Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Tett DPF to ganger på relativt kort tid


Anbefalte innlegg

Volvo V50 2010 1.6 liter, diesel.

Skiftet diesel partikkelfilter (DPF) på 97,000km hos merkeversted etter at bilen gikk i nødmodus og feilkodene var entydige kort tid etter at jeg overtok bilen. Forsøkte alle triksene i boka for å regenerere filteret, men problemet kom stadig tilbake og jeg måtte altså til slutt krype til korset.

Nå, på 109,000km (13,000km senere) er bilen igjen i nødmodus og feilkodene jeg leser av peker til tett DPF. Dette kan jeg ikke forklare med mye småkjøring/bykjøring. Jeg er ikke interessert i å bruke en formue på enda et nytt DPF, men tenker at her må det være noe annet underliggende som er galt.

Noen forslag?

 

Endret av fototor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
FiveInline skrev (9 minutter siden):

Kan jo være sensoren som tuller. Vet at på Honda så kunne det samle seg vann i disse og registrere tett DPF.

 

Var inne på denne tanken første gangen filteret gikk tett. Men jeg tenker at siden bilen har fungert bra såpass lenge etter at filteret ble byttet så burde sensoren være OK? Hadde det gått tett igjen umiddelbart så hadde jeg nok byttet sensoren. Jeg skal uansett undersøke sensoren. Takk for innspillet!

Endret av fototor
Lenke til kommentar
mobile999 skrev (47 minutter siden):

Hvilke feilkoder er avlest og hvilket apparat er brukt?

Jeg brukte en OBD ELM327 som jeg koblet til appen Car Scanner via Bluetooth og leste følgende feilkoder:

P2458 (confirmed): Diesel particulate filter (DPF), regeneration process - duration malfunction

P242F (pending): Diesel particulate filter (DPF) - blockage/ash accumulation

Lenke til kommentar

Var det noen andre koder pgså?'

I Car Scanner kan du lese av sensorene til dpf (lambda/oxgygen, temp (før og etter) samt pressure (før og etter). Er disse verdiene plausible?

Finner du antall kilometer siden forrige regen noe sted i den appen?

Hva er oljeskifthistorikken på motoren (intervall, km og tid) og hvilken olje er brukt?

Har du sjekket om det kan ha vært jukset med kilometerstanden på bilen? Du kan lese av kilometerstanden ved tidligere eu-kontroller ved å logge inn på vegvesenets nettsider.

Endret av mobile999
Lenke til kommentar

Som @mobile999 skriver, om du får lest ut verdiene til DPF-en så kan det hjelpe i feilsøkingen; verdiene kan indikere om/hva som er feil.

OBD-Codes.com har artikler på begge feilkodene med relativt utfyllende tips om mulige årsaker, hvordan feilsøke samt hvordan utbedre. Blir litt for mye å ta med alt her men ting du kan sjekke relativt enkelt (i tillegg til verdier fra OBD-verktøy) er ledningsnett, slanger etc. Ser det er andre på nett som har fikset DPF-et med å ta det ut og rense det (høyttrykkspyler(!)) men vet ikke om det er veien å gå.

P2458 Diesel Particulate Filter Regeneration Duration

P242F Diesel Particulate Filter Restriction - Ash Accumulation

Lenke til kommentar
mobile999 skrev (17 timer siden):

Var det noen andre koder pgså?'

I Car Scanner kan du lese av sensorene til dpf (lambda/oxgygen, temp (før og etter) samt pressure (før og etter). Er disse verdiene plausible?

Finner du antall kilometer siden forrige regen noe sted i den appen?

Hva er oljeskifthistorikken på motoren (intervall, km og tid) og hvilken olje er brukt?

Har du sjekket om det kan ha vært jukset med kilometerstanden på bilen? Du kan lese av kilometerstanden ved tidligere eu-kontroller ved å logge inn på vegvesenets nettsider.

Ingen andre feilkoder.

Finner ikke sensordata for dpf i Car Scanner appen. Heller ikke antall kilometer siden forrige regen.

Bilen har full servicehistorikk ved merkeverksteder. Forrige oljeskift ble foretatt på årlig service for ett år siden ved 103,000km. Type olje er notert i kvitteringen som jeg ikke har med meg (er på bilferie nå). Peilet nettopp oljen, den er der.

Jeg har kontrollert kilometerstanden. Den ser OK ut. Bilen er bare kjørt lite.

Jeg klarer ikke å få den ut av nødmodus nå, så antar jeg må ha et verksted til å foreta en tvungen regen og sletting av feilkoder før jeg kan gjøre noe videre.

Ingen varsellamper lyser på dashbordet, men de dukker nok opp snart.

Endret av fototor
Lenke til kommentar
mobile999 skrev (7 timer siden):

Ble noe annet byttet samtidig med dpf?

Det er ikke nødvendig å bytte dpf nå. Årsaken til problemet må avdekkes. Deretter må du kanskje få renset dpf.

Du beskriver et tilfelle der du hadde hatt nytte av noe bedre (ikke nødvendigvis dyrt) å diagnostisere bilen med.

Det ble gjort samtidig med service, så da ble olje og oljefilter byttet samtidig.

Kan du anbefale et bedre diagnoseverktøy?

Lenke til kommentar

Husk at det er additiv-væske på disse bilene. Skal skiftes/fylles på 60 000 og 120 000. Sjekk gjerne på kvitteringen om dette er gjort. 
 

Tanken må du nesten ha bukk for å komme til. Har opplevd flere verksteder som ikke vet hva denne tanken er. Koster ikke mye å fylle på, men det er ikke vits med nytt filter hvis denne er tom. 

Endret av SMO
  • Liker 1
Lenke til kommentar
SMO skrev (4 timer siden):

Husk at det er additiv-væske på disse bilene. Skal skiftes/fylles på 60 000 og 120 000. Sjekk gjerne på kvitteringen om dette er gjort. 
 

Tanken må du nesten ha bukk for å komme til. Har opplevd flere verksteder som ikke vet hva denne tanken er. Koster ikke mye å fylle på, men det er ikke vits med nytt filter hvis denne er tom. 

EOLYS additiv-væske ble påfylt omtrent samtidig som bytte av DPF. Bilen gir en annen feilkode (P2458 - Fuel Additive Control Module Warning Request) og rød varseltrekant på dashbordet når denne er tom har jeg erfart. Det er lite sannsynlig at denne er tom igjen allerede.

Endret av fototor
Lenke til kommentar
LabWeiler skrev (4 timer siden):

Er det nok Diesel Exhaust Fluid på tanken bak der (mener det er på disse bilene), og ble DPF tellingen nullstillet ved bytte?

Påfylt omtrent samtidig som DPF bytte (12,000km eller 2 år siden). Om DPF teller ble nullstilt vet jeg ikke. Merkeverkstedet nevnte aldri noe om dette. Hvilken betydning kan telleren ha?

Endret av fototor
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Kan du (TS) ikke reklamere på en slik service/rep?
Noe må jo være veldig galt når problemet oppstår etter kun ett år/13k?

Er det lov å spørre hvor mye du måtte ut med på merkeverksted (som definitivt burde kunne dette/bruke kvalitetsdeler)?

Og "filter" er jo litt misvisende da det jo er en del av eksosanlegget på samme måte som katalysator. Men det er jo bare min mening.

Ser uorginale DPF til denne ikke koster allverden... 
På en 10+ år gammel bil er vel det like greit som å "kaste bort" penger på merkeverksted som knapt gjør det bedre enn om man gjorde jobben sjøl. 
Du (TS) virker jo som du har litt peiling?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...