Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Oppsigelse på epost


Gjest fee09...3f8

Anbefalte innlegg

Gjest fee09...3f8

Jeg har fått meg en sommerjobb i kommunal sektor 100% som også innbærer litt helgejobbing, kontrakt undertegnet alt ok. Har hatt to opplæringsdager hvor jeg jeg i går gjorde en del oppgaver selvstendig. I dag hadde jeg tenkt å sende et par praktiske spm til sjefen, men før jeg fikk somla meg til det så dumper det inn en epost fra sjefen med hei i emnefeltet. Tenkte kanskje det var noe praktisk info som jeg ikke hadde fått eller noe. Men nei til min store forskrekkelse så var det en oppsigelse eller ja nesten en avskjed, men de ville gi meg lønn ut oppsigelsestiden da, men uten at jeg fikk lov å jobbe. Eposten var formulert sånn at vi ser at du ikke er helt trygg helt enda og at vi derfor finner det forsvarlig å avslutte ditt arbeidsforhold med umiddelbar virkning med et lite PS om at vi gir deg lønn i oppsigelsestiden 14 dager. Takk for at du ville gjøre en innsats. 

Først ble jeg helt satt ut, så ble jeg sint og nå bare lurer jeg på hva pokker. En kommune liksom, jeg vet det finnes mange useriøse arbeidsgivere der ute, men dette er selveste kommunen (hvilken kommune dette er spiller ingen rolle). 

Jeg sendte epost hvor jeg sa at dette kom som lyn fra klar himmel og reagerte særlig på at dette er ikke en gyldig måte å gi en oppsigelse på og at de hoppet glatt over aml §15.1 som tilsier at det skal være drøftingssamtale og hvor jeg uttrykte at jeg håper de kommer tilbake til meg til uka. Sa selvsagt at jeg ikke vil møte opp på de vaktene i helga inntil saken var avklart. 

Nå er dette en sommerjobb så er kanskje ikke vits i å bruke så mye energi på saken, men herrejemeni, hva mer skal man gjøre? Personalreglementet hadde de i allefall hoppet glatt over. 

Anonymous poster hash: fee09...3f8

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest fee09...3f8 skrev (2 timer siden):

Jeg har fått meg en sommerjobb i kommunal sektor 100% som også innbærer litt helgejobbing, kontrakt undertegnet alt ok.

Nei, dette var ubehagelig. Likevel er vel ikke en kontrakt om sommerjobb det samme som en fast jobb, der en ville hatt krav om omplassering. Luket du vekk feil planter i bedet, eller svidde maten til de eldre? Uansett, en veldig kjip e-post å få. 

Lenke til kommentar
Gjest fee09...3f8

TS her - ble oppringt av lederen på et nivå over. Hun beklaget hele eposten som kom veldig veldig feil ut. Skal ta en samtale på mandag i allefall. Må i allefall høre hva de har å si. 

Anonymous poster hash: fee09...3f8

Lenke til kommentar

Veldig rar måte å gjøre det på ja. Her burde du absolutt blitt kalt inn på ett møte om det var noen utfordringer. Sende ut en e-post som dette er bare useriøst og klønete. Du får se hva de legger i at «du ikke er helt trygg» på møte. Det skal mye til for at du kan nektes å jobbe sånn uten videre. Det er også rart om du ikke har fått tilbakemeldinger på dette når du har vært i opplæring. Om det er så ille at de mener du ikke kan jobbe der, burde dette vært tilbakemeldinger under opplæringen. Jeg antar du skal jobbe med mennesker. Så uten å vite hva grunnlaget for oppsigelsen faktisk er(ganske tynt redegjort for i e-post), vil nok hensynet til de menneskene du skal jobbe med, veie tyngre enn dine rettigheter til å jobbe. Men det vil måtte være godt begrunnet at du ikke kan jobbe der. At du ikke er trygg nok på deg selv er ikke godt nok. Det er vel ganske naturlig at en ny sommervikar kan være litt usikker i starten i arbeid med mennesker. Slike ting må forventes de fleste steder. Du er under prøvetid, så stillingsvernet er svakere da. Men det betyr ikke at du er helt rettighetsløs heller.  

Endret av Kron
Lenke til kommentar

Ettersom du har 14 dagars oppseiingstid så forstår eg det slik at du har prøvetid? 

Oppsigelsen skal uansett være skriftleg og overlevert eller sendt rekomandert, epost er ikkje godt nok. I oppseiinga skal det også opplysast om din rett til forhandlingar eller søksmål, og at du kan krevje å få skriftleggjort grunnlaget for oppseiing. 

Men i prøvetid gjeld også § 15-6 som seier blant anna at i prøvetid må oppseiinga være begrunna i arbeidstakaren sin tilpasning til arbeidet, faglege dyktigheit eller påliteligheit.

