Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Diabetes og hvete-trøbbel


Baron12

Anbefalte innlegg

Hei. 
 

Jeg har diabetes type 1, og med tiden har jeg funnet ut at jeg ikke tåler brødmat. Dette inkluderer også pizza og slike brødprodukter. Etter å ha spist pizza, ble jeg akutt dårlig i magen. Det ser ut som at jeg stort sett må holde meg på lavkarbo-diett, da blir livet enklere å leve. 
Er det flere som har det slik?

 

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Siktet hvetemel har dobbelt så høy glykemisk index som bordsukker, så mulig det er det du reagerer på. Problemet er ofte ikke karbohydrater, men hvilken type man spiser. Bytt ut lavkarbo med tregkarbo så blir det vel en ordning.

Det er mye av moderne mat som blir for raskt til blodsukker enn det vi evolusjonelt er tilpasset. Derfor lønner det seg å spise mer naturlig og minimalt med mat fabrikker har tuklet med. Et eple er et eksempel på ekte mat, mens eplejuice gjerne er fra fabrikk som har fjernet alt av fiber sånn at det blir høyglykemisk i tillegg til at inntaket øker vesentlig.

Endret av vidor
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513

Det er egentlig ikke karbohydratene som er problemet, det er blandingen av karbohydrater og fett som kan være problematisk med diabetes. Hvete har sine egne problemer, da glutenet i det er det 'verste' glutenet om man er intolerant for det. Det er mange som blir dårlige av gluten, meg inkludert.

Jeg vet at det med fett, karbohydrater og diabetes har blitt påpekt i en eller annen dokumentar, kanskje Forks over Knives..?

Jeg har ikke dokumentasjon jeg kan finne frem her og nå, men her er et levende eksempel på at man kan fint spise karbohydrater i alle fall. Barbaro og en til har en nettside også, Mastering Diabetes. Han spiser for det meste frukt: https://www.fruit-powered.com/robby-barbaro/

Lenke til kommentar
Gjest 18de9...5a5

Vafler og pannekaker gir høyt blodsukker, men vanlig brød og loff går fint. Pizza kan inneholde paprika, løk osv. som man kan få litt magetrøbbel av.

Mange har problemer med å slutte spise mat som gir høyt blodsukker og velger medisiner i stedet.

Anonymous poster hash: 18de9...5a5

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Takk for alle tips. Jeg har merket meg at noen matvaretyper gir høyt blodsukker, og det medfører økt dose insulin som kompensasjon. Noen dager svinger blodsukkeret mer enn det jeg liker, og da føler jeg meg ganske dårlig. Noen ganger har jeg følt meg så dårlig, at jeg har vurdert å være vekke fra jobben. 
Jeg har funnet ut at jeg må holde meg unna: ris, pasta, potet,  yoghurt og brød-varer. I en del tilfeller så må jeg også spise en liten mengde med frukt og bær, for mye kan også være negativt. 
Jeg har begynt å bevege meg i retningen av lavkarbo-dietten. Er det noen her som kan komme med tips eller egne erfaringer i den forbindelsen? 

Lenke til kommentar
Gjest 18de9...5a5

Ble syk av lavkarbo, og velger heller å regulere med medisiner veid opp mot hva man spiser. Det å kutte ut matvarene du nevner er helt uaktuelt for meg.

Anonymous poster hash: 18de9...5a5

Lenke til kommentar

Jeg må bruke medisiner uansett, så det å kutte ut medisiner  er helt uaktuelt for meg. Jeg prøver å finne mat som ikke gir en veldig sterk blodsukkerstigning, slik at jeg slipper å være veldig nøyaktig på tidspunkt og at jeg ikke trenger å sette store mengder med insulin ved vært måltid. En gang spiste jeg  2-3 raspeballer, det førte til at jeg måtte ta veldig mye insulin for å få ned blodsukkeret på et akseptabelt nivå igjen. Jeg ble så dårlig av denne raske blodsukker stigningen, at jeg måtte hvile i 1-2 timer etterpå. 
 

Kroppens toleranse-grense for ulike matvarer har forandret seg i løpet av livet. Så ting jeg tålte bra tidligere, har forandret seg i senere tid.

