Gå til innhold

Anmeldelse: Flåklypa Grand Prix


Anbefalte innlegg

For dem som allerede har det / skaffer seg det gamle spillet så er det en patch som får det til å virke igjen hvis du får opp;

 "Error Z0001: Internal error"

https://sites.google.com/site/midtown2/

Originalt støttes opp til Windows 7. Har testet patchen på en gammel XP SP2 retro PC.

Denne versjonen har i alle fall alt av minispill.

Endret av vidor
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
22 hours ago, Zeph said:

Uvisst kva forfattar definerer som spel og aktivitet ja. Eg fann mahjong i ein video på Steam, så det finnes i alle fall. Forfattaren har ikkje fått med seg alt.

Fann ein del eg òg i ein video med gullutgåva, fleire som eg aldri har visst om før. Utheva veit me finnes i 2021-utgåva. Dette er både aktivitetar og minispel.

Larveliv i leiren
Reodors dampdrevne postsorteringsmaskin
Puslespill
Eplesanking
Sommerfugljakt
Sokkeskuffen
Reodors tegnebord
Solan og Ludvig i Paradis
Reodors Lydmaskin
Damm
Ludvigs Labyrint
Sykkelverkstedet
Solan ned Flåklypafjellet
Solans Ballongjakt
Billøp (2D)
Sjakk
Mahjong
Oljeeventyret
Koppespill
Skrive fallende bokstaver og ord
Fuglespill
Skyvepuslespill
Kjentmannsprøven (Solan med lysbilder)
Reodors Tallmaskin
Ordmanipuleringsmaskin
Damm
Piano
Ludvigs blomsterbinderi
Diverse 3D-aktiviteter

Nye i 2021: 
Ludvig i farta
Billøp i 1. og 3. person (med split screen)

 

 

Oi! Det var en veldig krympa liste. Det skuffer meg litt kjenner jeg. Spent på om det blir DLC i fremtiden, til x antall kroner.🥺

Endret av OlaHaldor
Lenke til kommentar
OlaHaldor skrev (9 minutter siden):

Oi! Det var en veldig krympa liste. Det skuffer meg litt kjenner jeg. Spent på om det blir DLC i fremtiden, til x antall kroner.🥺

Dette er ikkje fasiten altså. Eg har kun basert meg på denne artikkelen, andre innlegg i tråden og videoar på Steam. Det kan godt vere fleire spel som finnes, men ikkje er reklamert med eller dratt fram i ei omtale.

Spelet er ute om få dagar, så eg reknar med me får greie på meir innan kort tid.

Då eg leita etter spel og aktivitetar var det overraskande mange i originalen (gullutgåva).

Lenke til kommentar

Etter å ha spilt spillet nå så vil jeg bare gå ut og advare om å ikke kjøpe dette spillet. Det er et ran på grensen til scam. Alt ifra animasjoner, stemmer, gameplay og grafikk henger ikke på grep. Et direkte hån mot orginalen. Jeg prøvde å ikke være pessimist, men hvordan de har turt å gi ut dette OG ta betalt for det er en gåte for meg. Totalt er det 9 aktiviteter (som inkluderer puslespill og majong (skyvepuslespill var for vanskelig å kode tydeligvis). Kontrollene til spillene er så dårlige at det ikke er mulig å gjennomføre flere av aktivitetene. 90% av spillet er å bla i scener med mange faktabokser om alt mulig uinteressant. Stemmeskuespillet er så halvhjerta at de garantert vrir seg i grava. Det virker ikke som det er gjort et forsøk på å etterligne originalene… at Gamer.no gir dette makkverket 8/10 viser bare at det er mulig å kjøpe gode anmeldelser. 
Bilkjøringa er forresten så dårlig og full av glitch/bugs at man knapt kommer seg rundt banen. I tillegg er det autostyring, så du trykker bare gass/brems for å komme deg rundt banen. 

glemte også å nevne menyene, som virker å være laget for flere tiår siden. Ulogiske, rotete, og helt blottet for funksjonalitet gjør at de faktisk ser eldre ut enn i det orginale spillet. Det popper opp achievements, som ikke sier noe annet enn at du har fått den. Ikke hva som er gjort for oppnå det, ingen knapper for å trykke det vekk. Du må bare vente. Markøren som viser at du har markert et menyvalg er en grusom grønn ring fra paint anno 1998. Dette bare for å nevne noe.

