Gå til innhold

Undersøkelse: Sju av ti vil fortsette med hjemmekontor etter pandemien


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hjemmekontor med mulighet for å møte på jobb er kanskje det optimale? Da reiser en inn på jobb feks for de møter som ikke kan gjøres digitalt eller tar seg en tur på jobben en dag eller to i uken slik at en får påfyll av faglige diskusjoner, sosial interaksjon og kan ta felles kaffe og lunch pauser. Det å slippe daglig stress i form av pendling, rushtrafikk,  forsinkede busser/baner/trikker/tog tror jeg vil heve livskvaliteten til mange. Og sålenge en faktisk har litt frihet selv til å vurdere bruken av hjemmekontor så tror jeg det bare er positivt. Kjekt å kunne reise på fjellet på onsdags ettermiddag og bli til tirsdags morgen feks. En skitur i lunchen vinterstid eller runde stisykling midt på dagen i sommerhalvåret? Perfekte dager med balanse, indre ro og max fokus på jobben i 7 timer dagen. 

Mindre stress hver morgen, ingen stive skuldre på vei inn til jobb, slutt på panisk leting etter parkering, parkeringsbøter, forsinkede tog eller kø som virker å aldri løse seg opp. Men tryggheten om at en selv kan avgjøre hvem dag en reiser inn på jobb. Det vil skape balanse for min del. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

På min og flere bekjentes arbeidsplass var man positive for mer hjemmekontor med mindre reisemas og stress. Men sjefene trumfet og vil ha de ansatte rundt seg. Man skrotet tilbakemeldingene man ikke likte for å få det til å virke som at hjemmekontor ikke fungerte.

På tross av at alle har blitt mer effektive, mindre sykefravær og alle er fornøyd med det. Vi har heller ikke stresset med å måtte ha på kamera til enhver tid for å minimere "cam stress" og det har funket topp. Likevel mases det om at man må ha på kamera og bla bla.

De som ville på kontor for å få arbeidsro fra ståk hjemme fikk komme på kontor og det også funket topp. Ting er så lite konstruktivt og ingen tenker helhet, besparelser over flere linjer osv.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Å kaste bort to timer på å reise fram og tilbake til og fra kontoret for å sitte der i Teams-møter i steden hver arbeidsdag hele uka forekommer meg noe bortkastet... Satt på spissen, riktig nok. 

Tror nok de fleste oppegående arbeidstakere med stilling hvor det er mulig å jobbe noe hjemmefra vil være i stand til å praktisere et par hjemmekontordager i uka på en måte som vil fungere helt utmerket. Å forutsette det motsatte kan egentlig være en provoserende mistillitserklæring. 

Tragisk å tenke på hvordan vi har holdt på med ørkesløs pendling, dag ut og dag inn. Enorme mengder bortkastede ressurser og tid, til fordel for ingen.

Endret av quantum
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Hadde jo også vært interessant å sett hva ellers som er spurt om og hvordan ting henger sammen... Hvordan er det med ønske om mer hjemmekontor mot

- reisevei, reisetid, reisemåte (vil tro de som har lang reisevei er enda mer glade for hjemmekontor)

- kontor, kontorlandskap eller "free seating" (vil tro forsøkene på billige kontorløsninger gir mer ønske om hjemmekontor)

- Antall personer i husstanden (vil tro der hvor det er mange i huset kan det være greit å komme seg vekk for å jobbe og at de som bor alene gjerne vil på kontoret )

- Inntekt (vil tro at de med høy inntekt stort sett har større hus og bedre plass for hjemmekontor)

- Bolig (vil tro at folk i enebolig har bedre plass og har det bedre på hjemmekontor)

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Hos oss er det voldsomt fokus på å få folk tilbake igjen. Min arbeidsgiver er 100% stålsikker på at hjemmekontor er bajs og at alle har det bedre i kontorlandskap.

Kjenner jeg er rimelig irritert på det. Faktisk så irritert at jeg sendte inn forslag på endring av hjemmekontorpolicy.

