Gå til innhold

De elektriske lastesyklene kommer for fullt: Skal erstatte biler i byene


Anbefalte innlegg

Herr Brun skrev (På 14.9.2021 den 11.30):

Det kan jeg bekrefte at det er. Mye deiligere enn å stå som sild i tønne med varm jakke på bussen, i alle fall. 

Må si jeg liker perfekt temperatur og en god podcast på øret i egen bil, gitt. Slipper å stå og sniffe andres dårlige ånde og svette.

Sitat

Ca. like langt som å ta t-bane og trikk. Hva som er raskest er avhengig av hvor langt unna kollektivstoppene du starter/slutter, men er du et stykke unna i en ende er elsykkel raskere. 

Ja, så enten må man fryse ræva av seg eller stå som sild i tønne og svette ræva av seg. Uansett bruker man lang tid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hekomo skrev (1 time siden):

Må si jeg liker perfekt temperatur og en god podcast på øret i egen bil, gitt. Slipper å stå og sniffe andres dårlige ånde og svette.

Ja, så enten må man fryse ræva av seg eller stå som sild i tønne og svette ræva av seg. Uansett bruker man lang tid.

Jepp. Sånn er det å bo i tettbygd strøk. Bil mellom Groruddalen og Grünerløkka er ikke bærekraftig. Så enten må vi redusere plassbehovet og ressursbruken knyttet til individuell transport, eller så må vi folk over på kollektiv. 

Lenke til kommentar
Herr Brun skrev (31 minutter siden):

Jepp. Sånn er det å bo i tettbygd strøk. Bil mellom Groruddalen og Grünerløkka er ikke bærekraftig. Så enten må vi redusere plassbehovet og ressursbruken knyttet til individuell transport, eller så må vi folk over på kollektiv. 

Store byer i India og Asia viser jo egentlig hva som trengs. Sykler er ekstremt effektive med at man slipper kødannelser, og volumet for å frakte 1 person er mikroskopisk på en sykkel vs i en bil. Det man burde fokusere på er infrastruktur for syklister som også vil inkludere el-kjøretøy i alle ulike varianter. Så kjapt man inkluderer mindre el-kjøretøy og gjør dem faktisk attraktive ved å slippe opp litt regler rundt dem, så vil man jo få både sykler med og uten tak, og til og med varme. 

Enkelte folk driter i at de må kle på seg ei regnjakke for å sykle i regn. De bruker pendlingen for å opprettholde helsen i en hektisk hverdag. Andre folk ser ikke for seg å kjøpe noe slikt hvis det ikke inkluderer litt luksus. Så man må få åpnet regelverket til å gi alternativer. Når man introduserer bedre infrastruktur, så får man jo fjernet dem fra gående uansett, så det er og burde være greit å f.eks øke hastigheter og ulike former for kjøretøy for 1 og 2 personer. 

image.png.f924f1be7aaa3f07e11a1bb5a3d16825.png

Om vi på død og liv må definere elsykler mellom en "sykkel", og "moped", så er det på tide å inkludere et mellomledd mellom disse to, slik at utvikling kan få lov til å nå markedet her i Norge. Om vær og vind er kjipt her i Norge, så la et norsk firma få lov til å designe noe de selv mener er optimalt for landet vårt, og la dem få lov til å selge det inn hit uten at det blir bremset av slikt tøys som dette: 

image.png.b6071c17cb2ead620d5939e8e0538adb.png

Slike føringer setter begrensninger for produkter som ellers ville vært valgt over bilene. 

Lenke til kommentar
On 9/13/2021 at 2:55 AM, Lynxman said:

Ingen elsykler er begrenset til 250 W, så det er null problem å holde 25 km/t uten å bli svett på vanlig elsykkel.

Å sykle i 25 km/t på flatmark med en 22 kg oppreist bysykkel og 80 kg syklist krever rundt 190 W. Min cyclocross-elsykkel går meget lett i 25 km/t, sikkert rundt 130 W ytelse da. En elsykkel med 250 W nominell motor har gjerne fra 500-1400 W makseffekt avhengig av motormodell i bratte bakker. Min 250 W sykkel holder 20 km/t med meget lett innsats fra meg opp 7-8% bakker, og den har bare rundt 550 W elektrisk effekt på maks. Da jeg veide 65 kg holdt den 25 km/t som ingenting opp. Stigninger målt med barometer og GPS.