Jeg forstår at det er et spill rettet mot barn, og at jeg selv var barn da det første kom ut. Men der det orginale klarte å fange oppmerksomheten til en hel familie i alle aldre i måneder/år, så klarer ikke dette å fange oppmerksomheten til en 5åring i mer enn 10 minutter.

Dette var bare flaut.

 

Endret av zawyer9k
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Takk for omtalen, zawyer9k.

Ein vil jo gjerne at det skal vere bra, men så langt er eg på ingen måte overbevist. At det er 9 spel og aktivitetar, mot nesten 30 i originalen, er veldig skuffande. Dei har kanskje brukt mykje av budsjettet på billøpet, men når det ikkje er betre så skulle eg mykje heller sett at dei droppa det og brukte pengane på resten av spelet. 3D-modellering står nok òg for ein god del av budsjettet, utan at eg synest det hevar kvaliteten så mykje. Det er stemninga, småspel og aktivitetar som gjer originalen så bra, ikkje grafikk og teknikk.

Heldigvis er det framleis mogleg å spele originalen, sjølv om den kan vere vanskeleg å få tak i.

Her er ein video som går gjennom heile spelet: 

Det første som slår meg er at stemmene blir heilt feil når ein er vane med originalen og filmen. I tillegg irriterer dårleg teksting, men det kan vel skrus av.

For øvrig er det litt mororsamt med Ben Reddik Fy Fasan, som er ein arabisk oljesjeik som kjøper seg inn i norsk motorsport, og er på dei «gode» si side, mens i den verkelege verda er oljepengar i idretten sett på som eit problem for både idretten og politikken ved at land som driv med ein mengde lugubre aktivitetar får innpass fordi dei har enorme verdiar. Det hadde aldri blitt skrive inn i ein liknande film i dag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det jeg ikke forstår er hvorfor de ikke har tatt kontakt med eks. Funcom for å utvikle en god serie med flåklypa spill. Vil tro det hadde vært en god match for å å føre denne kulturarven over i godt spilldesign.

Da kunne man også lagt en innsats i å bringe flere av Kjell Aukrust sine bøker til liv gjennom gode spill. Basert på alt det praktfulle man finner i "Kjell Aukrusts verden".

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
vidor skrev (På 31.10.2021 den 5.36):

For dem som allerede har det / skaffer seg det gamle spillet så er det en patch som får det til å virke igjen hvis du får opp;

 "Error Z0001: Internal error"

https://sites.google.com/site/midtown2/

Originalt støttes opp til Windows 7. Har testet patchen på en gammel XP SP2 retro PC.

Denne versjonen har i alle all alt av minispill.

Får ikke til dette. Kommer bare error på alle linkene på denne siden jeg prøver å trykke på. Noen annen måte å fikse dette på??

Lenke til kommentar
vidor skrev (3 minutter siden):

Dette er .exe filer som kanskje gir antivirus eller sikkerhetspolicy et rødt flagg, men filene er safe. Prøv å få noen til å hjelpe deg å skru av dette midlertidig sånn at det går å laste ned.

Denne siden kommer opp når jeg trykker på hvilken som helst av linkene.

69E59426-A070-4CAB-816E-48620525729C.png

226B3C84-6EB7-4DB4-8345-CC939A35C53E.png

Lenke til kommentar
vidor skrev (14 minutter siden):

"FGP sin offisielle oppgraderingsside" fungerer ikke og vil gi akkurat det problemet du linker. Spillet er gammelt så derfor fungerer bare de patchene som ligger på hovedsiden du går inn på. Bruk linken(e) som er over "FGP sin offisielle oppgraderingsside"

Funker disse linkene for deg da? Ingen av linkene funker hos meg. Hverken på mobil eller pc

Endret av Ostra
Lenke til kommentar

Etter å ha sett på den videoen som ble posta her, så blir det ikke kjøp for min del. Det er for mye som skurrer når man sammenligner det både med filmen og originalspillet. Den glatte grafikken de har gått for, er for langt unna stop-motion dukkene i filmen. Stemmeskuespillet for meg til å føle at de kunne prøvd å holde manuset til lydklipp som var brukt før, for det ville i det minste ikke høres ut som om en kar i 30 åra som prøver å høre ut som Leif Juster.. Kan være det er noe rettigheter som blander seg inn selvsagt..

 

Dessverre er rett og slett det som gjorde spillet koselig borte i alt for mange ledd, og da hjelper ikke at ting er teknisk bedre enn i "gamle dager". Skuffet

 

Edit: Vil legge til at kameraet på postsorteringen burde ta noe beroligende, man kan faktisk se alle sekkene uten å tilte vinkelen opp og ned hele tiden.

