Gå til innhold

Har jeg nok kapasitet til å montere en elbillader?


bleidd

Anbefalte innlegg

Jeg vil gjerne montere en elbillader, men er usikker på om jeg har nok kapasitet til å legge opp en kurs til det. Før jeg begynner å kontakte elektrikere, er det noen som ser ut fra bildene om det kan legges opp en ny kurs til dette i skapet mitt, og eventuelt hvor kraftig? Jeg trenger egentlig ikke all verden, 16A hadde vært bra.

01.jpg

02.jpg

03.jpg

04.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Romslig kapasitet der, om du har en garasje hadde det kanskje vært en tanke å legge opp en 3-fas kurs på 32A til en underfordeling der. Da har man plenty tilgang til både lys/stikk samt elbillading. Men hvis det ikke er noe garasje og bare skal lades ute på gårdsplassen så holder det vel fint med 16-20A kurs. Hvis elektriker bruker PEX isolert kabel kan det hende man kan gå ned på tverrsnittet kontra PVC isolasjon. Men det spørs på hvor kabelen ligger og hvor lang den er.

Men som et eksempel kan man legge opp en 20A kurs med 4mm2 PEX isolert kabel, men om det blir lite kan man trappe opp til 25A uten å måtte skifte kabelen*. Vanligvis bruker man 6mm2 kabel på 25A kurs.

* har ikke sjekket tabell, men såvidt jeg husker kan man gjøre det innen visse grenser som nevnt over.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...