Gå til innhold

Burde sprit over 30% få aldersgrense på 30-år?


Anbefalte innlegg

I stedet for "straff" som i hovedsak berører de som har et godt forhold til alkohol, hva med å heller straffe de som "misbruker" alkohol?

Dersom du blir målt til over 1 i promille blir det utdelt bøter eller lignende ved alle tilfeller hvor du belaster samfunnet på noen måte (ordensforstyrrelser, skader deg selv eller andre osv)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kjernepsykisk skrev (På 30.6.2021 den 12.53):

Overskriften sier vel egentlig sitt, men etter snart 2 år med corona ser man at det viktigste i norge er retten til å feste, polet klarte å holde dørene stengt i et par timer før corona var irrelevant, polet låtte holdes åpent, kosta hva det koste må. Russen i år har rullet siden i mai, og har vist tenkt å fortsette med det langt inn i juli måned. Erna Solberg står å tapper øl på en brun pub, ikke mange ukene etter forfall på bot for festing. Er det virkelig blitt sånn at det eneste alibi og menneskeretten vi vil kjempe for kong alkohol? Det er ungdom inne på sykehus HVER helg med alkoholforgiftning og behov for livreddende behandling. 
 

i forbindelse med rusreform var det sterkeste argumentet at vi må beskytte ungdom mot rus. Er alkohol kun blitt KOS? Norge har vært fornuftig før, men nå tror jeg all fornuft er borte. 
 

eller. 
 

hvordan kan vi beskytte barn mot alkohol? 

Vanskelig og beskytte noen i ett demokrati.

Poenget med og være myndig er at man må ta ansvaret og konsekvenser selv.

Hvis man forbyr alt så vil nok mange flere enn mange pensjonister rømme fra landet.

Tragedier grunnet rus er nok vanskelig om ikke umulig og gjøre noe med.

 

Lenke til kommentar

Kan man kutte mer i grensekvoter? 1 liter sprit, 6 øl og ei flaske vin, alternativt en dunk med vin og ikke øl. 
 

jeg foretrakk personlig å ikke bli russ, men heller jobbe og få viktig erfaring. Jeg har også drukket min del av alkohol, og kan nesten ikke huske en eneste fest. 
 

å prise alkohol er Norge verdensmester på, men her blir jo den sosiale forskjellen virkelig satt på spissen. Men et viktig spørsmål, er det mulig å hygge seg uten alkohol, eller det blitt en urokkelig tradisjon?

Er det noen som har Oversikt over de faktiske kostnadene for samfunnet relatert til alkohol? Da ser jeg selvfølgelig bort i fra alle milliardene staten innkasserer over avgifter da disse er mer frivillig innbetalt. 

Lenke til kommentar
13 hours ago, John-B said:

I stedet for "straff" som i hovedsak berører de som har et godt forhold til alkohol, hva med å heller straffe de som "misbruker" alkohol?

Dersom du blir målt til over 1 i promille blir det utdelt bøter eller lignende ved alle tilfeller hvor du belaster samfunnet på noen måte (ordensforstyrrelser, skader deg selv eller andre osv)

"misbruk" har vesentlig større omfang enn man noen gang vil ha ressurser til. Derfor er forebyggende bedre.

Lenke til kommentar
Kjernepsykisk skrev (1 minutt siden):

Kan man kutte mer i grensekvoter? 1 liter sprit, 6 øl og ei flaske vin, alternativt en dunk med vin og ikke øl.

Litt off-topic, men som vestlending så synes eg at alkoholkvota uansett er litt problematisk. Eg synes eigentleg at ein enten burde hatt fortolling av all alkohol, slik fortolling er no enkelt å gjere via app og liknande så om ein betalar avgiftene for fyrste vinflaska eller den sjuande speler liten rolle.
Eller så burde alkoholkvota gått på den vanlege verdigrensa slik at også vestlendingar på tur kan nytte tilbodet om å kjøpe inn ekstra mykje avgiftsfri alkohol frå utlandet.

Det mest ryddige er nok likevel å berre ta vekk alkoholkvota. Frå gamalt av var alkoholkvota innført fordi det skulle være mulig å ta med seg litt alkohol over grensa utan å måtte oppsøke ein bemanna grensestasjon for å fylle ut papirarbeidet og betale alkoholavgifta kontant. Det var derfor administrativt besparande å ikkje måtte krevje inn avgift for små mengder alkohol, men i dag er det ikkje lenger slik at det er særleg tid eller ressurskrevjande å ta betalt.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kjernepsykisk skrev (14 minutter siden):

Kan man kutte mer i grensekvoter? 1 liter sprit, 6 øl og ei flaske vin, alternativt en dunk med vin og ikke øl. 

En kan fjerne kvoten på varer med alkohol man ikke får i Norge, altså at man fritt kan bringe inn så mye man vil uten å betale noe, til privat bruk. 
Det vil fortsatt begrense seg til hvor mye man kan kjøpe da beløpsgrensen beholdes.

Jeg drar til Sverige for å handle varer jeg ikke får i Norge.

