Gå til innhold

Lavere eller høyere strømpriser fremover?


Anbefalte innlegg

Norge selger seg som ei hore til EU, blant annet gjennom Acer. Noe som driver strømprisen til himmels. Her jeg bor er spotprisen på 60-70øre kWh, mot 10-15øre i fjor.

Er det noen som har trua på at prisen vil bli lavere mot vinteren, eller vil den bare stige ytterligere? Ser man kan få fastprisavtaler på strøm med varighet på 6-12mnd med en strømpris på rundt 45øre kwh. Noe som virker fristende å slå til på, om man får strømpriser på det dobbelte mot vinteren.

 

Hva trur folket?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fastpris lønner seg svær sjelden. Benytt heller en leverandør som har prismatch. Så sjekker du billigste spotpris (ofte med minuspåslag) på strømpris.no - du tar en telefon; og volla..... du har svært rimelig strøm den neste måneden. 

Nå er det KraftRiket Digitalstrøm med minuspåslag på -27,7 øke kwh som gjelder. 
Spotprisen i dag er 74 øre kwh, så det tilsvarer ca 47 øre kwh.

Veldig dumt om du binder deg til fastpris på 12 mnd, så får man plutselig priser tilsvarende fjoråret på latterlige 2 øre kwh.

geh1096.png.46c325e8768398585950f439ad0e5f71.png

Et skjermskudd jeg tok i november i fjor. Markedet er ekstremt uforutsigbart. Jeg blir derfor ikke overrasket dersom prisene faller som en stein i høst/vinter. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kris85 skrev (40 minutter siden):

Fastpris lønner seg svær sjelden. Benytt heller en leverandør som har prismatch. Så sjekker du billigste spotpris (ofte med minuspåslag) på strømpris.no - du tar en telefon; og volla..... du har svært rimelig strøm den neste måneden. 

Kor ofte skiftar du leverandør og kva har du ev. du spart på det dei siste to åra? Då tenker eg på totalpris inkludert nettleige.

Lenke til kommentar
Zeph skrev (4 minutter siden):

Kor ofte skiftar du leverandør og kva har du ev. du spart på det dei siste to åra? Då tenker eg på totalpris inkludert nettleige.

Les første setning i innlegget mitt. En leverandør med prismatch er nok - så matcher man prisen til andre leverandører. Ergo; en leverandør. Forutsetter en telefonsamtale pr mnd. 

Gitt at man bruker 20 000 kwh i året - og sparer i snitt 10 øre/kwh fra veiledende spotpris i snitt - gir det 2000 kr,- spart i året. 

Lenke til kommentar
54 minutes ago, Kris85 said:

Fastpris lønner seg svær sjelden.

 

Fastpris skal ikke lønne seg rent økonomisk.

Fast pris er et tilbud der selger tar seg ekstra betalt for å bære risikoen ved svingninger. De med god økonomi, er bedre tjent over tid med å ta den risikoen selv. De med stram økonomi, har svært god nytte av forutsigbarheten. Alt kommer derfor an på din private økonomi.. 
 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (2 timer siden):

Fastpris skal ikke lønne seg rent økonomisk.

Fast pris er et tilbud der selger tar seg ekstra betalt for å bære risikoen ved svingninger. De med god økonomi, er bedre tjent over tid med å ta den risikoen selv. De med stram økonomi, har svært god nytte av forutsigbarheten. Alt kommer derfor an på din private økonomi.. 
 

Ja; jeg vet at det er hovedargumentet for fastpris-avtalen. Men jeg er allikevel litt uenig. Fastpris lønner seg ikke økonomisk, men er samtidig anbefalt til dem med stram økonomi - som du selv skriver. 

Her er det mange faktorer som spiller inn:
Normalt sett er strømprisen lavere om sommeren (med unntak i denne sommeren), og høyere om vinteren. Så med fastprisavtale betaler man overpris på sommeren, og tjener (som regel) litt på avtalen om vinteren. Dersom man fyrer med ved som oppvarming e.l. om vinteren; eller reiser for eksempel til sydlige strøk vinterhalvåret - slik mange nordmenn gjør. Lønner fastpris seg enda mindre. 

Har man stram økonomi bør man ikke velge fastpris! Man bør heller budsjettere for en høyere strømregning enn det man faktisk betaler. Budsjetterer man med strømutgifter på 1500 kr,- pr mnd. Og regninga kommer, og er på 900 kr,- Bør man altså sette til side 600 kr,- øremerket strøm til "dårligere tider". Men det krever at man har god økonomisk styring. 

Nå er markedet for strøm blitt litt "cowboy-preget" - der man lett kan gå på en skikkelig smell ved å takke ja til lokkeavtaler, og ikke følge med på vilkår eller noe annet. Derfor er det ytterst viktig å sette seg godt inn i hvilken avtale man velger + vilkårene for disse. Noe over 50% ikke gjør, i følge SBB. 

