Gå til innhold

Flygigant kjøper 100 elfly av svensk oppstartsbedrift


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvor mange batterifabrikker trenger man for å elektrifisere «alt» og hvor mye skal all den industrien forurense og drive rovdrift på det som etterhvert blir sjeldne grunnstoffer. I mellomtiden er befolkningsveksten så stor at alt vi har gjort hittil på en måte har vært uten virkning. På verdensbasis er det flere hundre kullkraftverk under planlegging og bygging. Tror bare vi taper kampen og er dømt til selvutslettelse.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Realistisk sett så 

ACYBN18O skrev (4 timer siden):

Må jo være det perfekte flyet for Widerøe. Norske myndigheter burde se på dette flyet og være pådriver for at Widerøe skal kunne være med på denne utviklingen. Kan UA kjøpe slike fly,kan Widerøe også. 

500km på en time ifølge artikkelen å skulle ikke forundre meg om det er maks rekkevidden også, det sammen med 19 seter så er dette et rimelig ubrukelig fly som mest sannsynlig aldri kommer til å bli levert heller.

 

Endret av freddy85
  • Liker 2
Lenke til kommentar
freddy85 skrev (6 timer siden):

Realistisk sett så 

500km på en time ifølge artikkelen å skulle ikke forundre meg om det er maks rekkevidden også, det sammen med 19 seter så er dette et rimelig ubrukelig fly som mest sannsynlig aldri kommer til å bli levert heller.

 

Om 4 år er Solid-State ( faststoffbatterier) her. Da blir det en ny tidsalder,før og etter Solidstate-batteriene. Da er rekkevidden mangedobbelt,vekten halvert og ladetiden noen få minutter. Slike batterier er klar til bruk når disse flyene skal opp i luften. Slik at rekkevidden blir nok mye meir enn 500km på flyene. 

Lenke til kommentar
13 hours ago, Fluor1 said:

Hvor mange batterifabrikker trenger man for å elektrifisere «alt» og hvor mye skal all den industrien forurense og drive rovdrift på det som etterhvert blir sjeldne grunnstoffer. I mellomtiden er befolkningsveksten så stor at alt vi har gjort hittil på en måte har vært uten virkning. På verdensbasis er det flere hundre kullkraftverk under planlegging og bygging. Tror bare vi taper kampen og er dømt til selvutslettelse.

Makan til pessimisme da ;) Kan godt hende du har rett, jeg er ikke veldig optimistisk jeg heller. Men tenker i hvert fall at det er vanskelig å forutse hva som skjer i fremtiden. Spesielt hvis en antar at teknologien ikke utvikler seg.

De som utvikler batterier (forskning/industri) ser også at sjeldne grunnstoffer kan bli et problem. Utviklingen i industrien styres slik at det vil gi en fordel i fremtiden. Det kan selvfølgelig ta for lang tid, det gjør jo som regel det.. Men veien blir til mens vi går osv.

Jernfosfat-batterier (LFP) har vært på markedet i mange år f.eks.. Brukes ofte i hybridbiler og busser. De inneholder ikke sjeldne grunnstoffer, de er et av de sikreste alternativene, billige, og kan levere høy strøm/effekt. Mye FoU som skjer der!

Lenke til kommentar
16 hours ago, ACYBN18O said:

Må jo være det perfekte flyet for Widerøe. Norske myndigheter burde se på dette flyet og være pådriver for at Widerøe skal kunne være med på denne utviklingen. Kan UA kjøpe slike fly,kan Widerøe også. 

Widerøe har allerede offentlig kommentert at de ser på elfly i samme tidshorisont. De snakket om et 9-seters fly, hvilket mest sannsynligvis passer bra for kortbane-nettet i nord forutsatt at de får ladet flyene der de lander.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
11 hours ago, freddy85 said:

Realistisk sett så 

500km på en time ifølge artikkelen å skulle ikke forundre meg om det er maks rekkevidden også, det sammen med 19 seter så er dette et rimelig ubrukelig fly som mest sannsynlig aldri kommer til å bli levert heller.

