Gå til innhold

Utrulig hvordan folk blir jernevasket.


godtfred

Anbefalte innlegg

Alle livssyn er startet for å ha kontroll på menesker. Mennesker var lett å styre  for noen 1000 år siden.

Så de skulle kunne leve litt mer sivilisert. Jeg skjønner ikke hvordan folk blir hekta på tro, når man bare kan se seg rundt seg hvordan

alle dyr forandrer seg etter miljø temperatur og matforsyning. Menesker er også dyr!!! bare våres jerne har utviklet seg sånn at vi bedre kan kommunisere. Hvorfor kan ikke muslimer kødde med deres gud når Kristen kan det?

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja pass deg! H'en din i Hjerne er allerede vasket bort!!!!!!!!!!!!!!

 

OT: Så er forklaringen enkel. Folk trenger noe å tro på, og legge ansvaret for ting som skjer på - forskning viser at de som tror på gud er mindre bekmret og mer lykkelige enn de som ikke tror.

Men - da må man jo faktisk TRO! - Hvis ikke får en tro på seg selv ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
godtfred skrev (2 timer siden):

Alle livssyn er startet for å ha kontroll på menesker. Mennesker var lett å styre  for noen 1000 år siden.

Har du noen bevis for at denne påstanden er sann, eller er det kun fri synsing? 

For egen del tror jeg forskjellige livssyn har blitt startet av forskjellige grunner, men det er du som kommer med en påstand som må være i stand til å begrunne den. 

Sitat

Jeg skjønner ikke hvordan folk blir hekta på tro, når man bare kan se seg rundt seg hvordan alle dyr forandrer seg etter miljø temperatur og matforsyning.

Hvis du ikke skjønner hvordan folk kan bli troende, vi jeg påstå at det er din forståelse det er noe i veien med. 

Jeg er selv ateist, og altså ikke "hekta på tro", men kan allikevel på mange måter forstå det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Det har ligget mange på dødsleiet og gruet seg til de skal treffe slekta si igjen. Logikk bør si oss at de ville vært roligere hvis de ikke skal treffe noen og IKKE skal dømmes for alle sine synder. Mennesker som skal dø burde slippe å få besøk av psykisk syke som skal frelse dem fra helvete og skaffe dem et bedre "rykte" hos guden. Måneguden Allah er grusom, men han har et Paradis der en mann skal få et nytt liv, litt som i vikingenes Valhall. De religiøse som har gjort alt korrekt skal også få 72 jomfruer (hurier) og 28 prepubertale  gutter i Paradis, som han kan gjøre hva han vil med. Som i Valhall er det ingen straffer og alt resettes hver natt så han kan gjøre det samme neste dag, dag etter dag. Det ville vært noe. Håper det ikke er skrivefeil fra guden og det er en 72 år gammel jomfru og en 28 år gammel mann der. 😆 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Måneguden sier at kvinner ikke skal til Paradis, men det skal ikke geiter heller, så hva er problemet?

Det geiter ikke har det har ikke kvinner heller. De har ikke behov.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Capitan Fracassa said:

Har du dokumentasjon på dette? 

Mja - det var kanskje litt lettvint. Jeg refererte til en oppfatning og en uttalelse fra forelsesninger på et psykologistudie, og gidder ikke bruke masse tid på å lete opp gode kilder, men noe er da tilgjengelig iallefall uten at jeg har sjekket kildene:

https://www.vl.no/reportasje/2020/09/30/var-sterkt-kritisk-til-religion-sa-begynte-harald-eia-pa-universitetet/

https://www.sciencedaily.com/releases/2011/08/110805083022.htm

https://www.livescience.com/52197-religion-mental-health-brain.html

Lenke til kommentar

Jeg skjønner de kan bli troende av det de blir fortalt av andre. Jeg var det i barndommen jeg også ble sendt på søndagsskole.

