Gå til innhold

Hvorfor er det så lav takhøyde for islamkritikk?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
frohmage skrev (2 minutter siden):

Har du en kilde på det? Jeg tror de aller fleste her er tilhengere av religions- og ytringsfrihet. Hvor mange er motstandere av pastafarianerne i Norge?

Bare fordi man aksepterer religions og ytringsfrihet betyr ikke det at man ikke synes en religion er ekkel eller står for forkastelige verdier. Veldig mange i Norge synes ikke noe særlig positivt om islam.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
PerBertil skrev (17 minutter siden):

Jeg sikter til alle mennesker som føler seg mer hjemme andre steder. Trives man ikke her er det da bare å flytte. Men ja en del muslimer i Norge som liker islamske land og sharia bedre enn norske lover og levesett bør gjerne flytte tilbake til hjemland/opprinnelsesland. ER man en blitzer som hater vesten og digger islam er det bare å emigrere til Palestina eller noe.

Å anbefale folk å flytte er et slags nederlag i en diskusjon. Man kan «løse» enhver uenighet med at de andre bare må flytte. Det er ikke en god løsning. Det er bedre å komme til en enighet om hvordan man skal sameksistere.

-k

  • Liker 3
Lenke til kommentar
frohmage skrev (8 minutter siden):

Har du en kilde på det? Jeg tror de aller fleste her er tilhengere av religions- og ytringsfrihet. Hvor mange er motstandere av pastafarianerne i Norge?

«I underkant av halvparten av den norske befolkningen er skeptiske til personer med muslimsk tro. Det viser den landsdekkende undersøkelsen Integreringsbarometeret 2020. 

Tallet har vært stabilt de siste 15 årene.»

https://www.aftenposten.no/norge/i/qLjOzO/ny-undersoekelse-dette-gjoer-nordmenn-skeptiske-til-islam

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (1 minutt siden):

«I underkant av halvparten av den norske befolkningen er skeptiske til personer med muslimsk tro. Det viser den landsdekkende undersøkelsen Integreringsbarometeret 2020. 

Tallet har vært stabilt de siste 15 årene.»

https://www.aftenposten.no/norge/i/qLjOzO/ny-undersoekelse-dette-gjoer-nordmenn-skeptiske-til-islam

Over 52% av nordmenn mener islamske verdier er uforenlige med norske verdier. Det er ikke en majoritet da som er positive til islam. Tilhengerne av islam i Norge utgjør nok omlag 300 000, kanskje litt flere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
frohmage skrev (Akkurat nå):

Neida, du kan synes hva du vil, men ikke diskriminere folk på grunnlag av deres tro.

Jeg diskriminerer ingen. Men ens religiøse tro er helt frivillig og selvvalgt. Forfekter man grusomme ideer under dekke av religion så skal man selvsagt tåle krass kritikk. Man skal heller ikke forvente at samfunnet tilpasser arbeidsplassen etter religionen din og skrike rasisme når folk sier at man ikke får særkrav på arbeidsplassen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
PerBertil skrev (36 minutter siden):

Jeg diskriminerer ingen. Men ens religiøse tro er helt frivillig og selvvalgt. Forfekter man grusomme ideer under dekke av religion så skal man selvsagt tåle krass kritikk. Man skal heller ikke forvente at samfunnet tilpasser arbeidsplassen etter religionen din og skrike rasisme når folk sier at man ikke får særkrav på arbeidsplassen.

En god arbeidsgiver bør etterkomme «rimelige» ønsker fra de ansatte. Hva som er rimelig er selvsagt subjektivt.

Hvis du er en kunnskapsarbeider med fleksible arbeidsforhold så finner jeg det rimelig at du får sette deg i en rolig krok og be til guden din 5 ganger om dagen.

Hvis bedriften har julebord så er det rimelig at man serverer alkoholfri og svinefri alternativ.

Hvis man jobber i Gilde så finner jeg det urimelig at man nekter å røre svineprodukter.

Dette _kan_ være et spørsmål om rasisme men siden jeg gjerne vil tro det beste om folk så velger jeg å tro at det er rigiditet, stivbenthet, latskap eller ignoranse. Alle gode grunner til å bytte arbeidsgiver, man vil gjerne ha en som prøver å finne løsninger heller enn å finne problemer.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar
PerBertil skrev (9 minutter siden):

Jeg diskriminerer ingen. 

