Gå til innhold

Hvorfor er det så lav takhøyde for islamkritikk?


Anbefalte innlegg

jjkoggan skrev (3 minutter siden):

Det gjelder makthaverne, som er oftest majoriteten men ikke alltid.  Det var ofte mer slaver enn slaveiere på bondegårdene men det var slaveierne som undertrykket slavene, ikke omvendt 

Makthaverne i Sør-Afrika var en del av en minoritet. Ergo etter enkeltes definisjon var segregeringen av svarte og hvite ikke rasisme.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
8 hours ago, knutinh said:

Jeg er for ung til å ha fått med meg mye av oppgjøret med kristendommen personlig. Men hva med:

»Den tiende landeplage var et mørke, som bredte sig over hele Europa og Amerika, og det har varet i 1900 år.

Og det kan være nok.»

av Arnulf Øverland (om kristendommen) i 1933

Var det stygt sagt? Stigmatiserende?

Det var blasfemisk i følge anklagerne da han ble tiltalt for foredraget, og frikjennelsen var en viktig seier for ytringsfriheten. Jeg vet ikke hvor stigmatiserende var da kritikken først og fremst var rettet mot den maktposisjonen kirken hadde i samfunnet. På den tiden var nok også de fleste "kristne", så det er nok like riktig å kalle det samfunnskritikk.

Nå som kristendommen ikke har den samme posisjonen og kristen tro defineres mer som en personlig ting har forholdene endret seg, og behovet for slik kritikk er ikke det samme ei heller ønskelig. 

Øverlands kritikk er også treffende fordi han kjenner godt til det han snakker om. Det er sånn det blir god kritikk av. Omtrent slik Zineb El Rahzoui gjør mot islam.

  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

I boka "Papillon" kan man lese om hvordan det gikk da 1 mill soldater fra de gamle franske koloniene skulle integreres i samfunnet. Til slutt lignet det krig (litt som i dag) og man fikk til slutt f eks 10 år straffarbeid for en dom for sykkeltyveri. I dag skal det igjen integreres folk fra koloniene, men nå er det ikke soldater..... Vi i Norge forstår ikke situasjonen i Frankrike der nå fins 1200 områder over hele landet som regnes som "no-go soner". Sverige har bare ca 40.... I Norge har vi ingen. Det eneste som får stå i fred i sonene er moskeene.....

Lenke til kommentar
Dart skrev (8 minutter siden):

I boka "Papillon" kan man lese om hvordan det gikk da 1 mill soldater fra de gamle franske koloniene skulle integreres i samfunnet. Til slutt lignet det krig (litt som i dag) og man fikk til slutt f eks 10 år straffarbeid for en dom for sykkeltyveri. I dag skal det igjen integreres folk fra koloniene, men nå er det ikke soldater..... Vi i Norge forstår ikke situasjonen i Frankrike der nå fins 1200 områder over hele landet som regnes som "no-go soner". 

Står det også i Papillon om franskmennenes framferd i sine tidligere kolonier? De drepte millioner av muslimer for å overta og beholde makta der, men muslimene er selvsagt uansett "de slemme", sant?

Endret av Aiven
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Aiven skrev (5 minutter siden):

Det er litt dumt å bruke masse tid og energi på å gå rundt og hate det ukjente. Har du forsøkt å diskutere islam med muslimer?

Ja, det har jeg. Man hører aldri muslimer si noe kritisk om islam eller profeten Muhammad på generell basis. Det er kun et fåtall som åpent forteller om ulemper med islam. De fleste setter seg til motverge og forsvarer med nebb og klør profeten mot alle anklager. Det ser du gå igjen i debatter mellom muslimer og ateister, islamkritikere osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
16 minutes ago, Dart said:

I boka "Papillon" kan man lese om hvordan det gikk da 1 mill soldater fra de gamle franske koloniene skulle integreres i samfunnet. Til slutt lignet det krig (litt som i dag) og man fikk til slutt f eks 10 år straffarbeid for en dom for sykkeltyveri. I dag skal det igjen integreres folk fra koloniene, men nå er det ikke soldater..... Vi i Norge forstår ikke situasjonen i Frankrike der nå fins 1200 områder over hele landet som regnes som "no-go soner". Sverige har bare ca 40.... I Norge har vi ingen. Det eneste som får stå i fred i sonene er moskeene.....

