Gå til innhold

Tror vi kan få 30-minutters hyperloop mellom Oslo og Stockholm


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
uname -i skrev (På 26.9.2021 den 10.19):

Jøss, finnes det virkelig noen som går på bløffen at det er myndighetenes godkjenning som står i veien for Teslas selvkjøring? Det at disse bilene ikke klarer å detektere en parkert semi-trailer eller forsøker å kjøre ned fotgjengere har absolutt ingen ting med saken å gjøre?

Den største verdien til Teslas FSD er kundelista. En oversikt over hvilke godtroende mennesker som er villig til å betale $10 000 for noe som enhver med to hjerneceller vet aldri vil bli realisert, må være en gullgruve for ethvert svindelselskap.

Ok, så myndighetene i Las Vegas bløffer på vegne av Tesla?

Skrønene dine blir bare mer og mer desperate...

Når det gjelder å detektere parkerte semi-trailere, så er dette en vanlig begrensning med dagens avanserte førerassistenter:

https://arstechnica.com/cars/2020/08/new-cars-can-stay-in-their-lane-but-might-not-stop-for-parked-cars/

Dette var du naturligvis klar over siden jeg har forklart det til deg ganske mange ganger nå. Så man kan jo lure på hva du prøver å oppnå ved å komme med kommentarer du vet er falske eller misvisende.

Når det gjelder "aldri vil bli realisert" så kjører kunder rundt med FSD-betaen akkurat nå. Oops. Dette vet du også godt. Busted igjen.

Endret av hekomo
Lenke til kommentar
oophus skrev (2 timer siden):

Problemer som er harmløse. Det at de kjører ut i en blindgate og må snu utgjør da ingen fare? Fiksen på det er å oppdatere HD-Kartet og pathingen i nærområdet bare.

Nettopp. HD-kartet er Waymos bane. Ufleksibelt og skalerer ikke. Waymos løsning er i realiteten mer som "cars on rails". De kan ikke bevege seg utenfor de nøye "skinnelagte" rutene sine.

Kunne like gjerne ha satt opp trikk.

Endret av hekomo
Lenke til kommentar
hekomo skrev (49 minutter siden):

Nettopp. HD-kartet er Waymos bane. Ufleksibelt og skalerer ikke.

Ok? Kan du forklare hvorfor de er "ufleksible" og hvorfor de ikke skalerer? 

hekomo skrev (49 minutter siden):

Waymos løsning er i realiteten mer som "cars on rails". De kan ikke bevege seg utenfor de nøye "skinnelagte" rutene sine.

Selvfølgelig kan dem det, men tilgangen til områder er regulert. De skal tross alt svare på hvordan de løser problemer uten at det er en mann i bilen som kan ta over. 

 

hekomo skrev (50 minutter siden):

Kunne like gjerne ha satt opp trikk.

Dette viser bare din forståelse av deres teknologi. Jeg har sett den før hos diverse "Tesla-influensere" på Youtube. Du gjentar samme tøys, og er ikke istand til å diskutere emnet om man ber deg utdype. 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
hekomo skrev (26 minutter siden):

Når det gjelder å detektere parkerte semi-trailere, så er dette en vanlig begrensning med dagens avanserte førerassistenter:

Nok av biler som kan gjenkjenne parkerte semitrailere. De bruker noe veldig nytt og avansert som heter LIDAR som er veldig egnet til formålet. Velkommen til fremtiden hvor Tesla har meldt seg ut.

Det er forvørig en grunn til at NHTSA etterforsker alle disse skremmende Tesla-ulykkkene. Hva tror du den er? Kanskje det er fordi det er kombinasjonen av et ubrukelig system, hype om at det er veldig bra samt ingen monitorering av at føreren følger med? Ser ut som de ordentllige bilprodusentene ikke har det samme problemet. Kanskje Elon Musk bør lære av de som i følge industri-analytikerne ligger milesvis foran Tesla på autonomi? Som stort sett er alle sammen?

For eksempel så bør vel Tesla etterhvert klare å lage en adaptiv cruise.kontroll som ikke hele tiden gjør umotivert bråbremsing på motorveien og lager livsfarlige situasjoner. Tesla bør lære seg det helt basale som alle andre fikk til for 20 år siden før de begynner å fantasere om robot-taxier. 

hekomo skrev (30 minutter siden):

Når det gjelder "aldri vil bli realisert" så kjører kunder rundt med FSD-betaen akkurat nå. Oops. Dette vet du også godt. Busted igjen.

Det eneste som er "busted" er dine stadige usannheter. Kanskje hvis du lar være å komme med et skred av innlegg på rekordtid så vil du oppdage at Tesla ikke har noe som er i nærheten av Full Selvkjøring. Faktisk så har man Musk-fans og aksjeeiere som kaller denne såkalte "FSD" for ubrukelig, livsfarlig og mener den bør trekkes tilbake omgående. Man må være ganske dypt inne i hardcore-kulten for å mene noe annet om et system som regelmessig vrenger bilen inn i motgående trafikk og fotgjengere. 

