Gå til innhold

Religiøse samfunn foreslås å få krav om kjønnskvotering


Gjest Slettet+6132

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132

De fleste religiøse samfunn og sammenslutninger, foreninger og menigheter sitter med bare menn i styrene og i administrasjon.

Den største moskeen i Norge har 40 menn i styret. En kvinne jobber med barn 2-6 år. Ellers er det et utall skilleregler for menn og kvinner.

Vil kvinnene ha verv og jobber, og vil medlemmene ha demokrati?

I styrene sitter menn som ikke er valgt inn der. Medlemmene har ikke stemmerett. Det hele styres nepotisk og av de rike som har bidratt eller skaffet penger til menigheten, sønner til disse og brødre fettere osv. Arvet fra føydalsamfunn hundrevis av år gammelt.

I Norge fins det organisasjoner som er styrt av menn, som er styrt fra utlandet. Der medlemmene ikke eier aktiva eller penger. Pengene sendes til utlandet og til moderorganisasjonene. Penger kommer fra "intet" og det bygges for millioner uten at medlemmene vet hvor kapitalen kommer fra. 

Det foreslås nå at disse skal ha kvinneandel lik 40% minst. Men det er uklart om det vil kreves demokrati slik det strengt kreves av alle andre former for interesseforeninger og andre medlemsorganisasjoner.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Synes ikke så mye om kvotering i utganspunktet, men om det er én organisasjonsform som kunne hatt nytte av det så er det jo religion.

Det er også litt snålt at hatorganisasjoner og hjernevask skal være lovlig bare man har mange nok medlemmer eller organisasjonen er gammel nok.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Gjest Slettet+6132

En afghansk eldre mektig mann, en høvding for en storfamilie, sa en gang til omreisende valgfunkskjonærer under valget i Afghanistan for ti år siden at han ikke forsto at kvinner skulle stemme. Etter litt forsto derimot alle at han mente kvinner ikke var noe man snakket med eller om, de kom ikke til paradis eller hadde noen plikter utenfor hjemmet. Det har ikke geiter heller.

Skal geiter stemme også?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Sveriges politikere prøver å få inn muslimer over alt. De mener at mangfold er viktig. Egnethet er ikke viktig. At de ikke blir valgt inn demokratisk er heller ikke viktig fordi disse ikke er vant til demokrati. Imamer og andre som er nepotisk plassert i stillinger rådspørres om alt fra strafferett via ekteskapslovgivning til barnefordeling.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

At religiøse organisasjoner skal fritas for regnskap, skatt, demokrati, medlemsplikter/rettigheter og regler som gjelder alle andre foreninger, sammenslutninger og virksomheter er helt fullstendig uforståelig

At de skal fritas for kontroll av myndigheter er direkte mistenkelig. Korrupsjon?

Lenke til kommentar

Kvotering etter kjønn, hudfarge, religion etc har ingenting med rettferdighet å gjøre. Det er det stikk motsatte; urettferdighet. I tillegg skaper man klantenkning og stammementalitet. Meg, mitt og mine. Mot deg, ditt, og dine. En dame kan helt utmerket representere meg fullstendig uavhengig av om jeg er mann, og vice versa. Det kommer an på individets karakter, og ikke hva man har mellom bena. De som er opptatt av sistnevnte er de man minst bør ønske seg, da de ikke klarer å forholde seg til andre uten å favorisere sin egen gruppe. Man skal konkurrere om stillinger etter kvalifikasjoner (kompetanse, erfaring, innsats, arbeidsmoral, resultater etc) uavhengig av kjønn, hudfarge etc. De kunne sørget for at det ble gjort, istedenfor dette idiotiske identitetshysteriet. Da hadde det sikkert vært nok av kvinner som ville hatt verv i Islamske trossamfunn. Jobb for at de ikke skal utestenges, men kunne konkurrere på lik linje med alle andre. Like muligheter, ikke likt utfall. 

Endret av Fustasjeopphengsforkobling
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Dart skrev (55 minutter siden):

At religiøse organisasjoner skal fritas for regnskap, skatt, demokrati, medlemsplikter/rettigheter og regler som gjelder alle andre foreninger, sammenslutninger og virksomheter er helt fullstendig uforståelig

At de skal fritas for kontroll av myndigheter er direkte mistenkelig. Korrupsjon?

Hæ? Har du kilde? Hvorfor skulle de det? Ja, det lukter mistenkelig.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Inntekter som realiserer frivillige organisasjoners ikke-kommersielle formål, er skattefrie, mens inntekter som finansierer disse aktivitetene, er skattepliktige. Men hvor går grensen(e)? Og hvorfor skulle det være en grense?

Inntekt er inntekt, og er det overskudd skal det betales skatt selv om Jesus eller Muhammed ikke vil. Mener jeg.

Religiøse eller andre skoler skal ikke ha mulighet til å utøve sosial kontroll på elevene ut over normale skolerutiner. Mener jeg.

