Gå til innhold

Intel 12 serie Alder Lake cpu


Nizzen

Anbefalte innlegg

torfinns skrev (7 minutter siden):

I spill holdt brikkene (les 12900k og 12600k) seg til base på hhv ~125w og under base på ~75w

Så mitt mål er å få spillytelse på høyde med eller bedre enn 59xx med mindre strømforbruk, mange spennende tester å sjekke opp enda :)

Men med den nye arkitekturen er det tydeligvis flere faktorer som spiller inn og mange av testene på spesielt spill er ikke entydige. Både i forhold til FPS og i forhold til strømforbruk.  Mye god tech-youtube å sette seg inn i hvis man vil, tror helgen blir fin :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil anta at Core i7-12700K legger seg i underkant av 200W, og da er det jo håp for grei kjøling selv med Noctua NH-D15S som fortsatt ligger og råtner i skapet mitt, siden en ekstra kabinettvifte ga min trofaste Corsair A50 et forlenget liv.

Men siden skjermkort er ekstremt overpriset så har vel våde Raptor Lake, Zen3+ og Zen4  kommet før man får tak i et skjermkort som faktisk er verdt 7-8 000,- kr.

Blir vel med drømmene og et fortsatt liv med Core i7-8700k, 2x8Gb DDR4@3000 og mitt fantastiske GTX1080 (som selvsagt ble kjøpt mens den forrige kryptoboomen var all-time-high)...

 

Lenke til kommentar

Disse prosessorene bruker ikke mye strøm i spill, igorslab testet strømforbruket per spill:

https://www.igorslab.de/en/intel-core-i9-12900kf-core-i7-12700k-and-core-i5-12600k-review-gaming-in-really-fast-and-really-frugal-part-1/3/

Legg merke til at 12900K ligger godt under 5950X, og oftest rundt 5800X. Og sjelden over 100W, med andre ord bør det ikke være vanskelig å kjøle dem ned.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du kan velge  bli bedre på timing. Ingen overpris. Materialekost, driftsutgifter, fraktkostnader og etterspørsel er opp.

I andre bransjer har man varer som kostet 10 kr, men fraktkostnadene har økt med 20 kr per enhet og produksjonskostnadene har øk. I tillegg kommer inflasjonsjustering. Da må varen enten øke til 50 kr ut mot kunde eller fases ut.

Hvis det var overpris hadde butikk- og lagerhyller vært overfylt, men det er nesten tomt. Det du gjør blir som å klage på været i stedet for å kle seg etter forholdene. Har du tenkt over hvor mange mennesker som er involvert fra råvarene utvinnes, komponenter produsert, fraktet og satt sammen for så at et kort produseres i Taiwan til det kommer til nærmeste post i butikk? Mange av de involverte har lav lønn, så prisen på kort er alt for lav.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
13 minutes ago, N o r e n g said:

Disse prosessorene bruker ikke mye strøm i spill, igorslab testet strømforbruket per spill:

https://www.igorslab.de/en/intel-core-i9-12900kf-core-i7-12700k-and-core-i5-12600k-review-gaming-in-really-fast-and-really-frugal-part-1/3/

Legg merke til at 12900K ligger godt under 5950X, og oftest rundt 5800X. Og sjelden over 100W, med andre ord bør det ikke være vanskelig å kjøle dem ned.

Jeg savner test av spill, encoder og kjøring av komplekse scener samtidig. Hvor mye dropper ytelse og hvor mye ørker latency samt forverring av 1%low.

Lenke til kommentar
chrisf skrev (2 minutter siden):

Hvordan får man rabatten? 

Hos Komplett kjøper man ett av de utvalgte hovedkortene med en Alder Lake Cpu da trekkes rabatten fra i kassen , hos Netonnet kjøper man cpu og hovedkort og får tilbakebetalt av asus, det samme gjelder for Proshop, Power er også med på kampanje men de har ingenting i sotimentet sitt.

Endret av Dragonlove
Lenke til kommentar
Just now, Dragonlove said:

Hos Komplett kjøper man ett av de utvalgte hovedkortene med en Alder Lake Cpu, hos Netonnet kjøper man cpu og hovedkort og får tilbakebetalt av asus, det samme gjelder for Proshop, Power er også med på kampanje men de har ingenting i sotimentet sitt.

Må man kjøpe begge produktene samtidig eller er det nok at de begge er kjøpt fra samme sted?

Lenke til kommentar
chrisf skrev (1 minutt siden):

Må man kjøpe begge produktene samtidig eller er det nok at de begge er kjøpt fra samme sted?

Det må du nesten høre med de aktuelle butikkene om, med Asus kampanjen skulle man nesten tro at så lenge begge produkter var kjøpt innenfor kampanje perioden så er det greitt, uten at jeg kan garantere det 100%

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvilken butikk? Du kjøper kvalifiser maskinvare i løpet av gyldig periode. Så fyller du ut skjema i løpet av gyldig periode. Så venter du.

Jeg har ventet i måneder på sommercashback på skjerm. Ingen penger kommet til tross for bekreftet ok. Spør du meg er det mere bry enn nytte.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
BadCat skrev (Akkurat nå):

Hvilken butikk? Du kjøper kvalifiser maskinvare i løpet av gyldigperiode. Så fyller du ut skjema i løpet av gyldig periode. Så venter du.

Jeg har ventet i måneder på sommercashback på skjerm. Ingen penger kommet til tross for bekreftet ok. Spør du meg er det mere bry enn nytte.

Da er det nok greiest å kjøpe av Komplett om man ikke er kresen på Cpu og/eller hovedkort.

Lenke til kommentar
9 minutes ago, Carillo said:

Urovekkende mange som har hovedfokus på strømforbruk her inne. Er ikke det mye bedre å gå for en Nintendo da ? 

Sett opp to kraftige maskiner på et kontor og fem skjermer, samt studiolys, så finner du raskt ut at 100W fra eller til spiller en stor rolle. Det er AC i bygget men det er ikke dimensjonert for at hvert rom skal ha 2000W i utstyr.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
BadCat skrev (16 minutter siden):

Sett opp to kraftige maskiner på et kontor og fem skjermer, samt studiolys, så finner du raskt ut at 100W fra eller til spiller en stor rolle. Det er AC i bygget men det er ikke dimensjonert for at hvert rom skal ha 2000W i utstyr.

Dummeste jeg har hørt 😂

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...