Jeg mener at fastpris fungerer best for de med dårlig økonomistyring. Som gjerne lever fra "hånd til munn" fra måned til måned. Begrepet stram økonomi mener jeg blir feil å bruke; da fastpris i lengden aldri lønner seg - og man betaler mer til syvende og sist. 

-
Uansett burde flere lære seg å bruke Prismatch. Det tar maks 5 minutter i måneden; og sparer de fleste for store beløp:
image.png.cbab5fff80692bb41b0c92a4570aee85.png
 

image.thumb.png.d587d6e11ff957b5a0a70cf825543915.png

Lenke til kommentar
Kris85 skrev (5 timer siden):

Les første setning i innlegget mitt. En leverandør med prismatch er nok - så matcher man prisen til andre leverandører. Ergo; en leverandør. Forutsetter en telefonsamtale pr mnd. 

Gitt at man bruker 20 000 kwh i året - og sparer i snitt 10 øre/kwh fra veiledende spotpris i snitt - gir det 2000 kr,- spart i året. 

Er det 10 øre i snitt du har spart? Eg forstår matematikken, men er mest ute etter relle tal.

10 øre for min del hadde utgjort 800 kroner i året.

Lenke til kommentar
Zeph skrev (2 timer siden):

Er det 10 øre i snitt du har spart? Eg forstår matematikken, men er mest ute etter relle tal.

10 øre for min del hadde utgjort 800 kroner i året.

Nei, jeg lå nok på 30 øre i snitt i 2019. Men er veldig typisk at folk overdriver med urealistiske tall. Så jeg tonet det ned til et minimum av hva man kan forvente. Da mener jeg 10 øre er realistisk. 

Kan nevne at Prismatch i fjor ga alt fra minuspåslag på 13 til 33 (eller var det 36) øre. Ved et tilfelle også 500 kr,- i kontant strømfradrag på topp av dette. 

Jeg regnet ut en besparelse på 3600 kr,- for meg personlig for 2019 - kontra veiledende spotpris. 

I fjor var strømprisen så lav at jeg ikke byttet avtale. Strømutgifter alene utgjorde latterlige 35 kr,- på denne tiden i fjor.

Lenke til kommentar

Ser den at spotpris normalt sett lønner seg. Men med tanke på den latterlige høye prisen vi har nå, er det jo ikke usannsynlig at prisen vil stige ytterligere utover høsten og vinteren. En strømpris på rundt 1kr kWh, ser jeg ikke på som usannsynlig til vinteren. Selvfølgelig vil prismatch hjelpe noe, men vi veit jo ikke hvilke tilbud de ulike strømleverandørene vil ha fremover heller.

Endret av muummi
Lenke til kommentar

Se litt historisk på det. 
Hadde du gått for fastpris med 12 mnd binding høsten 2019 - hadde du gått på en kjempesmell, og betalt latterlig 4000% overpris på strømmen. (!) 

Jeg kan forstå at enkelte foretrekker fastpris. Men dette med at man binder seg; liker jeg ikke. 

GE Trygg er en fastprisavtale uten binding - som har et pristak innenfor hvert kvartal, som pleier å ligge litt under veiledende spotpris. 
https://www.ge.no/stromavtale/ge-trygg
Nå er prisen 65 øre kwh, altså 10 øre lavere enn veiledende spotpris. Dette er uten binding.

Med Fjordkraft og prismatch mot Kraftriket Digitalstrøm får du 48 øre kwh, 27 øre lavere enn veiledende spotpris... i 30 dager.
- Om 30 dager må du sende ny epost eller ta en ny telefon, og be om å få matchet billigste lokketilbud du finner på nett. 

I fjor var vel strømprisen langt under 10 øre pr kwh vinterhalvåret. Ganske kjipt om du har låst deg til en avtale i 12 måneder som er 400% dyrere. Ingen vet hva som skjer. Nå er strømmarkedet i voldsom endring..... 

Leste at over 700 000 nordmenn har variabel pris som sin strømavtale. Den desidert dyreste av de alle. Det sier litt om hvor lite folk følger med i timen. 

Lenke til kommentar
Kris85 skrev (8 minutter siden):

Leste at over 700 000 nordmenn har variabel pris som sin strømavtale. Den desidert dyreste av de alle. Det sier litt om hvor lite folk følger med i timen. 

Og kor vanskeleg leverandørane har gjort det å samanlikne prisar, samt flinke dei er til å dytte dårlege avtalar på folk. I dag er det langt enklare med tenester som gjer jobben for deg, men eg vil tippe at mange av dei 700k er eldre som ikkje veit betre eller korleis dei skal gå fram.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Zeph skrev (Akkurat nå):

Og kor vanskeleg leverandørane har gjort det å samanlikne prisar, samt flinke dei er til å dytte dårlege avtalar på folk. I dag er det langt enklare med tenester som gjer jobben for deg, men eg vil tippe at mange av dei 700k er eldre som ikkje veit betre eller korleis dei skal gå fram.