Men det skjønte fort at det ikke var noe for meg. Har ikke folk øyner å se med, bare ta en tur i skogen å se på utviklinga, eller

dyrke noe selv å se hva som skjer. Dette er min personlige mening å leser ikke artikler fra andre. Alle kan få lov til å tro hva de vil, jeg tror mest på det jeg ser å opplever.

Lenke til kommentar

Vi er absolutt alle hjernevasket - og det starter i barndommen.

Klassiske sitater som: "Ser du for mye på tv, får du firkantete øyne" - og annen løgn som at julenissen kommer med gaver til snille barn. Og konspirasjoner som: "Runker du for mye blir du blind". - Men! Heldigvis evner de fleste av oss å reflektere selv når vi voksner opp. Det å stille kritiske spørsmål til seg selv og ikke ta informasjon for god fisk - er helt avgjørende i slik sammenheng. Her er det store individuelle forskjeller. Noen er kritiske til alt, noen har såkalt "sunn fornuft". Andre sluker alt; selv et meme på Facebook med de villeste påstander. Og disse blir ofte "likt & delt" - tusenvis av ganger. Helt utrolig spør du meg. Men det sier bare litt om hvor enkelt man kan hjernevaske folk. 

Vi har hatt tusenvis av ulike religioner gjennom tidene. Men kun de "sterkeste" overlever. Da handler det mye om kontroll ja. Bare se på kristendommen i Norge for 1000 år siden. Ble du ikke dømt, mistet du land & gård. Ble du født utenfor ekteskapet var du "uekte". Eksemplene er utrolig mange. I dag er det en helt latterlig absurd illusjon om at kristne skal være så "snille og pene". Verken banne, drikke eller synde på noe som helst vis. Mens fra et historisk perspektiv har kristendommen vært ganske brutal. Kanskje en av de meste brutale religionene som har overlevd. Mange tror nok det er Islam. Men det er så feil som det kan bli. 

Med forbehold. Jeg er også hjernevasket. Som alle andre.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg har ingen tro på hjernevask. Hva skulle i så fall det innebære? Og "tro" kan handle om så mangt. Identitet og tilhørighet for å nevne noe. "Tro" handler dessuten mye om livsanskuelse (kanskje derfor det heter livssyn? 😉) og ikke nødvendigvis tørre, kliniske og vitenskapelige teorier og fakta.

Men skjønner man ikke at det er en forskjell, så skjønner man selvsagt heller ikke folk som er troende. 🙂

Lenke til kommentar
fivebigcities skrev (45 minutter siden):

Jeg har ingen tro på hjernevask. Hva skulle i så fall det innebære? Og "tro" kan handle om så mangt. Identitet og tilhørighet for å nevne noe. "Tro" handler dessuten mye om livsanskuelse (kanskje derfor det heter livssyn? 😉) og ikke nødvendigvis tørre, kliniske og vitenskapelige teorier og fakta.

Men skjønner man ikke at det er en forskjell, så skjønner man selvsagt heller ikke folk som er troende. 🙂

Jeg ser poenget ditt. Særlig innen Islam er det du skriver treffende. Fordi troen er i stor grad smeltet sammen med hvordan dagliglivet ellers fungerer - der det felles delte livssynet på mange måter binder folket sammen; uten at de nødvendigvis er så voldsom religiøse av den grunn. Man kan fint være religiøs "uten" å være religiøs. Altså; tro - uten å tro. Jeg tror (!) faktisk dette gjelder et stort flertall. 😜

Men det er en helt annen diskusjon. Innenfor enkelte menigheter (les: sekter) - så er allikevel hjernevasking høyaktuelt. I tillegg til flere andre grupper religiøse. Men det å praktisere religion er så omfattende, mangfoldig og personlig at det er umulig å generalisere.

Her i Norge er kristendommen såpass avskilt fra alt vi ellers driver med. At de færreste nordmenn evner å forstå dette med religiøs tilhørighet og lignende. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Capitan Fracassa skrev (8 timer siden):

Har du noen bevis for at denne påstanden er sann, eller er det kun fri synsing? 

