Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

På tide med en offentlig informasjonskampanje rettet mot uvaksinerte som kan vaksinere seg?


Simen1

Er det på tide med en slik kampanje?  

57 stemmer

  1. 1. Er det på tide med en slik kampanje?

    • Ja
      29
    • Nei
      25
    • Kanskje senere eller på andre måter
      3
    • Vet ikke / ingen formening / etc
      0


Anbefalte innlegg

Vaksineringen har stagnert!

1274352291_Screenshot2021-11-03at12-27-31CoronavirusetVaksineringeniNorge.png.627d05bcfc4baa287f4d464f9378b4ba.png

De gjenstående kan deles i følgende grupper:

  • Barn under 12 år: 726 215 personer (kilde SSB)
  • Ungdom 12-15 år som bare har fått tilbud om og mottatt én dose: 182 760 personer (VG)
  • Ungdom 16-17 år som har fått første dose og venter på andre dose: 88 600 personer (VG)
  • De som ikke kan få vaksine av medisinske grunner: Ukjent antall, men sannsynligvis godt under 1% av befolkninga: << 54 022 personer (antagelse)
  • 12-105 år: De som ikke har tatt i mot tilbudet om første dose: ca 385 764 personer (VG)
  • 16-105 år: De som har tatt i mot 1. dose men av en eller annen grunn ikke har tatt i mot 2. dose: 191 076 personer (VG)

Er det på tide med en målrettet offentlig kampanje for å få de to sistnevnte gruppene til å vaksinere seg? De utgjør totalt 576 840 personer eller 10,67% av befolkninga. Smittetallene øker sterkt for tida og vi vet at vaksinene reduserer risiko for både smitte, alvorlig sykdomsforløp, sykehusinnleggelse og død. Vil det hjelpe om FHI går ut og avliver myter med fakta, behandler rapportene om bivirkninger, tallfester risiko for uvaksinerte vs vaksinerte, osv? Eller graver disse bare seg ned i et stadig dypere kaninhull som følge av presset?

 

 

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror en aksjon mot vaksinemotstandere bare vil være å skyte seg selv i foten. De er allerede overbevist og vil ikke skifte mening. Om noe vil en slik aksjon bare forsterke troen deres.

Det bør heller komme mer kampanjer og informasjon mot mer vanlige folk som enda ikke har tatt vaksinen av diverse grunner. F.eks. mer info om hvor mange vaksinerte vs. uvaksinerte som blir innlagt, syke, dør etc.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg går ut fra at disse 576 840 personene er over hele spekteret fra vanlige folk som er litt nølende til ihugga vaksinemotstandere, selv om de har til felles at de har avstått fra en eller to vaksinedoser. De mest ihugga er nok utenfor rekkevidde uansett og vil nok reagere med forsterket motstand.

Men jeg tror det er mange moderate som kan bli overbevist dersom informasjon legges ut på en måte som er tilpasset disse. Dvs. oppklare vanlige misforståelser og myter som florerer med god dokumentasjon. Kategorisere og svare på bekymringsmeldinger om bieffekter. Vise til kapasiteter i helsevesenet vs antall uvaksinerte. Målrette info til ulike grupperinger / trossamfunn med lav vaksinasjonsgrad osv.

Selv om bare en viss andel av disse 10,67% av befolkninga endrer mening så bør det rent matematisk kunne redusere belastninga på sykehusene merkbart.

Lenke til kommentar

Er fælt å si det, men når en veit hvor "tette" en del mennesker kan være, så er jeg positivt overrasket at vi er på hele 80% grad av vaksinering. Om resterende 10-20% ikke vil vaksinere seg får man nok ikke gjort nevneverdig med iom. at vi ikke har tvunget vaksinering av privatpersoner. Pengene brukt på å overbevise disse kan brukes til andre formål med større effekt på folkehelsen.

 

Edit: ser nå at det er diferansiert mellom helheten av de som er uvaksinerte og de som potensielt ikke gjør dette pga overbevisning. My bad her, men blir en diskusjon rundt økonomi for de siste 10% fortsatt.
 

