Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

VLAN Tagging/Untagging


Anbefalte innlegg

Heisan.. 

Har nettopp kvittet meg med Altibox sin VMG hussentral, og satt opp en MT RB4011, fungerer knirkefritt foreløpig..

I Mikrotiken er VLAN 101 og 102 tagget..

Skal til å koble opp en TP SG105 switch til RB`n for å fordele nett rundom i heimen, da lurer jeg på:

Må jeg untagge både VLAN 101(internett) og 102 (IPTV) i denne?

PFH Takker for svar...😀

 

Endret av Heia
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den switchen er unmanaged så vidt jeg kan se, noe som pleier å bety at den ikke "forstår" VLAN-tagging.

Usikker på hva slike "dumme" switcher gjør dersom den mottar VLAN-tagget trafikk. Enten så vil den vel da bare operere som om pakkene ikke er VLAN-tagget (og antakelig også fjerne tag fra pakkene når de går ut fra switchen) eller så vil den ikke ta i mot trafikk i hele tatt.

Lenke til kommentar
On 6/21/2021 at 8:22 PM, Heia said:

Heisan.. 

Har nettopp kvittet meg med Altibox sin VMG hussentral, og satt opp en MT RB4011, fungerer knirkefritt foreløpig..

I Mikrotiken er VLAN 101 og 102 tagget..

Skal til å koble opp en TP SG105 switch til RB`n for å fordele nett rundom i heimen, da lurer jeg på:

Må jeg untagge både VLAN 101(internett) og 102 (IPTV) i denne?

PFH Takker for svar...😀

 

 

nei, vlan 101 og 102 regner jeg blir terminert på mikrotik. Du trenger da ikke tenke på vlan101/102 på lan.

Eneste du må passe på er igmp snooping støtte på switchen din

Lenke til kommentar
5 hours ago, trrunde said:

 

nei, vlan 101 og 102 regner jeg blir terminert på mikrotik. Du trenger da ikke tenke på vlan101/102 på lan.

Eneste du må passe på er igmp snooping støtte på switchen din

Må ikke kjøre VLAN fram til TV-boksen? Som du sier - Internet-VLAN må terminteres på ruteren, men har hatt inntrykk av at tv-løsningen til Altibox krevde VLAN helt fram til tv-dekoderen, men det er kanskje edret på?

Lenke til kommentar
14 minutes ago, NULL said:

har hatt inntrykk av at tv-løsningen til Altibox krevde VLAN helt fram til tv-dekoderen, men det er kanskje edret på?

Du kan sette opp samme løsning på ditt eget utstyr som den Altibox leverer på sin hjemmesentral.  Dvs at du har felles LAN for både Internett og TV.  Ruteren din må rute noen få prefiks ut via TV-VLANet og kjøre igmppoxy eller tilsvarende for å rute multicast mellom TV-VLAN og LAN.  Det finnes flere oppskrifter på slik konfig for forskjellige rutere der ute.  Er ikke så veldig komplisert.

Det som er litt frustrerende er at Altibox krever ruting av TV selv om du vil ha dekoderne på et separat LAN/VLAN. Dekoderne får ikke lenger adresse fra Altibox' DHCP-server, og de blokkerer (naturlig nok) klienter som ikke har fått tildelt adresse.  Men dette gjør at det er marginal forskjell i kompleksitet om du velger delt eller separat LAN for TV og Internett.  Multicast-ruting må du ha okkesom.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
On 6/25/2021 at 4:02 PM, bmork said:

Du kan sette opp samme løsning på ditt eget utstyr som den Altibox leverer på sin hjemmesentral.  Dvs at du har felles LAN for både Internett og TV.  Ruteren din må rute noen få prefiks ut via TV-VLANet og kjøre igmppoxy eller tilsvarende for å rute multicast mellom TV-VLAN og LAN.  Det finnes flere oppskrifter på slik konfig for forskjellige rutere der ute.  Er ikke så veldig komplisert.

Det som er litt frustrerende er at Altibox krever ruting av TV selv om du vil ha dekoderne på et separat LAN/VLAN. Dekoderne får ikke lenger adresse fra Altibox' DHCP-server, og de blokkerer (naturlig nok) klienter som ikke har fått tildelt adresse.  Men dette gjør at det er marginal forskjell i kompleksitet om du velger delt eller separat LAN for TV og Internett.  Multicast-ruting må du ha okkesom.

De som vil mekke mer med dette, kan finne eksempler å se etter her. Bidrag for andre typer hw er sikkert velkomment.

Edit: Og der ser jeg jammen at ttrunde har kommentert i tråden selv, ja. Jaja.

Endret av Penguin
triggerhappy. sorry
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...