Som prosjektbedrift kan jeg til en viss grad skjønne at det er greit å sitte sammen i begynnelsen av prosjekter, for å lettere høste gode effekter av hverandres kompetanse. Men når du sitter i AS-BUILTen og knoter i excelark så trenger du jo ikke å sitte og høre på sidemannens private telefoner. Da jobber du nok mye mer effektivt hjemmme i fred og ro.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Hjemmekontor fungerer ikke ut av boksen. Det krever at HR og ledere jobber annerledes. Det betyr ikke at alle bør komme seg tilbake til kontoret, men det betyr at HR og ledere MÅ jobbe annerledes.

De bedriftene som krever unødvendig fysisk oppmøte får økte kostnader pga. lokaler, vask++ De får mer fravær pga. sykdom gjør at ansatte ikke kommer inn, og da ikke jobber. De får mer forsinkelser pga. ansatte som sitter fast i trafikk++

Ansatte som må bruke tid og penger på unødvendig reiser til kontoret sitter igjen med mindre penger og mindre tid.

Dette betyr at de "dyktige" ansatte, som har valgmuligheter, vil velge bort denne type arbeidsgivere. 

Resultatet blir da at de arbeidsgiverne som er "gammeldagse" her, vil få høyere kostnader og dårligere ansatte.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
5 hours ago, unik42 said:

Hos oss er det voldsomt fokus på å få folk tilbake igjen. Min arbeidsgiver er 100% stålsikker på at hjemmekontor er bajs og at alle har det bedre i kontorlandskap.

Kjenner jeg er rimelig irritert på det. Faktisk så irritert at jeg sendte inn forslag på endring av hjemmekontorpolicy.

Som prosjektbedrift kan jeg til en viss grad skjønne at det er greit å sitte sammen i begynnelsen av prosjekter, for å lettere høste gode effekter av hverandres kompetanse. Men når du sitter i AS-BUILTen og knoter i excelark så trenger du jo ikke å sitte og høre på sidemannens private telefoner. Da jobber du nok mye mer effektivt hjemmme i fred og ro.

Veldig godt sagt og så og si alle møter kan tas på teams.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Theo343 skrev (22 minutter siden):

Veldig godt sagt og så og si alle møter kan tas på teams.

Det er nesten umulig å slå i bordet å skjære igjennom på teams. Det å skape konflikt og diskusjoner er nesten fraværende om dagen.

Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (8 minutter siden):

Det er nesten umulig å slå i bordet å skjære igjennom på teams. Det å skape konflikt og diskusjoner er nesten fraværende om dagen.

Eg synes at det er det motsatte som fungerer på teams, nemmeleg det å få innspel frå alle møtedeltakarane. At den som leder møtet har 90% av taletida og klubber sin versjon utan at andre slepp til for å protestere er for meg eit større problem. 

Lenke til kommentar
20 minutes ago, The Avatar said:

Eg synes at det er det motsatte som fungerer på teams, nemmeleg det å få innspel frå alle møtedeltakarane. At den som leder møtet har 90% av taletida og klubber sin versjon utan at andre slepp til for å protestere er for meg eit større problem. 

Detter er jeg enig i og derfor ber jeg noen ganger om å få ordet for å motsi lederversjon om det er nødvendig og det fungerer.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
2 minutes ago, Theo343 said:

Og hvorfor skal man skape konflikt?

Konflikt er en ting, men diskusjoner er en nyttig del av arbeidshverdagen. 

Lenke til kommentar
7 hours ago, The Avatar said:

Eg synes at det er det motsatte som fungerer på teams, nemmeleg det å få innspel frå alle møtedeltakarane. At den som leder møtet har 90% av taletida og klubber sin versjon utan at andre slepp til for å protestere er for meg eit større problem. 

Man kan ikke flytte møtet til Teams og forvente samme møtekultur. Det å lede et møte på Teams krever andre ferdigheter enn et møte live. Det betyr ikke at Teamsmøter er dårligere eller vanskeligere, dere gjør de feil.