Endret av The Very End
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Enig med Sedsberg og Zlatzman. Tenker at man kan fokusere på de som bare er usikre, framfor de som er helt overbevist om at det er feil. 

Husk at det jo er logiske grunner til at folk ikke har tatt mer enn dose 1, for eksempel at de må vente på neste dose. For eksempel meg selv, som må vente i 6 uker nå på neste dose, som jeg selvfølgelig har planer om å ta. 

Og det er mer enn vaksineskepsis som gjør at folk nøler, og ikke tar tar den med en gang. Jeg klarte jo helt fint å ta både boostrix, pneumokokk-vaksinen, influensa, 3 doser med hpv og 3 doser med hepatitt A+B tidligere i år fordi det var en fast person som jeg er trygg på som stakk meg og jeg fikk satt dosene på skjermet sted vekk fra folk  men å ta koronavaksinen var mer utfordrende fordi massevaksinasjonskonseptet funker veldig dårlig for meg som har PTSD, ser for meg at det kan være like vanskelig med mennesker som for eksempel har sosial angst eller agorafobi. Det var fortsatt mange som tok vaksinen i går og det stresset meg skikkelig opp (selv om jeg samtidig er glad for mange vaksinerer seg) og jeg opplever at det kunne bli gjort noen tilrettelegginger, selv om jeg selvfølgelig opplever at personalet gjorde det beste de kunne for meg.

Det er viktig å huske på, at det er flere grunner enn vaksinen i seg selv til at folk avstår. Og hvis uansett vaksineringen stagnerer litt nå, så mener jeg at man skal ha kapasitet til å være litt fleksibel for dem som har behov for tilrettelegging, slik at vaksinasjonen blir en trygg og positiv opplevelse. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
The Very End skrev (43 minutter siden):

Om resterende 15-20% ikke vil vaksinere seg får man ikke gjort nevneverdig med iom. at vi ikke har tvunget vaksinering av privatpersoner. 

PosteMonopolet skrev (33 minutter siden):

Unødvendig å innføre et vaksine-diktatur. En bør respektere at folk får bestemme over sin kropp,

Det er ingen som har foreslått tvangsvaksinering her. Vil ikke at tråden skal dreie over i det sporet, så vennligst les over hva tråden handler om.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
10 minutes ago, Simen1 said:

 Det er ingen som har foreslått tvangsvaksinering her. Vil ikke at tråden skal dreie over i det sporet, så vennligst les over hva tråden handler om.

 

 

 

 

Edit: ser nå at det er diferansiert mellom helheten av de som er uvaksinerte og de som potensielt ikke gjør dette pga overbevisning. My bad her, men blir en diskusjon rundt økonomi for de siste 10% fortsatt.

Endret av The Very End
Lenke til kommentar
GiaMahan skrev (31 minutter siden):

Enig med Sedsberg og Zlatzman. Tenker at man kan fokusere på de som bare er usikre, framfor de som er helt overbevist om at det er feil. 

Jepp, det er nettopp det tråden handler om. De mest ekstreme vaksinemotstanderne er utenfor rekkevidde. Tråden handler om som er mulig å overtale til å ta vaksinen frivillig. Da mener jeg ikke overtale som i amerikanske politiavhør, men overtale som å legge frem saklig og faktabasert informasjon om de viktigste tingene som gjør folk usikre.

Edit: Jeg tydeliggjorde tittelen på tråden: (byttet ordet vaksinemotstandere med uvaksinerte)

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

I følge noen serviettberegninger her så kan det å overbevise halvparten av de 191 000 delvaksinerte om å fullføre vaksineringen, og halvparten av de 385 000 uvaksinerte om å ta begge doser, så vil antall innleggelser falle med ca 3% direkte som følge av lavere konsekvensgrad, pluss effekten av lavere R-tall. Innleggelser koster svært mye penger, så de 3% færre innlagte kan fort finansiere millioner til en sånn kampanje. Pluss effekten av lavere R-tall. Og kostnadene med smittesporing og oppfølging av smittede som ikke legges inn. Dette er en nokså nøktern beregning av besparelser.