Lenke til kommentar
Kjernepsykisk skrev (På 30.6.2021 den 12.53):

Overskriften sier vel egentlig sitt, men etter snart 2 år med corona ser man at det viktigste i norge er retten til å feste, polet klarte å holde dørene stengt i et par timer før corona var irrelevant, polet låtte holdes åpent, kosta hva det koste må. Russen i år har rullet siden i mai, og har vist tenkt å fortsette med det langt inn i juli måned. Erna Solberg står å tapper øl på en brun pub, ikke mange ukene etter forfall på bot for festing. Er det virkelig blitt sånn at det eneste alibi og menneskeretten vi vil kjempe for kong alkohol? Det er ungdom inne på sykehus HVER helg med alkoholforgiftning og behov for livreddende behandling. 
 

i forbindelse med rusreform var det sterkeste argumentet at vi må beskytte ungdom mot rus. Er alkohol kun blitt KOS? Norge har vært fornuftig før, men nå tror jeg all fornuft er borte. 
 

eller. 
 

hvordan kan vi beskytte barn mot alkohol? 

All fornuftt ER borte. Nordmenn har en helt elendig kultur når det gjelder alkohol. Helt elendig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kjernepsykisk skrev (På 30.6.2021 den 12.53):

hvordan kan vi beskytte barn mot alkohol? 

Strengere straffer for salg av alkohol til mindreårige, mer kontroll av utsalgssteder med prikkordning og bøter eller stenging om de bryter reglene. At barnevernet kobles inn om mindreårige blir tatt gang på gang med alkohol og med konsekvenser for foreldrene om de ikke klarer å kontrollere ungene sine.

 

Hjernen er vel ferdig utviklet når man er 25, så ser ikke noe godt argument for å øke aldersgrensen ut over dette. Det må veies opp mot andre hensyn for å hindre ulovlig produksjon, smugling og grensehandel. Tenker en mer forsiktig økning til 21 for all alkohol vil være en fornuftig start, så kan man vurdere konsekvensene og ta det derfra.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Når jeg var tenåring så var alkohol noe man drakk i helgene for å bli full (billig sprit), for å fremkalle følelser eller bedøve dem, eller for å bedre oddsene hos det annet kjønn.

Nå som jeg er nærmere midt i livet så er alkohol noe man drikker til et bedre måltid (vin) eller etter å ha jobbet i hagen (en kald øl). Jeg har noe sprit i kjelleren men har knapt rørt det på 15 år.

Er dette en reise som hele samfunnet (i noen grad) har tatt, fra tradisjonell Norsk helgefyll til et mer kontinentalt drikkemønster? Eller er det bare jeg som har blitt gammel og satt?

 

Jeg er skeptisk til å sette en aldersgrense på sprit som er så mye høyere grensen for å bli satt i fengsel, for å kjøre bil, for å stemme og å avtjene verneplikt.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
knutinh skrev (10 timer siden):

Er dette en reise som hele samfunnet (i noen grad) har tatt, fra tradisjonell Norsk helgefyll til et mer kontinentalt drikkemønster? Eller er det bare jeg som har blitt gammel og satt?

Både og. Den tradisjonelle helgefylla har blitt mindre vanleg, litt av det fordi vi har fått eit meir europeisk alkoholforbruk (i tillegg til helgefyll) men også at mange og særleg godt etablerte har fått betre råd slik at ein kan drikke litt alkohol også i vekedagane utan at det gåt for mykje utover økonomien. At du har blitt "gammal" gjer nok også sitt til at du er mindre interessert i å feste, og når du fyrst fester så drikker du mindre. Både fordi det ikkje er like interessant å drikke seg overstadig full, men også fordi du nok toler mindre alkohol enn du gjorde i din ungdom. 

At vi i Norge konsumerer mindre brennevin av både blank og brun variant har nok mykje med kva som er trendy. I dag drikk nok mange ein eksklusiv vin eller handtverksøl i staden for ein eksklusiv cognac eller whisky. Både alkoholmengda og prisen for ein slik kveldsdram er nok så lik at endringa nok ikkje kan tilskrivast økonomi eller alkoholforbruk, det er nok mest ei smaksmessig dreiing over til andre ting enn brennevin. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (7 timer siden):

Både og. Den tradisjonelle helgefylla har blitt mindre vanleg, litt av det fordi vi har fått eit meir europeisk alkoholforbruk (i tillegg til helgefyll) men også at mange og særleg godt etablerte har fått betre råd slik at ein kan drikke litt alkohol også i vekedagane utan at det gåt for mykje utover økonomien. At du har blitt "gammal" gjer nok også sitt til at du er mindre interessert i å feste, og når du fyrst fester så drikker du mindre. Både fordi det ikkje er like interessant å drikke seg overstadig full, men også fordi du nok toler mindre alkohol enn du gjorde i din ungdom. 

At vi i Norge konsumerer mindre brennevin av både blank og brun variant har nok mykje med kva som er trendy. I dag drikk nok mange ein eksklusiv vin eller handtverksøl i staden for ein eksklusiv cognac eller whisky. Både alkoholmengda og prisen for ein slik kveldsdram er nok så lik at endringa nok ikkje kan tilskrivast økonomi eller alkoholforbruk, det er nok mest ei smaksmessig dreiing over til andre ting enn brennevin. 