Lenke til kommentar
Fustasjeopphengsforkobling skrev (1 time siden):

Kvotering etter kjønn, hudfarge, religion etc har ingenting med rettferdighet å gjøre.

Nei, men det høres fint ut å sjokkere de gamle imamene som lever i middelalderen. Håper de får anfall så de ikke orker å være her. Men det blir nok ingen realitet, dessverre. 

Har de noen mulighet til å si nei til bidrag fra Staten, og i stedet få bli sponset av Saudi-Arabia eller lignende? Liten frihet her i landet hvis en ikke har mulighet til å si nei til bidrag fra Staten, og Staten har full kontroll over alle organisasjoner. Slett ikke rart at Norge kalles det siste kommunistiske landet. 

Lenke til kommentar
Dart skrev (15 minutter siden):

Inntekter som realiserer frivillige organisasjoners ikke-kommersielle formål, er skattefrie, mens inntekter som finansierer disse aktivitetene, er skattepliktige. Men hvor går grensen(e)? Og hvorfor skulle det være en grense?

Inntekt er inntekt, og er det overskudd skal det betales skatt selv om Jesus eller Muhammed ikke vil. Mener jeg.

Religiøse eller andre skoler skal ikke ha mulighet til å utøve sosial kontroll på elevene ut over normale skolerutiner. Mener jeg.

Henger ikke helt med merker jeg, men helt enig i at det skal betales skatt på overskudd. Er det noen som ikke mener det? Jesus kom jo med den bortimot utenkelige idêen på sin tid: Gi keiseren det som tilhører keiseren, og Gud det som tilhører Gud. Det er i bunn og grunn sekularitetsskillet mellom stat og kirke i en setning. Det innebærer jo at man skal betale sin skatt til den stat man tilhører. Samtidig kan jo keiseren være en tyrann, og da er det ikke like greit.

Nei, sosial kontroll kan være skadelig, men så ligger det vel noe i det du kaller normale skolerutiner. Hvor går grensene? Hva er normalt? Hva bør tåles? Hva bør forbys? Hvilke verdier skal elevene lære? Osv osv.. Tvang fungerer svært sjelden. Spiller liten rolle om den er religiøs eller statlig. Det er også en grunn til at jeg har liten tro på at kjønnskvotering i Islamske trossamfunn vil føre til noe godt. Like lite som jeg har tro på mannsherredømme over kvinner innen Islam. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Budeia skrev (19 minutter siden):

Nei, men det høres fint ut å sjokkere de gamle imamene som lever i middelalderen. Håper de får anfall så de ikke orker å være her. Men det blir nok ingen realitet, dessverre. 

Har de noen mulighet til å si nei til bidrag fra Staten, og i stedet få bli sponset av Saudi-Arabia eller lignende? Liten frihet her i landet hvis en ikke har mulighet til å si nei til bidrag fra Staten, og Staten har full kontroll over alle organisasjoner. Slett ikke rart at Norge kalles det siste kommunistiske landet. 

Dessverre har du nok helt rett er jeg redd. Den slags virkemidler fungerer ofte stikk imot sin hensikt. Man ønsker å endre noe, forståelig nok, men virkemiddelet fører til at posisjonen hardner enda mer til hos dem man ønsker å se en endring hos. Slik polariserer man frontene enda sterkere mot hverandre. En oppskrift på mer radikale feminister på den ene siden, og imamer på den andre. Det smeller til slutt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Budeia skrev (53 minutter siden):

Det er rart hvis det skal være slik som i dag, at prester stadig blir hengt ut i media for å ha konservative meninger. Og muslimene kan gjøre som de vil uten å få samme negative pressedekning. 

https://www.nrk.no/mr/omstridd-prest-i-orskog-gar-av_-ville-ikkje-samarbeide-med-kvinner-1.15694348

så fordi prester innen kirken ikke får følge såkalt rett tro, så skal man gjøre det like miserabelt for andre trossamfunn? Ville ikke det rette heller vært å forsvare denne presten (og hans likemenn) fremfor å rive ned over hele fjøla?

For egen del bryr jeg meg nada om andelen kvinner/menn i religiøse styrerer etc. Generelt bryr vel folk flest seg lite om det, -det ser vi på lav deltagelse i kirkevalgene.

Men hva er vitsen med "trosfrihet" hvis staten skal bestemme hva du kan tro på?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg kan tenke meg flere scarier der de gamle prøver å finne vikarierende grunner. Men vi har selv en forening hvor det er umulig å få kvinner til verv, og det er en ganske ukontroversiell sådan. Jeg mistenker halvparten for latskap, og resten for konfliktskyhet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Fustasjeopphengsforkobling skrev (3 timer siden):

fint ut å sjokkere de gamle imamene som lever i middelalderen.

Det er fint å rufse opp i alt konservativt for å se om det framkommer noe bedre. Jeg tror ikke 40 mere eller mindre dystre og skjeggete menn kan følge med tida hele tida.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...