Gå til innhold

Gamle Svinesundsvei - forkjørsvei eller ikke?


Mr.M

Anbefalte innlegg

de som er lokalkjente eller ferdes ofte over gamle brua på vei til Sverige.

tenker på den siste strekningen av veien "på sletta" før man kommer til bakken ned mot gamle brua. Sist jeg var avgårde "hoppet det en bil ut" foran meg, den kom fra høyre på den lille veien som i kartet oppført som Gamle Kongevei. Ligger vel en barnehage og et boligfelt oppe i lia der. Men krysset har ikke noe vikeplikt skilt oppdaget jeg. Derimot er det vikepliktskilt i neste kryss, for de som kommer fra Sponvikveien og skal ut i Gamle Svinesundsvei. Likeledes (når man kommer fra Sverige mot Halden)) står det et bleket gamelt "forkjørsvei skilt, i nærheten av den nedlagte Statens Vegvesen bygningen), men altså ikke noe andre veien, mot Sverige?

oversiktkart

5VXUk1n.png

PQCqxdm.png

skal kikke bedre neste gang jeg skal avgårde, for virker litt rotene eller mangelfult på strekningen? :hmm:

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

takker, er det forskjørsveiskiltet jeg mente.

dog, bildet er retning mot Halden, ikke mot Sverige. Om det står forskjørsveiskilt (mot Sverige) lenger "nede i gata der" er altså usikkert, jeg la ikke merke til det i allefall.

Gamle Kongsvei kommer ut bak den gamle rødmalte stua til venstre på bildet, som er revet nå.

det har vært anleggsarbeid i området, så jeg tenkte muligens de ikke har fått opp et vikepliktskilt i krysset kongevei/gml. svinesundsvei.

men, sånn generelt, kan det f.eks. være forkjørsvei i bare ene retningen? Og, vikeplikt i "annenhvert kryss"? Aldri tenkt over den muligheten, for virker ikke særlig smart mht. trafikksikkerhet, med tanke på at de fleste vel tar for gitt det gjelder begge retninger. :roll:

Lenke til kommentar
Thunderhead skrev (15 minutter siden):

For at vei med forkjørsrett skal slutte å være forkjørsvei, må det skiltes med dette skiltet, altså opphevet forkjørsrett.

ja det bør være common knowledge.

men uansett, mulig det kom uklart frem, - jeg var altså på vei mot Sverige, dvs. "mot fotografen" i det forrige bildet.

 

Lenke til kommentar
Thunderhead skrev (7 timer siden):

Her i motsatt retning, imot det første bilde.

00000002.thumb.JPG.19d5f7f36f1e6c7b1d72fc8b285011a8.JPG

ahh nydelig :thumbup:

det vil si at kjørende på Gamle Kongevei ut fra barnehage/boligfelt har vikeplikt. Men det manglet vikepliktskilt i krysset såvidt jeg så i farta, når jeg var bortover der for en stund siden. Mulig kommet på plass nå.

Lenke til kommentar
ITtraktor skrev (5 timer siden):

Men hvem har egentlig skylda dersom det skjer en ulykke når det mangler vikepliktskilt? Statens Vegvesen?

blir vel bilføreren sånn direkte?

antar de kommer til å gå etter vedkommende med "du vet det egentlig er vikeplikt i krysset", du kjører der ukentlig, osv.

på den annen side, kan det også være en som ikke er kjent i området, som f.eks. vært å levert varer, etc. og ikke har kjørt ut fra krysset før "og dermed i god tro", at det var vanlig høyre-regel som gjaldt.

Men bare gjetting fra min side da. finnes sikkert faktiske hendelser og domsavgjørelser på hva som er riktig juss ved manglede eller feil veiskilt, hvordan forsikringselskapene forholder seg til det, etc.

Lenke til kommentar

 

Sitat

Han mener det hadde vært desto mer alvorlig dersom skiltet var hengt opp på en motorvei med 80-sone.

Nei, det hadde ikke vært farlig i det hele tatt om skiltet hadde kommet opp på en motorvei.

Tviler på at det hadde utgjort noen stor fare med 60 skilt heller.
Mest fare for bilen til folk iogmed at det er fartshumper i gaten.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
  • 4 måneder senere...
On 11/1/2021 at 4:23 PM, Thunderhead said:

For at vei med forkjørsrett skal slutte å være forkjørsvei, må det skiltes med dette skiltet, altså opphevet forkjørsrett.

00000001.JPG.df69d7c607712105ace0ad6911f48010.JPG

Ikke nødvendigvis. Et skilt gjelder som hovedregel til og med neste veikryss, eller alternativt til neste skilt. For øvrig er det garantert forkjørsvei på denne aktuelle strekningen. 

Lenke til kommentar
On 11/3/2021 at 7:56 PM, Mr.M said:

apropos skilt, noen "skøyere" hadde skrudd opp dette en plass

1VtAMtx.png

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/V9jKOd/tettstedet-fikk-110-sone-over-natten-dette-skal-jo-ikke-skje

kan man da (teoretisk) peise på i 110 gjennom gata uten å miste lappen? :roll:

Du skal jo kjøre etter forholdene og ikke etter fartsgrensen. Fartsgrensen setter bare en absolutt øvre grense uansett forhold. Du skal argumentere godt for at forholdene ligger til rette for 110km/t der :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...