Gå til innhold

Norske klimagassutslipp er lavere enn antatt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sitat

Årsaken til revideringen er at det ble oppdaget en feil i programmet som henter data fra statistikken for energibalansen. Data fra denne statistikken går inn i modellen som brukes til å beregne klimagassutslippene. Denne feilen gjaldt koden «skip», som førte til at det ble beregnet feil utslipp fra kysttrafikk.

https://www.ssb.no/natur-og-miljo/forurensning-og-klima/statistikk/utslipp-til-luft/artikler-om-utslipp-til-luft/klimagassutslippene-revideres-noe-ned

Jeg leter og leter etter en detaljert beskrivelse av hva som er beregnet feil og hvordan, men finner bare alt for runde formuleringer av at det har vært en feil og et ferdig kompilert korrigert tall.

Endret av Simen1
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (13 minutter siden):

Jeg leter og leter etter en detaljert beskrivelse av hva som er beregnet feil og hvordan, men finner bare alt for runde formuleringer av at det har vært en feil og et ferdig kompilert korrigert tall.

Ja, det var lite reell info utenom at de har funnet ennå en feil. Tidligere i år ble det jo funnet en feil og utslippene var høyere enn antatt. https://www.tu.no/artikler/alvorlig-feil-i-det-norske-klimaregnskapet/509178?key=LURtX1V5

Nå er de lavere enn antatt, men lavere enn antatt før antakelsen ble oppjustert eller bare lavere antatt enn de førhøyede antatte tallene? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Man kan lure på om det i det hele tatt er mulig å kunne måle norske CO2 utslipp nøyaktig. Man har vel i dag bare en målestasjon i Agder (Birkenes) og en på Svalbard (Zeppelin).

Dessuten ser det ikke ut som man tar med utslipp av sot i de norske utslippstallene (sot som feks faller ned på is og snø fører til økt smelting når solen skinner).

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Lab Roy skrev (9 minutter siden):

Man kan lure på om det i det hele tatt er mulig å kunne måle norske CO2 utslipp nøyaktig. Man har vel i dag bare en målestasjon i Agder (Birkenes) og en på Svalbard (Zeppelin).

Dessuten ser det ikke ut som man tar med utslipp av sot i de norske utslippstallene (sot som feks faller ned på is og snø fører til økt smelting når solen skinner).

Det er ikke basert på luftmålinger i hvert fall (det er ingen lufttett boks over landet så vi kan skille mellom norske og andre lands utslipp, eller naturlige og menneskeskapte utslipp). Målingene er basert på blant annet antall tonn drivstoff forbrent. Det veldig lett å renge seg fra antall tonn karbon i brenslet til antall tonn CO2.

Det vet jeg ikke, men vil anta at effekten av sot både er veldig mye mindre enn effekten av CO2 i atmosfæren og at det ikke er med i tallene. Ei heller andre former for endringer i refleksjonsevne "albedo".

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Salg av drivstoff er lett å logge rimelig eksakt, dette regnes som 100% forbrent i det året det selges. Det samme gjelder import/egenproduksjon av kull, fakling av metan, utslipp av CFC-gasser, SF6, frigjøring av CO2 fra mineraler osv.

Forbrenning av ved, biopellets, biooljer osv defineres som nullutslipp. (Ja, jeg er uenig i den definisjonen, men akkurat nå forholder jeg meg bare til den)

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Simen1 said:

Salg av drivstoff er lett å logge rimelig eksakt, dette regnes som 100% forbrent i det året det selges. Det samme gjelder import/egenproduksjon av kull, fakling av metan, utslipp av CFC-gasser, SF6, frigjøring av CO2 fra mineraler osv.

Forbrenning av ved, biopellets, biooljer osv defineres som nullutslipp. (Ja, jeg er uenig i den definisjonen, men akkurat nå forholder jeg meg bare til den)

Det var vel salg av drivstoff hvor de ikke hadde fått med seg alt forrige gang?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...