Gå til innhold

Tror vi kan få 30-minutters hyperloop mellom Oslo og Stockholm


Anbefalte innlegg

60watt skrev (På 19.9.2021 den 12.20):

Hyperloop bør bygges mellom Oslo og Bergen. Via Stavanger området. Henge rørene i stolper og lange tunneler gjør dette til et godt og billig prosjekt.

Et rett rør fra Oslo til Bergen via Stavanger (uten stigninger eller bakker). Det vil jeg se!

Det var jo nesten uproblematisk å få til en toglinje for 180 km/t mellom Oslo og Gardermoen....

Endret av tow
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sitat

Dahlgren i Hyperloop Sweden har i hvert fall troen på at vi snart vil se mennesker som «rørpost».

Alt er bare tøys, da man hadde løst noe slikt med gods lenge før man hadde testet mennesker som "rørpost". Det er nok av industri bare noen kilometre fra havnene en kunne fokusert på som importerer store mengder varer som må fraktes til dem - ofte gjennom store omveier på veiene rundt fjell og fjorder. Test det der, før noe som helst annet. 

F.eks lekes det jo med en ny motorvei med enkelte strekninger løst gjennom å synke "rør" til biler over fjordene våre. Kombiner dette med gods-rør, og lag noe automatisk pakking fra 20/40 fots kontainere mellom havn og industri så har man en start - sånn om man skal starte å drømme om noe. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
PantZman skrev (På 18.9.2021 den 21.18):

Tror ikke viljestyrken eller kompetanse er problemet. Det er vel heller de tekniske utfordringene rundt hyperloop som gjør det til en dårlig ide og nærmest umulig å gjennomføre.

Hyperloop folket har vel ikke klart å vise noe etter snart 10 år.

 

Virgin sin Hyperloop er jo i ferd med å ta form:

https://edition.cnn.com/travel/article/virgin-hyperloop-video-scli-intl/index.html

Det jeg ikke skjønner er hvorfor fyren i videoen er så fanatisk opptatt av Elon Musk. Musk la jo fra seg Hyperloop for flere år siden.

Lenke til kommentar
Hallvard The Horrible skrev (12 timer siden):

Nå har vel Musk modifisert konseptet aldri så lite:

 

Nei, Musk har gått vekk fra konseptet og overlatt det til andre å ta det videre. The Boring Company er noe annet enn Hyperloop.

Men den videoen der ser ikke ut til å handle om Hyperloop i det hele tatt, men om elektriske kjøretøy i tuneller. Skjønner ikke poenget med å avspore en tråd som handler om noe annet. Er det bare de ekstreme og irrasjonelle hatet igjen?

Det merkelig er jo at Vegas Loop ble ferdigstilt og leverte som lovet, så det er jo fyren som laget videoen som står igjen som en klovn.

Endret av hekomo
Lenke til kommentar
On 9/18/2021 at 8:58 PM, Viggo Dahl said:

Kan hyperloop bygges i Norge? spørres det....og svaret er er rungende...Nei.

Her kan vi ikke bygge et vedskjul en gang uten å grave oss ned i endeløse utredninger og pjatt..jfr. Østfoldbanen.

Du, vet du ikke at ekspertene som kommenterer har funnet ut at hyperloop er umulig? ;)

men om det kalles maglev eller hyperloop er samme for meg om farten blir stor nok. 1 time el 30 min er begge akseptabelt i min bok. 

Endret av bojangles
Lenke til kommentar
Lynxman skrev (1 minutt siden):

"Det merkelig er jo at Vegas Loop ble ferdigstilt og leverte som lovet, så det er jo fyren som laget videoen som står igjen som en klovn."

Du kan ikke mene alvor.

Morsomme er at den samme fyren mener Tesla ligger milevis foran andre når det gjelder selvkjøring. Men i tunnellen i Las Vegas på to kilometer, én kjøreretning, null kryssende trafikk og kun Tesla.biler så har de egne lønnede sjåfører som kjører dette strekket i 40 km/t. Det er som man må le seg i hjel når man ser den kognitive dissonansen til fanboysa.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Verdien av fart er glemt av både politikere og mange flere. De siste hundre år har verden forandret seg fullstendig. Det skjedde samtidig med at transport ble vesentlig raskere. Det er neppe tilfeldig. Effektiv transport effektiviserer ikke bare transporten men hele samfunnet. Det flytter kompetanse og gir konkurranse. Politikere burde være alvorlig bekymret for alle reiser som uteblir på grunn av at det er for tungvint. Transport burde subsidieres for at samfunnet skal endre seg i riktig retning mot mer effektivitet og mer transport. Alternativet er at vi går glipp av store ressurser. Derfor bør alle prosjekter som kan øke effektiviteten innen transport tas godt imot. Alt må prøves.

Lenke til kommentar

Tenker du på den på Las Vegas Convention Center? Dette er jo helt andre premisser enn å kjøre på vanlig vei, og er mer et Boring Company prosjekt enn et Teslaprosjekt. Men, det er naturligvis relevant for dem å bruke Tesla biler da dette er god PR. De kjører forøvrig i underkant av 60.

De kommer nok til å åpne for selvkjørende biler etter hvert.

Lenke til kommentar
uname -i skrev (På 21.9.2021 den 19.55):

Morsomme er at den samme fyren mener Tesla ligger milevis foran andre når det gjelder selvkjøring. Men i tunnellen i Las Vegas på to kilometer, én kjøreretning, null kryssende trafikk og kun Tesla.biler så har de egne lønnede sjåfører som kjører dette strekket i 40 km/t. Det er som man må le seg i hjel når man ser den kognitive dissonansen til fanboysa.