Det viser i så fall at man kan dreie befolkningen over fra grøftefyll til moderat øl og vindrikking. Nå kan nok et glass vin om dagen være like farlig for leveren som en flaske vin på lørdag. Men man slipper noen av de akutte alkohol-skadene (slåssing, fall, konebanking...)

Et viktig tiltak i så måte var nok å knytte alkoholavgiften til mengde alkohol heller enn pris. Dermed framstod det mer rasjonelt å drikke "eksklusive" dråper med mindre alkohol heller enn ren 60% (eller 96%). Det er nok også en greie vi har fått med mer utdanning, mer urbanisering, mer penger og lysten til å bli som Franskmenn og Italienere.

Når man dro på bygdefest så var det naturlig å drikke på lørdag, gjerne mye. Når man dro med seg den kulturen inn til byen som ung så var det naturlig å drikke billig alkohol før man dro ut for å spare penger ute, og likevel bli beruset. Når man har en kartong vin i kjelleren eller noen gode IPA i kjøleskapet, og naboen og vennene dine har det samme så er det ikke noe "press" for å drikke, man kan ta et glass om man vil, eller la vær om man vil.

-k

Endret av knutinh
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Verm skrev (På 1.7.2021 den 23.06):

Alkoholprosent tror jeg ikke er så viktig, men det hadde ikke gjort noe om alkohol var enda dyrere. Kutt i grensekvotene kunne også hjelpe.

Er jo enig med deg i det meste her, men akkurat dette er jeg litt uenig i. Det første der. For meg gjenom ett langt liv med litt for mye alkohol og da ofte til kos hjemme med en god film eller fotballkamp eller god bok for den del eller bare avslapping på verandaen så handler det faktisk om tre forskjellige typer ruser. Ølrus, Vinrus og brennevinsrus.Og en kan godt henge på bandingsrus også.. Ølrus er den avslappende dorske rusen. Brennevinsrusen er den mer hyperaktive rusen som en lett kan miste kontrollen over og kan ende utagerende og de som verre er. Mens vinrusen er den helt klart den beste opp mot å drive med andre ting samtidig som å høre på musikk, se film , fotballkamp på TV eller lese å kose seg med noe en liker. Gjør en mer kreativ og kommer lett opp med gode ideer enkelt å greit. Blandingsrus vil jeg helst ikke annbefale 🙂

Lenke til kommentar
Thewinnertakesall skrev (20 minutter siden):

Blandingsrus vil jeg helst ikke annbefale 🙂

Jeg blandet øl og sprit i samme glasset...
Dagen derpå lå jeg flat til langt utpå dagen.

Bare å innføre alkoholkvoter innenlands også, så kan de sette prisen så høy de vil for min del da jeg drikker maks en øl i uka.
Så da regner jeg med at min øl blir billigere...

Lenke til kommentar
knutinh skrev (2 timer siden):

Et viktig tiltak i så måte var nok å knytte alkoholavgiften til mengde alkohol heller enn pris. Dermed framstod det mer rasjonelt å drikke "eksklusive" dråper med mindre alkohol heller enn ren 60% (eller 96%). Det er nok også en greie vi har fått med mer utdanning, mer urbanisering, mer penger og lysten til å bli som Franskmenn og Italienere.

Einig. Denne ordninga gjer også at eksklusive dråper er å sjå på som billige på Vinmonopolet. Vinmonopolet er ein av verdens største grosistar på alkoholinnkjøp og er derfor i posisjon til å forhandle seg fram til gode prisar. Det et ikkje uvanleg at det står utlenningar i polkøene når Vinmonopolet har vinslepp då vinar i denne prisklassa ofte er mykje dyrare i utlandet. 

Lenke til kommentar
Thewinnertakesall skrev (38 minutter siden):

tre forskjellige typer ruser. Ølrus, Vinrus og brennevinsrus.Og en kan godt henge på bandingsrus også.. Ølrus er den avslappende dorske rusen. Brennevinsrusen er den mer hyperaktive rusen som en lett kan miste kontrollen over og kan ende utagerende og de som verre er. Mens vinrusen er den helt klart den beste opp mot å drive med andre ting🙂

Jeg opplever det ikke slik, og synes heller ikke at det virker plausibelt gitt at vi vet at det er den samme alkoholen som gjør oss beruset i alle tilfellene.

Øl, vin og sprit gjør deg alle beruset. Avhengig av mengde og sinnsstemning så kan det være en mild rus som gjør at man får et lite løft i følelser, slapper litt av og reduserer noen hemninger. Eller man kan få en tung rus hvor bevegelser og tale blir påvirket som bare er flau og (i mine øyne) bortkastet.

Det finnes noen kraftige psykologiske faktorer. Når jeg åpner meg en øl så har jeg «fri». Det fungerer så sterkt at det er helt umulig å dra på en løpetur selv etter et lite glass øl som umulig kan gi meg noen rus å snakke om. Alt sitter i hodet. Det et litt skummelt for jeg har tydeligvis lært meg til at en øl er belønning for godt utført arbeid.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...