 

 

Lenke til kommentar
8 hours ago, WiiBoy said:

Man kan ikke flytte møtet til Teams og forvente samme møtekultur. Det å lede et møte på Teams krever andre ferdigheter enn et møte live. Det betyr ikke at Teamsmøter er dårligere eller vanskeligere, dere gjør de feil.

 

 

Man er generelt sett altfor dårlig til å ha god skikk i vanlige møter uansett i Norge. Folk snakker over hverandre og respekterer ikke den som snakker og man har sjelden eller aldri en ordstyrer. Det er om å gjøre å være raskest på å skyte inn sin linje det tiendels sekundet det blir stille eller personen trekker pusten fremfor å rekke opp blyanten så man har litt kontroll på sakene og alle kommer til ordet.

På Teams har man endelig begynt å rydde opp i dette, som er på tide!

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Mitt største problem med møter i RL er at det er en arena der kranglefanter og møterunkere blomstrer. To typer mennesker som ikke klarer å forholde seg til normale regler, som avbryter andre, snur litt på enkeltord av det andre har sagt i lamme forsøk på å høste kreditt for andres ideer eller forslag eller som bare er generelt kranglete og som alltid må mene veldig mye om mangt. Disse typene har jeg ikke sett like ofte i fri dressur det siste året. I praksis betyr det kortere møter, mer konstruktive møter fordi tråden blir fulgt, det blir mindre møtestress når en ikke starter dagen med å måtte høre på de samme kranglefantene og snikerne som alltid elsker lyden av egen stemme. 

Det kan hende dette egentlig handler om meg, eller kanskje mine brister eller mangler. Kanskje har jeg en spesiell personlighet som reagerer på slikt, og folk flest ikke tenker på møter som noe som mest av alt er en tidstyv. Men det siste året så føles det som møtedynamikken er snudd helt rundt. Teams gjør ting mer effektivt, slik virker det for meg. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
6 hours ago, bojangles said:

Mitt største problem med møter i RL er at det er en arena der kranglefanter og møterunkere blomstrer. To typer mennesker som ikke klarer å forholde seg til normale regler, som avbryter andre, snur litt på enkeltord av det andre har sagt i lamme forsøk på å høste kreditt for andres ideer eller forslag eller som bare er generelt kranglete og som alltid må mene veldig mye om mangt. Disse typene har jeg ikke sett like ofte i fri dressur det siste året. I praksis betyr det kortere møter, mer konstruktive møter fordi tråden blir fulgt, det blir mindre møtestress når en ikke starter dagen med å måtte høre på de samme kranglefantene og snikerne som alltid elsker lyden av egen stemme. 

Det kan hende dette egentlig handler om meg, eller kanskje mine brister eller mangler. Kanskje har jeg en spesiell personlighet som reagerer på slikt, og folk flest ikke tenker på møter som noe som mest av alt er en tidstyv. Men det siste året så føles det som møtedynamikken er snudd helt rundt. Teams gjør ting mer effektivt, slik virker det for meg. 

Herlig! Fantastisk godt beskrevet!
Og nei det handler ikke bare om deg, jeg har byttet jobb minst 1 gang pga. slike mennesker. God lønn var ikke godt nok for å jobbe i et toxic nedbrytende miljø. Og jeg er ikke kjent for å være enkel å trykke ned. Mange er enig med oss men man tar "pick your fights" mentaliteten på det. Det mest latterlige jeg har vært borti var at "flying monkeys" gruppene skulle etablere et slags tankepoliti så man alltid var enig med de. Hadde man andre synspunkter ble man øyeblikkelig sett på som "opprører" og en som motarbeidet fremdrift. Uansett om man var den mest siviliserte i møtet eller ei.

Hersketeknikker får også ofte blomstre i RL møter og noen ganger blir det nærmest meningsløst da 1 "leder" med et par flying monkeys har satt utfallet for nærmest alle møter de er involvert. På teams blir alt slikt mer synlig og lettere avvæpnet med striktere møtekultur. Vi har hatt tilfeller hvor møteleder muter vedkommende som ikke respekterer god skikk i møter.

