Gå til innhold

Får støtte til å utvikle lønnsomme løsninger for havvind – og tilknytning til strømnettet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja da gjør man andre ting. Eller mener du at siden det av og til er vindstille et sted så er det ikke noe vits å suplementere med vindkraft i det hele tatt, med resultat av enda større problemer med energi (samt reduserte inntekter via salg) i fremtiden?

Vind er bare en av mange kilder til energi, som i fremtiden skal utgjøre den totale energimiksen. Det blåser alltid et sted, sol et annet, et og annet kjernekraftverk som går, bølger på sjøen, vann gjennom rør, fjernvarme fra energibrønner osv. osv. Norge trenger ny energi og vi trenger nye næringer. Om vi kun ser utfordringene og låser oss fast i problematikker som er gjeldende for dagen i dag, ja da har vi store problemer i fremtiden. Ting går fremover og vi må faktisk tørre å gjøre en innsats om vi skal skape næringer som er bærekraftige etter oljen (å vente på det uungåelig er som å kjøre bil uten forsikring, det er idiotisk).

Endret av The Very End
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Helt enig med deg i at tobisfisket er er massivt problem, men det bør først og fremst reguleres med kvoter. For min del hadde jeg gjerne sett en langt strengere politikk når det gjelder ymse fiske med bunntrål og minstemål på flyndrefisker.

Du har også rett i at vi har hatt mindre fisk uten platformene. Det skyldes både "reveffekt" og organisk avfall. Vindmøller vil gi en stor "reveffekt", men det vil de også gjøre på dypere vann.

 

Lenke til kommentar

Det slår meg at dette prosjektet handler om det samme som Ørsted nødvendigvis har holdt på med en god stund nå. Statoil byttet navn til Equinor for flere år siden, men jeg tror ikke DONG byttet navn til Ørsted før de faktisk begynte med fornybar-satsingen.

Jeg håper fornybar-satsingen til Equinor overføres til Statkraft jo før jo heller. Etter de resultatene Statoil/Equinor har å vise til i internasjonale operasjoner, så er det grunn til å bekymre seg når de samme lederne byr over Ørsted på lisensauksjoner for havvindutbygginger ute i den store verden. Kontantstrømmen fra olje/gass-salg kan havne på ville veier om pengene disponeres internt i Equinors regnskaper.

Endret av NERVI
Lenke til kommentar
hoj skrev (13 timer siden):

" disse vindmølleparkene unna fiskebankene"

Det er nettopp der de må konstruktueres for å holde fiskebåtene unna, det er de som fisker opp tobisen.

Vi hadde sikkert hatt mindre fisk i Nordsjøen uten oljeplattformer.

Jo, jeg tror det er helt rett! Kabler og kjettinger/ankre gjør helt sikkert ingen særlig skade i forhold til bunntrålerne. Tvert imot så kan det bli et fristed for tobis, reker m.m. og beiteland for villaks, i stedet for at tobis ender opp som kosttilskudd for oppdrettslaks og i helsekostbutikker.

Endret av NERVI
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...