Gå til innhold

Reuters: Hyundai skal halvere fossilbilutvalget


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Før produksjonen av elbiler er kommet skikkelig i gang ser vi allerede en skrikende mangel på råvarer, uten at noen vet hvordan det problemet skal løses. Jeg tror skiftet til elbiler kan gå fort i Norge fordi vi har billig strøm, lave fartsgrenser og råd til svært kraftige avgiftsfritak. I de fleste andre land er penger en knapp ressurs og strømmen dyr og skitten, jeg tror derfor at det vil ta mye lengre tid en forespeilet å fase ut forbrenningsmotorne.

Lenke til kommentar

"strømmen dyr og skitten,"

Selv om strømmen er dyr og skitten, så vinner elbilene...

Dessuten, kraftmiksen blir stadig renere.

Og man kan lade på natt på strøm som ellers ville gå tapt.

Til og med erkekonservative Toyota er i ferd med å innse at ICE er på vei til gravplassen...

  • Liker 8
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2LK70DN1 skrev (3 timer siden):

Før produksjonen av elbiler er kommet skikkelig i gang ser vi allerede en skrikende mangel på råvarer, uten at noen vet hvordan det problemet skal løses. Jeg tror skiftet til elbiler kan gå fort i Norge fordi vi har billig strøm, lave fartsgrenser og råd til svært kraftige avgiftsfritak. I de fleste andre land er penger en knapp ressurs og strømmen dyr og skitten, jeg tror derfor at det vil ta mye lengre tid en forespeilet å fase ut forbrenningsmotorne.

Kostnad strøm: er det noen land hvor energi i form av bensin/diesel er billigere pr mil enn som strøm? 

Strømpris har neppe så mye å si. Det blir uansett rimeligere enn fossilt alternativ.

Du nevner vi har råd til avgiftsfritak. Ja, det stemmer. Men det argumentet fungerer bare opp mot land som har høye avgifter på bilkjøp. Mitt inntrykk er at Norge alltid har vært litt "sære" her, og lagt på ymse fiskale avgifter på kjøp av (fossil)bil? I et land som ikke har avgift på motorkraft, vekt, CO2-utslipp etc., så vil riktignok fossil fortsatt være rimelig -- men samtidig er ikke vår elbil rimeligere enn deres. Den norske stat betaler ikke litt av bilen for meg. (Til forskjell fra enkelte europeiske land, hvor man får X titusner i lomma ved kjøp av elbil.)

Dersom andre land innfører CO2-avgifter (eller lignende) ved bruk eller kjøp, kan det være de andre landene også får opp sin andel betydelig.

Argumentet ditt med fartsgrenser forstår jeg ingenting av... Akselerasjon i selv den kjipeste elbil knuser sammenlignbare bensinbiler. Og den bilen som for ca ti år siden overbeviste meg om at strøm kan være like så bra som bensin, slet hvertfall ikke med å komme seg opp i fart.

(Tror bilen fyker rundt i verdensrommet nå, i et par hundretusen kilometer i timen) 

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
19 minutes ago, qualbeen said:

Tror bilen fyker rundt i verdensrommet nå, i et par hundretusen kilometer i timen

Quote

The current location is 45,038,155 miles (72,481,907 km, 0.485 AU, 4.03 light minutes) from Earth, moving away from Earth at a speed of 25,459 mi/h (40,972 km/h, 11.38 km/s).

Ikke så rask som du tror, men rask nok. :)

https://www.whereisroadster.com/

Endret av trikola
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Helt greit at vi er uenige om dette, men jeg registrerer at dere ikke imøtegår min påstand om råvaremangel. Tar det som et tegn på at dere også ser dette som et problem.

Norge har som sagt helt spesielle forutsetninger for å satse på elbiler, fordi vi er styrtrike, har billig strøm og lave fartsgrenser (forbruket pr time firedobles når farten dobles).

I USA koster bensin rundt 5 kroner literen, og amerikanerne kjører langt i store (og billige) biler. Å få amerikanerne til å gå over til elbiler vil kreve enorme batterier og massive subsidier, noe jeg tviler på at det er rom for.

I Europa, Kina og velutviklede asiatiske land kommer kanskje elbiler relativt raskt. Ikke med hensyn til miljø, men av hensyn til forsyningssikkerhet og handelsbalanse.

I resten av verden vil nok manglende infrastruktur og økonomi føre til at det går lang tid før elbiler kommer.

Uansett tror jeg råvaremangel blir det største problemet.

Lenke til kommentar
2LK70DN1 skrev (13 timer siden):

Før produksjonen av elbiler er kommet skikkelig i gang ser vi allerede en skrikende mangel på råvarer, uten at noen vet hvordan det problemet skal løses.

Hvilke råvarer er det mangel på? Hvorfor kan man ikke øke utvinningen?

Sitat

Jeg tror skiftet til elbiler kan gå fort i Norge fordi vi har billig strøm, lave fartsgrenser og råd til svært kraftige avgiftsfritak. I de fleste andre land er penger en knapp ressurs og strømmen dyr og skitten, jeg tror derfor at det vil ta mye lengre tid en forespeilet å fase ut forbrenningsmotorne.