Endret av MuffinMatt
Lenke til kommentar
MuffinMatt skrev:

Overrasket over den høye scoren når så mye av innholdet er borte. Minispillene var der spilltiden gikk mest for min del, så når over halvparten av dem er borte kjenner jeg at jeg blir svært skuffet.

Helt enig, og i tilleg til tvungen tutorial og at det krever ingenting å finne deler på kartet. Savner også platinums ser ut som det er låst til gull medaljer. Virker egentlig som at spillutviklerene ikke har spilt orginalen.
Lenke til kommentar

Kåret til "årets julegave 2021" av Elektronikkbransjen; https://www.elektronikkbransjen.no/fagbladet-elektronikkbransjen-julegaver-stiftelsen-elektronikkbransjen/flaklypa-grand-prix-under-enda-flere-traer/219173 samt vinner av årets spillprodukt.

Tror noen er redd for at salget ikke holder mål til jul.

For min del sparer jeg mine 400 kr å heller kjøper en CD-rom m/USB for å spille den gamle versjonen :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
zawyer9k skrev:

Etter å ha spilt spillet nå så vil jeg bare gå ut og advare om å ikke kjøpe dette spillet. Det er et ran på grensen til scam. Alt ifra animasjoner, stemmer, gameplay og grafikk henger ikke på grep. Et direkte hån mot orginalen. Jeg prøvde å ikke være pessimist, men hvordan de har turt å gi ut dette OG ta betalt for det er en gåte for meg. Totalt er det 9 aktiviteter (som inkluderer puslespill og majong (skyvepuslespill var for vanskelig å kode tydeligvis). Kontrollene til spillene er så dårlige at det ikke er mulig å gjennomføre flere av aktivitetene. 90% av spillet er å bla i scener med mange faktabokser om alt mulig uinteressant. Stemmeskuespillet er så halvhjerta at de garantert vrir seg i grava. Det virker ikke som det er gjort et forsøk på å etterligne originalene… at Gamer.no gir dette makkverket 8/10 viser bare at det er mulig å kjøpe gode anmeldelser. 
Bilkjøringa er forresten så dårlig og full av glitch/bugs at man knapt kommer seg rundt banen. I tillegg er det autostyring, så du trykker bare gass/brems for å komme deg rundt banen. 

glemte også å nevne menyene, som virker å være laget for flere tiår siden. Ulogiske, rotete, og helt blottet for funksjonalitet gjør at de faktisk ser eldre ut enn i det orginale spillet. Det popper opp achievements, som ikke sier noe annet enn at du har fått den. Ikke hva som er gjort for oppnå det, ingen knapper for å trykke det vekk. Du må bare vente. Markøren som viser at du har markert et menyvalg er en grusom grønn ring fra paint anno 1998. Dette bare for å nevne noe.

Jeg forstår at det er et spill rettet mot barn, og at jeg selv var barn da det første kom ut. Men der det orginale klarte å fange oppmerksomheten til en hel familie i alle aldre i måneder/år, så klarer ikke dette å fange oppmerksomheten til en 5åring i mer enn 10 minutter.

Dette var bare flaut.

 

100% enig her. Begynte lure på om det bare var meg som syntes dette var på grensa til tyveri å forlange 500 kr for noe så horribelt dårlig. Det tok nesten 2 timer med spilling før vi var omtrent ferdig. Bilen får du kjøre etter 50% (og da hadde vi ikke skaffa bakhjul engang). Skjønner også dette er rettet mot barn, men i 2021 forventes det kanskje litt mer (ikke bare litt heller i dette tilfellet) kvalitet. Virker som dette er ducktapa sammen i hastverk og lent tilbake på at det selger uansett fordi det heter "Flåklypa". Har aldri vært så skuffet og misfornøyd med et spill og det kommer til bli første gang jeg prøver få tilbake mine 500 kr for dette elendige spillet. Ja, jeg skal faktisk tilbake til butikken og si dette var så ræva at jeg har blitt lurt. I tillegg kjøpte jeg det basert på denne anmeldelsen, burde ha sett noen andre anmeldelser skjønner jeg. Siste gangen jeg sjekker anmeldelse på gamer. Hvordan i alle dager er det mulig gi 8/10?? For å sammenligne ga dere Horizon Zero Dawn 9/10. Så Flåklypa-spillet er da hakket under. Go figure.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...