Gå til innhold

Kjapp, komfortabel og gigantisk: Vi har sittet på med årets kanskje mest unike elbil


Anbefalte innlegg

3 hours ago, Joooakim said:

Håpløs kommentar..

Hvis du blant annet sikter til min kommentar over her så bommer du totalt når du gjetter på hva jeg mener og tenker om dette.

Snakk for deg selv, ikke andre 🙃

Jeg snakker på generelt grunnlag til de som argumenterer at alle Kinabiler er spioner, uten å innse at hva bilen måtte spionere er en brøkdel av hva som blir spionert på deg når du åpner nettleseren - eller Windows for den sagt skyld.

Unnskylder ikke elendighetene i Kina eller spioneringen de faktisk holder på med, men synes det er et dårlig argument i hvorvidt en bil er god eller ikke. Bedre blir det heller ikke når man innser at flere av de store bilmerkene bygger sine biler i Kina.

Endret av The Very End
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok, hvis du slutter med å provosere så skal jeg prøve å ikke fremstå som hårsår (jeg er ikke det, ble bare litt irritert)😎

Ups, ser at du har endret svaret ditt litt nå, så da blir mitt svar litt feil 🤪

Endret av Joooakim
Lenke til kommentar
Eldin skrev (På 1.5.2021 den 16.10):

Kult.

Lurer på hvor mange slavearbeidere de bruker i produksjonen?

Kjøp kinesisk, støtt et av de mest totalitære regimene vi har sett siden stortyskland.

Jeg kommer ikke til å kjøpe bil av et ukjent kinesisk merke, men både du, jeg og alle andre støtter Kina uansett hva vi kjøper, for det aller meste er enten produsert i Kina, eller har komponenter som er produsert i Kina. Det gjelde bl.a. den enheten du skrev den meldingen på.

Skal en boikott ha noe for seg, så må den opp på internasjonalt nivå.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

En boikott trenger ikke og bør ikke være 100% fordi det blir for ekstremt for de fleste. Da får man få med seg på boikotten og den får liten effekt. Det er bedre med en generell bevissthet. Da får man flere med seg og boikotten blir mer effektiv. En slags Kina-shaming.

Å "løfte det opp på internasjonalt nivå" høres bare ut som en personlig ansvarsfraskrivelse og mistro til at forbrukermakt virker. Boikotten må komme nedenfra, fra forbrukere, fordi en politisk boikott på internasjonalt nivå vil være i strid med en rekke handelstraktater og dermed ikke kunne gjennomføres. Det ville selvsagt også ført til en rekke politiske sanksjoner fra Kina. Det kan de ikke når det er snakk om forbrukermakt og forbrukernes preferanser.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
54 minutes ago, Hanhijnn said:

Jeg kommer ikke til å kjøpe bil av et ukjent kinesisk merke, men både du, jeg og alle andre støtter Kina uansett hva vi kjøper, for det aller meste er enten produsert i Kina, eller har komponenter som er produsert i Kina. Det gjelde bl.a. den enheten du skrev den meldingen på.

Skal en boikott ha noe for seg, så må den opp på internasjonalt nivå.

Er litt enig, men vil påstå at det er annerledes om en gir pengene direkte til et kinesisk firma som da får hele fortjenesten, eller om en gir det til et europeisk firma som tar en stor del av fortjenesten. 

Lenke til kommentar

Det er et stykke mellom å vie hele sin tid på den håpløse oppgaven å unngå alt mulig kinesisk og å gi fullstendig blaffen. Å velge vekk kinesiske bilmerker evt. modeller produsert i Kina er ganske enkelt og om forbrukere var mer bevisst på dette så vil man sende et sterkt signal til et undertrykkende og geopolitisk aggressivt diktatur. 

Endret av uname -i
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bil er også en stor investering sammenlignet med andre kinesiske dippedutter man kjøper. Tar Kina en nevneverdig markedsandel av bilmarkedet i europa snakker vi kanskje om en dobling av kineksisk eksportverdi til Europa. Det kanaliseres mye mindre penger til Kina om man kjøper en Europeisk bil med noen kinesiske komponenter inni.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 5/1/2021 at 3:33 PM, Jone Bjørheim said:

Jeg tviler uansett om gjennomsnittlig levetid for elektriske biler havner på mer enn ca. 10 år. Ingen vet hvordan batteriene vil holde etter ca. 10 - 12...