Så fossilt drivstoff er billigere enn ren strøm?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
14 hours ago, 2LK70DN1 said:

Før produksjonen av elbiler er kommet skikkelig i gang ser vi allerede en skrikende mangel på råvarer, uten at noen vet hvordan det problemet skal løses. Jeg tror skiftet til elbiler kan gå fort i Norge fordi vi har billig strøm, lave fartsgrenser og råd til svært kraftige avgiftsfritak. I de fleste andre land er penger en knapp ressurs og strømmen dyr og skitten, jeg tror derfor at det vil ta mye lengre tid en forespeilet å fase ut forbrenningsmotorne.

Stemmer egentlig det du sier om råvarer? Det som har vært en greie nå deler av det siste året, er den såkalte chip shortage. Det gjelder for alle bilprodusenter, og har også påvirket produksjon av fossilbiler. Mtp at elbil batteri ikke har en felles definert standard for batterikjemi  (selv om si prater om lithium batterier er ikke kjemien låst) så ser vi store variasjoner fra produsent til produsent både i batterikjemi, altså hva de benytter av batterikjemi, noen har mer av komponent x og mindre av y. Andre kutter helt ut komponent y og legger heller til z. I Kina feks så brukes lifepo mye, og de har fått så stor kunnskap om både bruk, livsløp, ladehastighet og utlandingshastighet på lifepo batteriene av jeg tror at en kan Tesla har begynt å bruke lifepo i Kina, på billigste modeller. Og husk, det sitter tusenvis av fremragende forskere rundt i verden og jobber for harde livet for å komme opp med ennå mer bærekraftig batterikjemi, ennå bedre ladehastighet, større energitetthet osv. All FoU som pøses inn i batteritech vil gi resultater over tid. Kanskje er feks solid state batterier for kompliserte for storskala masseproduksjon idag, men da vil forskerne finne mer optimale løsninger på de vi alt kan produsere idag. Feks Tesla laget større celler, som kvittet seg med varmen på en ny måte, de kommer i nye model Y. Har de gjort andre endringer? Mange forventer ytterligere endringer i de nye cellene fra Tesla. Og andre forskere fra andre selskaper jobber jo fram sine løsninger. Små eller store, så ønsker de bedre celler, lavere pris, større energitetthet eller høyere C verdi. 

Avgiftsfritak hjelper spesielt godt i Norge fordi bil har tradisjonelt blitt pålagt veldig mange avgifter her til lands. Norge har hatt noen av verdens mest kostbare biler å kjøpe, pga avgiftene. Land med lave eller ingen avgifter på bilparken vil nødvendigvis ikke kunne gi elbiler fordeler med å fjerne avgifter slik vi kan. Men mange land gir faktisk kjøpere av elbil fordeler ved å velge elektrisk drivlinje, alt fra skattelette, til ren sponsing av salgssummen. Og vi ser at det virker. Nå øker salget av elbiler raskere enn tidligere, spesielt i de land som gir incentiver for elbiler. 

Ren eller skitten strøm, det spiller faktisk ikke en veldig stor rolle. Elbiler kommer bedre ut enn ICE mtp utslipp, uavhengig av om strømmen kommer fra fornybar, fossiler, atomkraftverk eller en kraftmiks av alle disse energikildene. Pluss elbiler gir null lokale utslipp under bruk. 

Og nå som det endelig begynner å bli et bredere utvalg av elbiler, i løpet av året er det også elektriske varebiler, el pickup trucks, el lastebiler, i tillegg til el bil typer vi alt kjenner godt. Flere vil kunne få dekt sitt transportbehov gjennom elbil fremover. Og ladeinfrastrukturen bygges ut i relativt godt tempo allerede, og takten vil bare øke etter som salget av nye elbiler øker. Og husk at det er ikke bare Tesla som bygger hurtigladestasjoner. Og kommersielle ladenettverk bygges. 

Så jeg tror at adopsjon og bruk av elbil vil gå langt raskere enn du ser for deg, kanskje sjokkerende raskt i forhold til hva du tenker selv. Og vi har flere og flere modeller med ekstra lang rekkevidde, noe som betyr at de vil takle cruising på lovlig hastighet også på raskere motorveier enn vi har, folk vil avpasse farten i forhold til ladestasjoner, tid brukt på lading, osv. 

Endret av bojangles
  • Liker 4
Lenke til kommentar
2LK70DN1 skrev (14 timer siden):

Før produksjonen av elbiler er kommet skikkelig i gang ser vi allerede en skrikende mangel på råvarer, uten at noen vet hvordan det problemet skal løses. Jeg tror skiftet til elbiler kan gå fort i Norge fordi vi har billig strøm, lave fartsgrenser og råd til svært kraftige avgiftsfritak. I de fleste andre land er penger en knapp ressurs og strømmen dyr og skitten, jeg tror derfor at det vil ta mye lengre tid en forespeilet å fase ut forbrenningsmotorne.

Tenker du på kobolt for å rense olja? Eller kanskje platina til katalysatorer? Etterspørsel betyr på ingen måte mangel. Du er kanskje ikke klar over at tilbud og etterspørsel følger hverandre. Et økt behov eller etterspørsel gir økt pris, som igjen fører til at flere satser på å lage et tilbud. Det kan føre til lavere priser igjen. Litium er jo et av de vanligste stoffene på kloden. 

Om strømmen er skitten i et land så kan jeg garantere deg at olja er skitten også. Du har jo egentlig bare ramset opp argumenter for elbilen, du har bare ikke skjønt det selv.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...