Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Dobbeltskatting (utland)


SoulRunner9

Anbefalte innlegg

Hei, 

 

Jeg er bosatt i Brasil (fikk gyldig oppholdstillatelse i juni) 

Tingen er at jeg jobber freelance for et svensk selskap, jeg har et enkeltmannsforetak og skatter alt av inntekter til Norge. Jeg får utbetalt lønn til min norske bankkonto. Fikk anbefaling av en kollega bosatt i Asia om å fortsette med å gjøre dette, da det er lettest hvis jeg en dag flytter hjem til Norge igjen.  Men etter litt frem og tilbake er jeg i tvil om jeg faktisk er nødt til å rapportere eller skatte til Brasil også. 

Jeg har enda ikke meldt utflytting via Skatteetaten og ønsker å beholde hvert fall en adresse slik at jeg kan beholde min norske bankkonto. Spørsmålet blir dog følgende: hva er neste steg i prosessen? Hvis det viser seg at jeg er nødt og pliktig til å skatte her i Brasil, vil den norske skatteplikten vike for den brasilianske slik at jeg slipper å dobbeltskatte? I så fall hvordan er denne prosessen?

Det skal også sies at jeg ikke eier bolig i verken Brasil eller Norge. Har heller ikke brasiliansk bankkonto (skjønner derfor ikke hvorfor jeg skal være pliktig til å skatte til Brasil)

Takk for innspill,

Ha en fin kveld!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
3 hours ago, SoulRunner9 said:

Jeg har enda ikke meldt utflytting via Skatteetaten og ønsker å beholde hvert fall en adresse slik at jeg kan beholde min norske bankkonto.

Du kan beholde norsk bankkonto selv om du har flyttet ut. Du SKAL melde utflytting når du flytter ut for å jobbe (men ikke hvis du er student): https://www.skatteetaten.no/person/folkeregister/flytte/fra-norge/

Anbefalinger fra kolleger bør tas med en klype (spade?) salt.

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
15 hours ago, SoulRunner9 said:

Hei, 

 

Jeg er bosatt i Brasil (fikk gyldig oppholdstillatelse i juni) 

Tingen er at jeg jobber freelance for et svensk selskap, jeg har et enkeltmannsforetak og skatter alt av inntekter til Norge. Jeg får utbetalt lønn til min norske bankkonto. Fikk anbefaling av en kollega bosatt i Asia om å fortsette med å gjøre dette, da det er lettest hvis jeg en dag flytter hjem til Norge igjen.  Men etter litt frem og tilbake er jeg i tvil om jeg faktisk er nødt til å rapportere eller skatte til Brasil også. 

Jeg har enda ikke meldt utflytting via Skatteetaten og ønsker å beholde hvert fall en adresse slik at jeg kan beholde min norske bankkonto. Spørsmålet blir dog følgende: hva er neste steg i prosessen? Hvis det viser seg at jeg er nødt og pliktig til å skatte her i Brasil, vil den norske skatteplikten vike for den brasilianske slik at jeg slipper å dobbeltskatte? I så fall hvordan er denne prosessen?

Det skal også sies at jeg ikke eier bolig i verken Brasil eller Norge. Har heller ikke brasiliansk bankkonto (skjønner derfor ikke hvorfor jeg skal være pliktig til å skatte til Brasil)

Takk for innspill,

Ha en fin kveld!

Skatteplikt har ikke sammenheng med hvor du har bankkonto. I så fall hadde jeg insistert på å få lønna utbetalt til Bahamas.  Det er "skattemessig bopel" som er relevant, se skatteavtalen mellom Norge og Brasil som referert over.   

Har du betalt skatt i Brasil må du oppgi og dokumentere dette i den norske selvangivelsen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du kan i utgangspunktet ikke fritt velge å skatte til Norge i stedet for et annet land fordi det er praktisk for deg. 

Hvis du er skattemessig bosatt i Brasil skal du skatte av all din inntekt og formue til Brasil, som er bostedsstaten. Norge kan kun beskatte inntekter som har norsk kilde. Inntekter for freelancearbeid fra et svensk selskap som ikke utføres i Norge kan ikke Norge skattlegge. 