En 100 kg lastesykkel pluss 80 kg syklist i oppreist "damesykkelstilling" vil trenge ca 1100 W for å holde 25 km/t opp en 7% stigning. Å sykle i 25 km/t på flatmark vil kreve ca 220 W.

Men så er ikke alle folk like hverken på vekt, helse eller evne :) Noen blir svette bare de spinner pedaler uten belastning selv om de er i god form.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
11 hours ago, oophus said:

Store byer i India og Asia viser jo egentlig hva som trengs. Sykler er ekstremt effektive med at man slipper kødannelser, og volumet for å frakte 1 person er mikroskopisk på en sykkel vs i en bil. Det man burde fokusere på er infrastruktur for syklister som også vil inkludere el-kjøretøy i alle ulike varianter. Så kjapt man inkluderer mindre el-kjøretøy og gjør dem faktisk attraktive ved å slippe opp litt regler rundt dem, så vil man jo få både sykler med og uten tak, og til og med varme. 

Enkelte folk driter i at de må kle på seg ei regnjakke for å sykle i regn. De bruker pendlingen for å opprettholde helsen i en hektisk hverdag. Andre folk ser ikke for seg å kjøpe noe slikt hvis det ikke inkluderer litt luksus. Så man må få åpnet regelverket til å gi alternativer. Når man introduserer bedre infrastruktur, så får man jo fjernet dem fra gående uansett, så det er og burde være greit å f.eks øke hastigheter og ulike former for kjøretøy for 1 og 2 personer. 

image.png.f924f1be7aaa3f07e11a1bb5a3d16825.png

Om vi på død og liv må definere elsykler mellom en "sykkel", og "moped", så er det på tide å inkludere et mellomledd mellom disse to, slik at utvikling kan få lov til å nå markedet her i Norge. Om vær og vind er kjipt her i Norge, så la et norsk firma få lov til å designe noe de selv mener er optimalt for landet vårt, og la dem få lov til å selge det inn hit uten at det blir bremset av slikt tøys som dette: 

image.png.b6071c17cb2ead620d5939e8e0538adb.png

Slike føringer setter begrensninger for produkter som ellers ville vært valgt over bilene. 

Helt enig. Inntil det blir billig nok med gyrostabilisering av 2 hjulskjøretøy, så må man ha 4 hjul. Og fortsatt klassifisere det som sykkel. Og greit at man setter en begrensning på hastighet til 20km/t men droppe alt det andre tullet. 

For min del kunne jeg godtatt noe Renault Twizy aktig som personlig transport, men ikke villig til å gå noe særlig under det i sikkerhet/comfort. 

8AAAD8E5-CD56-4912-BB52-30F7EF5FE75B.jpeg.b4d22a8b330855992a9fc0000c3a21a9.jpeg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg bor et ganske værutsatt sted og fullstendig omsluttende værbeskyttelse er et absolutt minimumskrav for helårsbruk. I tillegg bør det selvsagt være avdugging på frontrute, sideruter og speil og alt det påkrevde av lys. Så jeg kommer fort opp i Twitzy som minimumskrav jeg også. Til helårs småkjøring.

Spørsmålet for min del blir om det er verdt å ha en slik doning i tillegg til en skikkelig bil som kan brukes sommer og vinter + ferier. Hittil har jeg i hvert fall ikke tatt med råd til det.

Om sommeren når det er fint vær så trenger jeg ikke værbeskyttelsen så da kan jeg nøye meg med sykkel. Hittil har det vært en muskeldrevet variant siden jeg synes de batteridrevne er for dyre i forhold til antall bruksdager i året. Bruksdagene er ikke bare begrenset av været, men også tidsbruk og behov for handleposer og passasjerseter. I mitt tilfelle ville en elsykkel blitt brukt ca 10-20 ganger i året. Koster elsykkelen 10-20 000 kr så blir det altså dyre sykkelturer, selv om sykkelen varer noen år. Det kan på ingen måte konkurrere på pris mot å kjøre elbilen disse sommerdagene. Eller komfort for den del.

En Twitzy kunne jeg sikkert brukt 100-150 dager i året, men det blir jo selvsagt en ekstra utgiftspost, ekstra plasskrevende og ekstra snømåking. Derfor har mitt valg falt på skikkelig elbil + sykkel uten å supplere med mellomløsninger.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...