Gå til innhold

INNSIKT: Internet Explorer: Suksessen som ble til et hatobjekt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Må si jeg er mest enig med ms sin boks definisjon. Høyde og bredde burde vært størrelden på boksen. Så kommer kantlinjer osv inni boksen.

Sånn som det er nå blir litt som om man bygger et hus også er utvendige mål bare målene basert på reisverket, før man har kryssisolert, vindsperre, lufting og kledning.

Nå var det vel sånn at flash også var en activex kontroll som kjørte i nettleseren, som igjen kjørte sitt innhold, så det var vel aldri noe reelt activex alternativ (birtsett fra nåt man skulle lage innholdet)

Må si jeg likte aktivex den gangen det var reelt. Man kunne nå enkelt konvertere windows applikasjoner til webapplikasjoner som gjorde det mye enklere å distribuere programvaren sin i store intern miljøer. Det gjorde det også mye enklere å implentere eksterne komponenter i sine windows applikasjoner. F. Eks kunne man bruke adobe sin activex til å vise pdf'er i sitt fagsystem.

Activex var et bra konsept, men det stammer fra en helt annen tid og etterhvert som sikkerhetskravene økte på internett, ble det mindre og mindre aktuelt å bruke i en nettleser, selv om det fortsatt var (er?) veldig aktuelt i hvordan Windows var bygget.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg synes å huske at Steve Balmer erklærte at Internet Explorer var ferdig utviklet og at han derfor stoppet videre utvikling. På den tiden hadde vel IE6 sikkert minst 90% markedsandel, og han følte vel at det var bortkastede penger å fortsette.

Google er ikke veldig hjelpsom når jeg prøver å finne artikler om dette dessverre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Trivelig artikkel som frembrakte mange minner fra studietiden :) Forbausende nok så møter jeg stadig vekk på bedrifter og organisasjoner som fremdeles tviholder på dinosaurversjoner av IE. IE8 er en gjenganger, kanskje fordi den fulgte med Windows 7 originalt? Anyway, ingen tvil om at MS gjorde en del innovasjon der XMLHTTP er et godt eksempel. Men de gjorde jammen mye teit også :)

Lenke til kommentar
galasb skrev (9 timer siden):

IE er fortsatt best til å kopiere nettadresser. De andre fjerner http osv,

Jeg stusset først både på om IE finnes fremdeles, og for det andre dette med å kopiere nettadresser.

Jeg prøvde det på mine tre nettlesere: Microsoft Edge, Chrome og Firefox. Alle kopierer med http osv. På Chrome måtte jeg riktignok høyreklikke og velge vis alltid for at det skal vise i adressevinduet, men det kom med uansett på kopien.

Her er en test av IE: https://www.cloudwards.net/internet-explorer-review/

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Huff, så mye som er utelatt her. Ikke en eneste referanse til datidens ledende nettleser, Netscape Navigator, som MS frekt kopierte grovt fra, og dessuten la inn sperringer mot, sånn at NN fikk problemer med å kjøre skikkelig. Deretter kom lock-in-funksjonene sammen med at IE ble en fast del av OSet.

Det var også i denne tiden at MS begynte å tulle med standardene, slik at man fikk problemer med sider, når man brukte  alternative nettlesere. Å kjempe mot late webutviklere som ikke testet løsningen i flere nettlesere før de ble lansert. Kombiner det med alle funksjoner som gikk mot bedrifstene, som krevde IE6, selv når IE var kommet langt forbi den versjonen. Man måtte altså ha både IE6 og nyere IE7-9 for å kunne bruke endel tjenester på PC. Å bruke Opera, Firefox eller Chrome som standardnettleser ble vanskeligere, fordi endel funksjoner var låst til IE6.

Jeg reagerer også på påstanden om at IE var godt likt, de skaffet seg markedsandeler ved at det var forhåndsinstallert. Det var ikke på grunn av at den var god eller hadde høy popularitet, men uvitenhet og latskap fra den store brukermassen. De som kjente til alternative, brukte de istedet, der det lot seg gjøre. Det orket ikke den store flokken av brukerne.

Og til tross for at IE var inkludert i OSet, så var det likevel Firefox og Chrome som kom som de store konkurrentene, og som faktisk var mest populær. Og det var som sagt på tross av at IE var innebygget. Faktisk var Google Chrome så dominerende at flere konkurrenter begynte å basere seg på Chromium som er blitt kjernen i ikke bare Chrome, men etterhvert i Opera og til slutt MS Edge.  

https://www.prosite.no/hva-er-den-mest-brukte-nettleseren/

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Urgh. Exploder 6.0

Stuff nightmares are made up from.

Jeg har fortrengt alt fra den tiden.

Explorer 11 brukte jeg faktisk i fryktelig lang tid. Den var stor og klumpete, men den fungerte rimelig(...) godt. Treg, men gjorde jobben. Etter webleser-alternativene fikk sparket motorene sine i et annet gir, var det ingen vei tilbake. Et derivat av Firefox kjører så fint, så fint, og Google er ikke ‘det eneste’ reelle alternativ til søkemotor heller.

Jeg sitter fremdeles med en drøm og et håp om at man en dag kan avinstallere Edge og Ny-Edge fullstendig. -Men de ligger der og stinker opp systemet med ubrukelige bits og bytes. 😅👍

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...