Gå til innhold

Kassebil med varme bak og camping mode


Gjest Slettet+6132

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132

Jeg skal kjøpe ny kassebil/varebil og trenger en som helst gir varme bak. Den bør også ha en form for camping-mode eller kunne være påslått over tid slik at man kan opprettholde varme bak i kassebilen.

Har kikket litt på Toyota, Peugeot, Citroen og Opel, og forstått dette er samme bilene (firlinger). Spørsmålet er om det er forskjell på dem likevel med tanke på app-styring og tingene nevnt i første avsnitt.

Har også vurdert eNV200 fra Nissan men aner ikke om den har camping-mode eller om det å la bilen være påslått over tid vil være mulig. Det samme kan sies om Maxus og BYD.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132
NoBo skrev (19 minutter siden):

Hvilken prisklasse, maks pris ser du for deg?

https://bobilverden.no/nytt-norsk-bobilmerke-pa-gronne-skilt/

Pris er ikke så viktig bare den fungerer til sitt bruk mtp. varme/ac.

Bilen skal ikke være campingbil men brukes til næring.

Men takk for tips, godt forslag! Etter hva jeg kan se kan interiøret rives ut, men slik jeg tolker bilen ser den ut til å gå på fossilt drivstoff.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
NoBo skrev (1 minutt siden):

Har du hørt med firmaer som spesialiserer seg på varme/kjøling til kjøretøy, eks. http://www.heatco.no? Mulig ettermontering i den bilen du helst vil ha er greieste løsning.

Nei, jeg har ikke brukt så mye tid på dette foreløpig. Jeg tenkte at ved å velge elbil så vil man automatisk få kjøling/varme slik at man kan eliminere utfordringen på den måten. Bilen vil ikke alltid være tilkoblet strøm og trenger derfor oppvarming/kjøling i disse periodene.

Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (1 time siden):

Jeg skal kjøpe ny kassebil/varebil og trenger en som helst gir varme bak. Den bør også ha en form for camping-mode eller kunne være påslått over tid slik at man kan opprettholde varme bak i kassebilen.

Har kona hivd deg ut nå? Så du må bo i kassebilen? 😉

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Hanhijnn skrev (3 minutter siden):

Har kona hivd deg ut nå? Så du må bo i kassebilen? 😉

Gid, det var så vel, men jeg trenger oppbevaring sommer som vinter under klimaregulerte forhold.
Nå satte du i gang hodet mitt 😂

Vil tro det er noen vet om disse bilene kan opprettholde temperatur eller være påslått i 24 timer uten at de stenger ned seg selv?

Lenke til kommentar

Det er nok ikkje mange vanlege varebilar som er berekna for temperaturkontroll eller isolasjon bak. Stort sett er det sjølve kupeen som har slike fasilitetar, det er ikkje ein gong alle kassebilar som har ventil eller opning bakover slik at varmen frå kupeen kjem inn bak.

I din situasjon så tenker eg at det kan være fornuftig å gå vegen om ein bilpåbyggar for å gjort dei endringane du ynskjer. Skal du fyrst ha varme bake i varerommet så vil det fort være fornuftig å få bygd innerveggar med isolasjon.
Med isolerte veggar og enten ein webasto eller elektrisk vifteomn montert i varerommet så skal du kunne få god varme som held seg over tid.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
The Avatar skrev (2 minutter siden):

Det er nok ikkje mange vanlege varebilar som er berekna for temperaturkontroll eller isolasjon bak. Stort sett er det sjølve kupeen som har slike fasilitetar, det er ikkje ein gong alle kassebilar som har ventil eller opning bakover slik at varmen frå kupeen kjem inn bak.

I din situasjon så tenker eg at det kan være fornuftig å gå vegen om ein bilpåbyggar for å gjort dei endringane du ynskjer. Skal du fyrst ha varme bake i varerommet så vil det fort være fornuftig å få bygd innerveggar med isolasjon.
Med isolerte veggar og enten ein webasto eller elektrisk vifteomn montert i varerommet så skal du kunne få god varme som held seg over tid.

Jeg har tenkt at veggen bak førersetene kan fjernes eller det kan lages åpning bakover, alternativt legge noen luftslanger fra ventilene i dashbordet. Alt dette vil la seg løse dersom elbilen kan gå på tomgang over lengre tid eller ha camping-mode funksjon.

Ved å velge elbil ser jeg for meg at jeg slipper aggregat eller ekstern tilkobling av strøm, noe som vil være en fordel. Det MÅ være AC i bilen og det er vanskelig uten fast strøm. Webasto og annet tapper også 12V og har hatt endel tull jeg ønsker eliminere med en elbil.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Dubious skrev (1 time siden):

Er ikke noe problem å montere webasto bak i bilen om det er dieselbil.

