Gå til innhold

Går det an å spille minecraft uten å drepe?


Anbefalte innlegg

Hei!

Etter mykje masing og mange runder på nettet for å lese meg opp på minecraft, kjøpe eg dette spillet til mine barn på 5 og 7 år. Eg trudde at når man satte på "Vennlig" og "kreativ" skulle det gå an å spille uten å drepe. Men nesten det fyrste den eine guttungen gjer når han får spillet i hendane er å drepe folk. Eg likar absolutt ikkje dette og eg blei skuffa og lei meg! Det må vel være mogleg og kunne spille detta spillet uten og drepe mennesker?! Det å avlive dyr og få skinn og kjøtt osv, er selvfølgeleg heilt greit, men mennesker(!) nei takk!

Er det nokon som har greie på minecraft her og som kan svare meg på om det er mulig å spille uten og drepe mennesker? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
MegIkkjeDeg! skrev (13 minutter siden):

Hei!

Etter mykje masing og mange runder på nettet for å lese meg opp på minecraft, kjøpe eg dette spillet til mine barn på 5 og 7 år. Eg trudde at når man satte på "Vennlig" og "kreativ" skulle det gå an å spille uten å drepe. Men nesten det fyrste den eine guttungen gjer når han får spillet i hendane er å drepe folk. Eg likar absolutt ikkje dette og eg blei skuffa og lei meg! Det må vel være mogleg og kunne spille detta spillet uten og drepe mennesker?! Det å avlive dyr og få skinn og kjøtt osv, er selvfølgeleg heilt greit, men mennesker(!) nei takk!

Er det nokon som har greie på minecraft her og som kan svare meg på om det er mulig å spille uten og drepe mennesker? :)

En stund siden jeg har spilt nå, men det skal være fullt mulig. Jeg er usikker på hva slags folk som poden drepte, var det multiplayer online eller var det single-player? De eneste folka som går an å drepe i single-player er vel fortsatt såkalte villagers. Disse er i spillet for å samarbeide med, men kan også drepes om man ønsker det. Evt. kan det ha vært zombier som kom fram på natta? Si litt mer om de folka som ble drept, så vi forstår mer om hva som foregår. Spillestilene i single-player er etter mitt skjønn nokså fredelig, dersom du synes det er greit at han dreper dyr for mat og zombier. Hvis dette er for mye, så mener jeg at det skal gå an å skru av monstre på spillet, evt. da spille creative mode slik du nevner, som slik jeg husker det har fokus på bygging. Har aldri analysert spillet fra perspektivet å sette grenser for barn før, men jeg vil også tippe at det finnes mods for å begrense skumle og voldelige ting. Si litt mer om hva du ønsker fra spillet og om monstre og jakt (på kuer, griser, høner) er greit eller ikke, så kan nok nettsamfunnet hjelpe deg bedre.

Endret av Aiven
Lenke til kommentar
Aiven skrev (2 minutter siden):

En stund siden jeg har spilt nå, men det skal være fullt mulig. Jeg er usikker på hva slags folk som poden drepte, var det multiplayer online eller var det single-player? De eneste folka som går an å drepe i single-player er vel fortsatt såkalte villagers. Disse er i spillet for å samarbeide med, men kan også drepes om man ønsker det. Evt. kan det ha vært zombier som kom fram på natta? Si litt mer om de folka som ble drept, så vi forstår mer om hva som foregår. Spillestilene i single-player er etter mitt skjønn nokså fredelig, dersom du synes det er greit at han dreper dyr for mat og zombier. Hvis dette er for mye, så mener jeg at det skal gå an å skru av monstre på spillet, evt. da spille creative mode slik du nevner, som slik jeg husker det har fokus på bygging. Har aldri analysert spillet fra perspektivet å sette grenser for barn før, men jeg vil også tippe at det finnes mods for å begrense skumle og voldelige ting. Si litt mer om hva du ønsker fra spillet og om monstre og jakt er greit eller ikke, så kan nok nettsamfunnet hjelpe deg bedre.

Takk for utdypende svar. :)

Det var slike villagers ja.  Trur eg har skrudd av zombier osv. Sjølv om det ikkje er "store greiene" for mange, så har eg ingen ønsker om at borna mine skal flyge rundt der på spillet og drepe folk. Eg skulle så gjerne ønske at dei kunne bygge og kose seg uten å drepe! :( Slakting av dyr blir noko ana meinar eg. 

Lenke til kommentar

Når du generer en verden, kan du slå av genererte strukturer. Da vil nesten ingen strukturer, landsbyer inkludert, bli generert. Da blir det heller ikke genert landsbybeboere. Da skal det ikke være flere mennesker igjen å drepe.

Så vidt jeg vet vil ikke kreativ modus slå av muligheten for å drepe entities (altså folk eller dyr). Kreativ modus gjør bare at en har tilgang til uendelig mye av alle blokker, og ikke trenger å finne resurser selv. I tillegg blir en udødelig, og en blir ikke angrepet av fiender.