Det er på grunn av lokale lover og regler som ikke tillater dem å bruke Autopilot i disse tunellene. Fint om du følger litt med for en gangs skyld.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
hekomo skrev (4 timer siden):

Det er på grunn av lokale lover og regler som ikke tillater dem å bruke Autopilot i disse tunellene. Fint om du følger litt med for en gangs skyld.

Samtidig får feks Aptiv og Hyundai lov til å utvikle autonomi ved de samme områdene, mens Tesla fikk nei I egen tunnel? Høres jo troverdig ut. 😅

  • Liker 3
Lenke til kommentar
9 minutes ago, oophus said:

Samtidig får feks Aptiv og Hyundai lov til å utvikle autonomi ved de samme områdene, mens Tesla fikk nei I egen tunnel? Høres jo troverdig ut. 😅

Du tenker at feks en ulykke vil være like enkel å håndtere under jorden i en tunnel som på gateplan? Det er sikkert gode og gjennomtenkte grunner til at Tesla må benytte sjåfør i tunnelene. Når eller om de får FSD som blir godkjent av federale myndigheter så får sikkert Tesla kjøre autonomt i tunnelene. Enn så lenge er jo FSD kun i Beta, så ja det høres faktisk troverdig ut, selv om du forsøker å latterliggjøre innlegget så har han helt sikkert rett. Om du tviler så burde du kanskje forsøke å google før du slenger ut en kommentar?

Endret av bojangles
Lenke til kommentar
bojangles skrev (1 minutt siden):

Du tenker at feks en ulykke vil være like enkel å håndtere under jorden i en tunnel som på gateplan? Det er sikkert gode og gjennomtenkte grunner til at Tesla må benytte sjåfør i tunnelene. Når eller om de får FSD som blir godkjent av federale myndigheter så får sikkert Tesla kjøre autonomt i tunnelene. 

Nei, det er nettopp det. Tesla har ikke noen metode for å løse krav til å skifte "Fallback" om noe går galt. Ergo trenger de sjåfører. 

Feks måten Waymo løser sjåførtomme Robotaxier på ville vært noe Tesla ville måtte gjøre selv for å få noe slikt godkjent. Det hjelper ikke å løse selve kjøringen alene. FSD vil derfor kreve lokal Fallback i lang lang tid. Er jo derfor de til DMV sier at City Streets testingen ikke skal ut fra nivå 2 selvkjøring. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
0laf skrev (På 18.9.2021 den 21.48):

Hyperloop er per i dag, og i umiddelbar fremtid, helt urealistisk. Risikoen er for høy, og det er for mange tekniske utfordringer.

Dersom man faktisk ønsket å satse på raske forbindelser, så finnes det tog-teknologi som fungerer og er velprøvd.
Japan bygde sine første høyhastighetstog for en mannsalder siden, Tokaido Shinkansen bygget i 1964 har en generell hastighet på 320km/t, rekorden er vel 443 km/t.

Det jobbes med nye tognett med maglev som skal kunne klare hastigheter på 5-600 km/t i Japan, med noe slikt ville Oslo-Stockholm vært unnagjort på en snau time.

Som du riktig skriver, HHtog er mannsalder gammal teknologi. 

Både HH og hyperloop vil koste ENORME summer å bygge fra scratch. Er ikkje det bedre å investere i framtiden, enn utgående teknologi? Om regjeringen begynner å jobbe med å få på plass HHtog, vil det ta minst 5 år (kanskje 10?) før den greier full 300km/t. Då er det bedre å vente 10-15 år på hyperloop og få x3-x4 fart.

Lenke til kommentar
hekomo skrev (14 timer siden):

Det er på grunn av lokale lover og regler som ikke tillater dem å bruke Autopilot i disse tunellene. Fint om du følger litt med for en gangs skyld.

Jøss, finnes det virkelig noen som går på bløffen at det er myndighetenes godkjenning som står i veien for Teslas selvkjøring? Det at disse bilene ikke klarer å detektere en parkert semi-trailer eller forsøker å kjøre ned fotgjengere har absolutt ingen ting med saken å gjøre?

Den største verdien til Teslas FSD er kundelista. En oversikt over hvilke godtroende mennesker som er villig til å betale $10 000 for noe som enhver med to hjerneceller vet aldri vil bli realisert, må være en gullgruve for ethvert svindelselskap.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
On 9/18/2021 at 9:48 PM, 0laf said:

Hyperloop er per i dag, og i umiddelbar fremtid, helt urealistisk. Risikoen er for høy, og det er for mange tekniske utfordringer.

Dersom man faktisk ønsket å satse på raske forbindelser, så finnes det tog-teknologi som fungerer og er velprøvd.
Japan bygde sine første høyhastighetstog for en mannsalder siden, Tokaido Shinkansen bygget i 1964 har en generell hastighet på 320km/t, rekorden er vel 443 km/t.

Det jobbes med nye tognett med maglev som skal kunne klare hastigheter på 5-600 km/t i Japan, med noe slikt ville Oslo-Stockholm vært unnagjort på en snau time.

Og generelt sett er høyhastighetstog i Norge nesten en spøk i seg selv. De togene vi har kan ikke kjøre i hastighetene de skal på store deler av strekningene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...