Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Mistet husnøkler som leietaker!


DanielKRD

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
2 minutes ago, Dragen said:

Nei, fordi dette er noe man enkelt kan gjøre selv. Med mindre man er for dum til å bruke en skrutrekker.

Det eneste man har av ekstrautgifter er å kopiere opp ekstra nøkler.

Som huseier som har investert store penger i og har økonmisk ansvar for en boligmasse ville jeg ikke sett på "DIY" løsninger fra en leietaker som roter bort nøkler som særlig tillitsvekkende.

Hvis man tenker at å miste nøkler kun fordrer å kopiere nøkler så synes jeg man mangler perspektiv her.

Endret av Theo343
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (3 minutter siden):

Koster det kun 500,- å tilkalle en låssmed som så bruker verktøy og materialer til å utføre byttet? Samt tiden huseier er nødt til å bruke på å organisere dette?

Folk har en tendens til å bagatellisere til ekstreme ytterpunkter for å gjøre ting mer spiselig.

Hvorfor trenger man låsesmed om man har mistet 1 nøkkel?

Leier bør ha minst 2, og huseier bør ha 1.

Lenke til kommentar
Skrujernet skrev (15 timer siden):

Flytt ut og ta alt til husleietvistutvalget. Dokumenter alt.

Ikke betal ei krone for noe ekstra utenom hva som står i kontrakt. 

+1

Helt hinsides. 5000 for vann og avløp? Ekstremt få kommuner som tar betalt for vann. Offentlig avgifter er i alle tilfeller jeg kjenner til inkludert i husleien. Da blir dere vel fakturert for renovasjon (søppel) også da.... 

13 000 for ny lås er absurd. Be i det minste om å få spesifisert hva beløpet gjelder. Dersom en låsesmed rykker ut og bytter - koster det absolutt maksimalt 3000 kr,- Normal pris er ca 2000 kr,- Som mange sier her, kan du gjøre jobben selv for 500 kr,- 

Ikke betal! Si opp leieforholdet... flytt ut - og ta heller saken videre med Forbrukerrådet eller lignende. 

Det kommer garantert flere slike overraskelser fra utleier i tiden som kommer.

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (2 minutter siden):

Som huseier som har investert store penger i og har økonmisk ansvar for en boligmasse ville jeg ikke sett på "DIY" løsninger fra en leietaker som roter bort nøkler som særlig tillitsvekkende.

Hvis man tenker at å miste nøkler kun fordrer å kopiere nøkler så synes jeg man mangler perspektiv her.

Denne DIY-jobben er nøyaktig den samme en låsesmed gjør. Så lenge det ikke er en spesiallås eller systemlås, så er det et fett hvem som har byttet sylinderen. På akkurat samme måte som at man kan bytte blandebatteri i dusjen uten å leie en rørlegger.

Og utleier har tapsbegrensningplikt ovenfor leieboer (og omvendt).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Dragen said:

Denne DIY-jobben er nøyaktig den samme en låsesmed gjør. Så lenge det ikke er en spesiallås eller systemlås, så er det et fett hvem som har byttet sylinderen. På akkurat samme måte som at man kan bytte blandebatteri i dusjen uten å leie en rørlegger.

Og utleier har tapsbegrensningplikt ovenfor leieboer (og omvendt).

Jeg har bodd såpass mange steder i livet at jeg vet at DIY ofte ikke er godt nok utført selv om de "klarer det". For en huseier som vil være sikker på at alt er gjort riktig forstår jeg veldig godt at de ikke overlater ymse arbeid til usertifiserte.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Dubious said:

Har man allerede nøkler, og kommer seg inn, så trenger man ikke låsesmed for å bytte låsen.

Huseier kan på ingen måte vite om "tap av nøkkel" er med overlegg og hvorvidt boligen fortsatt er sikker når en ny leietaker tar over boligen.

Jeg synes jeg ser for meg saken "Forrige leietaker hadde ikke mistet nøkkelen likevel og den nye leietakeren Sarah opplevde innbrudd og mistet store verdier - tar huseier til retten for manglende oppfølging av tapt nøkkel".

Man ser en stadig økende trend til ansvarsfraskrivelse for ting man selv forårsaker i dag.

EDIT:
Jeg er veldig glad for at jeg ikke har hoppet på "utleie" bølgen siste 10-15 år.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (1 minutt siden):

Jeg har bodd såpass mange steder i livet at jeg vet at DIY ofte ikke er godt nok utført selv om de "klarer det". For en huseier som vil være sikker på at alt er gjort riktig forstår jeg veldig godt at de ikke overlater ymse arbeid til usertifiserte.

