Gå til innhold

Valg av 1-2TB M.2 NVMe systemdisk til laptop?


Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte en Lenovo Legion Y530 laptop for en stund siden med en 256GB M.2 NVMe SSD og en 1TB HDD. Merker at dette blir for lite for min bruk og jeg har lyst til å oppgradere SSDen til en større på 1 eller 2TB.

Men en ting jeg liker, er at denne laptopen er lynkjapp til alle vanlige oppgaver og oppstart av windows. Jeg er usikker på hvilken SSD som står i den idag, og det er ikke sikkert at det er noe "spesielt" med den. Men de har vel satt i en som har de riktige egenskapene for bruken. Sikkert en lesehastighet i størrelsesorden 1700MB/s. Merker at dette er mye raskere enn stasjonæren min som har SATA SSD som klarer rundt 550MB/s, men ellers egentlig bedre specs enn laptopen.

Så jeg vil ha noe som fortsatt er bra og ikke sinker laptopen fra det jeg har. Jeg ser at de billigste SSDene på 1TB begynner på rett over en tusenlapp med f.eks. WD Blue SN550, tett etterfulgt av Kingston A2000, Corsair MP400 osv. Det er vel disse som gir mest GB per krone. 2TB disker koster fra 3k og oppover og blir sånn sett dyrere per GB (men jeg kan være villig til å betale det ekstra siden det tross alt er vanskelig å utvide plass senere i en laptop)


Men jeg er litt usikker på hvilke SSDer som er best egnet som systemdisk. Det er jo dette med SLC, DLC, TLC, QLC (eller hva det het) i tillegg til at noen har lavere antall write cycles. Noen har dårlig skrivehastighet, men en rask cache osv.. Noen har bra sequential read, men dårlig random read osv..

Så alt i alt, hva er en god og rimelig M.2 NVMe SSD som skal brukes som systemdisk? Er det en spesiell feature jeg bør se setter? Noe jeg må tenke på for kompatibilitet? Forskjellige fysiske lengder på chipen? Kjøling som må passe i laptopen, osv osv? Jeg har aldri kjøpt NVMe disk før, så dette blir et nytt felt for meg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De fleste M.2 SSD'ene er egnet som systemdisker, skal du ha dem til "spesiellt" bruk så er det hardere bruk enn en systemdisk generellt sett. Det eneste du egentlig trenger å tenke på er størrelsen og om den passer i laptopen. Nesten alle M.2 NVMe'ene er meget raske og stabile disse dager, men kjøp en med gode anbefalinger eller en med kjente gode chipper. Husker WD sine har fått litt pes. Samsung leverer noen av de beste chippene og har gjort det lenge nå.

Ellers så har jeg en Intel sak som har vært dønn stabil i et par år nå så jeg ville ikke vært redd for å gå for dem. Så har vel den Kingston saken du nevner også fått veldig gode anmeldelser.

Til slutt nevner du kjøling og det er et greit poeng. Ikke kjøp en med kjøleribber på seg da den mest sannsynlig ikke vil passe i laptopen. M.2 NVMe'er er laget for å operere med ganske høy temperatur så en med kjøleribber trenger dem og sist jeg åpnet en laptop med M.2 så var det bare et spor, ikke ekstra kjøling for å håndtere en M.2 SSD som trenger det.

Edit: Tok meg en kjapp titt og det er 25% rabatt på en Corsair sak som jeg ville gått for hvis jeg trengte 2TB https://www.komplett.no/product/1170609/datautstyr/lagring/harddiskerssd/ssd-m2/corsair-mp400-2tb-nvme-pcie-m2-ssd

Edit: Fant en kjapp anmeldelse for deg også https://www.techradar.com/reviews/corsair-mp400

Endret av Melonskall
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takker for tips. Ser det er god pris på den nå og at den er på tilbud i 2 dager til så jeg skal holde øye med den.

Eneste jeg bemerker meg er at denne er av typen QLC, som det igjen er en del skepsis rundt med tanke på write cycles og generelt hvor stor sannsynlighet det er for korrupsjon av data. Er dette et "reelt" problem, eller bare en ubegrunnet skepsis blant folk? Etter det jeg kunne finne, er disken som står i fra før, en TLC disk med 300TBW, mens corsair disken er oppgitt til 400TBW. En liten økning, men samtidig så er jo denne disken 8x så stor.