1860673772_Screenshot2021-11-03at13-40-07CoronavirusetVaksineringeniNorge.png.6836c985365c62b5b3cbe454bd86b7d0.png

Beregningen er basert på at bare de to sistnevnte gruppene nevnt i første innlegg, øker vaksinasjonsgraden. Total vaksinasjonsgrad for hele landet vil i beregningen øke fra 69,43 til 74,75%, mens andel med minst én dose øker fra 78,01 til 79,81%. (Andel med kun én dose synker fra 8,8 til 7,0%). Runder vi av tallene litt håper jeg vi passerer 80% med minst én dose og 75% fullvaksinerte.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Simen1 said:

Det er ingen som har foreslått tvangsvaksinering her. Vil ikke at tråden skal dreie over i det sporet, så vennligst les over hva tråden handler om.

Ikke rart jeg ikke har lest det når du i ettertid endrer overskriften slik at det i praksis har blitt et helt annet spørsmål.

Når det gjelder informasjonskampanjer så har de fleste medier allerede gjort den jobben.

Endret av PosteMonopolet
  • Liker 1
Lenke til kommentar
PosteMonopolet skrev (30 minutter siden):

Ikke rart jeg ikke har lest det når du i ettertid endrer overskriften slik at det i praksis har blitt et helt annet spørsmål.

Spørsmålet er egentlig ikke endret, men jeg tar selvkritikk på at tittelen på tråden kunne misforstås. Derfor har jeg endret tittelen. Spørsmålet som utdypes i første innlegg har ikke endret seg. Tittelen insinuerte feilaktig at alle som kan vaksinere seg men som ikke har gjort det ennå, er vaksinemotstandere. Det er selvsagt feil ettersom det er et hav av ulike grunner til at de ikke er vaksinert ennå. Jeg kan ikke se at første innlegg kan tolkes i retning vaksine-diktatur eller manglende respekt for at folk for bestemme over egen kropp. Hverken før eller redigering.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Det finnes ingen gode grunner for massevaksinering av de under 30. Denne aldersgruppen klarer sykdommen såpass godt at det er sløsing med ressurser å vaksinere disse nå som risikogruppene er vaksinert.

Vi må heller vende blikket utover og sørge for at den fattige delen av verden får vaksinert seg. Det er direkte uansvarlig og særdeles egoistisk å kjøre på med massevaksinering av de under 30 slik vi holder på når den fattige delen av verden ikke får tilgang til vaksiner.

Endret av Roger Moore
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 1dbd2...d98

Selv har jeg latt være da jeg var i gruppen som ble prioritert helt til slutt, selv etter de som var yngre enn meg, som visst nok trengte vaksinen mer enn meg for å feste. Når jeg også leste i media at kommunen min sa fra seg vaksiner, fordi de angivelig hadde nok, uten at jeg fikk tilbud, rant det over for meg. Det skal også nevnes at jeg har en samfunnskritisk jobb med mye reising og kontakt med andre, så føler meg ganske pissa på! Når det uansett har gått bra til nå ser jeg liten grunn til å ta vaksinen og risikere bivirkninger. Det må i det minste komme en beklagelse før det blir aktuelt for meg, samt kompensasjon for ødelagt ferie. 

Anonymous poster hash: 1dbd2...d98

Lenke til kommentar
Roger Moore skrev (3 minutter siden):

Det finnes ingen gode grunner for massevaksinering av de under 30. Denne aldersgruppen klarer sykdommen såpass godt at det er sløsing med ressurser å vaksinere disse nå som risikogruppene er vaksinert.

Ingen? Ikke en gang R-tallet?

R-tallet styres som kjent av faktorer som vaksinasjonsgrad (gjelder hele befolkningen), mobilitet og mengde brudd på 1-meteren (der bidrar ungdom og unge voksne sterkt), og mengden tiltak for å motvirke mobilitet av smittede. Med andre ord så ville fravær av massevaksinering av de under 30 gitt følgende ultimatium: Økt R-tall, eller flere og sterkere smitteverntiltak av andre typer enn vaksinering. Økt R-tall får selvfølgelig konsekvenser i alle aldersgrupper, selv om økningen bare skyldes de under 30. Hvis du velger økt R-tall i ultimatumet så vil det selvsagt øke ressursbruken på smittesporing og gi økningen i antalll rammede et helt spekter av long covid-plager. Velger du det andre alternativet i ultimatumet går det selvsagt ut over mange arbeidsplasser, spesielt stillinger som innehas av folk under 30. Hva faller valget av ultimatumet på?