Hvis du i løpet av året endret skattemessig bosted skal du oppgi samtlige inntekter til begge land, og så kreve kreditfradrag for norsk skatt i Brasil etter skatteavtalen artikkel 24 nr 1. I Norge krever du unntatt inntekten (det vil si at du ikke oppgir den i selvangivelsen men opplyser om den i et vedlegg og at den kreves unntatt) etter skatteavtalen artikkel 24 nr 2 eller krever kreditfradrag for brasiliansk skatt etter artikkel 24 nr 3, avhengig av hva slags inntekt det er snakk om. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Ja riktig, jeg forstår. Takk for svar. 

Jeg fortsetter med andre ord å skatte til Norge foreløpig, men fyller ut dette i selvangivelsen neste år og deretter får jeg mest sannsynlig skattefradrag fra Norge regner jeg med. 

Blir summen jeg har skattet til Norge siden jeg ankom hit tilbakebetalt neste år?

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

@krikkert Hva om han fremdeles bor i Brazil i 2, 3, 4 år fremover og fortsatt driver enkeltmannsforetak som er registrert i Norge. Betaler han skatt kun til Brazil? Ettersom han bor og jobber der fra? Og hva om han registrerte enkeltmannsforetaket i Brazil i stedet? Vil det bli skattet mot Brazil, så fradrag mot Norge? Eller kun skattet til Brazil?

Lenke til kommentar
krikkert skrev (På 2.11.2021 den 11.41):

Hvis du er skattemessig bosatt i Brasil skal du skatte av all din inntekt og formue til Brasil, som er bostedsstaten. Norge kan kun beskatte inntekter som har norsk kilde. Inntekter for freelancearbeid fra et svensk selskap som ikke utføres i Norge kan ikke Norge skattlegge. 

 

Lenke til kommentar
19 minutes ago, OlaNils1 said:

Ok, men det gjelder selv om enkeltforetaket er registrert i Norge/Brasil, så skattes alt opptjent i Brasil likevel kun til Brasil? 

Det er hvor du er skattemessig bosatt som har betydning. Og det er noe helt annet enn hvor du fysisk er bosatt. Etter du har meldt flytting tar det gjerne 3 år før du kan bli skattemessig flyttet, og inntil da må du fortsette å skatte til Norge. 

Endret av John-B
Lenke til kommentar
On 6/18/2023 at 8:24 PM, John-B said:

Det er hvor du er skattemessig bosatt som har betydning. Og det er noe helt annet enn hvor du fysisk er bosatt. Etter du har meldt flytting tar det gjerne 3 år før du kan bli skattemessig flyttet, og inntil da må du fortsette å skatte til Norge. 

Men man er vel skattemessig bosatt både i Brasil og i Norge ut fra Skatteavtalen. Og ut fra Skatteavtalen blir man vurdert "resident" eller bosatt i Brasil siden man tilbringer mest tid der (Permanent home) med 183+ døgn i året. Betyr ikke det da at man betaler kun skatt til brasil?

Lenke til kommentar

Nei, skatteavtalene bygger på et prinsipp om at man utelukkende skal være bosatt i én av statene. Det er hele poenget med skatteavtaler - å ha tiebreaker-regler som bestemmer hvilket land man skal være skattemessig bosatt i når begge lands interne skattelovgivning bestemmer at man er bosatt i landet. 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
On 6/20/2023 at 7:45 PM, krikkert said:

Nei, skatteavtalene bygger på et prinsipp om at man utelukkende skal være bosatt i én av statene. Det er hele poenget med skatteavtaler - å ha tiebreaker-regler som bestemmer hvilket land man skal være skattemessig bosatt i når begge lands interne skattelovgivning bestemmer at man er bosatt i landet. 

Ja, mente at man er skattemessig bosatt ut fra de interne lovene i både Norge og Brasil (mente ikke ut fra skatteavtalen). Så problemet oppstår da om- man har et enkeltforetak i Brasil, om man må skatte på inntektene fra enkeltforetaket i Brasil eller i Norge om man bor og jobber i Brasil mesteparten av året. Til Norge er man jo skattemessig bosatt i 3 år fremover. Så spørsmålet er da hvor man skatter inntekten fra enkeltforetaket som er registrert i Brasil, når man bor og jobber i Brasil i 183+ døgn hvert år.

Endret av OlaNils1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...