Hvordan vet jeg om det er fysisk plass til den i laptopen? Jeg har sett at slike kommer i forskjellige fysiske lengder. Er M.2 alltid M.2, eller er det forskjellige lengder?

Her er en youtubevideo som viser innsiden av laptopen etter 3 minutter, og der ser man at en liten SSD skiftes til en større: https://www.youtube.com/watch?v=wqJ-6vItRMI

Lenke til kommentar

https://forums.lenovo.com/topic/view/2255/4186964

2280 er vel den lengste og mest vanlige M.2 NVMe SSD'en. Det betyr at laptopen din skal kunne bruke alle, de fleste er 2280 uansett.

Levetiden i les/skriv sykluser er ofte "misvisende" i hodet til folk og TBW står for data skrevet, ofte så er det slik at lesing er en så simpel oppgave at SSD'er, lagringsbrikker, kan gjøre det evig. https://blog.westerndigital.com/ssd-endurance-speeds-feeds-needs/

I mitt tilfelle så skriver jeg ekstremt lite til M.2 NVMe SSD'en jeg har, jeg lagrer spill og programvare og det er det. Jeg har 799GB ledig av 953GB nå og jeg har kanskje slettet og installert 10% av det gapet i hele levetiden. Det betyr at jeg har skrevet 0.154TB+10% av en TBW på noen hundre og det på 2 år.

Så levetid hvis du bruker den som en systemdisk vil være lang. Hvis det derimot er for videoredigering der du slenger inn 10GB+, redigerer, lagrer rendret resultat på 5GB, laster opp, sletter og gjør alt på nytt og gjerne hver eneste dag så er TBW vesentlig viktigere.

Så jeg ville ikke brydd meg om diskusjon rundt minnet i det hele tatt hvis dette er en ren systemdisk. I enhvert annet tilfelle ville jeg brukt de ekstra kronene på sikkerheten ekstra beregnet levetid gir.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Lesing kan vel gjøres tilnærmet uendelig. Og man leser vel oftere fra disken, enn man skriver. Likevel er det jo ting som oppdateringer til spill, OSet og sidevekslingsfil som vil belaste utover vanlig bruk.

Jeg sjekket litt for å se hvor mye data som er skrevet på mine SSDer. På stasjonæren som har vært hovedPCen min og står på 24/7, har SSDen ca 5.3 år med "power on hours" og 59772GB written. Egentlig ikke så veldig mye.

På laptopen som jeg vil oppgradere, er det 888 timer (37 døgn) oppetid på SSD'en, men allerede 15500GB written. Der er jeg litt mer bekymret. Nå skal det sies at denne var en demovare som sikkert har hatt en tidligere kjøper som har returnert den. Så vet ikke hva av dette som er min bruk og tidligere eiers bruk. Det kom med papirer med "Erase certificate" som sikkert har overskrevet disken X antall ganger etter den ble levert tilbake.

I tillegg hadde den bare 8GB RAM som jeg oppgraderte til 16GB, og derfor regner jeg med at den kan ha hatt mer belastning på sidevekslingsfil enn den har nå.

Lenke til kommentar

Det med sidevekslingsfil er et godt poeng, men det trenger du strengt tatt ikke hvis du har nok RAM. Når det er sagt så har jeg "glemt" å deaktivere sidevekslingsfil på denne PC'en så nå blir jeg nysgjerrig på hvor mye jeg faktisk har skrevet :D

Uansett så er det verdt de ekstra kronene for en M.2 SSD med høyere TBW hvis du er bekymret på noen måte. Jeg kjøpte den billigste fordi mitt bruksområde tilsier at den må holde i ca. 2 år maks før det er verdt å kjøpe en bedre og det har den alerede overskredet. Skal også sies at for mitt bruk så kjøper jeg gode gamle HDD'er for jobbing som krever mye lagring og den lille ekstra ventetiden på diverse oppgaver er en kaffekopp så det er liten vits å investere i M.2 SSD'er når det er snakk om kanskje 20-50 min pr. dag. + at jeg nyter godt av en pause her og der :D