Teams har i aller høyeste grad ført til at møter er klarere på agenda og at det ikke er like dominerende overkjøring fra "mobben" som evt. måtte eksistere rundt omkring. Noen mener at det er en ulempe at Teams møter blir mer "formelt" og må bookes, for min del er det bare positivt. De som liker å kaste bort andres tid kan bare fortsette å møtes i "sosial sone" og støye ned området for de som prøver å jobbe rundt.

Og skulle det noen ganger skli ut så kan man snakke litt om record knappen som er praktisk når det blir mye å få med seg.

Folk er mer bevisst på egne handlinger og dårlig oppførsel når de sitter på Teams.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
bojangles skrev (4 timer siden):

Det kan hende dette egentlig handler om meg, eller kanskje mine brister eller mangler. Kanskje har jeg en spesiell personlighet som reagerer på slikt, og folk flest ikke tenker på møter som noe som mest av alt er en tidstyv. Men det siste året så føles det som møtedynamikken er snudd helt rundt. Teams gjør ting mer effektivt, slik virker det for meg. 

Den viktigaste forskjellen med teamsmøter er at det har tvunget mange til å tenke nytt om kva eit møter er og skal være. Om det er meir eller mindre effektive møter på teams, og om det tek lengre eller kortare tid kjem mykje ann på type møter og ikkje minst på møteleiaren.

Teamsmøter fungerer særleg godt til informasjonsmøter, og er særleg tidseffektive når den som skal rapportere til leiaren enten kan forlate møtet eller kan lytte samtidig som ein jobbar med andre ting når det er andre som rapporterer.
Til meir kreative møter der det er viktig at alle kjem med ulike synspunkt så fungerer teams litt dårlegare ettersom det ikkje er like lett å finne dynamiske pauser der ein kan bryte inn. Ved slike møter så må ein ha god møteleiing, enten ved å konsekvent bruke rekk opp handa funskjonen, eller ved å påsjå at alle møtedeltakarane får tildelt taletid på kvar sak.

Mykje av denne bevistgjeringa rundt korleis ein avheld møter burde være sjølvsagt også under fysiske møter, men har nok mange stadar blitt gløymt slik at ein har fått ein dårleg møtekulktur.
Berre det at mange på teamsmøter er mykje flinkare til å møte opp når møtet starter og forlate møterommet når møtetida er over er det nok viktig at vi tek med oss vidare inn til fysiske møter.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
5 hours ago, The Avatar said:

Teamsmøter fungerer særleg godt til informasjonsmøter, og er særleg tidseffektive når den som skal rapportere til leiaren enten kan forlate møtet eller kan lytte samtidig som ein jobbar med andre ting når det er andre som rapporterer.
Til meir kreative møter der det er viktig at alle kjem med ulike synspunkt så fungerer teams litt dårlegare ettersom det ikkje er like lett å finne dynamiske pauser der ein kan bryte inn. 

Dette x100! (ja, fakultet). Det er noe utrolig frustrende over den der "Åh, nei, ville du si noe nå?" (ventetid) "Oh, nei, bare ta ordet du", "Nei, vent, ja" som en alltid får når noen prøver å skyte inn noe i en pause i over et lite nettmøte med få personer. Det ordnes så mye bedre på et fysisk møte. 

Ellers håper jeg at store møter forblir online også i fremtiden. Der har også muligheten for anonyme spørsmål gjort at flere deltakere får komme til ordet i det som før var dominert av et par dristige medarbeidere.

Lenke til kommentar

Vi bruker "rekk opp hånda" funksjonen i Teams og følger med på det. fungerer faktisk overaskende godt. Ellers var jeg ikke klar over at man kan stille spørsmål anonymt i store møter? Hos oss blir man bedt om å stille alle spørsmål med kamera på.

Ellers synes jeg Teams også fungerer veldig godt til Workshops, samarbeid hvor man deler skjerm og den slags.
Vi bruker det også innimellom til brukersupport hvor 1 eller flere er innom samt "take control" for å hjelpe brukeren.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...