Endret av Baron12
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Er virkelig diabetes fremdeles en ting?

Jeg var overbevist om at dette var løst for lenge siden, og at dette er en smal sak.

 

Er visst bare en ting du skal vite her, sier de. Du må lære deg å regulere insulinet sier de.


Smørbrødliste

1. Det er tiden mellom hvert måltid som er avgjørende slik at insulinet går helt ned, optimalt 24timer på normalen.

2. Det er sukkeret, eller karbohydrater som det også heter, som er hovedproblemet, derav sukkersyke.


Youtube referanser : Dr.Pradip Jamnadas, Dr.Gundry, Dr.Ekberg, Dr.Berg, Dr.Mindy Pelz og dokumentaren Fat Fiction.
 

Lenke til kommentar
On 3/21/2023 at 10:35 AM, Shifu77 said:

Er virkelig diabetes fremdeles en ting?

Jeg var overbevist om at dette var løst for lenge siden, og at dette er en smal sak.

 

Er visst bare en ting du skal vite her, sier de. Du må lære deg å regulere insulinet sier de.


Smørbrødliste

1. Det er tiden mellom hvert måltid som er avgjørende slik at insulinet går helt ned, optimalt 24timer på normalen.

2. Det er sukkeret, eller karbohydrater som det også heter, som er hovedproblemet, derav sukkersyke.


Youtube referanser : Dr.Pradip Jamnadas, Dr.Gundry, Dr.Ekberg, Dr.Berg, Dr.Mindy Pelz og dokumentaren Fat Fiction.
 

diabetes type 1 kan ikke bare behandles med livsstilstiltak, man må også bruke insulin.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Javel, jeg ser de er uenig med deg der.


A diet that mimics fasting may reverse Type 1 and Type 2 diabetes
https://dornsife.usc.edu/news/stories/2534/a-diet-that-mimics-fasting-may-reverse-type-1-and-type-2-diabete/

LCHF for Type 1 Diabetes
https://blog.thefastingmethod.com/lchf-for-type-1-diabetes/

Success with Fasting for Type 1 Diabetics
https://www.youtube.com/watch?v=lT9onebEsUU

Diabetes - Intermittent Fasting Helps Diabetes Type 2 & Type 1? What You Must Know
https://www.youtube.com/watch?v=ij1Vafu4Wh8

Lenke til kommentar
Shifu77 skrev (8 minutter siden):

Javel, jeg ser de er uenig med deg der.


A diet that mimics fasting may reverse Type 1 and Type 2 diabetes (1)
https://dornsife.usc.edu/news/stories/2534/a-diet-that-mimics-fasting-may-reverse-type-1-and-type-2-diabete/

LCHF for Type 1 Diabetes (2)
https://blog.thefastingmethod.com/lchf-for-type-1-diabetes/

Success with Fasting for Type 1 Diabetics (3)
https://www.youtube.com/watch?v=lT9onebEsUU

Diabetes - Intermittent Fasting Helps Diabetes Type 2 & Type 1? What You Must Know (4)
https://www.youtube.com/watch?v=ij1Vafu4Wh8

Kilde 1:
Hittil er det bare forsket på mus. Man teoretiserer da med: "The results suggest that a fasting-mimicking diet could alleviate diabetes in humans.". Nøkkelrodene her er suggests og could.

Kilde 2:
Sier eksplisitt: "T1D patients will never be completely off of their insulin". Nøkkelordet her er never.

Kilde 3:
Snakker om hvordan f.eks ketodiett kan bidra til å forebygge insulinresistens. Men det nevnes ikke en eneste gang at en kostholdsendring kan bidra til at type 1 diabetikere kan slutte med insulin.

Kilde 4:
Er rimelig klar i talen på at kostholdsendringer ikke kan erstatte insulin, men at kostholdsendringer, som f.eks IF kan bidra til å forebygge insulinresistens.

@RandomPersonSomewhere er f.ø helt korrekt i sin påstand om at; "diabetes type 1 kan ikke bare behandles med livsstilstiltak, man må også bruke insulin."