Endret av Melonskall
Lenke til kommentar

Jeg brukte CrystalDiskInfo for å sjekke det. Har alltid hatt sidevekslingsfilen på SSDen, også på den som har gått i 5 år. Så jeg var litt overrasket over at den bare hadde gått 59TBW sålangt. Det er vel teoretisk mulig å deaktivere sidevekslingsfilen, men tror det ikke er helt anbefalt selv om man har nok RAM pga hvordan windows prioriterer hva som går i sidevekslingsfilen. Men kan eventuelt bare flytte den til en vanlig HDD om man har mye RAM.

Men jeg tror faktisk at jeg går for den SSDen som du foreslo, selv om det er en QLC. Så får jeg heller bare følge med på TBW og vurdere å skifte til ny systemdisk senere ved behov. Laptopen blir jo helst bare brukt i helger og slikt når jeg ikke er hjemme. Hvis 2TB fortsatt er kurant om noen år, så kan jo sikkert disken flyttes og tas i bruk som en disk nr 2 i en annen maskin når TBW blir for høy.

Ser forøvrig at Samsung 850 EVO 1TB SATAen som har gått i 5 år, kun er beregnet for 150TBW. Så jeg bør vel faktisk heller bekymre meg mer for den, enn for den nye corsairen.

Lenke til kommentar

Jeg gjorde selv nettopp samme oppgradering i min Asus A17. Jeg gikk for disse (M.2 NVMe) SSD-ene:
WD Black SN850 500 GB (OS)
Corsair Force MP600 1 TB (Data)

https://www.komplett.no/product/1173103/datautstyr/lagring/harddiskerssd/ssd-m2/wd-black-sn850-500gb-m2-ssd?q=sn850
https://www.komplett.no/product/1133452/datautstyr/lagring/harddiskerssd/ssd-m2/corsair-force-series-mp600-1tb-m2-ssd

SN850 er en av de raskeste på markedet (IOPS og Random 4K) og MP600 er en av de mest robuste på hva den tåler av skriveoperasjoner (TBW). Maskinen min kom standard med en generisk 512 GB enhet fra Kingston.

Lenke til kommentar

Når jeg skal kopiere OSet fra den gamle disken over på den nye, lurer jeg også litt på hva som kan brukes. Noen foreslo tidligere en USB-C til M.2 adapter. Men den som ble foreslått er "M.2 SATA" og var ganske billig, mens de som er "M.2 NVMe" er en del dyrere. Kan en NVMe disk brukes i en M.2 SATA adapter? Jeg tror de fysisk skal passe, men signalene/standarden som sendes blir jo annerledes og begrenset til ca 500MB/s. Vil helst unngå å betale 650kr for noe som bare skal brukes 1 gang

Lenke til kommentar
Marinade87 skrev (4 timer siden):

Når jeg skal kopiere OSet fra den gamle disken over på den nye, lurer jeg også litt på hva som kan brukes. Noen foreslo tidligere en USB-C til M.2 adapter. Men den som ble foreslått er "M.2 SATA" og var ganske billig, mens de som er "M.2 NVMe" er en del dyrere. Kan en NVMe disk brukes i en M.2 SATA adapter?

Hva slags SSD er det du har i laptop-en? En M.2 NVMe / PCIe SSD eller en M.2 SATA SSD? Det er forskjell på sporet de bruker.

Måtte gjøre en sjekk selv senest i går for å ikke anbefale feil disk til en kunde.
Har lagt noen bilder i spoiler her for å identifisere typen:

Spoiler

 

851027449_2013031047-pcem2-dc-10-type-60

RC-CM42_80-feature-7-1.png

fa9c95271a64f85bcb973662ac0fc51d

 

 

 

Jeg kjøpte selv nylig et eksternt kabinett for NVMe SSD-er, nettopp tiltenkt samme behov (formaterte overnevnte MP600 1 TB NVMe SSD i den før bruk egen laptop - fungerte utmerket).:
https://www.multicom.no/icy-box-external-enclosure-for-m2/cat-p/c/p1000427328
Og jeg holdt på å kjøpe en SATA M.2-type, nettpp pga. prisen var lavere.

