Gå til innhold

Dronen går langs skinnegangen og flyr når det kommer et tog


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er kult - men dronen må jo være et sted det går an å fly unna. tuneller og i tettbygde områder vil det ikke være plass ved siden av skinnegangen - og oppover er det høyspentledning. Skal bli tøft å se hvordan denne tas i bruk

Skrevet (endret)

Det er vel bare et tidsspørsmål før dette skjærer seg. Jobber selv som lokfører, så blir nok å knærte ett par slike etterhvert! I 200 km/t er det heller ikke utenkelig at det blir relativt store skader på toget, selv om disse er relativt lette. Får den vel gjerne midt i frontruta også når den panisk prøver å fly vekk. Eller så hekter den seg fast i kontaktledningen og medfører at neste tog river ned ett par kilometer med kontaktledning. Ingenting som kan gå galt her...

 

Endret av ITtraktor
  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Hadde det ikke vært lurere å lage en drone som senker seg ned og trekker inn hjulene og lar toget kjøre over? Med stor nok batteripakke så vil tyngen hindre den i å bli med i dragsuget

  • Liker 6
Skrevet

Hydrogen? Er da plenty av strøm tilgjengelig for å lade batteri langs linja. Hvis den er så intelligent kan den vel bare fly opp til strøm-kabelen og lade litt ved behov? Og denne dingsen bør vel være koblet til EMRTS systemet slik at tog blir varslet om at den jobber på linja, så de kan senke farta mens de kjører forbi. Er jo passe bra dragsug fra et togsett som suser forbi i 200 kmt så dronen bør vel ha en avstand på 10m fra togsettet for ikke å bli vippet av pinnen?

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
52 minutes ago, Jan Høydahl said:

Hydrogen? Er da plenty av strøm tilgjengelig for å lade batteri langs linja. Hvis den er så intelligent kan den vel bare fly opp til strøm-kabelen og lade litt ved behov? Og denne dingsen bør vel være koblet til EMRTS systemet slik at tog blir varslet om at den jobber på linja, så de kan senke farta mens de kjører forbi. Er jo passe bra dragsug fra et togsett som suser forbi i 200 kmt så dronen bør vel ha en avstand på 10m fra togsettet for ikke å bli vippet av pinnen?

Jeg regner med de har tenkt å  bruke denne Dronen også på ikke elektrifiserte strekninger som det fortsatt finnes en god del av i Norge.

Skrevet (endret)

Forestiller meg bildet da dronen fester en faseledning til skinnegangen nede for så å fly med denne ledningen på slep opp til kjøreledningen for å feste den andre faseledningen der for deretter å lyn-lade sine batterier med 15 kV ...

Endret av trikola
  • Liker 3
Skrevet

Er det en togkyndig her som kan forklare meg hvorfor "smøring av kontaktpunkter langs skinnegangen" er nødvendig, og hvor slike finnes? Jeg trodde alle kontaktpunkter var behørig boltet til skinnegangen med korrosjonssikre skruer. Er det kontaktledningen som menes? Blir den overhodet smurt?

Skrevet (endret)
AFRT5DDB skrev (7 minutter siden):

Er det en togkyndig her som kan forklare meg hvorfor "smøring av kontaktpunkter langs skinnegangen" er nødvendig, og hvor slike finnes? Jeg trodde alle kontaktpunkter var behørig boltet til skinnegangen med korrosjonssikre skruer. Er det kontaktledningen som menes? Blir den overhodet smurt?

Jeg vil anta det er snakk om sporveksler. Sporveksler finnes i hovedsak inne på stasjonene, med unntak av sidespor ute på linja.

Endret av ITtraktor
Skrevet
timberull skrev (På 2021-8-17 den 14.56):

Hadde det ikke vært lurere å lage en drone som senker seg ned og trekker inn hjulene og lar toget kjøre over? Med stor nok batteripakke så vil tyngen hindre den i å bli med i dragsuget

Det var min tanke også. Den så temmelig vimsete ut, så jeg regner med denne vil flakse godt når et tog passerer på nabosporet. Kanskje vil en gripearm eller to som hekter seg på svillene eller under selve sporene mellom svillene, gjøre at den ikke trenger å være så veldig tung.

Skrevet

Kanskje mest aktuelt for T-banen (dagstrekningene) i første omgang. Her er farten mye lavere, og ingen kontaktledninger er i veien når den skal lette.

Pål Jensen

Skrevet
On 8/18/2021 at 12:26 PM, ITtraktor said:

Jeg vil anta det er snakk om sporveksler. Sporveksler finnes i hovedsak inne på stasjonene, med unntak av sidespor ute på linja.

Når man vet at sporvekslere på engelsk kalles "points", så kan man vel ane hvordan man endte opp med "kontaktpunkter" i artikkelen ...

  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...