Snart vil NHTSA endelig gjøre det de skal og gjøre veien til et tryggere sted. De har nå fått inn en veldig kompetent dame som rådgiver, nemlig Missy Cummings. Doktorgrad, professor og flere tiår med erfaring innen fagområdet. Et kupp for et statlig organ som har trafikksikkerhet i fokus.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
hekomo skrev (59 minutter siden):

Nettopp. HD-kartet er Waymos bane. Ufleksibelt og skalerer ikke. Waymos løsning er i realiteten mer som "cars on rails". De kan ikke bevege seg utenfor de nøye "skinnelagte" rutene sine.

Kunne like gjerne ha satt opp trikk.

Det er et annet ord for disse skinnelagte rutene dine. Det kalles "veier". Det er der Waymos biler er ment å operere. Vet at Teslaer liker å å forlate disse "skinnene" og prøve seg andre steder, men de fleste mener det ikke er spesielt lurt.

Nå viser det seg at Teslas forsøk på selvkjøring også er avhengig av kart. Det må jo være et eksistensielt problem for deg. På tide å dra frem det store stempelet som det står "HATER" på. Det funker alltid.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
4 hours ago, oophus said:

Problemer som er harmløse. Det at de kjører ut i en blindgate og må snu utgjør da ingen fare? Fiksen på det er å oppdatere HD-Kartet og pathingen i nærområdet bare. 

Si det til de som klagde

og de som tapte penger på å tape tid

det er rart det der at det er godtatt at almuen skal tape tid

men når næringsinteresser taper like mye tid så er det ganske raskt spørsmål om støtte eller erstatning/betaling

og selv om det ikke skjedde matielle skader eller liv gikk tapt i eksemplet jeg lenket fra så er det likevel en viss risiko økning

Det er som sagt nok at en oppdattering fra verksted/produsent innholder bugs så har du på nytt ett problem

 

Quote

Kan du ikke bare svare på spørsmålet? Hvorfor kunne Waymo flytte ut testsjåføren og nå kjøre uten sjåfører i bilene sine? 

Har svart på det

Det er du som er blind

Det er nok til at det kommer ut en oppdatering med feil eller bugs i programvaren/oppdateringen

Endret av Lodium
Lenke til kommentar
1 hour ago, oophus said:

Du får gjenta svaret, så skal jeg gjenta spørsmålet: 

Hvorfor kunne Waymo flytte ut testsjåføren og nå kjøre uten sjåfører i bilene sine? 

Fordi de er religøse og tror at enhver oppdatering er bugfri eller uten kodefeil eller kartfeil vel

Endret av Lodium
Lenke til kommentar
Lene Stohl PhD skrev (9 timer siden):

Én bar er ikke et enormt trykk. Det er samme trykket tunnelen ville oppleve om det hadde 1 bar indre trykk, og du senket det i vann ned til 10 meters dybde...


Okey, så 10 meters dybde vann i tilsvarer ca. en atmosfære, eller 1 bar.

Forskjellen er åpenbart den samme dersom man har en tunnel med vanlig atmosfærisk trykk på innsiden (1 bar), og dobbelt atmosfærisk trykk på utsiden (2 bar), sammenlignet med en tunnel som har ingen atmosfære (0 bar) og atmosfærisk trykk på utsiden (1 bar).

Det vil si, forskjellen i begge scenarioene er 1 bar, men det er ikke så enkelt, når man nærmer seg vakuum, så endrer ting seg dramatisk.

Et perfekt vakuum er umulig, men desto nærmere man kommer, desto mer endrer selv elementære ting seg.
I et vakuum vil vann koke ved lave temperaturer og varme vil ikke avlede osv.

Dette er velkjent fra forskning på reiser i verdensrommet.
Utsatt for vakuumet i verdensrommet kan astronauter få fryseskader, selv om et vakuum ikke har noen temperatur, og kroppen kan ese ut til å bli dobbelt så stor, lungene kollapser osv.

Vakuum har noen utfordringer og egenskaper som ikke eksisterer når man snakker om forskjeller i positive atmosfærer.
En atmosfære har tyngdekraft som trekker ned mot jorden, og vakuumet i verdensrommet trekker andre veien, som gjør at molekyler, derav luft, holder seg på plass.

Når man har en trykkforskjell mellom en atmosfære (1 bar), og to atmosfærer (2 bar), så har man fremdeles masse på begge sider, som fungerer som motvekter.
Selv om forskjellen i trykk er den samme (1 bar) mellom ingen atmosfære, altså vakuum (0 bar), og 1 atmosfære (1 bar), så er det likevel ikke det samme.

Det samme prinsippet gjelder dersom det skulle oppstå lekkasje.
Når man har 1 atmosfære på den ene siden, og 2 atmosfærer på den andre siden, så har man masse på begge sider.
Ved en lekkasje, si på størrelse med en knappenål, så ville det være helt udramatisk.