 

Hva får deg til å tro at dette er ubrukelig? Du er klar over avstandene, eller mangelen sådan, i kortbane-nettet i Norge? Såfremt man får ladet flyene når man har landet, så er dette et fult brukbart fly for mange flyselskaper, spesielt i USA. Litt avhengig av hvor mye disse flyene koster, så vil det være en enorm pengemaskin hvis man klarer å lure de inn i dagens subsidierte kontrakter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
freddy85 skrev (12 timer siden):

Realistisk sett så 

500km på en time ifølge artikkelen å skulle ikke forundre meg om det er maks rekkevidden også, det sammen med 19 seter så er dette et rimelig ubrukelig fly som mest sannsynlig aldri kommer til å bli levert heller.

Når satt du sist på et fossildrevet 19-seters Widerøfly til Thailand? Ikke det nei? Det har ikke slått deg at disse flyene har et helt annet marked? Midt i blinken for Widerøes sjanger.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
YGOI36G6 skrev (14 minutter siden):

Handler det om ingeniørtimer eller fysikkens lover? Rekkevidde er bestemt av energitetthet til drivstoffet, og der må det skje en revolusjon før elfly blir virkelighet (ut over lekefly som avinor sysler med nå)..

Nei, det handler om å kombinere riktig fly med riktig bruksområde. Ikke tro du vil sitte i et elfly over Atlanterhavet i overskuelig fremtid. På korte ruteflyvninger med lavte passasjertall og krav om hyppighet vil det glatt utkonkurrere sine fossile konkurrenter. Sannsynligvis med batteribytter i stedet for hurtiglading, siden kapitalkostnaden til et fly er ganske betydelig og utgiftene til mannskap løper selv om de har lengre pauser på bakken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
59 minutes ago, Simen1 said:

Nei, det handler om å kombinere riktig fly med riktig bruksområde. Ikke tro du vil sitte i et elfly over Atlanterhavet i overskuelig fremtid. På korte ruteflyvninger med lavte passasjertall og krav om hyppighet vil det glatt utkonkurrere sine fossile konkurrenter. Sannsynligvis med batteribytter i stedet for hurtiglading, siden kapitalkostnaden til et fly er ganske betydelig og utgiftene til mannskap løper selv om de har lengre pauser på bakken.

Jeg tviler på at batteribytte vil være nødvendig. Vesentlig mye lavere kostnader til drivstoff og vedlikehold gjør at kapitalkostnadene eller litt venting på bakken ikke er så problematisk. Ikke at jeg har noen innsikt i økonomien her, men det vil aldeles ikke overraske meg om disse flyene under dagens subsidierte kontrakter kan fly med profitt uten passasjerer eller gods. Billig strøm og kraftig reduksjon av slitasjedeler kan lett sørge for en slik situasjon.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg tror heller ikke batteribytte trengs eller er ønskelig. Dersom disse flyene kan lade med rundt 1,5C eller mer bør de kunne være klare for å fly videre etter ca en halvtime(tatt hensyn til at de må ha sikkerhetsmargin og ikke vil være helt tomme).

Forutsatt at du får lov til å lade mens passasjerer og gods tømmes og fylles kan det ikke bli mange minuttene å spare sammenlignet med å bruke tid på å bytte batteri.

https://en.wikipedia.org/wiki/Electric_battery#C_rate

Endret av Kalle K
  • Liker 2
Lenke til kommentar
16 hours ago, freddy85 said:

Realistisk sett så 

500km på en time ifølge artikkelen å skulle ikke forundre meg om det er maks rekkevidden også, det sammen med 19 seter så er dette et rimelig ubrukelig fly som mest sannsynlig aldri kommer til å bli levert heller.

 

Driftskostnadene med et kortbanefly på strøm vil være veldig små sammenlignet med gassturbinflyene de bruker i dag, så det kan bli bra. Drivstoff- og vedlikeholdsutgifter vil sannsynligvis bli knøttsmå. Kanskje det kommer lettelser i andre avgifter også for elfly på grunn av lavere støy og utslipp nær flyplassene. Og jo, elfly støyer en del mindre enn forbrenningsmotorfly. Bare det å slippe motorstøyen fra oppstart og taxing er betydelig tror jeg. De sløser også mye mindre energi ved å vente på klarering, taxiing, osv.

Endret av Lynxman
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...