Jeg vil ikke anbefale å bruke noen SATA-PCIe M.2 overgang med et slikt kabinett.

EDIT:
Er NVMe SSD såvidt jeg kan forstå.

 

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar

Den som står i laptopen er NVMe, ja.

Jeg ser at det faktisk er en M.2 sokkel på hovedkortet i stasjonær-PCen min, og det greieste hadde vært om jeg kunne ta den gamle disken i der, ta et image, bytte til ny SSD og overføre imaget tilbake. Men er usikker på om den vil støtte NVMe? Hovedkortet er et ASUS Z170-A og rundt 5.5 år gammelt det også.

Ser i specsene: SATA-600 / PCIe 3.0 -kontakter: 6 x 7pin SATA, 1 x M.2, 1 x SATA Express port - RAID 0 / RAID 1 / RAID 10 / RAID 5

Det betyr vel at det ikke er NVMe? Vil disken være bakoverkompatibel om den settes i dette sporet? Hovedkortet har forøvrig 1x USB-C 3.1 port, så skal forhåpentlig være bankers med eksternt kabinett. Men hadde håpet å spare de kronene.

Her er bilde fra hovedkortet (bare lov å ikke se på støvet i bunnen 😉 )

image.thumb.png.753f07f2827cc7bfdb1e318838ababc2.png

Lenke til kommentar

Eller vettu... Jeg tar like så godt og bare slenger med et slikt eksternt kabinett i bestillingen. Så kan jeg bruke den som en ekstern harddisk med den gamle 256GB'en. For jeg har faktisk bare en haug med USB minnepenner på skarve 16GB og ingen ekstern disk med god størrelse og overføringshastighet. 

Lenke til kommentar
59 minutes ago, Marinade87 said:

Den som står i laptopen er NVMe, ja.

Jeg ser at det faktisk er en M.2 sokkel på hovedkortet i stasjonær-PCen min, og det greieste hadde vært om jeg kunne ta den gamle disken i der, ta et image, bytte til ny SSD og overføre imaget tilbake. Men er usikker på om den vil støtte NVMe? Hovedkortet er et ASUS Z170-A og rundt 5.5 år gammelt det også.

Ser i specsene: SATA-600 / PCIe 3.0 -kontakter: 6 x 7pin SATA, 1 x M.2, 1 x SATA Express port - RAID 0 / RAID 1 / RAID 10 / RAID 5

Det betyr vel at det ikke er NVMe? Vil disken være bakoverkompatibel om den settes i dette sporet? Hovedkortet har forøvrig 1x USB-C 3.1 port, så skal forhåpentlig være bankers med eksternt kabinett. Men hadde håpet å spare de kronene.

Her er bilde fra hovedkortet (bare lov å ikke se på støvet i bunnen 😉 )

image.thumb.png.753f07f2827cc7bfdb1e318838ababc2.png

Ser det står M.2 (socket 3) SATA 6G_5...

Lenke til kommentar

Jeg fikk søkt opp manualen, og det kan se ut som den vil kunne støtte NVMe
"1 x M.2 x4 Socket 3, *2, with M Key, type 2242/2260/2280/22110 storage devices support (both SATA & PCIE mode)*3" Står også "M.2 shares SATA mode with SATA Express. Change this before installing M.2 SATA devices". Men vil tro det ikke gjelder i PCIE mode.

Regner med PCIE mode er det samme som NVMe? Eller kanskje en litt tidligere versjon før NVMe ble definert som noe eget og at det etter 95% sannsynlighet vil fungere.. Litt som at DVI og HDMI (uten lyd) egentlig er samme type signal, men kan ha litt tendenser til å "krangle" likevel fordi enkelte støttede features ikke overlapper helt riktig mellom standardene.

Men nå har jeg uansett bestilt med den icy boxen, og kan ordne det via USB, så da er det ikke så viktig lengre. 😀

Endret av Marinade87
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...