For egen del tror jeg forskjellige livssyn har blitt startet av forskjellige grunner, men det er du som kommer med en påstand som må være i stand til å begrunne den. 

Hvis du ikke skjønner hvordan folk kan bli troende, vi jeg påstå at det er din forståelse det er noe i veien med. 

Jeg er selv ateist, og altså ikke "hekta på tro", men kan allikevel på mange måter forstå det. 

Hei hvorfor skal jeg ha bevis Capitan? Det er jo bare å se tenke å se hva som skjer! 

Lenke til kommentar
godtfred skrev (1 time siden):

Hei hvorfor skal jeg ha bevis Capitan? Det er jo bare å se tenke å se hva som skjer! 

Med andre ord så kom du med en ubegrunnet påstand. Jeg synes det er tåpelig å påstå at alle livssyn er startet for å kontrollere mennesker. Du kjenner ikke alle livssyn og aner garantert ikke hvorfor de ble startet. 

Det er mye reellt å være negativ til religion for, så det er tåpelig av deg å i stedet angripe en stråmann du ikke kan eller vil begrunne. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

 

All tro handler egentlig om menneskers trang til å tro på noe som er livreddende for dem. De fleste søker som regel en eller annen menighet de har tiltro til og kan støtte. Det finnes hundrevis av menigheter – og det sier seg selv at alle kan jo ikke ha rett i deres tro, hvert lille avvik fra en tro til en annen er jo et avvik! Skal man først og fremst tro på en religion kreves det først og fremst godt innsyn i hver enkelt en av dem.

Feil forståelse av tro kan føre til ekstremisme, og kan sikkert forekomme innenfor alle religioner? Den kristne religionen vil jeg hevde er en endetidsreligion som i dag bærer frem falske beviser fordi man ikke bruker bibelens samlede opplysninger om dette, men danner seg sin en egen tro  ved å plukke ut opplysninger som gagner hver enkelt menighet. - Det finnes opplysninger som sier at hvis de døde ikke har stått opp, er heller ikke Kristus stått opp. Og er ikke Kristus stått opp, da er vårt budskap tomt og deres tro er også tom!

Men et slikt budskap er det ingen menigheter som plukker opp, men lever videre på sin tro om at de enten er født på ny eller reddet/ frelst (uten å vite helt eksakt på hva dette innebærer – at de fødes av Gud slik at de faktisk ikke kan synde mer – 1.Joh.3.9, 5.4) En slik tro vet jeg ikke om eksisterer enda, den kalles for Veien, Oppstandelsen og Livet – den eksisterer på folkemunne, men det er endetidsutsagn: "Jeg vil reise dem opp på den siste dag!" - Det er jo bare å få det med seg!

Dessverre later de fleste, om ikke alle menigheter til å tro at en oppstandelse allerede har funnet sted, og det uten at gjerningene beviselig ikke enda har funnet sted. - Men en slik tro er allerede forutsagt at hele verden vil komme til å tro på i 1.Kor.1.20-21, og anmerket som verdens dårskap.

Man kan jo tro på stokk og stein også, en amulett skal enten bringe lykke eller beskytte en person mot vanskeligheter i livet – det finnes sikkert en masse som kan fortelle at slike faktisk heller ikke virker... men det er en slags middel for å ha noe å tro på ... til 7 og sist blir tro til noe som kan flytte fjell? - Som Jedi i Star Wars - og tankens kraft? - Jediisme seiler opp som en «seriøs» religion - Tek.no 

Akk! Blir vi alle hjernevasket til slutt, eller vil det bli igjen noen som tenker selv?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
kjetilkl skrev (På 5.10.2021 den 10.23):

- forskning viser at de som tror på gud er mindre bekymret og mer lykkelige enn de som ikke tror.

Det at en troende er lykkeligere enn en skeptiker

har ikke mer mening enn at en full mann

er lykkeligere enn en edru en.

- George Bernard Shaw 

Endret av immediately
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...