Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Detaljstyrte naboer


Anbefalte innlegg

Kajac skrev (28 minutter siden):

Jeg kan si med sikkerhet at jeg er glad jeg ikke har deg som nabo. Ikke at jeg verken fester eller bråker, men det høres ut som du ser etter ting å ta folk på.

Jeg tenkte akkurat det samme. Virtuell high fice for å ha sluppet unna. 

 

GJESTESVAR skrev (20 minutter siden):

Jada, det er nettopp fordi man er uten etter å finne ting til ta halve nabolaget på man blir valgt som nestleder i nabolagets velforening. 

Du ble valgt fordi ingen andre gadd å gjøre jobben. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
ilpostino skrev (4 minutter siden):

Jeg tenkte akkurat det samme. Virtuell high fice for å ha sluppet unna. 

Vel, alle som har problemer med naboer som faktisk forholder seg til norsk lov og ikke "jeg ønsker i øyeblikket og mine ønsker er da viktigee enn norsk lov" trives nok lite med naboer som meg. Det er imidlertid et faktum at ikke hele Norge består av folk som ikke lar egne lyster komme foran norsk lov, og TS later til å måtte forholde seg til en uten å kunne gi noen "virtual high five" for å ha sluppet unna. Det samme må folk i nabolaget her dersom nye flytter inn, for her er nok holdningen at rett og ryddig opptreden i forhold til sine naboer gir beste forhold over tid. 

ilpostino skrev (10 minutter siden):

Du ble valgt fordi ingen andre gadd å gjøre jobben. 

Morsomt med alle som "vet" uten å sette seg nærmere inn i saken, men defintivt ikke. Det var tolv kanditater på listen, alle med samme utgangspunkt: Jeg ber ikke om vervet og har ikke tenkt å drive noen valgkamp for det, men jeg tar det og gjør min plikt best mulig dersom jeg blir valgt. Styret består til info av tre personer, ikke tolv. 

Lenke til kommentar
GJESTESVAR skrev (33 minutter siden):

Jada, det er nettopp fordi man er uten etter å finne ting til ta halve nabolaget på man blir valgt som nestleder i nabolagets velforening. 

Det er dessverre sånne folk som ofte havner i slike posisjoner. De som har behov for å utøve makt ovenfor andre tiltrekkes slike stillinger. Og du fremstår definitivt som en slik person.

 

GJESTESVAR skrev (33 minutter siden):

Du glemte for øvrig å svare på et par spørsmål jeg stilte deg i forrige innlegg! Ble de for kompliserte? 

Igjen, dette sier mye om deg som person når du kommer med denne typen kommentarer. Og nei, de ble ikke for kompliserte. Jeg valgte å ikke svare, da jeg føler jeg bare ville gjentatt meg selv. Men siden du etterlyser svar skal du få det også.

 

GJESTESVAR skrev (48 minutter siden):

foretatt meg noe i forhold til søndagsplenklipping hos en nabo med holdnigner som dem du flagger - og jeg opplevde rimelig kontant reaksjon fra politiet. Det samme ville jeg nok gjort i boligområdet der vi bor i dag, men her har vi presis INGEN ganger i løpet av >10 år opplevd en nabo som har syslet med slikt, slik at din påstand "et hvilket som helst  ...boligfelt en sommersøndag og du vil garantert høre minst et par gressklippere" er tegn på lavt kjennskap til saken utover eget nabolag! 

 

Jeg har bodd mange forskjellige steder i og rundt Bergen, både i blokk, hus, rekkehus og kjellerleilighet. Og på samtlige steder har det vært folk som har klippet plenen eller bruk andre motoriserte hageredskaper på søndager uten at noen løftet et øyebryn. Det er, alle steder jeg har bodd, helt normalt. Men det er jo bra det ikke skjer der du bor nå, spesielt siden du er villig til å (mis)bruke politiressurser på å få dem til å slutte. Jeg for min del kunne aldri tenke meg å være så selvsentrert at jeg hadde ringt politiet om noen klippet plenen en søndag, så lenge det skjer på dagtid. 

 

GJESTESVAR skrev (48 minutter siden):

Kajac, hvorfor er det "mangel på hjernemasse" og "rimelig trangsynt nabo" hos den som forholder seg til politivedtektene , men (åpenbart ikke) dette - og i tillegg frekkhet som flatlus - hos den som IKKE forholder seg til dem, altså blåser langt i å forholder seg til noe så likegyldig som norsk lov dersom dette i øyeblikket passer ens eget kram og ens egen synsing best? 

 

Dette har jeg i praksis svart på i forrige innlegg, men vi får ta det på nytt. I Norge har vi mange politivedtekter som man bryter hver bidige dag. Du bryter nok mange av dem selv uten at du er klar over det. Man har for eksempel ikke lov å krysse gaten på rød mann. Ringer du politiet når du ser noen gjøre det? Ringer du politiet hvis du kommer over noen som pisser i skogen? Det er noe som heter å vise skjønn. Det er noe du bør lære deg. I korte trekk går det ut på at man kan se igjennom fingrene når det gjelder småting fremfor å skape et spetakkel rundt absolutt alt, bare fordi du kan. Men enkelte mennesker har jo veldig stort markeringsbehov, da.

 

GJESTESVAR skrev (48 minutter siden):

TS har altså ikke gjort noe som er over streken ved å ignorere den lokale politiinstruks og dermed blåse langt i norsk lov fordi dette passet TS der og da? Kan du avkrefte at dette faktisk er din mening og at jeg ikke ahr misforstått deg? 

Avkrefte? Mener du bekrefte? Du har forstått meg helt korrekt. Én fest som gir seg kl 24 er helt innenfor det man må forvente i et boligområde, selv om det teknisk sett bryter en forskrift. Vi snakker tross alt om et enkelt tilfelle her, hvor naboene hadde så stort markeringsbehov at de ikke bare klaget på festen dagen etter, men i tillegg ba dem slutte å bruke varmepumpen etter klokken 20 og ikke gå med bosset etter 21.

Endret av Kajac
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Kanskje jeg kan inngå en kompromiss med naboene. Jeg har vanligvis forferdelig vondt i hodet dagen etter en fest og tåler minimelt av lyder, ikke lyden av søppeldunken engang. Kanskje jeg kan be naboene være veldig stille fram til kl 16 om ettermiddagen, helst hele dagen? Mot at jeg ikke triller søppeldunken etter kl 21 om kvelden?

Lenke til kommentar
ITtraktor skrev (33 minutter siden):

Jo, som fotgjenger har man lov til det. 

Interessant. Ser at Norge er eneste landet i europa hvor kryssing av gaten på rød man ikke er straffbart. Men ser det har vært diskutert om det skal bli straffbart. Og det burde jo nesten være det, siden det er straffbart å kjøre/sykle på rødt lys.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...