I alle tilfeller må oppseiinga være sakleg. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Skulle ønske jeg kunne fortelle deg at kommunen er flinkere på slikt enn Kebabsjappa på hjørnet, men dessverre. Det finnes veldig mange inkompetente ansatte i kommuner rundt omkring. Og da opplever man dessverre slik behandling. 
Lykke til! Håper du får en verdig avklaring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
nomore skrev (1 time siden):

Hva er forskjellen?

Skal ikke være noen forskjell. Kanskje til og med man stiller noe sterkere som sommervikar siden forventningene må være litt lavere enn kanskje noen som ansettes fast på permanent basis. Prøvetid gjelder som regel i begge tilfellene, offentlig virksomhet legger nok inn det som standard i kontrakten. Men oppsigelser skal være saklig, og gjort i henhold til lovverket uansett.

Endret av Kron
Lenke til kommentar
Kron skrev (18 minutter siden):

Skal ikke være noen forskjell. Kanskje til og med man stiller noe sterkere som sommervikar siden forventningene må være litt lavere enn kanskje noen som ansettes fast på permanent basis. Prøvetid gjelder som regel i begge tilfellene, offentlig virksomhet legger nok inn det som standard i kontrakten. Men oppsigelser skal være saklig, og gjort i henhold til lovverket uansett.

Enig. Men brukeren jeg siterte mente tydeligvis at det var forskjell :)

Lenke til kommentar
Gjest fee09...3f8 skrev (På 18.6.2021 den 17.10):

 Skal ta en samtale på mandag i allefall. Må i allefall høre hva de har å si. 

Anonymous poster hash: fee09...3f8

Og til den samtalen ville jeg tatt med et vitne - men trolig litt sent å si det nå. Imidletid bør du - i dag -  oppsummere alle vesnetlige punkt som kom i samtalen,sende dette til de andre som var med og be dem gi en tilbakemelding omgående der de har annen oppfatning enn din. Det notatet kan vise seg gull verdt dersom oppsigelse fastholdes og "man" hopper fra sten til sten etterpå for å begrunne/forsvare den. 

Lenke til kommentar
2 hours ago, Sharpings said:

Skulle ønske jeg kunne fortelle deg at kommunen er flinkere på slikt enn Kebabsjappa på hjørnet, men dessverre. Det finnes veldig mange inkompetente ansatte i kommuner rundt omkring. Og da opplever man dessverre slik behandling. 
Lykke til! Håper du får en verdig avklaring.

Og ikke i bare kommuner men i rimelig viktige og store statlige etater og departementer etc.

Lenke til kommentar
On 6/18/2021 at 5:10 PM, Guest fee09...3f8 said:

TS her - ble oppringt av lederen på et nivå over. Hun beklaget hele eposten som kom veldig veldig feil ut. Skal ta en samtale på mandag i allefall. Må i allefall høre hva de har å si. 

Anonymous poster hash: fee09...3f8

Håper samtalen går bra og at vi får høre hvordan det gikk.

Lenke til kommentar

Ifølge Universitetsavisa er det en vanlig kompensasjon med 1 månedslønn dersom studenten har begynt i jobben og deretter blir sagt opp. 

https://www.universitetsavisa.no/koronavirus-student/studenter-blir-sagt-opp-fra-sommerjobben-for-oppstart/111422

Virker ikke som det er helt uvanlig at noen sies opp fra sommerjobb, uten å tilbys omplassering i kommunen/bedriften. Som trådstarter selv nevner, er det nok de færreste som bruker mye energi og penger på å gå til sak om en sommerjobb. 

Lenke til kommentar
Budeia skrev (15 minutter siden):

Ifølge Universitetsavisa er det en vanlig kompensasjon med 1 månedslønn dersom studenten har begynt i jobben og deretter blir sagt opp. 

https://www.universitetsavisa.no/koronavirus-student/studenter-blir-sagt-opp-fra-sommerjobben-for-oppstart/111422

Virker ikke som det er helt uvanlig at noen sies opp fra sommerjobb, uten å tilbys omplassering i kommunen/bedriften. Som trådstarter selv nevner, er det nok de færreste som bruker mye energi og penger på å gå til sak om en sommerjobb. 

Vel. Tekna mener at de har krav på kompensasjon tilsvarende 1 månedslønn. De henviser ikke til noe som støtter opp om dette og Arbeidstilsynet selv uttaler i artikkelen at det de omtaler i artikkelen faller utenfor arbeidsmiljøloven. Dvs når arbeidstaker blir sagt opp FØR arbeidet begynner, og til og med i god tid så oppsigelsestiden er ute før en skulle ha begynt.

TS er begynt i jobben, og da trer arbeidsmiljøloven inn. Påstanden din var at det var forskjell på sommerjobber og andre jobber. Artikkelen støtter ikke opp om påstanden din.

Lenke til kommentar
nomore skrev (25 minutter siden):

Artikkelen støtter ikke opp om påstanden din.