Det du uttrykker er det vi kaller «bigotry». Hvis du påstår at Islam er bare ondskap så tåler du ikke troende muslimer.  Faktumet at det finnes troende muslimer som trives bra i vestlige samfunn og bidrar stort aksepterer du ikke.  Du prøver å unngå rasist stempelet med å si at du kritiserer bare Islam, men det er umulig å fordømme en ideologi uten å fordømme  de som støtter ideologien. Det er ikke mulig for deg å si at du ikke diskriminerer

Det ville bli greit å diskriminere mot troende muslimer hvis alle troende muslimer var helt like i hva de mente Islam er og hvordan muslime burde oppfører seg, men slik er det ikke.  De som ikke skiller mellom muslimer som tror X og muslimer som tror Y kaller man «bigots»

  • Liker 2
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (21 minutter siden):

Faktumet at det finnes troende muslimer som trives bra i vestlige samfunn og bidrar stort aksepterer du ikke.  Du prøver å unngå rasist stempelet med å si at du kritiserer bare Islam, men det er umulig å fordømme en ideologi uten å fordømme  de som støtter ideologien. Det er ikke mulig for deg å si at du ikke diskriminerer

Hvor troende er disse du snakker om? Jeg tviler på det finnes noen wahhabier som trives bra i vesten og som bidrar.

Selvsagt kritiserer man også mennesker når man kritiserer ideer. Kritiserer jeg ting med kristendommen som jeg mener er dårlig kritiserer jeg da selvsagt mennesker som følger det også. Selvfølgelig gjør man det?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
PerBertil skrev (4 minutter siden):

Hvor troende er disse du snakker om? Jeg tviler på det finnes noen wahhabier som trives bra i vesten og som bidrar.

Selvsagt kritiserer man også mennesker når man kritiserer ideer. Kritiserer jeg ting med kristendommen som jeg mener er dårlig kritiserer jeg da selvsagt mennesker som følger det også. Selvfølgelig gjør man det?

Da kan du ikke si at du ikke diskriminerer mot troende muslimer, særlig når du ikke skiller mellom de mange slags troende Muslimer med forskjellige syn på hva Islam er 

Bigotry er det samme som rasisme, bare med forskjellige grunnlag, men like ondt 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (1 time siden):

Du prøver å unngå rasist stempelet med å si at du kritiserer bare Islam, men det er umulig å fordømme en ideologi uten å fordømme  de som støtter ideologien.

Sier du at alle som fordømmer en ideologi er rasister?

Jeg håper da virkelig at jeg kan fordømme en ideologi uten at nødvendigvis må fordømme alle som støtter den. Jeg er dypt uenig med partiet Rødts program, men jeg har stor respekt for jobben Bjørnar Moxnes gjør med å fronte det programmet, og jeg føler ikke noe «hat» mot dem som gir partiet sin stemme.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
10 hours ago, Snikpellik said:

Nei, det er ikke vanlig å betegne diskriminering av kulturmajoriteter for rasisme.

Det er mer vanlig å betegne diskriminering av minoriteter for rasisme, og når det kommer til diskriminering av muslimer er det ofte mest det en kaller kulturrasisme som er mest treffende.

I det man nå kaller klassisk rasisme har man det som kun innbefatter konseptet om forskjellige "raser", men det er nok ganske lenge siden man la kun raseteorier til grunn i rasisme-begrepet, da skal man tilbake til før andre verdenskrig.

https://snl.no/rasisme

 

Vi har vel ikke så mange kristne igjen i Norge i dag så slik sett så er vel de en minoritet også nå?

Lenke til kommentar
PerBertil skrev (29 minutter siden):

Så fasiten er altså at man skal synes islam er fortreffelig? Ellers er man ond eller?

En bigot ser ikke nyansene og fordømmer hele gruppen. En som ikke er en bigot ser nyansene og bare kritiserer de som tror X men ikke de som tilhører gruppen som ikke tror X, ellers diskriminerer man uskyldige folk som ikke fortjener det.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (Akkurat nå):

En bigot ser ikke nyansene og fordømmer hele gruppen. En som ikke er en bigot ser nyansene og bare kritiserer de som tror X men ikke de som tilhører gruppen som ikke tror X, ellers diskriminerer man uskyldige folk som ikke fortjener det.  

Jaja, her kommer hersketeknikker. rasisme, "bigotry" osv. jadajadajada jada.......... Dette illustrerer vel godt hva jeg sa i åpningsinnlegget.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
PerBertil skrev (3 minutter siden):

Hvis rasisme kun gjelder mot minoriteter, så var ikke Apartheid-styret i Sør-Afrika rasisme.

Det gjelder makthaverne, som er oftest majoriteten men ikke alltid.  Det var ofte mer slaver enn slaveiere på bondegårdene men det var slaveierne som undertrykket slavene, ikke omvendt 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...