Er det bensin eller elektrisk, så må du ha en ekstra tank, som blir dyrere.

Det er derfor jeg vil ha en elektrisk kassebil som har varme/AC integrert. Etter hva jeg har skjønt kan Nissan kjøre klimaanlegg i timesvis uten at det slår seg av når bilen står stille. Men hva Toyota, Citroen, Opel, Maxus osv. gjør når bilen blir stående på "tomgang" skulle jeg gjerne visst. Om de automatisk slår seg av etter 20 min kan jeg ikke bruke dem.

Lenke til kommentar

https://maxus.no/modeller/euniq-el-varebil/

Den her kanskje? aner ikke om den har campermode, men det er en ombygd personbil hvertfall, og ser ut som det er mye lufting mellom lasterom og kupe

WV ID Buzz er under produksjon nå og prototyper er sett, men det blir sikkert lenge å vente

(edit: ok Buzz er vel ikke en kassebil, men det har hvertfall campermode  skulle en tro)

Endret av madmats
Lenke til kommentar

De fleste elbilene i dag, varebil eller ikke, har dårlig løsninger for oppvarming. Det er vel kun Tesla som har skikkelig camper mode. De fleste andre må det stilles inn oppvarming til tider, og mange av de har maks 30 min pr gang. Bjørn Nyland tester mange av de med overnatting i bilen, og de fleste er ett slit. Han har ikke testet de nye firling-bilene enda.

Bør nok satse på å finne en egen løsning for temp regulering bak i.

Maxusen varmer dårlig i kupeen, og mye av det er fordi det er store hull fra kupe og inn i bakrommet. Varmer ok, men over 80kmt så trekker det for mye i den, slik at varmen forsvinner etter det de som har den hos oss sier.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Dubious skrev (3 timer siden):

Maxus anbefales ikke, da den fungerer som en fossilbil uten varming, du må ut og manuelt starte oppvarming.
Du blir nødt til å ut å skrape is, og bruke tykke klær.

Forvarming er ikke en nødvendighet, og om varmeapparatet oppleves dårlig vil dette kanskje ikke fungere overhodet dersom jeg ønsker varme opp lasterommet i tillegg til kupeen.
 

AndersT2 skrev (2 timer siden):

Maxusen varmer dårlig i kupeen, og mye av det er fordi det er store hull fra kupe og inn i bakrommet. Varmer ok, men over 80kmt så trekker det for mye i den, slik at varmen forsvinner etter det de som har den hos oss sier.

Det er i bakrommet jeg ønsker varme/AC ;) Feks. ønsker jeg varme i bilen over natten eller mens jeg er på arbeid i 8 timer. Jeg kan nok få laget til noen slanger fra ventilene foran til lasterommet så det er primært "camper-mode" eller "dog-mode" jeg er ute etter.

Tester Bjørn Nyland kassebiler? Får kanskje se noen av videoene hans 
 

Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (38 minutter siden):

Det er i bakrommet jeg ønsker varme/AC ;) Feks. ønsker jeg varme i bilen over natten eller mens jeg er på arbeid i 8 timer. Jeg kan nok få laget til noen slanger fra ventilene foran til lasterommet så det er primært "camper-mode" eller "dog-mode" jeg er ute etter.


Tester Bjørn Nyland kassebiler? Får kanskje se noen av videoene hans 

Skjønte hva du er ute etter, snakket mer om vanlig bruk. Det åpne mellom bak og foran i Maxusen er ikke nok til å varme opp uten hjelp. Hvor lenge den greier å stå å varme av seg selv er også ukjent.

Bjørn Nyland tester alle bilene han får lov til. Har testet Nissanen, VW Crafter og Mercedesen av kassebilene jeg har sett, samt Maxusen. Første generasjon Nissan med minst batteri, og mye ladeproblemer på kaldedager på hurtigladere kjørte han også fra Oslo til Tromsø på vinterstid, det var god underholdning.

Han har startet med test til og fra polarsirkelen i vinter, inkludert overnatting i bilen, og de er det oftest han kommer inn på hvordan de er til å fungere med "camper mode". Han har ikke fått testet noen av varebilene på den måten de siste par årene så vidt jeg husker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
AndersT2 skrev (3 timer siden):

De fleste elbilene i dag, varebil eller ikke, har dårlig løsninger for oppvarming. Det er vel kun Tesla som har skikkelig camper mode. De fleste andre må det stilles inn oppvarming til tider, og mange av de har maks 30 min pr gang. Bjørn Nyland tester mange av de med overnatting i bilen, og de fleste er ett slit. Han har ikke testet de nye firling-bilene enda.

Kia E-Soul, E-Niro og Hyundai Kona har og camper mode, eller utility mode som de kaller det, så er ikke helt eksklusivt for Tesla :) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...