 

En klassikker i alle tråder ang. elbiler.. fremdeles uten rot i virkeligheten selvsagt.. Det er ingenting som tyder på at batteriene holder dårligere enn kritiske komponenter på en fossilbil. Det ruller mange gamle Leaf rundt på Norske veier i dag, i beste velgående. 

Vår blir går ca. 30K i året, og vil nok være ganske preget om ti år, men det var også min gamle bensinbil som rundet 330K km da jeg kvittet meg med den.. 

Problemet med prisen på batteribytte handler primært om at du er NØDT til å kjøpe originaldeler fra produsenten, og de vil mye heller selge deg en ny bil enn at du fikser din gamle. Det er dessverre slik alle industrier ønsker å gjøre det, bruk, kast og kjøp nytt 😕

 

 

Lenke til kommentar
PingEnt skrev (51 minutter siden):

Er litt enig, men vil påstå at det er annerledes om en gir pengene direkte til et kinesisk firma som da får hele fortjenesten, eller om en gir det til et europeisk firma som tar en stor del av fortjenesten. 

Hva om man kjøper en "amerikansk", "svensk" eller "tysk" bil som er bygget i Kina, på kinesisk fabrikk med kinesiske "slavearbeidere"? Er det regnet som "innafor"? 😉

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (7 minutter siden):

Hva om man kjøper en "amerikansk", "svensk" eller "tysk" bil som er bygget i Kina, på kinesisk fabrikk med kinesiske "slavearbeidere"? Er det regnet som "innafor"? 😉

Har man en bevissthet rundt det å støtte kjipe regimer så velger man selv hvor langt man vil tøye strikken.  Når alle kan velge sitt eget nivå av boikotting så får man mange flere med og dermed større virkning enn om noen skulle vedta nivå av boikotting som man må følge. Det er i hvert fall dødfødt å tro at en 100% regelridende boikott vil ha særlig effekt.

Skal man ri kjepphester 100% så må man bare glemme å kjøpe seg bil. Og telefon, og klær, og hus, osv osv. Man kan flytte i en hule og kle seg i skinn av dyr man har fellt selv og ete bark. Eller kanskje vurdere en litt mer pragmatisk tilnærming med større effekt.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 time siden):

En boikott trenger ikke og bør ikke være 100% fordi det blir for ekstremt for de fleste. Da får man få med seg på boikotten og den får liten effekt. Det er bedre med en generell bevissthet. Da får man flere med seg og boikotten blir mer effektiv. En slags Kina-shaming.

Å "løfte det opp på internasjonalt nivå" høres bare ut som en personlig ansvarsfraskrivelse og mistro til at forbrukermakt virker. Boikotten må komme nedenfra, fra forbrukere, fordi en politisk boikott på internasjonalt nivå vil være i strid med en rekke handelstraktater og dermed ikke kunne gjennomføres. Det ville selvsagt også ført til en rekke politiske sanksjoner fra Kina. Det kan de ikke når det er snakk om forbrukermakt og forbrukernes preferanser.

Hvem skal sørge for den "generelle besvissheten" da? Folk flest er fornøyde bare de får kjøpt ting nesten gratis. Det handles stort på Wish, Amazon og Ebay, ukritisk til hvor varene kommer fra. Noen må jo da sørge for å snu opinionen til å være mer kritiske til opphavet til varene. Hvem skal gjøre det da? Forbrukerorganisasjoner? EU?

"Kina-shaming" skal kun gjelde biler av kinesisk merke? Hva mer Polestar? Volvo? BMW iX3? Tesla produsert i Kina?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (2 minutter siden):

Hvem skal gjøre det da? Forbrukerorganisasjoner? EU?

Hvorfor har du så ståltro på offisielt overformynderi og null tro på forbrukermakt? Vi har hatt folkeopprør mot palmeolje, mot bompenger, mot hvalfangst, mot oljeboring i arktism, mot allskens greier. Bevissthet og holdninger sprer seg som ild i tørt gress på sosiale medier og rir på populisme og gir slagkraft. Lufta hadde gått helt ut av forbrukermakta dersom det kom seilende som et EU-direktiv som skulle tres ned over hodene på oss.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
25 minutes ago, Hanhijnn said:

Hva om man kjøper en "amerikansk", "svensk" eller "tysk" bil som er bygget i Kina, på kinesisk fabrikk med kinesiske "slavearbeidere"? Er det regnet som "innafor"? 😉

