Jump to content
Tullballj

Bærbar PC eller Mac?

Recommended Posts

Har en macbook air fra 2015 som begynner å bli litt treg. Vurderer å kjøpe meg en ny Macbook Air, men jeg vurderer også PC med Windows. Hvilke PC bør jeg eventuelt velge framfor Macbook Air? Jeg liker macen jeg har nå, men merker at den begynner å dra på årene. Jeg bruker mest macen til daglige ting pluss litt lettere video og bilde redigering. Jeg vet at Pro modellen er bedre til dette, men  prisene og bruken min forsvarte ikke det store prishoppet.

Edited by Tullballj

Det er som du sier normalt ikke verdt å kjøpe en Mac hvis du kan bruke en PC. Det som mest avgjør plattform folk velger er om de er avhengige av forskjellige programmer som bare finnes til den.

Hvis du bruker en Air kan du mer eller mindre plukke hva du vil av PC, og den vil ha grei ytelse.

https://www.prisjakt.no/c/baerbare-datamaskiner

Den  nye macbook air med egenutviklet M1 brikke får veldig mye skryt i forhold til eldre versjoner. Ifølge tek.no takler den nye maskine også de fleste vanlige spill. Ikke at jeg gamer, men det sier litt om potensialet i maskinen. Batteritiden er også økt med 50 % og den har 4 USB porter, mot 2 på den jeg har. 

Apple maskiner holder seg også ekstremt godt i pris, og oppdateringer er sikret i mange år framover. 

https://www.tek.no/test/i/2dv1Eq/apple-macbook-air-med-m1-prosessor-sen-2020

Screenshot_20211013-071657_Chrome.jpg

M1 er en grei chip, ja. Du kan jo også vurdere en Mac mini om du ikke må ha bærbar, men rundt +/- 10.000 er jo spiselig. Proshop har M1-basert Mac mini til 8,2k

Edited by vidor

Jeg har lest litt på nettet og tror jeg venter til 22 før jeg kjøper meg ny Mac eller PC. Ser det skal komme ny Macbook Air i 22. Den som er nå kom ut i 2020, og det er ikke lenge før den har vært to år på markedet. Er kjipt å kjøpe en ny Mac nå hvis det kommer en ny og bedre til våren. 

Jeg kjøpe en Mac mini 2012 for en stund siden, så der er holdbare maskiner. Flott at de øker ytelsen igjen med M1 etter at de gimpet mini med 2-kjerner CPU etter 2012.

Støtter å vente hvis du ikke trenger kraften nå.

Mac eller PC må du nesten avgjøre selv naturligvis, og når det gjelder PC er det enormt store forskjeller du kan velge fra basert på preferanser. 

Jeg kjører Surface Pro og kommer til å holde meg til denne formfaktoren over tradisjonelle maskiner.

Jeg har både Mac og Pc, styrker og svakheter ved de begge. 

Tror du først må bestemme deg for om du vil ha Mac eller PC. Dersom du allerede er inne i apple sitt økosystem (dvs har ipad/iphone etc) så forstår jeg godt at du kanskje foretrekker mac. Dersom budsjettet er trangt så kan det være en god ide å se om du finner en brukt Air med M1 chip? Alternativt en litt eldre macbook pro. Jeg kjøpte en strøken brukt macbook pro 2018/16Gb/512Gb SSD til 7500,- Brukes til redigering av video i Final Cut. Lar den stå og rendre over natta mens jeg sover, og den er kjapp nok til alt annet jeg bruker den til. Tipper du får Air M1 brukt til 8000-10 000 en plass? 

Har stasjonær PC og liten oversikt over bærbare - men tipper at også her renner det over at gode kjøp på finn.no. Med tanke på hva du bruker den til så behøver du ikke det siste nye. 

Problemet med Mac er at kvaliteten har tapt seg vesentlig over tid. Louis Rossman som har drevet å reparert Macbooks over mange år har en liste over hva han går god for av kjøp basert på hans lange erfaring, og den listen er ikke så stor i forhold til hva man kan kjøpe i markedet. Det er få folk som har den integriteten Rossman har, så rådene er gull.

https://thehouseofmoth.com/louis-rossmanns-macbook-buyers-guide-in-plain-english-and-with-my-take-on-it/

Med mindre du liker katter i sekker så er det lurt å bruke denne for å få opp suksess-raten.

vidor skrev (18 timer siden):

Problemet med Mac er at kvaliteten har tapt seg vesentlig over tid. Louis Rossman som har drevet å reparert Macbooks over mange år har en liste over hva han går god for av kjøp basert på hans lange erfaring, og den listen er ikke så stor i forhold til hva man kan kjøpe i markedet. Det er få folk som har den integriteten Rossman har, så rådene er gull.

https://thehouseofmoth.com/louis-rossmanns-macbook-buyers-guide-in-plain-english-and-with-my-take-on-it/

Med mindre du liker katter i sekker så er det lurt å bruke denne for å få opp suksess-raten.

Han anbefaler vel ingen modeller etter 2014, så det kan være vanskelige råd å følge opp. Men samtidig så er han bare en budbringer, det har jo vært mye krøll med disse maskinene så kvaliteten er helt klart ikke den samme.