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Shifu77 skrev (8 timer siden):

Intermittent fasting has helped me to lower not only blood sugar levels but also hypertension. 
So, no drugs needed with a healthy diet and intermittent fasting. Thanks .

Tviler ikke på at IF hjelpe type 2 diabetikere.

Det er viktig å skille mellom type 1 og type 2. Personer med type 1 diabetes har ingen insulinproduksjon i det hele tatt. Type 2 diabetikere har fungerende insulinproduksjon, men kostholdet har medført insulinresistens.

Lenke til kommentar

Når det kommer til Diabetes 2 har legen Gabriel Cousens et meget potent program på 21 dager for å snu dette. Finner ikke videodokumentaren som er laget av hele oppholdet på YouTube lengre, men dette er kortversjonen;

Diabetes 1 bruker pleier også å ha god effekt av programmet. De kan vanligvis redusere insulinbruken, men vet ikke om noen som har kunnet slutte med det.

Er laget en bok om programmet som heter 

There Is a Cure for Diabetes: The Tree of Life 21-Day+ Program

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Skandinav said:

Det er viktig å skille mellom type 1 og type 2. Personer med type 1 diabetes har ingen insulinproduksjon i det hele tatt. Type 2 diabetikere har fungerende insulinproduksjon, men kostholdet har medført insulinresistens.

Ja det var nå en kommentar ang t1.


Her har jeg 2 klipp til, som handler utelukkende om t1, fra folk med t1 erfaring, og ser at kommentarene der også er positive.

 


Type 1 Diabetics MUST Do This to Reduce Insulin
https://www.youtube.com/watch?v=FloMuAVOwoA

 

 

What KETO did to my Type 1 Diabetes!
https://www.youtube.com/watch?v=pNoQX4hLeUA

 

 

Lenke til kommentar

Diabetes type 1 er når bukspyttkjertelen er ødelagt. Det går åpenbart ikke an å fikse med kosthold.

Type 1 diabetes er ofte en autoimmun sykdom. I min erfaring har mange av de med autoimmun type 1 også problemer med nettopp hvete, uten at de har påvist verken cøliaki eller annen glutenintoleranse.

Jeg ville rett og slett forsøkt glutenfritt. Blir du fremdeles dårlig i magen så er det antagelig ikke hveten.

Det finnes ellers mange råd om type to diabetes, men den er nå for de aller fleste blitt mye lettere å behandle, blant annet med nye GLP-1 analoge medisiner, som f.eks den mye omtalte Ozempic (virkemiddel semaglutid), som også brukes til vektnedgang. Denne blir man også gjerne veldig dårlig i magen av, særlig i begynnelsen. GLP-1 analoger vil imidlertid ikke hjelpe noen med type 1.

TLDR: Sjekk deg for cøliaki og glutenintoleranse. Prøv glutenfritt.

Lenke til kommentar
Baron12 skrev (På 21.8.2021 den 22.47):

Jeg må bruke medisiner uansett, så det å kutte ut medisiner  er helt uaktuelt for meg. Jeg prøver å finne mat som ikke gir en veldig sterk blodsukkerstigning, slik at jeg slipper å være veldig nøyaktig på tidspunkt og at jeg ikke trenger å sette store mengder med insulin ved vært måltid. En gang spiste jeg  2-3 raspeballer, det førte til at jeg måtte ta veldig mye insulin for å få ned blodsukkeret på et akseptabelt nivå igjen. Jeg ble så dårlig av denne raske blodsukker stigningen, at jeg måtte hvile i 1-2 timer etterpå. 
 

Kroppens toleranse-grense for ulike matvarer har forandret seg i løpet av livet. Så ting jeg tålte bra tidligere, har forandret seg i senere tid.

Har du proevd spelt?

Spelt er ogsaa  hvetemel og fungerer kjempebra til den maten du bruker hvetemel til.

Er snillere mot magen, Kjoerer ikke blodsukkeret saa hardt. Antioksidanter og greier.

Du kan lage sauser, komler, pizzabunn, broed, osv.

Det eneste negative er, at det melet, er dobbelt saa dyrt, men da faar du mat.

Er hvitt hvetemel mat?

Endret av Karltorbj
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...