Roger Moore skrev (3 minutter siden):

Vi må heller vende blikket utover og sørge for at den fattige delen av verden får vaksinert seg. Det er direkte uansvarlig og særdeles egoistisk å kjøre på med massevaksinering av de under 30 slik vi holder på når den fattige delen av verden ikke får tilgang til vaksiner.

Det gjøres allerede. Lille Norge har vel bidratt med flere millioner doser allerede.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest 1dbd2...d98 skrev (58 minutter siden):

Selv har jeg latt være da jeg var i gruppen som ble prioritert helt til slutt, selv etter de som var yngre enn meg, som visst nok trengte vaksinen mer enn meg for å feste. Når jeg også leste i media at kommunen min sa fra seg vaksiner, fordi de angivelig hadde nok, uten at jeg fikk tilbud, rant det over for meg. Det skal også nevnes at jeg har en samfunnskritisk jobb med mye reising og kontakt med andre, så føler meg ganske pissa på! Når det uansett har gått bra til nå ser jeg liten grunn til å ta vaksinen og risikere bivirkninger. Det må i det minste komme en beklagelse før det blir aktuelt for meg, samt kompensasjon for ødelagt ferie. 

Anonymous poster hash: 1dbd2...d98

Jeg leser mellom linjene *DRAMAQUEEN*. Seriøst, se på ditt eget innlegg, forsøk heller en pragmatisk tilnærming til hvorfor du ikke fikk tilbud, ta kontakt og forklar situasjonen høflig og møt opp. Det skal nevnes at ALLE har kunnet få vaksiner ganske mange uker nå. Det inkluderer folk som befinner seg i kommuner de ikke er folkeregistrert i, folk uten norsk pass, inkludert turister og asylsøkere. Altså ALLE! Du er herved inkludert.

Merk deg også at vaksinen er et tilbud, ikke en plikt eller tjeneste. Tilbudet er både for ditt eget beste, alle du omgås med og samfunnet generelt.

At man ikke har vært enig i prioritetsrekkefølgen får man bare leve med. Det er ikke noe vi kan gjøre noe med nå og ingen grunn til å gå langsint for. Det er bare bortkastet energi.

Skaff deg litt ryggrad, tenk rasjonelt hva som er i din egen interesse, alle du omgås med og samfunnet ellers. Vil du ha enkeltpersoners historier så har Birger en klar beskjed til deg:

https://www.nrk.no/video/klar-tale-fra-birger_f5a768ca-8bf7-4e9c-b8af-37a3d8c0b951

Endret av Simen1
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest 1dbd2...d98
Simen1 skrev (23 minutter siden):

Jeg leser mellom linjene *DRAMAQUEEN*. Seriøst, se på ditt eget innlegg, forsøk heller en pragmatisk tilnærming til hvorfor du ikke fikk tilbud, ta kontakt og forklar situasjonen høflig og møt opp. Det skal nevnes at ALLE har kunnet få vaksiner ganske mange uker nå. Det inkluderer folk som befinner seg i kommuner de ikke er folkeregistrert i, folk uten norsk pass, inkludert turister og asylsøkere. Altså ALLE! Du er herved inkludert.

Merk deg også at vaksinen er et tilbud, ikke en plikt eller tjeneste. Tilbudet er både for ditt eget beste, alle du omgås med og samfunnet generelt.

At man ikke har vært enig i prioritetsrekkefølgen får man bare leve med. Det er ikke noe vi kan gjøre noe med nå og ingen grunn til å gå langsint for. Det er bare bortkastet energi.