Ofte når du får lokkeprodukter som gavekort på Elkjøp eller blir "lurt" av selgere på gata osv; får du gjerne et lukrativt lokketilbud i en tidsbegrenset periode; før man deretter blir satt over på variabel. I tillegg bærer jo bransjen preg av å være nokså kreative, med en rekke rare avtalevilkår, ekstratjenester, "garantier" og rare fakturalinjer, påslag og månedsavgifter. I tillegg til nettleie på tilgang, nettleie på forbruk, avgifter, moms og mye annet rart. På topp av det hopper prisen opp og ned helt latterlig mye. 2 øre kwh i fjor, mot 120 øre kwh tidligere i år.... Det er nesten så jeg har lyst å lage egne konspirasjonsteorier på hvordan de "kjører opp" prisen ved å eksportere strømmen ut av landet... men det er utenfor mitt kompetansefelt. 

Men at det er en snuskete bransje tror jeg de fleste er enige om. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg valge å gå for fastpris i fjor, rett før prisene sank kraftig. Fikk da fastpris på 1 år på 39,9 øre. Var litt tap før jul, men etter nyttår når prisene fra min leverandør (som generelt alltid ligger blandt de aller billigste) tidvis lå rundt 2,- i tiden jeg brukte mest strøm, og når jeg var inne å sjekket nå, så er prisen jeg betaler 30-40 øre billigere enn de forskjellige spot avtalene de har nå.

Lever godt med om jeg kanskje har tapt en krone eller 2. Drive å jage etter å bytte leverandører eller ringe å mase om prismatch gidder jeg rett og slett ikke. Sparer man 2000,- i året, så regn også med tiden man bruker på det etter vanlig timepris man får for å jobbe, så er det ikke så mye man sparer til slutt.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (25 minutter siden):

Jepp, Nordmenn er stort sett historieløse og tror mer på lokkende overskrifter enn empiri. 

Å kun gå etter overskriftene er dumt, men det med empiri er ikkje så enkelt heller for dei utan særleg kunnskap. Det ein stort sett les er «spotpris er det beste», men det er ikkje så lett å samanlikne historiske data, spesielt med så mange abonnement der ute som stadig blir endra.

@AndersT2 har eit godt poeng. Ikkje det at prisjakta tar så mykje tid, men det er fint å sleppe tenke på det, sjølv om det berre er ein månad i slengen. Og så er det avhengig av kva ein kan spare på det. Dei som brukar fleire titals tusen kWh i året har betre insentiv enn dei som ligg under 10k kWh.

Lenke til kommentar
Zeph skrev (1 time siden):

Å kun gå etter overskriftene er dumt, men det med empiri er ikkje så enkelt heller for dei utan særleg kunnskap. Det ein stort sett les er «spotpris er det beste», men det er ikkje så lett å samanlikne historiske data, spesielt med så mange abonnement der ute som stadig blir endra.

@AndersT2 har eit godt poeng. Ikkje det at prisjakta tar så mykje tid, men det er fint å sleppe tenke på det, sjølv om det berre er ein månad i slengen. Og så er det avhengig av kva ein kan spare på det. Dei som brukar fleire titals tusen kWh i året har betre insentiv enn dei som ligg under 10k kWh.

Jeg tenkte mer på de menneskene som betalte for strøm i 2019 også. De vet at 2020 var et ekstremt billig år, men likevell går de på smellen og sammenligner kun med 2020.

Lenke til kommentar
AndersT2 skrev (2 timer siden):

Jeg valge å gå for fastpris i fjor, rett før prisene sank kraftig. Fikk da fastpris på 1 år på 39,9 øre. Var litt tap før jul, men etter nyttår når prisene fra min leverandør (som generelt alltid ligger blandt de aller billigste) tidvis lå rundt 2,- i tiden jeg brukte mest strøm, og når jeg var inne å sjekket nå, så er prisen jeg betaler 30-40 øre billigere enn de forskjellige spot avtalene de har nå.

Lever godt med om jeg kanskje har tapt en krone eller 2. Drive å jage etter å bytte leverandører eller ringe å mase om prismatch gidder jeg rett og slett ikke. Sparer man 2000,- i året, så regn også med tiden man bruker på det etter vanlig timepris man får for å jobbe, så er det ikke så mye man sparer til slutt.

Det er overraskende enkelt. Grupper på facebook eller andre medier legger ut de beste tilbudene. Så en trenger ikke å søke. Norges energi som jeg bruker aksepterer chat ved prismatch. Så jeg gjør det på denne måneden:

-Kalender ved neste prismatch

-Når kalender varsler går jeg inn på gruppene, finner beste tilbud(ofte har de lagt ved en "mal" også)

-Starter chat på norges energi, paster inn mal

Tar meg noen minutt. Denne måneden har jeg -27 øre pr kWh på to boliger, samt 1500 i rabatt pga oppstarts tilbud. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...