Som sagt, jeg skulle gjerne også sett boikott fra høyere nivå, eller i det minste et valg å kjøpe ting som ikke var produsert i Kina, men forskjellen på å kjøpe en ikke-kinesisk bil produsert i Kina, og en kinesisk bil produsert i Kina, er at sistnevnte gir betydelig mer penger i kassa for Kina. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
14 minutes ago, Simen1 said:

Hvorfor har du så ståltro på offisielt overformynderi og null tro på forbrukermakt? Vi har hatt folkeopprør mot palmeolje, mot bompenger, mot hvalfangst, mot oljeboring i arktism, mot allskens greier. Bevissthet og holdninger sprer seg som ild i tørt gress på sosiale medier og rir på populisme og gir slagkraft. Lufta hadde gått helt ut av forbrukermakta dersom det kom seilende som et EU-direktiv som skulle tres ned over hodene på oss.

Det er veldig variabelt om forbrukermakt fungerer eller ikke. De fleste er nok enige i at Amazon behandler lagerarbeiderne sine som dritt, men det er få i USA som velger det bort, av grunner som pris og tilgjengelighet. En har en forbrukermakt når en har et reelt alternativ. For mange produkter har en ikke et reelt alternativ til "Made in China". 

Lenke til kommentar
10 minutes ago, PingEnt said:

Som sagt, jeg skulle gjerne også sett boikott fra høyere nivå, eller i det minste et valg å kjøpe ting som ikke var produsert i Kina, men forskjellen på å kjøpe en ikke-kinesisk bil produsert i Kina, og en kinesisk bil produsert i Kina, er at sistnevnte gir betydelig mer penger i kassa for Kina. 

Som Huawei boikott?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
1 minute ago, Theo343 said:

Som Huawei boikott?

Å boikotte enkeltfirmaer i denne sammenhengen gir lite mening, mener jeg, så nei.

EDIT: Men selvsagt, hvis en ikke vil støtte kinesiske myndigheter er det nok lurere å kjøpe andre merker hvor fortjenesten også går ut av kina.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (34 minutter siden):

Hvorfor har du så ståltro på offisielt overformynderi og null tro på forbrukermakt? Vi har hatt folkeopprør mot palmeolje, mot bompenger, mot hvalfangst, mot oljeboring i arktism, mot allskens greier. Bevissthet og holdninger sprer seg som ild i tørt gress på sosiale medier og rir på populisme og gir slagkraft. Lufta hadde gått helt ut av forbrukermakta dersom det kom seilende som et EU-direktiv som skulle tres ned over hodene på oss.

Hvem har sagt at jeg har ståltro på overformynderi og null tro på forbrukermakt?

Jeg stilte deg et spørsmål som du unnlater å svare på, og heller kommer med påstander om mine holdninger. Hvorfor ikke heller svare på spørsmålet?

Lenke til kommentar
PingEnt skrev (26 minutter siden):

Som sagt, jeg skulle gjerne også sett boikott fra høyere nivå, eller i det minste et valg å kjøpe ting som ikke var produsert i Kina, men forskjellen på å kjøpe en ikke-kinesisk bil produsert i Kina, og en kinesisk bil produsert i Kina, er at sistnevnte gir betydelig mer penger i kassa for Kina. 

Så kinesisk BMW eller Tesla er ok? Men hva med Polestar og elektriske Volvo XC40? De er jo helt Kina-eid. Bør vi boikotte dem???

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (48 minutter siden):

Hvem skal sørge for den "generelle besvissheten" da? Folk flest er fornøyde bare de får kjøpt ting nesten gratis. Det handles stort på Wish, Amazon og Ebay, ukritisk til hvor varene kommer fra. Noen må jo da sørge for å snu opinionen til å være mer kritiske til opphavet til varene. Hvem skal gjøre det da? Forbrukerorganisasjoner? EU?

"Kina-shaming" skal kun gjelde biler av kinesisk merke? Hva mer Polestar? Volvo? BMW iX3? Tesla produsert i Kina?

Den generell bevisstheten må komme fra folk selv. Forbrukerengasjement, spredt via de kanalene hvermansen har tilgjengelig.

Kina-shaming er noe en hver kan føle på. Noen driter i det, andre tar litt hensyn til det, andre mye hensyn og noen ytterst få huleboere tar strikken helt ut og kjører 100% boikott ned til den minste transistor.  Noen føler grensa for kinashaming går ved kinesiske bilmerker som BYD, andre ved halvkinesiske som Polestar, og noen ytterst få huleboere boikotter en hver bil med en minste transistor eller skrue fra Kina. Så svaret er egentlig: velg selv!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...