zoe koster 263000 kr og har den same batteikapasiteten. Delebiler kan bli utrolig god butikk når det er mulig tyne ut hele 500 000 kr bare for batteriet.

Det høres ut som du angrer på at du ikke tenkte på businessidéen å kjøpe en delebil og tilby øya et fullt fungerende batterisystem, for en mye lavere pris enn det Eaton klarte. Om du hadde vært ute med dette til riktig tid og sted ville jeg bare ønsket deg lykke til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hm reglene sier vel at

4 hours ago, Simen1 said:

Krysser du tomtegrensa utløser det nettleie.

Hm, hvordan er ordlyden konkret formulert ?

Kaskje man kan omgå nettleien ved å krysse tomtegrensa med en roterende aksling med synkronmotor i hver ende ?

Eller evt ved nøyaktig innmåling av tomtegrense benytte en trafo med en liten luftglippe (gir egentlig ingen mening annet enn å demonstrere konseptet).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er konsesjonsplikt for salg av energi. Hovedsaklig myntet på strøm, men energi omfatter også fjernvarme så det konsesjonsbehandles også. Vil tro at en aksling eller magnetisk kraft vil være konsesjonspliktig på samme måte. Det betraktes som salg når det både er overført mer enn 0 energi og når det gis en eller annen form for motytelse / betaling for tjenesten. Noen startpunkter for mer info:

https://www.nve.no/konsesjon/

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1990-12-07-959/

https://energifaktanorge.no/regulering-av-energisektoren/det-juridiske-rammeverket/

https://www.altinn.no/skjemaoversikt/norges-vassdrags--og-energidirektorat-nve/soknad-om-konsesjon-for-omsetning-av-elektrisk-kraft/

Så var det det med håndheving. Det er begrenset håndheving for eksempel i forbindelse med solkraft som sendes ut på nettet igjen (inntil 100 kW).

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (6 timer siden):

Du kan frakte den så langt du bare vil - inne på egen tomt. Krysser du tomtegrensa utløser det nettleie.

Det sagt så ser jeg potensiale for at denne øya kan bli selvforsynt i framtida i et spleiselag mellom kystverket og de andre eierne på øya, ved å skalere opp solceller og batteri. Men det er likevel et juridisk hinder at strøm må krysse tomtegrensene mellom de ulike eierne. Det juridisk enkleste er nok å ha et solcelleanlegg og ett fastbatteri på hver tomt. Synd det er så rigid lovverk med tanke på salg av strøm og varmt vann over tomtegrenser. Det utløser krav om konsesjon som kraftprodusent, netteier eller fjernvarmekonsesjon. Et kjempebyråkratisk opplegg for å verne de etablerte store aktørene fra konkurranse fra de små.

Hvis jeg selger strøm til min nabo på en kabel vi har lagt privat mellom hverandre, må vi betale nettleie? Til hvem? For hva?

Lenke til kommentar
MEMENK76 skrev (19 timer siden):

De påstod aldri at den var på 40kWh.

Les innlegget over mitt. Det var det jeg svarte på.

 

Rudde skrev (18 timer siden):

Hvis jeg selger strøm til min nabo på en kabel vi har lagt privat mellom hverandre, må vi betale nettleie? Til hvem? For hva?

Følg linkene og se om du finner noen smutthull for salg av strøm til naboen. Jeg er ikke ekspert på området, men tviler på du finner det, selv om lovene og forskriftene er myntet på kraftprodusenter, nettselskaper og sånt.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (På 6.11.2021 den 10.44):

Du kan frakte den så langt du bare vil - inne på egen tomt. Krysser du tomtegrensa utløser det nettleie.

Det sagt så ser jeg potensiale for at denne øya kan bli selvforsynt i framtida i et spleiselag mellom kystverket og de andre eierne på øya, ved å skalere opp solceller og batteri. Men det er likevel et juridisk hinder at strøm må krysse tomtegrensene mellom de ulike eierne. Det juridisk enkleste er nok å ha et solcelleanlegg og ett fastbatteri på hver tomt. Synd det er så rigid lovverk med tanke på salg av strøm og varmt vann over tomtegrenser. Det utløser krav om konsesjon som kraftprodusent, netteier eller fjernvarmekonsesjon. Et kjempebyråkratisk opplegg for å verne de etablerte store aktørene fra konkurranse fra de små.

Nå er det visstnok ikke endelig avklart hvor dypt ned i grunnen eiendomsetten går. Regelverket er svakt, og realiteter avgjøres gjennom dommer i forbindelse med anleggsarbeid som tunellutbyggere og slikt. Det er vel en viss logikk i at offentlig kontroll følgelig også må bli svak på området.

En kan jo tenke seg at et borehull på eiendomsgrensa på f.eks. 10m egentlig må bli en sak det er vanskelig for andre å gjøre noe med, til fordel for gruneierne(?)

Kunne man ikke da stikke en kabelbukt nedi  hullet for å gå under grensa...?

Men dette er bokstavelig talt fersk grunn, men det kan gi grunnlag for å tenke videre. Enda dypere hull (?)

Det er vel her byråkratene får stressmigrene. Viktig å forhindre privat kreativitet/tilpassing for enhver pris må vite...

Samtidig som dypere grense i større grad vil utløse erstatninger til gruneiere ved tunellarbeid på dagens dybder.

Hvem står i fare for å møte seg selv i en dør som akkurat da blir enda dyrere, staten kanskje...(?)

 

Endret av KjeRogJør
Lenke til kommentar

Tomtegrense er ikke en rød snor som ligger og hviler oppå bakken og som det bare er å gå under eller over. Tomter må sees som et volum og grensene som en flate mellom volumene. Hvor høyt over bakken og dypt under bakken tomta går spiller altså ingen rolle for det at man må krysse grenseflata på en eller annen måte.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Rudde skrev (På 6.11.2021 den 17.33):

Hvis jeg selger strøm til min nabo på en kabel vi har lagt privat mellom hverandre, må vi betale nettleie? Til hvem? For hva?

Det er faktisk ennå verre. Selv i samme blokk har ikke borettslaget lov til å ha et felles solcelleanlegg og levere strøm til leilighetene som eier anlegget uten å betale nettleie, elavgift, enovaavgift og mva på det hele.

Og om du eier en bedrift som går over flere grunnr. (eiendommer) så har du ikke lov til å levere strøm fra deg selv på den ene eiendommen til deg selv på den andre uten å betale samme avgifter 🙄

https://www.tu.no/artikler/dagens-energilov-bremser-potensialet-for-utbygging-av-solenergi/483052

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...