Da er det rent faktisk sånn at en kan vinne en sak om sommerjobb i Arbeidsretten? Men hva som skjer i praksis har også en del å si. Arbeidsgiver vet at få eller ingen vil ta en sak om sommerjobb til retten. Kanskje hvis en student har svært rike foreldre.. Men kan også være pinlig å få høre i retten at "du krydret maten til de eldre med chili, og du svidde maten til de eldre."  "Det var ikke forsvarlig å la saksøker arbeide hos oss."

Lenke til kommentar
Budeia skrev (40 minutter siden):

Ifølge Universitetsavisa er det en vanlig kompensasjon med 1 månedslønn dersom studenten har begynt i jobben og deretter blir sagt opp. 

https://www.universitetsavisa.no/koronavirus-student/studenter-blir-sagt-opp-fra-sommerjobben-for-oppstart/111422

Virker ikke som det er helt uvanlig at noen sies opp fra sommerjobb, uten å tilbys omplassering i kommunen/bedriften. Som trådstarter selv nevner, er det nok de færreste som bruker mye energi og penger på å gå til sak om en sommerjobb. 

Det som Tekna seier til universitetsavisa er at sjølv om at arbeidsgiver argumenterer for at koronasituasjonen endrer forutsetningane for jobben så er det ikkje gitt at avtalen kan annulerast utan kompensasjon.
Det kan være at arbedisgiver vinner fram i arbeidsretten på at arbeidsavtalen kan annulerast einsidig på grunn av bristande forutsetningar dersom noko tek saka til retten, men det er stor sannsynlegheit for at arbeidsretten kjem fram til at koronasituasjonen ikkje er ein uforutsett situasjon og at arbeidsavtalen eventuelt må avsluttast på ordinær måte i samsvar med arbeidsavtalen.

Er det avtalt 30 dagars oppseiingstid så er det vil det være rimeleg å hevde at arbeidsgiver då må levere oppseiing på ordinær måte og at arbeidsgiver uansett er forplikta til å tilby 30 dagar med løn og arbeid.

I tilfellet til trådstarter så er det mykje som talar for at det er snakk om prøvetid ettersom arbeidsgiver foreslår å utbetale lønn i oppseiingstida på 14 dagar. 14 dagars oppseiingstid vil berre være lov å avtale i prøvetid eller der ein har tatiffavtale som har godtatt så kort oppseiingstid. Etter arbeidsmiljøloven så må oppseiingstida være minst 1 måned.
Har trådstarter prøvetid med 14 dagars oppseiingstid så er det rimeleg at arbeidsgiver uansett har forplikta seg til å tilby 14 dagar med jobb og lønn, der den vanlegaste løysninga er at arbeidsgiver betalar ut lønna for dei 14 dagane men takkar nei til at arbeidsgiver må jobbe for lønna.

Ei typisk problemstilling der heile sommarjobben forsvinn fordi behovet endrar seg er om arbeidsgiver er forplikta til å betale ut lønn i heile oppseiingstida tellande frå den avtalte startdatoen, eller om det vil være lov å varsle oppseiing med 14 dagars oppseiingstid 3 veker før arbeidsstart slik at oppseiingstida då går før arbeidet har starta. 
Ettersom oppseiingstida er meint å fyrst og fremst beskytte arbeidstakaren så er det mykje som talar for at arbeidsgiver uansett oppseiingstidspunkt er forplikta til å betale minst oppseiingstida som lønn,.

Lenke til kommentar
Budeia skrev (2 minutter siden):

Da er det rent faktisk sånn at en kan vinne en sak om sommerjobb i Arbeidsretten?

Ja? Det er ikke noe unikt i seg selv med en sommerjobb kontraktsmessig.

Det som er unikt med sommerjobb er at mange arbeidsgivere unnlater å skrive kontrakt med arbeidstaker, ikke sørger for ordnede forhold og at man ofte har en arbeidstaker som er ung og uerfaren og ikke vet hvilke krav og rettigheter de har. Resultatet av denne kombinasjonen er at de arbeidstakerene som blir utnyttet eller jobber under dårlige kår ikke vet at de kan klage/kreve noe eller ikke våger. Dette betyr ikke at de har krav på det, men de utøver ikke kravet sitt.

Det har blitt bedre de siste årene men det er fortsatt enormt mye dårlig der ute. Samtidig vet jo og arbeidsgiver at for den ene arbeidstakeren så er det 10 stk til på døra som skriker etter jobb. Spesielt i år.

Lenke til kommentar
nomore skrev (16 minutter siden):

Resultatet av denne kombinasjonen er at de arbeidstakerene som blir utnyttet eller jobber under dårlige kår ikke vet at de kan klage/kreve noe eller ikke våger. Dette betyr ikke at de har krav på det, men de utøver ikke kravet sitt.

Riktig, det kan også være snusk som at en slektning plutselig ankommer fra Bodø, og han vil heller at denne skal ha jobben. Men det er begrunnet i at "du er ikke helt trygg". Virker som enkelte er ute av stand til å tenke seg at det ankommer noen som ikke kan gjennomføre jobben, eller gjør den med såpass mange feil at de reagerer på det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...