Luftmolekyler kolliderer med hverandre, og lager en slags brems for hvor raskt de kan trenge gjennom.
Når luftmolekylene plutselig lekker inn i et vakuum, er det ingenting å kollidere med, ingen motstand, og kreftene blir enorme når denne luften trenger inn i et rør som står under vakuum, tester har vist at det ser slik ut :

 

 

Lene Stohl PhD skrev (9 timer siden):

Det vil oppstå my varme i toget, på grunn av elektriske systemer og til og med kroppsvarmen til passasjerer, men det største problemet med dette er at det er vanskelig å bli kvitt denne varmen siden podden vil bevege seg i et vakuum (nær-vakuum, jeg vet), så det blir som å ha en liten el-motor i en moderne Thermos. Så det det er ikke termiske forskjeller som er problemet, det er akkumulasjon av varme.


Her er jeg enig. Luft, som består av nitrogen, oksygen, vann, karbondioksid og annet, avleder varme.

I et vakuum, eller nær vakuum, vil avledning av varme bli et problem.
Hyperloop benytter så vidt jeg forstår maglev-teknologi, med magneter, som utvikler varme.
Med mindre man kan skape et perfekt vakuum, som er umulig, vil også bevegelsen av pod'ene skape varme.

Det største problemet er nok at store deler av Hyperloop er planlagt over jordens overflate, ute i vær og vind.
I et solrikt område, som mesteparten av USA er, er det anslått at den termiske ekspansjonen på et strekk med Hyperloop på 100 kilometer, vil utgjøre 50 meter.

Altså, for hver 100 km med rør som legges, så må man legge inn noe som tar opp termisk ekspansjon på 50 meter.

Noen få gummimansjetter er nok ikke aktuelt i et system som er i drift.
Det trengs en hel del for å ta opp den termiske ekspansjonen, og med et rør på 3.3 meter i diameter, så vil neppe enkle o-ringer fungere.

Jeg kan ikke huske å ha sett at noen har foreslått teleskopforbindelser heller, da det høres lite gjennomførbart ut.

Alle slike løsninger vil være vanskelig å vedlikeholde, og lite sikkert. Jeg tipper det må andre løsninger til, men vet ikke?


For store oljerør, så legger man ofte rørene i svinger for å ta opp ekspansjon, men for Hyperloop vil ikke det være mulig.
I 1200 km/t så vil en hver sving gi så store G-krefter at det vil bli svært ubehagelig. Svinger på en Hyperloop må være særdeles slakke, over flere kilometer, og for å ta opp all den termiske ekspansjonen er det neppe noe alternativ.

  

Lene Stohl PhD skrev (9 timer siden):

Det er sikkert mange her som har sett disse videoene av oljefat og tankbiler som kollapser ganske voldsomt når de tømmes for luft, men en må huske på at dette er tanker som ikke er dimensjonert for den belastningen i det hele tatt. De er dimensjonert for å ta et moderat indre overtrykk, og en sylindrisk/sfærisk beholder med indre overtrykk behøver langt mindre veggtykkelse enn en med tilsvarende ytre overtrykk. 


De har i hvert fall sett det nå, ettersom jeg har lagt en video lengre opp.

At den imploderer har noe med konstruksjon å gjøre, tynne metaller som i slike tanker har tensile styrker i forskjellige retninger osv, men det har nok mer med volumet å gjøre. Vakuum er altså mangel på masse, molekyler utgjør volum osv. Når det ikke finnes masse på innsiden, så er 1 bar atmosfærisk trykk nok til å knuse hele tanken på et sekund.

Prinsippet er direkte overførbart til Hyperloop.

  

Lene Stohl PhD skrev (9 timer siden):

Det er trivielt for en ingeniør å dimensjonere en vakkumsatt sylinder i hyperloop-størrelse som ikke vil kollapse om det så ble beskutt med tanks.


Så langt har disse ingeniørene klart å designe et lite "prøverør", som er 500 meter langt, og det er per i dag verdens nest største konstruksjon under vakuum.

Verdens største konstruksjon under vakuum er NASAs vakuumkammer i Ohio.

rocket.jpg

En fungerende Hyperloop vil være mange hundre ganger større, kanskje tusenvis av ganger, i volum under vakuum.
Du tror det er trivielt?

  

Lene Stohl PhD skrev (9 timer siden):

Hvor umiddelbart luften blir sugd ut kommer an på størrelsen på hullet. Det kan ta et halvt sekund, som vil være en så voldsom hendelse at det trolig vil føre til umiddelbar død for alle ombord, eller flere timer, i hvilket fall podden bare vil stoppe ved neste stasjon og penses ut for reparasjon.


Igjen ... vakuum.
Det er forskjell på luft som siver ut av en ballong, med masse på begge sider av trykkforskjellen, og luft som siver inn i et vakuum, hvor det ikke er masse.

https://interestingengineering.com/biggest-challenges-stand-in-the-way-of-hyperloop

Jeg tror det er fullt mulig å bygge Hyperloop, men særlig enkelt blir det ikke.
Per i dag trolig ikke særlig økonomisk heller, ettersom det vil koste en formue å vedlikeholde noe slikt, samt holde så store konstruksjoner under vakuum over tid.

Man har holdt på noen år nå, og det er fremdeles en enorm mengde ting som ikke er løst, som gjør Hyperloop helt uaktuelt på nåværende tidspunkt, men kanskje i fremtiden?

Endret av 0laf
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...