Bytte låsesylinder? Det er verdens letteste jobb, og ett barn kunne gjort det. Ikke noe man trenger sertifisering for å gjøre. En utleier kan uansett ikke nekte en leietaker å gjøre jobben selv for å unngå unødvendige merutgifter. Er ikke det godt nok for utleier så er ikke det leietakers problem.

jeg mistenker at grunnen til at dette er så dyrt er at det handler om systemnøkler med flere sylindre som må byttes. Men jeg ville bedt om at dette ble dokumentert, og så ville jeg gjort egne undersøkelser på om det trenger å være så dyrt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det ligger ikke nok informasjon her til at jeg klarer å vite om dette jeg nå svarer vil ha noe betydning. Men jeg sitter selv som styreleder i et boligsameie med systemnøkkel system hvor nøklene til hver boenhet i tillegg til å kunne åpne sin egen dør også kan åpne sin postkasse, sykkelbod, Søppelbod, hoveddør inn til fellesgang og hoveddører inn til bodene i under etasjen. For et par år siden var det en som leide en leilighet som hadde mistet 2 av 3 nøkler, han tilhørte et tvilsomt miljø og var en problem leier for å si det mildt. Så vi i styret mistenkte at dette kunne føre til problemer senere og ble sådan bestemt at vi måtte inn med lås smed for å få byttet låsene som fungerte på alle systemnøklene som ytterdør, sykkelbod osv. Samt det da måtte bli laget nye systemnøkler til alle i bygget. Dette ble dekt av en finurlig utleieforsikring utleier av leiligheten hadde, men tror det var snakk om temmelig høye egenandeler, men det fins altså forsikringer som dekker dette. 

Om dette "bare" er snakk om en utleie seksjon og ikke et sameie med systemnøkler så høres 13 000 alt for mye ut for å få bytte dørlås, men gitt den høye prisen så bare antar jeg det er snakk om en systemlås, så kan være verdt å høre med sameie/borettslaget om de eventuelt har forsikringer som kan dekke noe slikt. 

Endret av Evil-Duck
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Kron:
Det er irrelevant hvor lett det er i mine øyne. For meg er det kjempelett å bytte hjemmelader for elbil i garasjen men jeg overlater det til en sertifisert elektriker.

Man ønsker også at en låsesmed skal utføre jobben så ikke det oppstår flere "kopier" eller nøkler på avveie. Huseier utlever så nøkler til leieboer og ikke omvendt.

Ellers synes jeg Evil-Duck sitt svar over var godt og dekkende samt ikke minst kompetent.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (6 minutter siden):

Det er irrelevant hvor lett det er i mine øyne. For meg er det kjempelett å bytte hjemmelader for elbil i garasjen men jeg overlater det til en sertifisert elektriker.

Det er ulovlig å gjøre dette om man ikke er elektriker.

Det er lovlig å bytte låssylinder selv.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (11 minutter siden):

Kron:
Det er irrelevant hvor lett det er i mine øyne. For meg er det kjempelett å bytte hjemmelader for elbil i garasjen men jeg overlater det til en sertifisert elektriker.

Man ønsker også at en låsesmed skal utføre jobben så ikke det oppstår flere "kopier" eller nøkler på avveie. Huseier utlever så nøkler til leieboer og ikke omvendt.

Ellers synes jeg Evil-Duck sitt svar over var godt og dekkende samt ikke minst kompetent.

Ja, og huseier må gjøre som han vil. Men kostnadene til dette kan ikke lempes over til leietaker når leietaker ønsker å gjøre jobben selv. Eksempelet ditt er også dårlig. Hvem som helst kan bytte sylinder. Kan ikke sammenligne dette med en jobb som stiller krav til utdannelse. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Kron said:

Ja, og huseier må gjøre som han vil. Men kostnadene til dette kan ikke lempes over til leietaker når leietaker ønsker å gjøre jobben selv. Eksempelet ditt er også dårlig. Hvem som helst kan bytte sylinder. Kan ikke sammenligne dette med en jobb som stiller krav til utdannelse. 

Eksempelet gjaldt kun om man kan gjøre det selv fordi det er enkelt. Selve poenget er godt nok at ved enkelhet ikke nødvendigvis rettferdigjør at man skal kunne utbedre mangelen/skaden selv (lovlig eller ei).

For utleier dreier dette seg kun om sikkerhet ift. boligen som Evil-Duck har besvart mer enn godt nok. Jeg ser dermed ingen grunn til å diskutere det utover det han allerede har skrevet.

EDIT:
Når det er sagt er det kun mitt perspektiv og ikke juss.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...