Skaff deg litt ryggrad, tenk rasjonelt hva som er i din egen interesse, alle du omgås med og samfunnet ellers. Er du opphengt i enkeltpersoners historier så har Birger en klar beskjed til deg:

https://www.nrk.no/video/klar-tale-fra-birger_f5a768ca-8bf7-4e9c-b8af-37a3d8c0b951

Ikke noe poeng i å prøve å shame meg til å ta vaksine. Jeg stod på og jobbet masse overtid grunnet koronarelatert fravær, for å holde hjulene i gang på jobb. Faktisk så mye at jeg nå har blitt syk. Overholdt alt av smittevernstiltak, med unntak av jobb holdt jeg meg bare hjemme. Var for så vidt i en periode også daglig innom vaksinesenteret for å høre om de hadde vaksine til overs, grunnet folk som ikke møtte, uten hell. Ble også mektig provosert når man begynte å forskjellsbehandle de som hadde fått vaksine og oss som ikke hadde fått tilbud. De andre fikk blant annet gå på fotballkamp og andre kulturtilbud. Mens jeg enten var på jobb eller satt i den knøttlille leiligheten min. 

Jeg tenker for så vidt helt rasjonelt. Personlig har jeg ikke noe behov for vaksine, jeg anser ulempene som større enn fordelene for meg. Gidder ikke å ofre meg lenger for et samfunn som tydeligvis setter større pris på festende russ, enn oss som holder samfunnet i gang og betaler skatt i bøtter og spann. 

Ja, jeg er jævlig bitter.

Anonymous poster hash: 1dbd2...d98

Lenke til kommentar
Gjest 1dbd2...d98 skrev (58 minutter siden):

Selv har jeg latt være da jeg var i gruppen som ble prioritert helt til slutt, selv etter de som var yngre enn meg, som visst nok trengte vaksinen mer enn meg for å feste. Når jeg også leste i media at kommunen min sa fra seg vaksiner, fordi de angivelig hadde nok, uten at jeg fikk tilbud, rant det over for meg. Det skal også nevnes at jeg har en samfunnskritisk jobb med mye reising og kontakt med andre, så føler meg ganske pissa på! Når det uansett har gått bra til nå ser jeg liten grunn til å ta vaksinen og risikere bivirkninger. Det må i det minste komme en beklagelse før det blir aktuelt for meg, samt kompensasjon for ødelagt ferie. 

Anonymous poster hash: 1dbd2...d98

Forstår at det føles kjipt, og synd at ferien din ble ødelagt. Ja, det kan ha gått bra til nå, men som du sier har du en samfunnskritisk jobb, kontakt med andre, så jeg tror på et tidspunkt at du vil bli smittet. Bivirkninger er mest sannsynligvis vesentlige mildere enn å få sykdom selv. Håper du velger å prioritere deg selv litt nå, du er viktig i samfunnet (antar jeg, siden du sier du har en samfunnskritisk jobb) tenker at du kan bestille deg en ny ferietur seinere som en belønning for å fått gjennomført vaksinasjon, pluss god samvittighet 🥰 

Lenke til kommentar
Gjest 1dbd2...d98
GiaMahan skrev (1 time siden):

Forstår at det føles kjipt, og synd at ferien din ble ødelagt. Ja, det kan ha gått bra til nå, men som du sier har du en samfunnskritisk jobb, kontakt med andre, så jeg tror på et tidspunkt at du vil bli smittet. Bivirkninger er mest sannsynligvis vesentlige mildere enn å få sykdom selv. Håper du velger å prioritere deg selv litt nå, du er viktig i samfunnet (antar jeg, siden du sier du har en samfunnskritisk jobb) tenker at du kan bestille deg en ny ferietur seinere som en belønning for å fått gjennomført vaksinasjon, pluss god samvittighet 🥰 

Har uansett ikke mer ferie igjen, tviler på at de kommer til å gi meg mer ferie selv om jeg tar vaksinen. Utakknemlige dritsekker! Dette er takken for å alltid stille opp og gjøre sitt beste. Nei, min vaksine kan de heller få sende til utlandet som noen nevnte over her. 

Anonymous poster hash: 1dbd2...d98

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...