Dette høres litt merkelig ut, hvilke kolonier er det snakk om? Boken omhandler perioden 1931-1945, og Frankrike hadde koloniene sine lenge etter dette. (https://en.wikipedia.org/wiki/Papillon_(book))

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
PerBertil skrev (38 minutter siden):

Makthaverne i Sør-Afrika var en del av en minoritet. Ergo etter enkeltes definisjon var segregeringen av svarte og hvite ikke rasisme.

Etnisk minoriteten i Sør Afrika (hvite) hadde mest makten.  Jeg er sikkert vedkommende er enig at det er makten som teller mest, ellers er det umulig å undertrykke uten makten til å utføre det. 
 

Fokuset på rasismen blant de uten makten til å etablere normene/lovene i samfunn er noe rasister liker å gjøre

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (2 minutter siden):

Etnisk minoriteten i Sør Afrika (hvite) hadde mest makten.  Jeg er sikkert vedkommende er enig at det er makten som teller mest, ellers er det umulig å undertrykke uten makten til å utføre det. 
 

Fokuset på rasismen blant de uten makten til å etablere normene/lovene i samfunn er noe rasister liker å gjøre

Ting trenger ikke håndheves av makthavere for at noe skulle være rasisme.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Feynman skrev (28 minutter siden):

Dette høres litt merkelig ut, hvilke kolonier er det snakk om? Boken omhandler perioden 1931-1945, og Frankrike hadde koloniene sine lenge etter dette. (https://en.wikipedia.org/wiki/Papillon_(book))

Det var det jeg leste i kritikken av boka den gangen. Du finner sikkert ut av det 🙂 Jeg husker ikke alt. Si i fra når du finner noe. Lykke til.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg er ikke opptatt av hudfarge. Hvorfor er mine meningsmotstandere så opptatt av det?

Islam og katolisisme er de ideologiene jeg liker minst. Tilhengere og sympatisører, evt apologeter for disse er av alle farger. Hvorfor henge seg så mye opp i fargen på folk? Farger på hus, biler og trafikklys er greit. Kvinner maler seg og soler seg. Det er likegyldig.

Hvis alle katolikker var blå og muslimer grønne, så ville det vært fint, men slik er det ikke.

Den største drittsekken jeg har møtt er mest rosa. Er det noe jeg bør notere meg?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Feynman skrev (Akkurat nå):

Jeg tror du blander med en annen bok. Papillion er en historie som stort sett utspiller seg i på en fangeøy i Sør-Amerika.

Drit i boka. Jeg har lest den. Det jeg snakket om var kritikken av boka som beskrev forholdene i Frankrike da han fikk straffen.

Franske myndigheter var desperate, derfor de strenge straffene og de forferdelige soningsforholdene. Det er de i dag også. 

Jeg tok feil: Sverige har om lag 60 «no-go» soner. Da har det økt med 20 siden sist jeg torde å dra dit.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Feynman skrev (1 time siden):

Dette høres litt merkelig ut, hvilke kolonier er det snakk om? Boken omhandler perioden 1931-1945, og Frankrike hadde koloniene sine lenge etter dette. (https://en.wikipedia.org/wiki/Papillon_(book))

Forresten (BTW) 
Frankrike er på randen av borgerkrig. Det forsto jeg nå da jeg begynte å lese på oppfordring fra deg. Da oppdaget jeg også forverringen i Sverige. Etter noen meldinger fra venner i den forbindelse får jeg beskjed om at moskeene fremdeles får stå i fred mens kirker i Europa brennes. På Balkan sies det at 300 kirker er brent ned. I Sverige øker antallet skolebranner voldsomt og var flere hundre i fjor.

Lenke til kommentar
Dart skrev (3 minutter siden):

Forresten (BTW) 
Frankrike er på randen av borgerkrig. Det forsto jeg nå da jeg begynte å lese på oppfordring fra deg. Da oppdaget jeg også forverringen i Sverige. Etter noen meldinger fra venner i den forbindelse får jeg beskjed om at moskeene fremdeles får stå i fred mens kirker i Europa brennes. På Balkan sies det at 300 kirker er brent ned. I Sverige øker antallet skolebranner voldsomt og var flere hundre i fjor.

Og dette har du lest i en hebraisk bok som bikkja di dessverre har spist opp igjen? Kjipt at du aldri kan oppgi noen kilder på disse fabelaktige innsiktene :(

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...