En kan bli straffa i den aktuelle landsbyen for å drepe inbyggere, men det er kun idirekte ved at de skrur opp prisene sine. Utenfor den aktuelle landsbyen merker en ikke noe.

Endret av Henrik™
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Henrik™ skrev (3 minutter siden):

Når du generer en verden, kan du slå av genererte strukturer. Da vil nesten ingen strukturer, landsbyer inkludert, generert. Da blir det heller ikke genert landsbybeboere. Da skal det ikke være flere mennesker igjen å drepe.

Så vidt jeg vet vil ikke kreativ modus slå av muligheten for å drepe entities (altså folk eller dyr). Kreativ modus gjør bare at en har tilgang til uendelig mye av alle blokker, og ikke trenger å finne resurser selv. I tillegg blir en udødelig, og en blir ikke angrepet av fiender.

En kan bli straffa i den aktuelle landsbyen for å drepe inbyggere, men det er kun idirekte ved at de skrur opp prisene sine. Utenfor den aktuelle landsbyen merker en ikke noe.

hmm.. okay. :) Det skal eg sjå nærmarner på! Takk! :)

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (8 minutter siden):

Det er nok ikke slik at barna dine blir korrumpert av Minecraft. Benytt anledningen til å lære dem å være snille med virtuelle vesener. Om jeg ikke tar feil så blir man straffet i spillet for å drepe villagers uansett.

Nei, det gjer dei nok ikkje. ;) 

Lenke til kommentar

Nå skal det sies da, at det er antagelig en smal sak for ungene dine å forandre innstillingene på verdenen eller spillet slik at de kan drepe landsbybeboere. Hvis det ikke er genererte strukturer i verdenen, kan de spawne landsbybeboere med egg, i kreativ modus. Og dersom du setter modusen til survival, er det en smal sak å bytte, eller å generere en ny verden. Så det er ikke så mye du kan gjøre mot dem hvis de absolutt ønsker å drepe.

Personlig synes jeg det er litt merkelig at de absolutt ønsker å drepe noe(n) i Minecraft, det er ikke det spillet er lagt opp til. Det er liksom så mye annet en kan gjøre. Men det har jo ikke jeg så mye med da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
MegIkkjeDeg! skrev (42 minutter siden):

Hei!

Etter mykje masing og mange runder på nettet for å lese meg opp på minecraft, kjøpe eg dette spillet til mine barn på 5 og 7 år. Eg trudde at når man satte på "Vennlig" og "kreativ" skulle det gå an å spille uten å drepe. Men nesten det fyrste den eine guttungen gjer når han får spillet i hendane er å drepe folk. Eg likar absolutt ikkje dette og eg blei skuffa og lei meg! Det må vel være mogleg og kunne spille detta spillet uten og drepe mennesker?! Det å avlive dyr og få skinn og kjøtt osv, er selvfølgeleg heilt greit, men mennesker(!) nei takk!

Er det nokon som har greie på minecraft her og som kan svare meg på om det er mulig å spille uten og drepe mennesker? :)

Du, ro helt ned. De tar ikke skade av dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Henrik™ skrev (1 minutt siden):

Personlig synes jeg det er litt merkelig at de absolutt ønsker å drepe noe(n) i Minecraft, det er ikke det spillet er lagt opp til.

Det er jo ikke det. Barn liker alltid å teste grenser og lekesloss hele dagene. Å drepe noen i Minecraft handler mer om å teste tabu enn sadistiske lyster.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja, det kan du si. Jeg fikk bare inntrykk av at de hadde starta spillet med å rushe til nærmeste landsby (som kan ta litt tid å finne) og begynt å drepe landsbybeboerne, og nærmest ignorert det resten av spillet har å by på. Men når jeg tenker meg om er det godt mulig jeg hadde gjort det samme selv i den alderen, hvis jeg på forhånd hadde hørt at det var en mulighet. Det kunne jo være litt spennende all den tid en ikke fikk lov å spille andre voldelige spill.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke så mye å bidra med i selve diskusjonen, men til trådstarter så anbefaler jeg "Spillskolen" som du finner på Youtube. Det er 6 korte videoer ment å bli sett av foreldre.

Spillskolen

Jeg vil samtidig tilføye at disse "villagers" som er i spillet ikke gir noen belønning, så denne underholdningen barna får av å slakte disse er sannsynligvis kortvarig. De får mye mer ut av å ta dyr, skjelett og zombier for disse dropper ressurser.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke du får flere raids om du dreper villagers. Raids trigges av bad omen effekten, som en får ved å drepe illager kapteiner. Men en blir upopulær, og iron golems i landsbyen kan angriper deg. Du kan naturlig nok ikke handle med de du dreper, og det blir værre å handle med de andre i landsbyen også. Det eneste du tjener (altså teknisk i spillet) på å drepe en villager er litt xp. Det gjelder kun voksne villagers, barn gir deg ingenting.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...